Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-558/11/KW
z 8 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-558/11/KW
Data
2011.07.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
finanse publiczne
finansowanie
kształcenie
stawki podatku
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Opodatkowanie prawidłową stawką podatku VAT przeprowadzonego przez Wnioskodawcę szkolenia sfinansowanego przez Powiatowy Urząd Pracy.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2011r. (data wpływu 28 marca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 czerwca 2011r. (data wpływu 21 czerwca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT przeprowadzonego przez Wnioskodawcę szkolenia sfinansowanego przez Powiatowy Urząd Pracy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT przeprowadzonego przez Wnioskodawcę szkolenia sfinansowanego przez Powiatowy Urząd Pracy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 czerwca 2011r. (data wpływu 21 czerwca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 czerwca 2011r. znak: IBPP1/443-558/11/KW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca specjalizuje się w dziedzinie szkoleń o tematyce jakościowej i treningach umiejętności pracowniczych. Organizuje szkolenia otwarte kierowane zarówno do pracowników różnych firm i organizacji, jak i osób prywatnych, pragnących zdobyć nowe kwalifikacje, a także szkolenia zamknięte dostosowane do specyfiki firmy. Oprócz wyżej wymienionych szkoleń Wnioskodawca prowadzi także szkolenia zawodowe podnoszące kwalifikację personelu badań nieniszczących wg normy EN 473.

Do końca 2010 roku cała działalność szkoleniowa kwalifikowana była wg PKWiU 80.42.00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" i korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. Z dniem 1 stycznia 2011 roku po wprowadzeniu zmian do wcześniej wskazanej ustawy usługi Wnioskodawcy są opodatkowane stawką 23%, ponieważ Wnioskodawca nie posiada odpowiednich, wymaganych ustawowo uprawnień.

W lutym bieżącego roku Wnioskodawca podpisał umowę z Powiatowym Urzędem Pracy o przeprowadzenie szkolenia indywidualnego dla osoby bezrobotnej z zakresu kwalifikacji personelu badań nieniszczących wg EN 473 - "Badania penetracyjne PT (1+2)”. Szkolenie to trwało od 28 lutego 2011 do 4 marca 2011 roku i obejmowało wiedzę z zakresu badań penetracyjnych złączy spawanych, odlewów, odkuwek itp.

Po jego zakończeniu Wnioskodawca wystawił fakturę, w której nie uwzględnił podatku VAT z uwagi na art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi o zwolnieniu z podatku VAT usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych.

W uzupełnieniu z dnia 17 czerwca 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  1. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
  2. Nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  3. Świadczone przez Wnioskodawcę szkolenie w zakresie kwalifikacji personelu badań nieniszczących jest usługą kształcenia zawodowego.
  4. Ww. szkolenie z zakresu kwalifikacji personelu badań nieniszczących nie jest prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
  5. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  6. Wnioskodawca jest głównym wykonawcą przedmiotowej usługi.
  7. Wnioskodawca otrzymuje zapłatę za usługę bezpośrednio od Powiatowego Urzędu Pracy.
  8. Osobą biorącą udział w szkoleniu jest jedna osoba bezrobotna, więc można domniemywać, że po ukończeniu szkolenia będzie zapotrzebowanie na jej zatrudnienie.
  9. Szkolenie przeprowadzone jest zgodnie z programem zatwierdzonym przez Powiatowy Urząd Pracy.
  10. Wnioskodawca nie zna kwalifikacji posiadanych przez uczestnika szkolenia przed jego odbyciem. Wymagany poziom wykształcenia uczestnika szkolenia to zasadnicze zawodowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca postąpił słusznie, stosując do wykonanych na rzecz Powiatowego Urzędu Pracy usług szkoleniowych, zwolnienie z podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowy Urząd Pracy prowadzi tzw. przyuczenie do pracy dorosłych - oznacza to formę przygotowania zawodowego dorosłych, umożliwiającą uzyskanie wybranych kwalifikacji zawodowych lub umiejętności potwierdzonych zaświadczeniem, niezbędnych do wykonywania określonych zadań zawodowych, właściwych dla zawodu występującego w klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy.

Dodatkowo zakupiona od Wnioskodawcy przez Urząd Pracy usługa w całości jest finansowana ze środków publicznych.

W związku z powyższym art. 43 ust. 1 poz. 29 pozwala Wnioskodawcy na zastosowanie zwolnienia przy sprzedaży ww. szkolenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady, stawka podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wszelkie zaś odstępstwa od tej zasady poprzez zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienie z opodatkowania, należy uznać za wyjątek w stosowaniu ww. przepisu.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca specjalizuje się w dziedzinie szkoleń o tematyce jakościowej i treningach umiejętności pracowniczych. Organizuje szkolenia otwarte kierowane zarówno do pracowników różnych firm i organizacji, jak i osób prywatnych, pragnących zdobyć nowe kwalifikacje, a także szkolenia zamknięte dostosowane do specyfiki firmy. Oprócz wyżej wymienionych szkoleń Wnioskodawca prowadzi także szkolenia zawodowe podnoszące kwalifikację personelu badań nieniszczących wg normy EN 473.

W lutym bieżącego roku Wnioskodawca podpisał umowę z Powiatowym Urzędem Pracy o przeprowadzenie szkolenia indywidualnego dla osoby bezrobotnej z zakresu kwalifikacji personelu badań nieniszczących wg EN 473 - "Badania penetracyjne PT (1+2)”. Szkolenie to trwało od 28 lutego 2011 do 4 marca 2011 roku i obejmowało wiedzę z zakresu badań penetracyjnych złączy spawanych, odlewów, odkuwek itp.

Świadczone przez Wnioskodawcę szkolenie w zakresie kwalifikacji personelu badań nieniszczących jest usługą kształcenia zawodowego. Ww. szkolenie nie jest prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jest głównym wykonawcą przedmiotowej usługi. Wnioskodawca otrzymuje zapłatę za usługę bezpośrednio od Powiatowego Urzędu Pracy. Osoba biorąca udział w szkoleniu jest to jedna osoba bezrobotna, więc można domniemywać, że po ukończeniu szkolenia będzie zapotrzebowanie na jej zatrudnienie.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, że prowadzone przez Wnioskodawcę indywidualne szkolenie w zakresie kwalifikacji personelu badań nieniszczących, ma na celu przygotowanie zawodowe osoby bezrobotnej, umożliwiające uzyskanie i podniesienie kwalifikacji niezbędnych do wykonywania danego zawodu.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że przeprowadzone przez Wnioskodawcę indywidualne szkolenie z zakresu kwalifikacji personelu badań nieniszczących mające na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych osoby bezrobotnej, które zostało w całości sfinansowane przez Powiatowy Urząd Pracy, a więc ze środków publicznych, korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w sytuacji gdy zapłata za świadczoną usługę nie następuje w całości ze środków publicznych oraz gdy prowadzone szkolenie będzie dotyczyło innych osób niż wymieniona we wniosku) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj