Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-140/11-7/MW
z 12 sierpnia 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-140/11-7/MW
Data
2011.08.12
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
kolonie i obozy
system oświaty
usługi kulturalne
usługi organizowania
usługi szkoleniowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Istota interpretacji
Czy w świetle znowelizowanej ustawy VAT art. 43, usługi organizowania impez dla członków ZHP oraz osób niebędących członkami ZHP mogą nadal korzystać ze zwolnienia od 01 stycznia 2011 r. i według jakich zasad, ewentualnie według jakiej stawki winny być opodatkowane ?Czy w przypadku usług zwolnionych z opodatkowania należy w fakturze oprócz podawania podstawy prawnej usługi zwolnionej, podać również symbol klasyfikacji PKWiU tej usługi?
Wniosek ORD-IN 569 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka Szkoleniowo – Wypoczynkowego ZHP przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług organizowania imprez dla członków ZHP oraz osób niebędących członkami ZHP - jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 02 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług organizowania imprez dla członków ZHP i osób niebędących członkami ZHP. Wniosek został uzupełniony w dniu 1 sierpnia 2011r. w zakresie umocowania do reprezentacji, doprecyzowania stanu faktycznego sprawy oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Ośrodek Szkoleniowo – Wypoczynkowy ZHP jest wyodrębnioną, samobilansującą jednostką organizacyjną Komendy Chorągiew, działającą jako Stowarzyszenie ze statutem organizacji pożytku publicznego. Ośrodek jest wpisany w KRS o nazwie Związek Harcerstwa Polskiego. Ośrodek prowadzi działalność statutową pożytku publicznego odpłatną i nieodpłatną oraz działalność gospodarczą, w ramach swojej działalności świadczy usługi zarówno opodatkowane VAT i zwolnione i jest niezależnym podatnikiem VAT. Ośrodek działa jako Terenowa Baza Edukacji Ekologicznej i wpisany jest na podstawie art. 82 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.) do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. W stanie prawnym obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2011 r. Ośrodek świadczył następujące usługi, korzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (załącznik Nr 4):
Ośrodek Szkoleniowo – Wypoczynkowy ZHP jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 z późn. zm., zwanej dalej: „ustawą o systemie oświaty") na podstawie art. 2 pkt 3 ww. ustawy, zgodnie z którym system oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze. Status Wnioskodawcy jako placówki oświatowo-wychowawczej potwierdza zaświadczenie Starosty o zmianie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych z dnia 23.03.2011 r. Fakt działania Wnioskodawcy w ramach systemu oświaty potwierdza również § 5 ust. 1 statutu wnioskodawcy, zgodnie z którym podstawą prawną działania placówki jest Statut oraz ustawa o systemie oświaty. Zgodnie z definicjami „kształcenia” i „wychowania” zawartymi w Encyklopedii PWN „kształcenie" to ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom zarówno poznanie przyrody, społeczeństwa i kultury oraz udział w ich transformacji, jak i osiągnięcie możliwie wszechstronnego rozwoju sprawności fizycznej i umysłowej, zdolności i zainteresowań, natomiast „wychowanie" to wszelkie zjawiska związane z oddziaływaniem środowiska społecznego i przyrodniczego na człowieka, kształtujące jego tożsamość, osobowość, postawy. Usługi opisane w pkt 2, 3 oraz 6 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej niewątpliwie zaliczyć należy zatem do usług mających na celu kształcenie, przy czym usługi z pkt 6 mają na celu kształcenie zawodowe (związane z podniesieniem poziomu umiejętności niezbędnych do wykonywania danego zawodu), natomiast usługi opisane w pkt 4 i 5 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jako usługi mające na celu wychowanie. Podkreślić przy tym należy, że świadczenie ww. usług przez Wnioskodawcę zgodne jest z przedmiotem działalności Zainteresowanego określonym w § 6 pkt I Statutu Wnioskodawcy, zgodnie z którym przedmiotem działalności zainteresowanego jest działalność edukacyjna, z uwzględnieniem edukacji ekologicznej oraz działalność oświatowo-wychowawcza. Wnioskodawca został wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę Powiatu na podstawie art. 82 ust. 5 ustawy o systemie oświaty jako placówka oświatowo-wychowawcza. Usługi będące przedmiotem pytania nie są wskazane w ww. zaświadczeniu z uwagi na fakt, że zgodnie z treścią art. 82 ust. 3a ustawy o systemie oświaty zaświadczenie o wpisie nie zawiera wyszczególnienia usług, jakie świadczyć ma placówka oświatowo-wychowawcza, a jedynie następujące elementy:
Natomiast zadania Wnioskodawcy jako placówki oraz ich zakres określa zgodnie z treścią art. 84 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy o systemie oświaty Statut Wnioskodawcy, który zgodnie z art. 82 ust. 2 pkt 4 ustawy o systemie oświaty jest załącznikiem do zgłoszenia do ewidencji i jako taki stanowi również podstawę do dokonania przez organ wpisu placówki do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Zgodnie z postanowieniami § 5 ust. 2 i 3 Statutu, celem powołania placówki jest prowadzenie szkoleń w formach kursowych, seminariów - edukacji ekologicznej dzieci i młodzieży oraz wypoczynku letniego i zimowego, zaś zadaniem podstawowym - poszerzanie i utrwalanie wiedzy oraz umiejętności praktycznych poprzez dokształcanie, kształcenie i udoskonalanie umiejętności. Natomiast zgodnie z postanowieniami § 6 Statutu przedmiotem działalności placówki jest edukacja z uwzględnieniem edukacji ekologicznej, działalność oświatowo-wychowawcza, organizacja turystyki i wypoczynku, organizacja „Zielonych Szkół" i „Zielonych Wakacji", organizacja i kursów szkoleniowych, konferencji, warsztatów, realizacja zadań statutowych wynikających ze Statutu ZHP oraz działanie na rzecz osób niepełnosprawnych. Usługi wymienione w pkt 6 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej niewątpliwie zaliczyć należy zatem do usług mających na celu kształcenie zawodowe pozostające w bezpośrednim związku z daną branżą i mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych. Usługi będące przedmiotem wniosku nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Świadczone przez wnioskodawcę usługi szkoleniowe, tj. usługi w zakresie kształcenia zawodowego opisane w pkt 6 części G wniosku finansowane są w całości ze środków publicznych. Pozostałe usługi jak obozy i kolonie na zlecenie obce Kuratorium Oświaty wymienione w pkt 1 części G wniosku finansowane są w całości ze środków publicznych. Usługi organizacji imprez dla dzieci i młodzieży opisane w pkt 4 części G wniosku jak: Dzień Dziecka finansowane są w 83 % ze środków publicznych; organizacja imprez dla osób niepełnosprawnych o charakterze sportowym finansowane są 53 % ze środków publicznych, w pozostałej części ze środków własnych Wnioskodawcy. Usługi realizacji kompleksowych działań profilaktycznych mających na celu przeciwdziałanie problemom uzależnień przemocy, agresji i dezintegracji, a także promocji zdrowego stylu życia i zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży prowadzone w formie zajęć i warsztatów opisane w pkt 5 części G wniosku finansowane są w 89 % ze środków publicznych a w pozostałej części ze środków własnych Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie jest zakładem opieki zdrowotnej, posiada jedynie wpis do rejestru ośrodków z dnia 12.03.200.9 r. i wpis do rejestru organizatorów turnusów rehabilitacyjnych z dnia 16.04.2009 r. Jedynie organizowane przez Wnioskodawcę turnusy rehabilitacyjne (usługi z pkt 7 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej), w których uczestniczą osoby niepełnosprawne są usługami w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Usługi świadczone przez wnioskodawcę opisane w pkt 7 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie są usługami świadczonymi w ramach wykonywania zawodu lekarza lub zawodów medycznych, o których mowa w art. 18d ust 1 pkt 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Są to usługi opisane w pkt 1 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z zakresu organizowania kolonii i obozów, głównie dla dzieci bez zabezpieczenia socjalnego na zlecenie Kuratorium Oświaty w drodze przetargu nieograniczonego na zamówienie publiczne na podstawie art. 39 w związku z art. 5 ustawy z dnia 29.01.2004 r. — Prawo zamówień publicznych, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty. Wnioskodawca nie sprawuje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Organizacja turnusów rehabilitacyjnych odbywa się zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, na zasadach określonych w tej ustawie. Klasyfikacja statystyczna usług wynikających z opisu stanu faktycznego:
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku) Od 1 stycznia 2011r. art. 43 ustawy o VAT został znowelizowany. W wyniku nowelizacji usunięty został art. 43 ust. 1 pkt 1, co oznacza, że nie obowiązuje już załącznik 4 do ustawy o VAT; w którym do dnia 31 grudnia 2010 r. wskazane były poszczególne rodzaje usług korzystających ze zwolnienia przedmiotowego. Ustawodawca całkowicie odstąpił od koncepcji wskazywania usług objętych zwolnieniem przedmiotowym w załączniku Jednocześnie katalog usług zwolnionych obowiązujący od 1 stycznia 2011 r. został zamieszczony bezpośrednio w treści art. 43 ust. 1. Katalog tych zwolnień znacząco jednak różni się od zakresu usług zwolnionych wskazanych w załączniku 4. W nowym art. 43 ust. 1 wskazano dość precyzyjnie, jakiego rodzaju usługi edukacyjne będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT. I tak w świetle znowelizowanej ustawy, a zwłaszcza art. 43 usługi świadczone przez Ośrodek mogą korzystać ze zwolnienia, a mianowicie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26a usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Odwołując do tego artykułu organizacja "zielonych szkół", obozu językowego i innych form edukacyjnych tj. zajęć i warsztatów z zakresu edukacji ekologicznej i profilaktyki uzależnień oraz różnego rodzaju imprez sportowo-rekreacyjnych wymienionych w pkt 2, 3, 4, poz. 6, 7 niniejszego wniosku, mogą korzystać ze zwolnienia z VAT, ponieważ Ośrodek jest wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz świadczy usługi określone przedmiotowo w powyższych przepisach (w zakresie kształcenia i wychowania). Organizacja imprez o charakterze kulturalno – sportowo - rekreacyjnym korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 a ustawy o VAT, jako usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Odwołując się do tego artykułu organizacja różnego rodzaju imprez sportowych — rekreacyjnych korzysta ze zwolnienia z VAT, ponieważ Wnioskodawca wpisany jest na podstawie art. 82 ust. 5 ustawy o systemie oświaty do ewidencji szkól i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę Powiatu jako placówka oświatowo-wychowawcza wchodząca w skład systemu oświaty. Ponadto, świadczone usługi są usługami z zakresu kształcenia i wychowania. Zgodnie bowiem z definicjami „kształcenia" i „wychowania" zawartymi w Encyklopedii PWN „kształcenie" to ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom zarówno poznanie przyrody, społeczeństwa i kultury oraz udział w ich transformacji, jak i osiągnięcie możliwie wszechstronnego rozwoju sprawności fizycznej i umysłowej, zdolności i zainteresowań, natomiast „wychowanie" to wszelkie zjawiska związane z oddziaływaniem środowiska społecznego i przyrodniczego na człowieka, kształtujące jego tożsamość, osobowość, postawy. Usługi opisane w pkt 2, 3 oraz 6 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej niewątpliwie zaliczyć należy zatem do usług mających na celu kształcenie, przy czym usługi z pkt 6 mają na celu kształcenie zawodowe (związane z podniesieniem poziomu umiejętności niezbędnych do wykonywania danego zawodu), natomiast usługi opisane w pkt 4 i 5 części G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jako usługi mające na celu wychowanie. Podkreślić przy tym należy, że świadczenie ww. usług przez Wnioskodawcę zgodne jest z przedmiotem działalności zainteresowanego określonym w § 6 pkt I Statutu Wnioskodawcy, zgodnie z którym przedmiotem działalności zainteresowanego jest działalność edukacyjna, z uwzględnieniem edukacji ekologicznej oraz działalność oświatowo-wychowawcza. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem. Prowadzi działalność jako organizacja pożytku publicznego. Ponadto jest jednostką objętą systemem, na podstawie art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ww. ustawy, zgodnie z którym system oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze. Status Wnioskodawcy jako placówki oświatowo - wychowawczej potwierdza zaświadczenie Starosty o zmianie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Zadania Wnioskodawcy jako placówki oraz ich zakres określa zgodnie z treścią art. 84 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy o systemie oświaty statut Wnioskodawcy, który zgodnie z art. 82 ust. 2 pkt 4 ww. ustawy jest załącznikiem do zgłoszenia do ewidencji i jako taki stanowi również podstawę do dokonania przez organ wpisu placówki do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Zgodnie z postanowieniami § 5 ust. 2 i 3 Statutu, celem powołania placówki jest prowadzenie szkoleń w formach kursowych, seminariów - edukacji ekologicznej dzieci i młodzieży oraz wypoczynku letniego i zimowego, zaś zadaniem podstawowym - poszerzanie i utrwalanie wiedzy oraz umiejętności praktycznych poprzez dokształcanie, kształcenie i udoskonalanie umiejętności. Natomiast zgodnie z postanowieniami § 6 statutu przedmiotem działalności placówki jest działalność edukacyjna z uwzględnieniem edukacji ekologicznej, działalność oświatowo-wychowawcza, organizacja turystyki i wypoczynku, organizacja „zielonych szkół" i „zielonych wakacji", organizacja i kursów szkoleniowych, konferencji, warsztatów, realizacja zadań statutowych wynikających ze Statutu ZHP oraz działanie na rzecz osób niepełnosprawnych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca organizuje m.in.:
Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. W opisanym stanie faktycznym sprawy Wnioskodawca nie wskazał, że organizowanie przedmiotowych imprez szczegółowo wymienionych we wniosku w punkcie 4, objęte jest zakresem wpisu na podstawie art. 82 ustawy o systemie oświaty. Dla rozstrzygnięcia kwestii czy organizowanie ww. imprez jest zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, konieczna jest analiza poniżej powołanych przepisów dotyczących podatku od towarów i usług. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy, zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim - w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji. Przepis ten formułuje cztery warunki, od których należy zwolnienie:
Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
Zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Zainteresowany poinformował, iż jest Stowarzyszeniem ze statutem organizacji pożytku publicznego. Ośrodek jest wpisany w KRS jako Związek Harcerstwa Polskiego. Ośrodek prowadzi działalność statutową pożytku publicznego odpłatną i nieodpłatną oraz działalność gospodarczą. Ośrodek działa jako Terenowa Baza Edukacji Ekologicznej i wpisany jest na podstawie art. 82 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.) do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Definicję legalną stowarzyszenia określa ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Zgodnie z art. 2 ust. 1 w zw. z art. 2 ust. 2 i 3 tej ustawy, stowarzyszenie jest dobrowolnym, trwałym i samorządnym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, które samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności, opierając ją na pracy społecznej członków. Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług będących przedmiotem pytania nie naruszy warunków konkurencji, gdyż celem tych świadczeń jest realizacja celów statutowych. Świadczenie usług musi następować w zamian za składki. Aktualnie, zgodnie z ust. 6 pkt 1 uchwały Rady Naczelnej ZHP z dnia 15 listopada 2008 r. w sprawie składek członkowskich, składki przeznaczane są z części należnej dla hufców i chorągwi: na kształcenie, pomoc programowo-metodyczną dla jednostek oraz pokrycie funkcjonowania władz hufców i chorągwi. Zatem biorąc pod uwagę powołany przepis art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy oraz opis sprawy stwierdzić należy, że Zainteresowany, o ile spełnia wszystkie warunki wskazane w ww. przepisie, może zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług w odniesieniu do usług organizowania imprez na rzecz członków ZHP, wskazanych we wniosku w punkcie 4, pod warunkiem, że świadczenie odbywa się w zamian za składki. W sytuacji, kiedy powyższe czynności nie są wykonywane w zamian za składki, lecz w zamian za dodatkową odpłatność, nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy. Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem, że:
– z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Wskazać należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie z cyt. powyżej przepisu wynika, że ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857). Stosownie do art. 3 i 6 tej ustawy, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń. Natomiast związek stowarzyszeń i innych osób prawnych uregulowany został przepisami ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. Nr 79, poz. 855 ze zm.). W myśl art. 22 ust. 1 ww. ustawy, stowarzyszenia w liczbie co najmniej trzech mogą założyć związek stowarzyszeń. Założycielami i członkami związku mogą być także inne osoby prawne, z tym że osoby prawne mające cele zarobkowe mogą być członkami wspierającymi. Z cyt. wyżej przepisu wynika, że stowarzyszenia mogą tworzyć związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, czasami zwane także federacjami. Aby taki związek powstał muszą się zebrać przynajmniej trzy stowarzyszenia. Związek wspólnie z tymi trzema stowarzyszeniami mogą tworzyć jeszcze inne osoby prawne, które nie mają celów zarobkowych np. fundacje. Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy nie wynika, że Wnioskodawca spełnia wymogi, które pozwalałyby uznać go za klub sportowy, związek sportowy, federację czy fundację. Zatem świadczone przez niego usługi związane z organizowaniem imprez sportowych, nie podlegają zwolnieniu od podatku VAT na mocy ww. art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:
Warunkiem zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), jak i przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy. Ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez dwie grupy podmiotów. Do pierwszej grupy można zaliczyć podmiot, który jest:
Z uwagi na odesłanie przez ustawodawcę do odrębnych przepisów przyjąć należy, że w przypadku, gdy przepis prawa uzna dany podmiot za instytucję o charakterze kulturalnym i podmiot ten będzie świadczył usługi kulturalne na warunkach określonych w przepisie, zastosowanie będzie miało przedmiotowe zwolnienie. Należy przy tym zauważyć, że usługi kulturalne świadczone przez ww. podmioty są zwolnione od podatku VAT pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy). Wykonywanie przez te podmioty usług kulturalnych daje zatem możliwość zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Z przedstawionego opisu sprawy nie wynika, że Wnioskodawca spełnia warunki podmiotowe, wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, a zatem świadczone przez niego usługi kulturalne, nie podlegają zwolnieniu na podstawie ww. przepisu. Jak wynika z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące nabywcy. Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwane dalej rozporządzeniem. Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT". Elementy, jakie co najmniej powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, zostały określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia i są to:
W myśl § 5 ust. 7 rozporządzenia, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:
W świetle powyższego, Wnioskodawca w sytuacji, gdy świadczy usługi zwolnione od podatku, wystawiając fakturę VAT, jest zobowiązany uwzględnić wymogi wynikające z ww. § 5 ust. 7 ww. rozporządzenia, tj. w sytuacji, gdy poda podstawę prawną zwolnienia z opodatkowania, nie ma już obowiązku wskazywania symbolu usług określonych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Mając na uwadze ww. przepisy oraz stan faktyczny sprawy, stanowisko Wnioskodawcy, iż świadczone przez niego usługi w zakresie organizowania imprez dla członków ZHP oraz osób niebędących członkami ZHP, podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, należy uznać za nieprawidłowe. Reasumując, należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi organizowania imprez na rzecz członków ZHP jaki i osób niebędących członkami ZHP nie są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów u usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy. Tut. Organ wskazuje, iż jedynie w sytuacji, gdy Wnioskodawca wypełnia wszystkie warunki wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy, tj. jest organizacją o określonym, wynikającym z ww. przepisu charakterze i rodzaju, która nie osiąga dochodów z tytułu prowadzonej działalności, usługi wykonywane są na rzecz członków w zamian za składki i nie powodują zakłóceń konkurencji, to usługi dotyczące organizowania imprez na rzecz członków ZHP, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie tego przepisu. W tej sytuacji, dokumentując dostawę ww. usług zwolnionych, Wnioskodawca nie ma obowiązku podawać na fakturze, obok wskazania przepisu ustawy, na podstawie którego stosuje zwolnienie od podatku, symbolu usług określonych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Tutejszy Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w zakresie ww. zadanego pytania Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające ze stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone. Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części opodatkowania usług organizowania imprez dla członków i osób niebędących członkami ZHP. W pozostałej części wniosek załatwiono następującymi rozstrzygnięciami:
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.