Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-509/11/KW
z 17 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-509/11/KW
Data
2011.05.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
finanse publiczne
finansowanie
kształcenie
stawki podatku
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Stwierdzenie czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleń zawodowych finansowanych przez Urząd Pracy, MOPS, GOPS, PCPR ze środków publicznych będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2011r. (data wpływu 17 marca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2011r. (data wpływu 5 maja 2011r.) oraz pismem z dnia 11 maja 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleń zawodowych finansowanych przez Urząd Pracy, MOPS, GOPS, PCPR ze środków publicznych będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleń zawodowych finansowanych przez Urząd Pracy, MOPS, GOPS, PCPR ze środków publicznych będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c.

Wniosek został przekazany do tut. organu przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy przy piśmie znak: ITPP2/071-3/ 11/AF z dnia 14 marca 2011r. celem załatwienia zgodnie z właściwością.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 kwietnia 2011r. (data wpływu 5 maja 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organ u z dnia 18 kwietnia 2011r. znak: IBPP1/443-509/11/KW oraz pismem z dnia 11 maja 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. działalność szkoleniowa (akt założycielski spółki z dnia 16 czerwca 2001r. 7 - pozaszkolne formy kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowane PKD 80.42.z). Od 1 stycznia 2011r. w wyniku nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług nie podlegają już zwolnieniu. W art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wynika, ze zwolnieniu z podatku od towarów i usług, podlegają usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 c). finansowane w całości ze środków publicznych.

Wnioskodawca organizuje szkolenia zlecone/finansowane w całości przez Urząd Pracy, MOPS, GOPS, PCPR dla bezrobotnych (w roku 2010 Wnioskodawca przeprowadził m. in. szkolenie zawodowe operator wózka widłowego). Urzędy w przetargu informują że środki, którymi dysponują są środkami publicznymi (informacja zawarta w specyfikacji istotnych zamówienia). Uczestnik szkolenia otrzymuje certyfikat potwierdzający przygotowanie (wiedza i umiejętności) z zakresu odbytego szkolenia. Do 31 grudnia 2010 roku szkolenia o podobnym charakterze były zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. w wyniku nowelizacji ustawy z dniem 1 stycznia 2011r. Usługi szkoleniowe podlegają opodatkowaniu stawką 23%, natomiast przy zakupach związanych z działalnością szkoleniową VAT naliczony podlega odliczeniu (w przypadkach przewidzianych ustawą).

W uzupełnieniu z dnia 26 kwietnia 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  1. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT od 15 grudnia 2000r.
  2. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty.
  3. Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.
  4. Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę są realizowane zgodnie z ogólnie obowiązującymi standardami ich prowadzenia, tzn. są prowadzone w formule wykładowo warsztatowej (w zależności od tematyki).
  5. Szkolenia Wnioskodawcy nie są objęte akredytacją.
  6. Organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia są szkoleniami przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 177/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Kwestia finansowania szkoleń, w zależności od podmiotu biorącego w nim udział, przedstawia się następująco:
    1. dla przedsiębiorstw są finansowane ze środków obrotowych jednostki (nie są finansowane ze środków publicznych);
    2. dla przedsiębiorstw są finansowane ze środków publicznych (w całości lub co najmniej w 70% dofinansowane ze środków unijnych w ramach realizowanego projektu unijnego);
    3. dla jednostek administracji, samorządu terytorialnego, jednostek objętych systemem oświaty w formie zamkniętej (pozyskane w ramach przetargu) finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych;
    4. dla osób zatrudnionych w różnych jednostkach administracyjnych, samorządu terytorialnego, jednostkach objętych systemem oświaty w tym przypadku szkolenie będzie sfinansowane przez kilka podmiotów w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych (przy założeniu, że każdy z uczestników posiada dofinansowanie w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych);
    5. dla osób zatrudnionych w różnych jednostkach administracyjnych, samorządu terytorialnego, jednostkach objętych systemem oświaty w tym przypadku szkolenie będzie sfinansowane przez kilka podmiotów w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych (przy założeniu, że nie każdy z uczestników posiada dofinansowanie w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych).
  7. Wnioskodawca organizuje mi. in. szkolenia dla pracowników różnych jednostek administracji, samorządu terytorialnego, jednostek objętych systemem oświaty (Szkoły Wyższe, licea itp.) z zakresu Zamówień Publicznych, Kodeksu Postępowania Administracyjnego, Finansów i szkolenia miękkie. Zakres obowiązków osób uczestniczących szkoleniu jest powiązany z tematyką szkolenia w którym uczestniczą.
    Wnioskodawca organizuje również szkolenia „zamknięte" na zlecenie np. Urzędu Pracy, MOPS, GOPS, PCPR dla bezrobotnych a także dla pracowników ww. jednostek. Przykładowo: Spawanie metodą MIG, Sprzedawca z obsługą kasy fiskalnej, ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, Fundusz alimentacyjny, negocjacje i mediacje rodzinne, Profesjonalny pośrednik pracy, Funkcjonowanie Centrum Aktywizacji Zawodowej i szkolenia miękkie.
    Dodatkowo Wnioskodawca organizuje szkolenia dla przedsiębiorstw tematyka jest uzależniona od ich potrzeb.
  8. Wnioskodawca organizuje szkolenia w formie wykładów lub warsztatów. Najczęściej organizuje szkolenia dostosowane do specyfiki jednostek biorących udział w szkoleniu. Są to szkolenia ukierunkowane na zdobycie i pogłębienie wiedzy przez uczestników.
  9. Osoby biorące udział w szkoleniach Wnioskodawcy wykorzystują nabytą wiedzę na stanowisku, które aktualnie wykonują lub mają objąć w najbliższej przyszłości (szkolenia zawodowe - szkolenia od podstaw). Po szkoleniu uczestnicy będą mogli wykorzystać nabytą wiedzę w praktyce.
  10. Jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkolenia. Jest to również nauczanie mające na celu uzyskanie (lub uaktualnienie) wiedzy do celów zawodowych.

W uzupełnieniu z dnia 11 maja 2011r. Wnioskodawca wyjaśnia, że wymienione w pkt 6 podmioty biorące udział w organizowanych przez Wnioskodawcę szkoleniach wg sposobu finansowania:

  • dla przedsiębiorstw są finansowane ze środków obrotowych jednostki (nie są finansowane ze środków publicznych); ww. opisany przypadek nie dotyczy wniosku o wydanie interpretacji.
  • dla przedsiębiorstw są finansowane ze środków publicznych (w całości lub co najmniej w 70% dofinansowane ze środków unijnych w ramach realizowanego projektu unijnego); Firmy zlecają Wnioskodawcy organizacją szkoleń, które są organizowane w ramach pozyskanego przez nie projektu unijnego. Same piszą wniosek, otrzymują środki z instytucji finansującej następnie wybierają firmę realizującą usługi (w drodze przetargu). Informują Wnioskodawcę na piśmie o źródle finansowania.
  • dla jednostek administracji, samorządu terytorialnego, jednostek objętych systemem oświaty w formie zamkniętej (pozyskane w ramach przetargu) finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych;
  • dla osób zatrudnionych w różnych jednostkach administracyjnych, samorządu terytorialnego, jednostkach objętych systemem oświaty w tym przypadku szkolenie będzie sfinansowane przez kilka podmiotów w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych (przy założeniu, że każdy z uczestników posiada dofinansowanie w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych);
  • dla osób zatrudnionych w różnych jednostkach administracyjnych, samorządu terytorialnego, jednostkach objętych systemem oświaty w tym przypadku szkolenie będzie sfinansowane przez kilka podmiotów w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych (przy założeniu, że nie każdy z uczestników posiada dofinansowanie w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleń zawodowych finansowanych przez Urząd Pracy, MOPS, GOPS, PCPR ze środków publicznych mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie w art. 43 ust. 1 pkt 29 c...

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleń zawodowych finansowane przez Urząd Pracy, MOPS, GOPS, PCPR ze środków publicznych, są to usługi kształcenia zawodowego (przekwalifikowanie zawodowe), zatem Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie w art. 43 ust. 1 pkt 29 c u.p.t.u.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L NR 347, s. 1 ze zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane oraz
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty. Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę są realizowane zgodnie z ogólnie obowiązującymi standardami ich prowadzenia, tzn. są prowadzone w formule wykładowo warsztatowej (w zależności od tematyki). Szkolenia nie są objęte akredytacją.

Wnioskodawca organizuje szkolenia zlecone/finansowane w całości przez Urząd Pracy, MOPS, GOPS, PCPR dla bezrobotnych (w roku 2010 Wnioskodawca przeprowadził m. in. szkolenie zawodowe operator wózka widłowego). Urzędy w przetargu informują że środki, którymi dysponują są środkami publicznymi (informacja zawarta w specyfikacji istotnych zamówienia). Uczestnik szkolenia otrzymuje certyfikat potwierdzający przygotowanie (wiedza i umiejętności) z zakresu odbytego szkolenia.

Organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia są szkoleniami przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 177/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1).

Wnioskodawca organizuje szkolenia w formie wykładów lub warsztatów. Najczęściej organizuje szkolenia dostosowane do specyfiki jednostek biorących udział w szkoleniu. Są to szkolenia ukierunkowane na zdobycie i pogłębienie wiedzy przez uczestników. Osoby biorące udział w naszych szkoleniach wykorzystują nabytą wiedzę na stanowisku, które aktualnie wykonują lub mają objąć w najbliższej przyszłości (szkolenia zawodowe - szkolenia od podstaw). Po szkoleniu uczestnicy będą mogli wykorzystać nabytą wiedzę w praktyce. Jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkolenia. Jest to również nauczanie mające na celu uzyskanie (lub uaktualnienie) wiedzy do celów zawodowych.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty. Wnioskodawca nie jest również uczelnią ani jednostką naukową czy badawczo-rozwojową. Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę dostosowane są najczęściej do specyfiki jednostek biorących udział w szkoleniu. Są to szkolenia ukierunkowane na zdobycie i pogłębienie wiedzy przez uczestników. Osoby biorące udział w szkoleniach wykorzystują nabytą wiedzę na stanowisku, które aktualnie wykonują lub mają objąć w najbliższej przyszłości (szkolenia zawodowe - szkolenia od podstaw). Po szkoleniu uczestnicy będą mogli wykorzystać nabytą wiedzę w praktyce. Jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkolenia. Jest to również nauczanie mające na celu uzyskanie (lub uaktualnienie) wiedzy do celów zawodowych.

Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy są usługi szkoleniowe zlecone i finansowane w całości przez Urząd Pracy, MOPS, GOPS, PCPR. Urzędy te w przetargu informują, że środki którymi dysponują są środkami publicznymi (informacja zawarta w specyfikacji istotnych warunków zatrudnienia).

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT w części dotyczącej świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych.

Ponadto w sytuacji gdy wskazane przez Wnioskodawcę usługi są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych zastosowanie znajdzie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że usługi szkoleń zawodowych finansowanych przez Urząd Pracy, MOPS, GOPS, PCPR finansowane ze środków publicznych w całości lub w co najmniej 70% mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c należy uznać za prawidłowe, jednak należy zauważyć, że w przypadku usług finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych zastosowanie znajdzie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Powyższe zwolnienie nie dotyczy usług finansowanych w części mniejszej niż 70% ze środków publicznych lub takich, które w ogóle nie są finansowane ze środków publicznych.

Interpretacja nie dotyczy również usług świadczonych na rzecz podmiotów innych niż Urzędy Pracy, MOPS, GOPS, PCPR, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj