Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-971/11-2/IGo
z 4 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-971/11-2/IGo
Data
2011.08.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
obliczenie podatku
prawo do odliczenia
usługi marketingowe


Istota interpretacji
Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług marketingowych polegających na promowaniu produktów Spółki wśród konsumentów i kontrahentów, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Spółce do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 696 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Organu dnia 20.06.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach z tytułu świadczonych usług marketingowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.06.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach z tytułu świadczonych usług marketingowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Głównym obszarem działalności C. Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „C.”) jest dystrybucja piwa marek produkowanych w ramach grupy kapitałowej C. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka podejmuje działania zmierzające do promowania wyrobów grupy C. wśród konsumentów. Działania te mają na celu zapoznanie nabywców (zarówno obecnych jak i potencjalnych) z szeroką gamą produktów Spółki, wzmocnienie kontaktów z klientami, zwiększenie znajomości marek Spółki, czy też zachęcenie do nabywania oferowanych przez Spółkę towarów. W konsekwencji działania marketingowe Spółki mają przyczynić się do zwiększenia zainteresowania dystrybuowanymi towarami, a co za tym idzie do zwiększenia ich sprzedaży.

Opisane czynności są realizowane zarówno samodzielnie przez Spółkę, jak również przy wsparciu różnego rodzaju podmiotów zewnętrznych - głównie agencji marketingowych.

Ze względu na znaczną liczbę oraz różnorodność prowadzonych działań promocyjnych, mogą być one kierowane zarówno do kontrahentów Spółki (przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą wyrobów Spółki - np. marketów, sklepów, sieci stacji benzynowych itp.) jak i bezpośrednio do konsumentów.

Niektóre z akcji promocyjnych mogą być związane z wydawaniem na rzecz kontrahentów Spółki (obecnych lub potencjalnych) bądź też bezpośrednio na rzecz konsumentów - różnego rodzaju towarów lub usług (przykładowo wydanie nagrody w ramach loterii lub konkursu, wręczenie przedmiotów promujących marki Spółki, przekazywanie materiałów promocyjnych, towarów produkowanych w ramach grupy C. lub innego rodzaju towarów). W przypadku kiedy tego rodzaju akcja nie jest realizowana samodzielnie przez Spółkę, ale np. przeprowadza ją agencja marketingowa działająca na zlecenie Spółki oraz na podstawie zawartej z nią umowy - z tytułu wyświadczonych usług wystawia ona na Spółkę fakturę VAT.

W przypadku kiedy dane przedsięwzięcie realizowane jest przez agencję, jej zakres zadań zależy od rodzaju akcji marketingowej, która ma zostać przez nią przeprowadzona. W szczególności, działania marketingowe agencji mogą polegać na:

  • udziale w imprezach okolicznościowych i promowaniu w ich trakcie produktów Spółki, np. poprzez wydawanie różnego rodzaju gadżetów (breloczki, kufle itp.) z logo produktów dystrybuowanych przez Spółkę. Agencja może być wówczas zobowiązana do zakupu wszelkich niezbędnych towarów/usług wymaganych do przeprowadzenia promocji w trakcie imprezy okolicznościowej oraz ustalenia z organizatorem danej imprezy okolicznościowej zasad udostępnienia miejsca w celu przeprowadzania działania promocyjnego/marketingowego oraz poniesienia kosztów z tym związanych;
  • przygotowaniu odpowiedniej ekspozycji wyrobów dystrybuowanych przez Spółkę oraz materiałów reklamujących te wyroby w punktach, gdzie odbywa się ich sprzedaż. W takim przypadku agencja może być również zobowiązana do zakupu wszelkich niezbędnych towarów lub usług wymaganych do przeprowadzenia w/w działania oraz do ustalenia z podmiotem prowadzącym dany punkt sprzedaży wyrobów Spółki zasad udostępniania tego miejsca w celu przeprowadzenia działania promocyjnego/marketingowego oraz poniesienia kosztów z tym związanych;
  • przeprowadzeniu akcji promocyjnych polegających na przekazywaniu konsumentom lub kontrahentom Spółki (również potencjalnym) nagród wynikających ze spełnienia przez te podmioty warunków promocji przeprowadzanej przez agencję . W takim przypadku agencja może być również zobowiązana do zakupu wszelkich niezbędnych towarów lub usług wymaganych do przeprowadzenia w/w działania.

Powyższy katalog ma charakter przykładowy. Działania agencji mogą mieć różnorodny charakter, niemniej zawsze są nakierowane na promowanie produktów dystrybuowanych przez Spółkę. W związku z zakończeniem usługi Spółka obciążana jest przez agencję fakturą za całościową jej organizację i przeprowadzenie. Wartość wynagrodzenia należnego agencji pokrywa całość kosztów poniesionych przez agencję w związku z realizacją usługi (np. wartość zakupionych towarów podlegających wydaniu) jak i wartość pozostałych świadczeń agencji tj. organizacja promocji, zatrudnienia hostess itp.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturach wystawionych przez Agencję z tytułu świadczonych przez nią usług marketingowych...

Zdaniem Spółki, przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, wykazanego na fakturach wystawionych przez Agencję z tytułu świadczonych przez nią usług marketingowych.

Spółka swoje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących usługi marketingowe opiera na dwóch podstawach: (i) uznaniu, że zakupione usługi mają charakter wydatków o charakterze ogólnym oraz (ii) traktowaniu usługi marketingowej jako usługi kompleksowej.

(i) Uznanie zakupionej usługi marketingowej za wydatek o charakterze ogólnym

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego. Z kolei art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a i b Ustawy o VAT stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z (a) tytułu nabycia towarów i usług oraz (b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.

W opinii Spółki określone w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego należy rozumieć w ten sposób, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zarówno w odniesieniu do towarów i usług, które są przez tego podatnika wykorzystane bezpośrednio przy dokonywaniu odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług jak i w odniesieniu do nabywanych przez niego towarów i usług, które pomimo braku bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi służą prowadzeniu opodatkowanej działalności gospodarczej podatnika np. zakupy o charakterze ogólnym takie jak najem powierzchni biurowej, zakup materiałów biurowych czy też usługi marketingowe. Spółka stoi na stanowisku, iż związek wydatków z czynnościami opodatkowanymi powinien być rozpatrywany szeroko i nieuzasadnione byłoby określenie zakresu prawa do odliczenia podatku naliczonego jedynie poprzez poszukiwanie bezpośredniego związku poszczególnych wydatków wyłącznie z jedną lub z kilkoma konkretnymi czynnościami opodatkowanymi VAT. Zdaniem Spółki, ogólne zasady systemu VAT pozwalają podatnikowi VAT na odliczenie podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki o charakterze ogólnym, których poniesienie jest niezbędne dla jego prawidłowego funkcjonowania, pomimo braku bezpośredniego związku tych wydatków z konkretnymi transakcjami.

A zatem, w opinii Spółki w przypadku wydatków o charakterze ogólnym wystarczającą przesłanką do odliczenia wynikającego z nich podatku VAT jest wskazanie opodatkowanej działalności podatnika, której wydatki te dotyczą nawet pośrednio.

Stanowisko Spółki, tj. pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z wydatkami ogólnymi (w tym związane z usługami marketingowymi), znajduje odzwierciedlenie również w praktyce organów podatkowych. Przykładem ilustrującym tę praktykę jest interpretacja indywidualna z dnia 4 lutego 2009 roku (sygn. IPPP3/443-169/08-2/KT) Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w której uznano, że: „z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni (…) o związku pośrednim można mówić wówczas gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu, o pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów”.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie również w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 14 sierpnia 2007 r. (sygn. III SA/Wa 1444/07), w którym Sąd wskazał, że: „cel promocji, jakim jest zachęcanie nabywców do kupowania wyrobów podatnika przesądza o tym, że wydatki te ponoszone są w celu związanym ze sprzedażą opodatkowaną, inaczej rzecz ujmując wydatki te mają na celu generowanie sprzedaży opodatkowanej, a zatem w związku z tymi wydatkami podatnik ma prawo do określonego w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT prawa do odliczenia podatku naliczonego”.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wydatków mających pośredni związek z działalnością opodatkowaną, jako jeden z aspektów zasady neutralności podatku VAT zostało także potwierdzone w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej „Trybunał”). Przykładowo, w wyroku z dnia 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 Abbey National plc v. Commissioners of Customs Excise, Trybunał uznał, że: „System odliczenia podatku VAT (…) ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorców od ciężaru podatku VAT, zapłaconego lub do zapłaty w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. W konsekwencji wspólny system VAT zapewnia całkowitą neutralność opodatkowania VAT wszelkiej działalności gospodarczej, bez względu na jej cel i rezultat, przy założeniu, że ona sama, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT”. Z kolei w wyroku z dnia 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (cibo) Particiationis SA v Directeur region al des impost do Nord-Pas-de-Calarias, Trybunał podkreślił, iż prawo do odliczenia przysługuje co do zasady, gdy istnieje bezpośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT. Jak wynika z przywołanych orzeczeń Trybunału, prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym uprawnieniem podatnika podatku VAT wynikającym z naczelnych zasad funkcjonowania podatku VAT. Biorąc pod uwagę fakt, iż art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT nie ogranicza prawa do odliczenia podatku VAT do przypadków, gdy związek podatku naliczonego z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi jest bezpośredni należy uznać, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom także wtedy, gdy istnieje jedynie pośredni związek podatku naliczonego przez podatnika z działalnością opodatkowaną VAT.

Co więcej, stanowisko przedstawione przez Spółkę potwierdza najnowsza praktyka organów podatkowych. Ostatnio wydana interpretacja indywidualna z dnia 26 kwietnia 2011 roku (sygn. IPPP2/443-352/11-2/KAN) rozpatrywała tożsamy stan faktyczny, mianowicie pytanie podatnika dotyczyło: „Czy na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a i b ustawy o VAT, Spółce przysługuje pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturach wystawionych przez Agencję z tytułu świadczonych przez nią usług marketingowych...” Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie przyznał, że „wydatki związane z usługami marketingowymi mają pośredni wpływ na obroty.” Jednakże w dalszej części interpretacji organ podatkowy bezsprzecznie przyznał, że „poniesione wydatki służyć będą Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług” i wobec tego będzie istniała możliwość „odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług marketingowych polegających na promowaniu produktów Spółki wśród konsumentów i kontrahentów, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Spółce do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”. Tym samym stanowisko podatnika zostało potwierdzone.

(ii) Uznanie usługi marketingowej za usługę kompleksową.

Wnioskodawca realizuje obecnie wiele akcji marketingowych przy udziale Agencji. Schemat ich jest identyczny. Spółka nabywa od Agencji usługi marketingowe polegające m.in. na wydawaniu nagród rzeczowych uczestnikom akcji. Przedmiotowe towary i usługi przeznaczone na nagrody są nabywane i wydawane przez Agencję, a koszt zakupu oraz przekazania nagrody stanowi element składowy wynagrodzenia należnego Agencji za organizację usługi marketingowej. Spółka z tytułu zleconej usługi otrzymuje od Agencji faktury VAT dokumentujące wykonanie na jej rzecz usługi marketingowej, na których wykazany jest podatek VAT naliczony od wartości wynagrodzenia z tytułu świadczenia ww. usługi Na fakturze widnieje jedna pozycja np. „usługa marketingowa”.

Agencja nie wystawia faktury, w której zostałoby wyszczególnione, co dokładnie stanowi składnik zamówionej usługi. W opinii Spółki jest to w pełni zgodne ze stanowiskiem organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej przez Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z dnia 10 listopada 2004 r.(sygn. ZP/443-306/04), uznano, iż „opodatkowaniu podatkiem VAT podlega kompleksowa usługa marketingowa, a nie poszczególne jej elementy, takie jak przygotowanie koncepcji działań marketingowych, zakup materiałów reklamowych rozdanie gadżetów reklamowych itp.” Co więcej takie działanie zostało także potwierdzone w orzecznictwie Trybunału. Przykładowo w wyroku z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, Trybunał stwierdził, że „świadczenie, które stanowi jedno świadczenie z ekonomicznego punktu widzenia nie powinno być sztucznie dzielone, aby nie zakłócić funkcjonowania systemu VAT (...) Pojedyncze świadczenie ma miejsce szczególnie w takich przypadkach, gdy jedna lub więcej części składowych stanowi usługę główną, natomiast jeden lub więcej elementów są usługami pomocniczymi, do których stosuje się te same zasady opodatkowania co do usługi zasadniczej. (...) Usługa jest usługą pomocniczą, jeśli nie stanowi dla klienta celu samego w sobie, ale środek lepszego wykorzystania usługi zasadniczej.”

W opinii Wnioskodawcy usługa marketingowa, choć składa się z wielu świadczeń (np. organizacja promocji, zakup materiałów reklamowych oraz nagród, rozdawanie gadżetów, zatrudnienie hostess) stanowi jedną kompleksową usługę.

Podsumowując, mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki do wydatków o charakterze ogólnym, o których mowa powyżej należy zaliczyć wydatki na nabycie usług marketingowych od Agencji. Nabywanie usług marketingowych stanowi dodatkowe działanie podejmowane przez Spółkę w celu wsparcia jej sprzedaży opodatkowanej VAT, co przesądza o tym, że te wydatki związane są ze sprzedażą opodatkowaną Spółki. Skoro, zatem wydatki te są ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z wykonywaniem sprzedaży opodatkowanej VAT, to Spółce przysługuje przewidziane w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup usług marketingowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie będą w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

Związek bezpośredni występuje wtedy, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

O związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania Spółki, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami.

Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usługami a powstaniem obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów i usług z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie Spółki jako całości, natomiast przyczynia się do generowania obrotów.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego można uznać, że wydatki związane z usługami marketingowymi mają pośredni wpływ na obroty.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W rozpatrywanym wniosku takie okoliczności nie zostały przez Spółkę wskazane.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka podejmuje działania zmierzające do promowania wyrobów grupy C. wśród konsumentów. Działania te mają na celu zapoznanie nabywców (zarówno obecnych jak i potencjalnych) z szeroką gamą produktów Spółki, wzmocnienie kontaktów z klientami, zwiększenie znajomości marek Spółki, czy też zachęcenie do nabywania oferowanych przez Spółkę towarów. W konsekwencji działania marketingowe Spółki mają przyczynić się do zwiększenia zainteresowania dystrybuowanymi towarami, a co za tym idzie do zwiększenia ich sprzedaży.

W przypadku kiedy dane przedsięwzięcie realizowane jest przez agencję marketingową, jej zakres zadań zależy od rodzaju akcji marketingowej, która ma zostać przez nią przeprowadzona. W szczególności, działania marketingowe agencji mogą polegać na:

  • udziale w imprezach okolicznościowych i promowaniu w ich trakcie produktów Spółki, np. poprzez wydawanie różnego rodzaju gadżetów (breloczki, kufle itp.) z logo produktów dystrybuowanych przez Spółkę. Agencja może być wówczas zobowiązana do zakupu wszelkich niezbędnych towarów/usług wymaganych do przeprowadzenia promocji w trakcie imprezy okolicznościowej oraz ustalenia z organizatorem danej imprezy okolicznościowej zasad udostępnienia miejsca w celu przeprowadzania działania promocyjnego/marketingowego oraz poniesienia kosztów z tym związanych;
  • przygotowaniu odpowiedniej ekspozycji wyrobów dystrybuowanych przez Spółkę oraz materiałów reklamujących te wyroby w punktach, gdzie odbywa się ich sprzedaż. W takim przypadku agencja może być również zobowiązana do zakupu wszelkich niezbędnych towarów lub usług wymaganych do przeprowadzenia w/w działania oraz do ustalenia z podmiotem prowadzącym dany punkt sprzedaży wyrobów Spółki zasad udostępniania tego miejsca w celu przeprowadzenia działania promocyjnego/marketingowego oraz poniesienia kosztów z tym związanych;
  • przeprowadzeniu akcji promocyjnych polegających na przekazywaniu konsumentom lub kontrahentom Spółki (również potencjalnym) nagród wynikających ze spełnienia przez te podmioty warunków promocji przeprowadzanej przez agencję . W takim przypadku agencja może być również zobowiązana do zakupu wszelkich niezbędnych towarów lub usług wymaganych do przeprowadzenia w/w działania.

Powyższy katalog ma charakter przykładowy. Działania agencji mogą mieć różnorodny charakter, niemniej zawsze są nakierowane na promowanie produktów dystrybuowanych przez Spółkę. W związku z zakończeniem usługi Spółka obciążana jest przez agencję fakturą za całościową jej organizację i przeprowadzenie. Wartość wynagrodzenia należnego agencji pokrywa całość kosztów poniesionych przez agencję w związku z realizacją usługi (np. wartość zakupionych towarów podlegających wydaniu) jak i wartość pozostałych świadczeń agencji tj. organizacja promocji, zatrudnienia hostess itp.).

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Spółka, jako podatnik VAT czynny, ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług marketingowych polegających na promowaniu produktów Spółki wśród konsumentów i kontrahentów, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Spółce do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy – w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj