Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-1067/10/AA
z 28 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-1067/10/AA
Data
2011.03.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
pełnomocnictwo
Skarb Państwa
spółki
wspólnik
źródła przychodu


Istota interpretacji
Określenie źródła przychodu z tytułu pełnienia funkcji pełnomocnika Wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa?



Wniosek ORD-IN 862 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 28 grudnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu z tytułu pełnienia funkcji pełnomocnika wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu z tytułu pełnienia funkcji pełnomocnika wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z dnia 24 lipca 2009r. został powołany pełnomocnik wspólnika w X Sp. z o.o. – wnioskodawcy, będącej jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Z tego tytułu pobierał miesięczne wynagrodzenie, które zostało zakwalifikowane przez wnioskodawcę jako przychód osoby należącej do składu organu spółki (art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych). Zgodnie z taką kwalifikacją wnioskodawca odprowadzał zaliczkę na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 5 i art. 22 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody pełnomocnika wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa z ograniczoną odpowiedzialnością powołanego do pełnienia swej funkcji na podstawie art. 11 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002r. Nr 171, poz. 1397 ze zm.) są przychodami osiąganymi w rozumieniu art. 13 pkt 6 czy w rozumieniu art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)...

Zdaniem wnioskodawcy, wynagrodzenie wypłacane miesięcznie pełnomocnikowi wspólnika powołanemu przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników należy zakwalifikować zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i z tego tytułu pobrać zaliczkę na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych stosując koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 5 w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest m.in. działalność wykonywana osobiście.

Stosownie do postanowień art. 13 pkt 6 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9. Z kolei w myśl art. 13 pkt 7 powołanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników został powołany pełnomocnik jedynego wspólnika wnioskodawcy – Sp. z o.o. będącej jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Z tego tytułu pobierał miesięczne wynagrodzenie.

Na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996r. o komercjalizacji i prywatyzacji (t.j. Dz. U. z 2002r. Nr 171, poz. 1397, ze zm.), w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością powstałych w wyniku komercjalizacji można nie ustanawiać rady nadzorczej. Prawo kontroli wykonuje wówczas wspólnik lub osoba przez niego upełnomocniona.

Fakt, iż pełnomocnik wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa z ograniczoną odpowiedzialnością wykonuje prawo kontroli w spółce za radę nadzorczą, nie oznacza, że można go utożsamiać z tym organem spółki. Ustawa z dnia 15 września 2000r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, ze zm.), określa zamknięty katalog organów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, do których należą zarząd, rada nadzorcza, komisja rewizyjna i zgromadzenie wspólników. Ponadto żaden przepis nie określa, iż regulacje dotyczące rady nadzorczej czy też innych organów spółki miałyby być stosowane odpowiednio do pełnomocnika wspólnika.

Pełnomocnik wspólnika jest powoływany przez Ministra Skarbu Państwa, reprezentującego jedynego wspólnika – „Skarb Państwa”. Minister Skarbu Państwa, działając jako organ władzy państwowej, zleca pełnomocnikowi określone czynności do wykonania i decyzją w formie uchwały Zgromadzenia Wspólników ustala jego wynagrodzenie.

Biorąc powyższe pod uwagę, przychód pełnomocnika wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa z ograniczoną odpowiedzialnością, na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zakwalifikowanie przychodu do źródła określonego w art. 13 pkt 6 powoduje, iż koszt uzyskania przychodu określa się w sposób ryczałtowy.

W myśl art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy, koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - w wysokości 20 % uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

W związku z powyższym, nie można się zgodzić ze stanowiskiem wnioskodawcy, iż wynagrodzenie wypłacane miesięcznie pełnomocnikowi wspólnika powołanego przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników należy kwalifikować jako przychody w rozumieniu art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pełnomocnik nie wchodzi bowiem w skład organów spółki wnioskodawcy, a zatem otrzymywane przez niego wynagrodzenie nie może być kwalifikowane jako przychód osoby należącej do składu organu spółki. Wskazany zatem przez wnioskodawcę art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy nie znajduje zastosowania, bowiem dotyczy on przychodów określonych w art. 13 pkt 5, 7, 9 cytowanej ustawy.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj