Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-76/11/ZG
z 9 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-76/11/ZG
Data
2011.05.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
odliczenie podatku
odpłatność
odzyskanie podatku


Istota interpretacji
Wnioskodawca w związku z realizacją projektu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż projekt nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2011 roku (data wpływu 22.03.2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 marca 2011 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


W dniu 31 grudnia 2009 roku Gmina podpisała umowę z Województwem o dofinansowanie projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, Osi Priorytetowej 4 - "Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast", Działanie 4.2. - "Rewitalizacja miast". Projekt realizowany jest na terenie Gminy, polega na poprawie stanu technicznego zabytkowej kamienicy oraz przyległego do niej parku co jest zadaniem własnym Gminy.

W ramach projektu poprawił się stan techniczny Parku (ta część projektu jest już zrealizowana): poprawa stanu pomników, nawierzchni alejek, sieci oświetleniowej, stanu krzewów i drzew, budowa kanalizacji teletechnicznej pierwotnej. W chwili obecnej prowadzone są prace w kamienicy: poprawa stanu klatek schodowych, stropów, instalacji wewnętrznych, lokali, nadbudowa kamienicy, zachowanie oraz wyeksponowanie wartości architektonicznych kamienicy.

Po realizacji projektu właścicielem powstałej infrastruktury będzie Gmina. Zarząd nad parkiem sprawuje Referat ds. Zarządzania Drogami Miejskimi, zarząd nad kamienicą sprawuje "A." Sp. z o.o. (jednostka Gminy).


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy Gmina ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została ujęta w kosztach wydatków kwalifikowanych, w związku z realizacją opisanego wyżej projektu...
  2. Czy Gminie będzie przysługiwała możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT w części dotyczącej renowacji kamienicy, która będzie realizowana jeszcze przez minimum 5 miesięcy...


Zdaniem Wnioskodawcy, realizując zadanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, nie może on odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Środki pozyskane przez Gminę nie są uważane za środki o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Gmina nie będzie czerpała dochodu z tytułu korzystania z parku, ani z kamienicy. Po renowacji kamienicy lokale będą użyczane organizacjom pozarządowym (nie prowadzącym działalności gospodarczej), w tym celu "A." Sp. z o.o. (będący jednostką organizacyjną Gminy) będzie zawierał z najemcami umowy nieodpłatnego użyczenia lokali, organizacje pozarządowe będą obciążane jedynie kosztami ponoszonymi bezpośrednio przez nie, np. udział w kosztach ogrzewania budynku, eksploatacji energii, wody itp. Powstała infrastruktura pozostanie własnością Gminy. Gmina w związku z realizacją inwestycji, nie będzie wykonywać czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tzn. nie będzie dokonywać sprzedaży towarów oraz nie będą świadczone usługi.

Gmina uważa również, że nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, które będzie ponosiła w 2011 r. przez min. 5 miesięcy w związku z realizacją projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy zwolnieni podmiotowo od podatku lub realizujący jedynie czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z kolei, w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia. Powyższa kwestia była analogicznie rozstrzygnięta w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.).

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca, realizuje projekt polegający na poprawie stanu technicznego zabytkowej kamienicy poprzez poprawę stanu klatek schodowych, stropów, instalacji wewnętrznych, lokali, nadbudowę kamienicy, zachowanie oraz wyeksponowanie wartości architektonicznych kamienicy oraz zrealizowano poprawę stanu technicznego Parku polegającą na poprawie stanu pomników, nawierzchni alejek, sieci oświetleniowej, stanu krzewów i drzew, budowie kanalizacji teletechnicznej pierwotnej.

Wnioskodawca wskazuje, iż w oparciu o projekt nie będzie wykonywać czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tzn. nie będzie dokonywać sprzedaży towarów oraz nie będą świadczone usługi.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż dofinansowanie nie stanowi środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Mając na uwadze treść wniosku oraz powołane przepisy uznać należy, że Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ projekt nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto nie będzie również przysługiwało jej prawo do zwrotu podatku naliczonego z uwagi na to, że środki na realizację projektu nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w powołanych rozporządzeniach Ministra Finansów. Zatem uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj