Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-663/11-2/SJ
z 7 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-663/11-2/SJ
Data
2011.07.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca
limit
obrót
świadczenie usług


Istota interpretacji
Czy przy rozpoczynaniu działalności polegającej na sprzedaży detalicznej i hurtowej zabawek i akcesoriów dziecięcych Wnioskodawca ma obowiązek posiadania kasy fiskalnej od początku tej działalności, czy dopiero po przekroczeniu progu 40.000 złotych?



Wniosek ORD-IN 238 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku sygnowanym datą 25 marca 2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 11 kwietnia 2011 r., do Biura KIP w Lesznie 11 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi obecnie działalność gospodarczą – taksówkę osobową – w związku z czym posiada kasę fiskalną w taksówce. Jest płatnikiem podatku VAT. Zainteresowany zamierza rozszerzyć swoją działalność o handel detaliczny i hurtowy zabawek i akcesoriów dla dzieci. W minionym roku 2010 usługi świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczyły kwoty 40.000 złotych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy rozpoczynaniu działalności polegającej na sprzedaży detalicznej i hurtowej zabawek i akcesoriów dziecięcych Wnioskodawca ma obowiązek posiadania kasy fiskalnej od początku tej działalności, czy dopiero po przekroczeniu progu 40.000 złotych...

Zdaniem Wnioskodawcy, przy rozszerzaniu działalności o handel detaliczny zabawkami i akcesoriami dla dzieci kasa fiskalna będzie obowiązywała po przekroczeniu limitu 40.000 zł ze sprzedaży detalicznej na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych. Do tej pory Wnioskodawca nie był zobowiązany do ewidencjonowania przychodów za pomocą kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z tej podstawowej reguły wynika, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących dotyczy tylko takich podmiotów, które dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930), zwanym dalej rozporządzeniem.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, a mianowicie:

  • zwolnienie podmiotowe – zwalniające podatnika z obowiązku ewidencjonowania w zakresie całej prowadzonej przez niego działalności,
  • zwolnienie przedmiotowe – zwalniające z ewidencjonowania tylko ściśle określone czynności.

§ 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia stanowi, iż zwalnia się obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Stosowanie do § 3 ust. 6 rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Zwalnia się również z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011 r. lub 2012 r. kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy – podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym (§ 3 ust. 7 rozporządzenia).

Zgodnie z treścią § 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami. v

Dokonując analizy powołanych przepisów stwierdzić należy, iż bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 3 rozporządzenia, podlega dostawa towarów oraz świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, towarów i usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1-9 rozporządzenia.

Przy sprzedaży pozostałych towarów oraz usług, podatnik może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do momentu przekroczenia limitu obrotów, tj. 40.000 zł. Należy zaznaczyć, że do kwoty limitu obrotów wlicza się dostawę towarów oraz świadczenie usług dokonywaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, wymienionych w § 4 ust. 1, czyli już ewidencjonowanych przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz pozostałą dostawę towarów oraz świadczenie usług, które dotychczas korzystały ze zwolnienia.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą – taksówkę osobową i w związku z tym posiada kasę fiskalną w taksówce. Obecnie Zainteresowany zamierza rozszerzyć swoją działalność o handel detaliczny i hurtowy zabawek i akcesoriów dla dzieci. W 2010 r. sprzedaż świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowdzących działalności gospodarczej nie przekroczyła kwoty 40.000 zł. Jak wskazał Wnioskodawca, do tej pory nie był zobowiązany do ewidencjonowania przychodów za pomocą kasy rejestrującej.

Z uwagi na powyższe, obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej podlega świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych usługa przewozu osób i ładunków taksówkami, zgodnie z uregulowaniami § 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. Natomiast, w stosunku do pozostałej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, tj. sprzedaży detalicznej i hurtowej zabawek i akcesoriów dziecięcych, Wnioskodawca, w oparciu o przepis § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej chyba, że nastąpi utrata prawa do zwolnienia podmiotowego na podstawie przepisu § 3 ust. 6 rozporządzenia, tj. dojdzie do przekroczenia obrotu 40.000 zł ze sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych – świadczenia usług taksówką oraz ze sprzedaży towarów (zabawek i akcesoriów dla dzieci).

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż w przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży detalicznej i hurtowej zabawek i akcesoriów dziecięcych, Zainteresowany nie będzie miał obowiązku posiadania kasy rejestrującej z momentem jej rozpoczęcia. Obowiązek taki wystąpi dopiero po przekroczeniu limitu obrotów z tytułu dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, tj. po przekroczeniu kwoty 40.000 zł. Jednakże do limitu obrotów uprawniających do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, Wnioskodawca ma obowiązek wliczać zarówno świadczenie usług przewozu osób i ładunków taksówkami, jak również sprzedaż detaliczną i hurtową zabawek i akcesoriów dziecięcych.

Zatem, stanowisko Zainteresowanego, iż dopiero po przekroczeniu progu 40.000 zł tylko z działalności polegającej na sprzedaży detalicznej i hurtowej zabawek i akcesoriów dziecięcych będzie miał obowiązek posiadania kasy fiskalnej należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj