Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-162/11-4/KS
z 28 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-162/11-4/KS
Data
2011.06.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
specjalna strefa ekonomiczna
warunki zwolnienia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
W związku z przedstawionym stanem faktycznym Spółka prosi o potwierdzenie, czy do dnia 26 lutego 2011 r. włącznie przysługiwać Jej będzie pełne (100%) zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych, a w okresie od 27 lutego 2011 r. do 31 grudnia 2011 r. zwolnienie będzie Jej przysługiwało w wysokości 50% osiągniętego dochodu w specjalnej strefie ekonomicznej?



Wniosek ORD-IN 696 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2011 r. (data wpływu 01.04.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia okresu, w którym Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu: 20.06.2011 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia okresu, w którym Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 15 czerwca 2000 r.

Zgodnie z wydanym dla Spółki zezwoleniem, Spółka uprawniona jest do prowadzenia działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wytwarzania wyrobów szczegółowo wskazanych w zezwoleniu.

Z zezwolenia wynika, że udzielone zostało do dnia 28 maja 2017 r. Nadto, Spółka zobowiązana została do przestrzegania następujących warunków:

  • rozpoczęcia działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej do dnia 30 czerwca 2001 r.,
  • zatrudnienia na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej: 15 osób do dnia 31 marca 2001 r., a 30 osób do dnia 1 lipca 2001 r.,
  • poniesienia wydatków inwestycyjnych w określonej wysokości do dnia 23 czerwca 2001 r.,
  • przestrzegania regulaminu strefy i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania strefy.

Jednocześnie Spółka informuje, że powyżej wskazane warunki zostały przez Nią spełnione.

Spółka rozpoczęła działalność w Specjalnej Strefie Ekonomicznej z dniem 26 lutego 2001 r., tj. z dniem wystawienia pierwszej faktury sprzedaży. Spółka również poniosła wydatki inwestycyjne w wysokości wskazanej w zezwoleniu oraz we wskazanym terminie. Nadto, Spółka spełniła wymagania w zakresie poziomu określonego zatrudnienia oraz przestrzega regulaminu strefy oraz innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania strefy.

Ponadto, Spółka pragnie zauważyć, iż na dzień 01 maja 2004 r., tj. na dzień przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej, Spółka pozostawała małym przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika nr 1 do rozporządzenia komisji (WE) nr 70/2001 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. U. UE L 01.10.33 ze zm.); (akt nieobowiązujący, ale mający zastosowanie w przedmiotowym stanie faktycznym).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do dnia 26 lutego 2011 r. włącznie przysługiwać Jej będzie pełne (100%) zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych, a w okresie od 27 lutego 2011 r. do 31 grudnia 2011 r. zwolnienie będzie Jej przysługiwało w wysokości 50% osiągniętego dochodu w specjalnej strefie ekonomicznej...

Zdaniem Wnioskodawcy, do dnia 26 lutego 2011 r. Spółce przysługiwało pełne (100%) zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych, a w okresie od 27 lutego 2011 r. do 31 grudnia 2011 r. zwolnieniu z podatku dochodowego podlega 50% osiągniętego przez Spółkę dochodu w specjalnej strefie ekonomicznej.

Uzasadnienie:

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy od podatku dochodowego od osób prawnych, „wolne od podatku są (...) dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 – 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami”.

Z powyższego wynika, że wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia wydawanego na podstawie przepisów ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość udzielanej pomocy nie może przekroczyć wielkości wynikającej z zasad przyznawania pomocy publicznej.

Spółka otrzymała zezwolenie nr 21 z dnia 15 czerwca 2000 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, które wydane zostało na podstawie ówcześnie obowiązujących przepisów art. 16 ust. 1, 5, 7 i 8 oraz art. 20 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, „dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 przez osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia rady ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa”. Natomiast doprecyzowanie powyższej normy odnajdujemy w art. 12 ust. 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, zgodnie z którym dochody uzyskane w latach podatkowych następnych po roku podatkowym, kiedy wygasło całkowite zwolnienie od podatku dochodowego mogą być, w drodze rozporządzenia rady ministrów, zwolnione od podatku dochodowego również w tym pozostałym okresie, na jaki została ustanowiona strefa, ale w części nie przekraczającej 50% takich dochodów.

Rozporządzenie, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997 r. w sprawie ustanowienia Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 46, poz. 289).

Z dniem 1 stycznia 2001 r. weszła w życie ustawa z dnia 16 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 117, poz. 1228); (dalej: ustawa z 16.11.2000 r. zmieniająca ustawę o specjalnych strefach ekonomicznych).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy zmieniającej ustawę o specjalnych strefach ekonomicznych, przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przed dniem wejścia w życie tej ustawy, zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (na preferencje podatkowe, o których mowa Spółka wskazała w paragrafie powyżej).

Dodatkowo w art. 5 ust. 2 ustawy z 16.11.2000 r. zmieniającej ustawę o specjalnych strefach ekonomicznych postanowiono, że w zakresie zwolnień i preferencji podatkowych przysługujących przedsiębiorcom zastosowanie znajdują przepisy art. 12 - 14 i 19 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej ustawę o specjalnych strefach ekonomicznych.

Następnie z dniem 1 maja 2004 r., w związku z przystąpieniem Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej weszła w życie kolejna nowelizacja ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych - ustawa z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840); (dalej: ustawa z 2.10.2003 r. zmieniająca ustawę o specjalnych strefach ekonomicznych). Przepisem art. 3 tejże ustawy uchylony został art. 5 ustawy z 16.11.2000 r. zmieniającej ustawę o specjalnych strefach ekonomicznych. Jednocześnie przepisem art. 5 ustawy z 2.10.2003 r. zmieniającej ustawę o specjalnych strefach ekonomicznych utrzymano w pewnym zakresie na z góry oznaczony czas zwolnienia od podatku dochodowego.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 2.10.2003 r. zmieniającej ustawę o specjalnych strefach ekonomicznych, przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r. zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r. w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r., jeżeli w dniu wejścia w życie tej ustawy był małym przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia Nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.), zgodnie z którym małego przedsiębiorcę definiuje się jako przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 50 pracowników i którego roczny obrót i / lub całkowity bilans roczny nie przekracza 10 milionów EUR.

Mając na uwadze zastrzeżenie art. 5 ust. 6 ustawy z 02.10.2003 r. zmieniające ustawę o specjalnych strefach ekonomicznych Spółka oświadcza, że nie wystąpiła żadna z wymienionych w tym przepisie okoliczność, która powodowałaby utratę prawa do zwolnień podatkowych.

Powyżej przedstawiona analiza przepisów ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz ustaw zmieniających ustawę o specjalnych strefach ekonomicznych wskazuje, że w odniesieniu do małych przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przed dniem 01 stycznia 2001 r., pod warunkiem, że nie wystąpiły okoliczności, o których mowa w art. 5 ust. 6 ustawy z 02.10.2003 r. zmieniającej ustawę o specjalnych strefach ekonomicznych, zastosowanie znajdują zwolnienia od podatku dochodowego, zgodnie z przepisem art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2000 r.

W związku z powyższym, Spółka prowadzoną działalnością gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy na podstawie udzielonego Jej zezwolenia będzie miała możliwość skorzystania ze zwolnień od podatku dochodowego do dnia 31 grudnia 2011 r. Spółka bowiem:

  • uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej z dniem 15 czerwca 2000 r.,
  • na dzień 1 maja 2004 r., tj. na dzień przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej, Spółka spełniała definicję małego przedsiębiorcy,
  • nie dokonała żadnej z czynności wymienionych w art. 5 ust. 6 ustawy z 2.10.2003 r. zmieniającej ustawę o specjalnych strefach ekonomicznych, które powodowałyby utratę prawa do zwolnień podatkowych.

Analizując przepis art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz rozporządzenie ustanawiające SSE w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r. Spółka uważa, że może stosować zwolnienia od podatku dochodowego do dnia 31 grudnia 2011 r.

Z § 1 ust. 4 rozporządzenia ustanawiającego SSE w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r. wynika, że strefę ustanawia się na okres 20 lat. Natomiast zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia ustanawiającego SSE również w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r. dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego w okresie 10 lat od dnia rozpoczęcia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terenie strefy, z zastrzeżeniem ust. 2 - 5 w myśl § 5 ust. 2 - 5 rozporządzenia ustanawiającego SSE również w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r. Przedsiębiorca korzystający ze zwolnienia od podatku dochodowego był uprawniony do dokonania wyboru jednej z podstaw zwolnienia, albo w oparciu o wysokość poniesionych wydatków inwestycyjnych, albo w oparciu o liczbę zatrudnianych pracowników. Spółka dokonała wyboru jednej z podstaw zwolnienia i stosując wskazane metody kalkulacji zwolnienia od podatku dochodowego, uprawniona była do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego w całości (100%). W związku z czym, w oparciu o przepisy w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r. Spółka na okres 10 lat od dnia rozpoczęcia przez Nią działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej uprawniona była do korzystania z pełnego (100%) zwolnienia od podatku dochodowego. W pozostałym okresie, na jaki przyznano Spółce zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej Spółka powinna móc korzystać ze zwolnienia z podatku w wysokości 50% dochodów, jednakże z uwagi na przepisy art. 5 ust. 1 ustawy z 2.10.2003 r. zmieniającej ustawę o SSE, Spółka z 50% zwolnienia może korzystać do dnia 31 grudnia 2011 r. Mając na uwadze, iż z rozporządzenia ustanawiającego SSE wynika, że 10-letni okres stosowania pełnego (100%) zwolnienia od podatku dochodowego przysługuje począwszy od dnia rozpoczęcia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, Spółka uważa, że okres ten powinien być liczony w przypadku Spółki od dnia 26 lutego 2001 r., kiedy Spółka wystawiła pierwszą fakturę sprzedaży. Jak wynika bowiem z § 6 ust. 2 rozporządzenia ustanawiającego SSE, „za dzień rozpoczęcia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej uważa się datę wystawienia pierwszej faktury dotyczącej sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie strefy lub usług wykonanych na jej terenie”. Mając na uwadze, że Spółka pierwszą fakturę wystawiła 26 lutego 2001 r. data ta stanowi jednocześnie dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej przez Spółkę na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Jakkolwiek przepisy rozporządzenia ustanawiającego SSE nie odwołują się do zasad liczenia 10-letniego terminu dla pełnego (100%) zwolnienia od podatku dochodowego, zdaniem Spółki, nie ma przeszkód, by dla celów podatkowych odwołać się do przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami).

Zdaniem Spółki, zastosowanie znajdzie przepis art. 12 § 4, zgodnie z którym „terminy określone w latach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim roku, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim roku nie było, w dniu, który poprzedzałby bezpośrednio ten dzień”.

Skoro zatem Spółka rozpoczęła działalność 26 lutego 2001 r. to 10 -letni termin całkowitego (100%) zwolnienia od podatku dochodowego należy liczyć do 26 lutego 2011 r. Po tym dniu zatem począwszy od 27 lutego 2011 r. Spółka będzie mogła zwolnić dochód spod opodatkowania w wysokości 50%, przy czym ze zwolnienia tego Spółka będzie korzystała do dnia 31 grudnia 2011 r.

Podsumowując, w oparciu o posiadane zezwolenie oraz zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka uważa, że do 26 lutego 2011 r. dochody Spółki w całości (100%) korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego.

Z uwagi jednak na nowelizacje ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych Spółka uważa, że od 27 lutego 2011 r. zwolnienie w zakresie podatku dochodowego przysługuje Jej do 31 grudnia 2011 r. w wysokości 50% dochodów uzyskanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Powyższe zostało potwierdzone w wydanych przez Ministra Finansów interpretacjach podatkowych:

  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 27.08.2009 r. sygn. ITPB3/423-296/09/MK,
  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19.01.2009 r. sygn. IBPBI/2/423-969/08/MO.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na mocy art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zasady ww. zwolnienia określone zostały w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397). W myśl tego przepisu, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy – ust. 4 ww. artykułu.

Art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych stanowi, iż zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia wydanego dnia 15 czerwca 2000 r. Spółka rozpoczęła działalność w strefie w dniu 26 lutego 2001 r. tj. w dniu, w którym wystawiła pierwszą fakturę sprzedaży. Na dzień 1 maja 2004 r., tj. na dzień przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej, Spółka pozostała małym przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika nr 1 do rozporządzenia komisji (WE) nr 70/2001 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw.

W związku z przystąpieniem Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej i wejściem w życie przepisów o pomocy publicznej, znowelizowano istotną część unormowań ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Z uwagi na zakres dokonywanych zmian, ustawodawca przewidział okresy przejściowe, w których określeni przedsiębiorcy mogą korzystać ze zwolnień podatkowych na wcześniej obowiązujących zasadach.

Przepisy ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 ze zm.) określiły m.in. zasady zwolnień podatkowych (obowiązujące od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej) dla przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r.

Zgodnie z art. 5 ww. ustawy, z zastrzeżeniem ust. 6, przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r., zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r.:

  1. w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy małym przedsiębiorcą,
  2. w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy średnim przedsiębiorcą

   - w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.).

Natomiast ust. 6 cytowanego w zdaniu poprzednim artykułu stanowi, iż począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym:

  1. zostało zbytych 100% wkładów udziałów lub akcji przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1,
  2. spółka będąca małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1, połączyła się z inną spółką,
  3. nastąpiło nabycie przedsiębiorstwa od przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1

   - przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1.

Z powyższego wynika, że zasady zwolnień podatkowych dla małych przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r. oparto na przepisach ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, w artykule 12 ust. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r., a w konsekwencji przepisach rozporządzeń ustanawiających specjalne strefy ekonomiczne wydanych na jej podstawie, w ich brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r.

W myśl art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r., dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa.

Dochody, o których mowa w ust. 1, uzyskane w latach podatkowych następujących po roku podatkowym, w którym wygasło całkowite zwolnienie od podatku dochodowego, mogą być natomiast, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, zwolnione od podatku dochodowego w pozostałym okresie, na jaki ustanowiona została strefa, w części nie przekraczającej 50% takich dochodów (art. 12 ust. 2 powołanej ustawy).

Należy przy tym podkreślić, że zgodnie z art. 12 ust. 5 pkt 1 tej ustawy, przedmiot działalności gospodarczej, której prowadzenie uprawnia do ww. zwolnień, wysokość tych zwolnień, czas ich obowiązywania oraz warunki, od których spełnienia przez przedsiębiorcę uzależnione jest prawo do tych zwolnień ustala Rada Ministrów w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 4 ust. 1, tj. w rozporządzeniu w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej.

Oznacza to, że rozstrzygając o prawie korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy uwzględniać warunki korzystania z pomocy publicznej wynikające z uregulowań odpowiedniego rozporządzenia obowiązującego Spółkę w danym okresie.

W konsekwencji, z uwagi na to, że Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w dniu 15 czerwca 2000 r. r., tj. przed dniem 1 stycznia 2001 r., Jej dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia są zwolnione od podatku dochodowego na zasadach określonych w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 46, poz. 289 ze zm.), w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r. w zakresie w jakim określają prawo do zwolnień.

Wyżej wymienione rozporządzenie w sprawie ustanowienia Specjalnej Strefy Ekonomicznej weszło w życie 29 maja 1997 r. i ustanowiło strefę na okres 20 lat (§ 1 ust. 4 oraz § 15 powołanego rozporządzenia), tj. do 29 maja 2017 r.

W odniesieniu do poruszanej kwestii zastosowania zwolnienia przedmiotowego z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej podnieść należy, że z dniem 30 grudnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 ze zm.).

Jednakże w myśl § 8 ww. rozporządzenia, do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.

Z uwagi na powyższe, w celu ustalenia wielkości pomocy publicznej (a tym samym wysokości zwolnienia z podatku dochodowego), w związku z posiadanym zezwoleniem strefowym, Spółka powinna określać wysokość pomocy publicznej na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw na warunkach określonych w rozporządzeniu z dnia 15 kwietnia 1997 r. w sprawie ustanowienia Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Zgodnie z § 5 ust. 1 tego rozporządzenia, dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego w okresie 10 lat od dnia rozpoczęcia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terenie strefy, z zastrzeżeniem ust. 2 - 5.

Wysokość zwolnienia od podatku dochodowego ustala się na podstawie przepisu ust. 3 lub 4. Podmiot dokonuje wyboru jednej z podstaw zwolnienia i o wybranej podstawie zawiadamia niezwłocznie wydającego zezwolenie oraz urząd skarbowy właściwy w sprawach podatku dochodowego. Wybrana podstawa zwolnienia nie może być zmieniona w ciągu roku podatkowego (§ 5 ust. 2 rozporządzenia).

Jak stanowi § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia, dochód stanowiący równowartość wydatków inwestycyjnych jest wolny od podatku dochodowego. Zwolnienie przysługuje począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym podmiot poniósł wydatki inwestycyjne, aż do wyczerpania, nie dłużej jednak niż do upływu okresu, na który została ustanowiona strefa, z zastrzeżeniem § 8. W wypadku gdy wydatki inwestycyjne przekroczą kwotę stanowiącą równowartość 2 mln ECU, obliczoną przy zastosowaniu średniego kursu ogłoszonego przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia faktycznego poniesienia wydatków, dochód jest wolny od podatku dochodowego w całości.

§ 5 ust. 4 rozporządzenia stanowi, iż zwolnienie od podatku dochodowego wynosi 10% dochodu na każdych dziesięciu pracowników zatrudnionych przez podmiot, jednakże zwolnienie to nie może wynieść mniej niż 10% i więcej niż 100% miesięcznego dochodu.

W myśl § 5 ust. 5 ww. rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, odnosi się wyłącznie do pracowników zatrudnionych po utworzeniu strefy, pracujących w danym miesiącu roku podatkowego. Liczbę pracowników ustala się w przeliczeniu na pełne etaty jako średnią miesięczną.

Za dzień rozpoczęcia przez podmiot działalności gospodarczej na terenie strefy uważa się datę wystawienia pierwszej faktury dotyczącej sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie strefy lub usług wykonanych na jej terenie (§ 6 ust 2 cyt. rozporządzenia).

W przypadku Wnioskodawcy, za dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej na terenie strefy uznać należy 26 lutego 2001 r.

Stosownie natomiast do § 8 ww. rozporządzenia, przepisy § 5 i 7 stosuje się odpowiednio po upływie okresu, o którym mowa w § 5 ust. 1, z tym że kwota zwolnień nie może przekroczyć, odrębnie w każdym roku podatkowym, połowy dochodu uzyskanego przez podmiot z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu.

W tym miejscu wskazać należy na brzmienie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) dotyczących terminów.

Zgodnie z art. 12 § 4 tej ustawy, terminy określone w latach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim roku, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim roku nie było - w dniu, który poprzedzałby bezpośrednio ten dzień.

Natomiast w myśl art. 12 § 5 ww. ustawy, jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy.

W sytuacji Spółki - która rozpoczęła działalność w strefie w dniu 26 lutego 2001 r. (dzień wystawienia pierwszej faktury dotyczącej sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie strefy) - dziesięcioletni termin całkowitego zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych upłynął w dniu 26 lutego 2011 r. - tj. w dniu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu - zgodnie z § 5 ust. 1 w związku z § 6 ust. 2 rozporządzenia z dnia 15 kwietnia 1997 r. w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r. w związku z art. 12 § 4 Ordynacji podatkowej.

Biorąc jednak pod uwagę fakt, iż dzień 26 lutego 2011 r. przypada w sobotę – stosownie do art. 12 § 5 Ordynacji podatkowej – należy stwierdzić, iż ostateczny termin całkowitego zwolnienia z opodatkowania minął 28 lutego 2011 r.

Po tym dniu – na podstawie § 8 ww. rozporządzenia – Spółce przysługuje zwolnienie 50% dochodu z podatku dochodowego. Zatem ze zwolnienia w wysokości 50% Spółka może korzystać w okresie od dnia 01 marca 2011 r. do dnia 31 grudnia 2011 r.

Reasumując, do dnia 28 lutego 2011 r. (włącznie) Spółce przysługiwało pełne (100%) zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych, a w okresie od 1 marca 2011 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. zwolnienie przysługuje Jej w wysokości 50% osiągniętego dochodu w specjalnej strefie ekonomicznej.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj