Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-871/11/JP
z 2 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-871/11/JP
Data
2011.08.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencjonowanie
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny
obrót
świadczenie usług


Istota interpretacji
obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2011r. (data wpływu 18 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2011r. (data wpływu 21 lipca 2011r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2011r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lipca 2011r. (data wpływu 21 lipca 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 lipca 2011r., nr IBPP4/8711/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Szpital specjalistyczny działa zgodnie ze statutem zatwierdzonym uchwałą sejmiku Województwa z dnia 26 sierpnia 2002r. z późniejszymi zmianami. Jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych, utworzonym i utrzymywanym w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. Podstawowymi zadaniami szpitala jest udzielanie świadczeń zdrowotnych, promocja zdrowia, rehabilitacja zawodowa i społeczna.

Szpital prowadzi działalność gospodarczą związaną ze świadczeniem innych usług w następujących obszarach:

  • działalność mająca na celu rehabilitację pacjentów,
  • działalność edukacyjno-szkoleniową,
  • działalność polegającą na wynajmowaniu i wydzierżawianiu pomieszczeń, sprzętu i terenu pod warunkiem, że nie spowoduje to ograniczenia działalności związanej z leczeniem.

Szpital gospodaruje nieruchomościami przekazanymi 22 maja 2003r. przez Województwo na podstawie umowy użyczenia z późniejszymi aneksami. Jest to zabudowana nieruchomość wpisana do rejestru zabytków pod numerem położona przy ul. .……, stanowiąca teren zabudowany wraz z infrastrukturą (uchwały Zarządu Województwa nr 316/03 i 308/06). Na terenie nieruchomości znajduje się wydzielone osiedle mieszkaniowe. Najemcy płacą do Szpitala czynsz i opłaty za media. Od 1 maja 2011r. Szpital posiada kasę rejestrującą, dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (nie zatrudnionych w szpitalu) w zakresie czynszu, energii elektrycznej, dostarczania wody zimnej i gorącej, odprowadzania i oczyszczania ścieków.

Ponadto w piśmie z dnia 18 lipca 2011r. Wnioskodawca wskazał symbole PKWiU dla czynności wykonywanych przez Szpital a będących przedmiotem zapytania:

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wystawiając faktury sprzedaży (gotówkowe i bezgotówkowe) dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej dotyczące czynszu, energii elektrycznej, dostarczania wody zimnej i gorącej, odprowadzania i oczyszczania ścieków Wnioskodawca powinien tą sprzedaż ewidencjonować przy zastosowaniu kasy rejestrującej...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 lipca 2011r.), wystawiając faktury sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej dotyczących czynszu, energii elektrycznej, dostarczania wody zimnej i gorącej, odprowadzania i oczyszczania ścieków każdorazowo księgując je bezpośrednio do rejestru sprzedaży VAT nie musi takiej sprzedaży ewidencjonować za pomocą kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z przepisu art. 111 ust. 1 wynika, iż podatnicy, wobec których powstał obowiązek w zakresie stosowania kas rejestrujących, są obowiązani za pośrednictwem tych urządzeń ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego. Należy jednak zauważyć, iż opodatkowanie transakcji podatkiem od towarów i usług nie jest kryterium determinującym powstanie obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

W dniu 1 stycznia 2011r. weszło w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. nr 138, poz. 930).

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W ww. załączniku do rozporządzenia wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jest:

  • energia elektryczna, paliwa gazowe, para wodna, gorąca woda i powietrze do układów klimatyzacyjnych (symbol PKWiU 35) 1) - poz. 2,
  • woda w postaci naturalnej; usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody (symbol PKWiU 36) 1) - poz. 3,
  • usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych (symbol PKWiU 37) 1) - poz. 4,
  • wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturami (symbol PKWiU ex 68.20.1) 1) - poz. 25.

Gdzie 1) oznacza, że zastosowane symbole grupowań odpowiadają Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.).

Stosownie do objaśnień zawartych w załączniku do rozporządzenia symbol ex oznacza zakres wyrobów i usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będący Szpitalem zajmuje się udzielaniem świadczeń zdrowotnych, promocją zdrowia, rehabilitacją zawodową i społeczną. Szpital gospodaruje nieruchomościami przekazanymi przez Województwo na podstawie umowy użyczenia. Na terenie nieruchomości znajduje się wydzielone osiedle mieszkaniowe. Najemcy płacą do Szpitala czynsz i opłaty za media. Od 1 maja 2011r. Szpital posiada kasę rejestrującą, dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (nie zatrudnionych w szpitalu) w zakresie czynszu, energii elektrycznej, dostarczania wody zimnej i gorącej, odprowadzania i oczyszczania ścieków. Symbole PKWiU dla czynności wykonywanych przez Szpital to:

W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi to czy wystawiając faktury sprzedaży (gotówkowe i bezgotówkowe) dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej dotyczące czynszu, energii elektrycznej, dostarczania wody zimnej i gorącej, odprowadzania i oczyszczania ścieków powinien tą sprzedaż ewidencjonować przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W świetle wyżej wskazanych przepisów prawnych stwierdzić należy, iż prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 przysługuje w sytuacji świadczenia ściśle określonych usług (usług o konkretnych symbolach PKWiU), które zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Wobec powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca świadcząc wymienione we wniosku usługi dokumentowane fakturami VAT nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku przy zastosowaniu kas rejestrujących w zakresie świadczenia tych usług. Usługi będące przedmiotem wniosku zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia zawierającym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania – część I sprzedaż towarów lub świadczenie usług – poz. 2, 3, 4 oraz 25.

Podkreślenia wymaga, że w przypadku usług najmu sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 68.20.11.0 warunkiem niezbędnym do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania jest dokumentowanie tych czynności w całym zakresie fakturami VAT. Treść wniosku wskazuje, że w przypadku Wnioskodawcy warunek ten jest spełniony.

Zatem Wnioskodawca będzie do dnia 31 grudnia 2012r. zwolniony z obowiązku ewidencjonowania obrotu uzyskanego z tytułu świadczenia usług będących przedmiotem zapytania za pomocą kasy rejestrującej.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie musi takiej sprzedaży ewidencjonować za pomocą kasy rejestrującej, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości dokonanej klasyfikacji świadczonych usług. Tut. organ nie jest bowiem uprawniony do dokonywania ocen dokonanych klasyfikacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna została wydana w oparciu o podaną klasyfikację statystyczną świadczonych usług i traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego opisu stanu faktycznego lub prawnego.

Tut. organ zaznacza również, że przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości fakturowania czynszu, energii elektrycznej, dostarczania wody zimnej i gorącej, odprowadzania i oczyszczania ścieków, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj