Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-261/11/LSz
z 2 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-261/11/LSz
Data
2011.05.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kształcenie
kurs
środki publiczne
świadczenie usług
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Świadczone usługi szkoleniowe przez głównego wykonawcę, które są finansowane w całości lub w co najmniej 70 % ze środków publicznych zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzeń Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2011r. (data wpływu 7 lutego 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 maja 2011r. (data wpływu 10 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę ww. usług.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 maja 2011r. (data wpływu 10 maja 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 kwietnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Świadczy usługi szkoleniowe, doradcze, przeprowadza warsztaty. Wnioskodawca w części wykonuje działalność gospodarczą świadcząc usługi szkoleniowe podmiotom realizującym projekty dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa w ramach programów operacyjnych obowiązujących w okresie finansowania 2007-2013:

  • Program Operacyjny Kapitał Ludzki,
  • Program Operacyjny innowacyjna Gospodarka,
  • Program Operacyjny infrastruktura i Środowisko,
  • Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej,
  • Program Operacyjny Pomoc Techniczna,
  • Program Operacyjny Europejska Współpraca Terytorialna,
  • Program Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Są to szkolenia skierowane zarówno do osób pracujących, niepracujących, uczących się, których celem jest szkolenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Do dnia 31 grudnia 2010r. czynności świadczone w ramach działalności gospodarczej były opodatkowane w następujący sposób:

  • usługi szkoleniowe - stawka zw.
  • pozostałe usługi - stawka podstawowa 22% VAT.

Zgodnie z umowami o dofinansowanie, zawartymi z odpowiednimi Instytucjami Wdrażającymi (Wojewódzki Urząd Pracy, Urząd Marszałkowski) wsparcie na realizację projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki podmioty zawierające z Wnioskodawca umowy na świadczenie usług szkoleniowych otrzymują w następujących formach:

  1. w formie płatności ze środków europejskich - 85 %,
  2. w formie dotacji celowej z budżetu krajowego -15%.

W 100% środki na realizację projektu są finansowane ze środków publicznych. Wynagrodzenie za świadczone usługi szkoleniowe jest wypłacane na podstawie faktury VAT po wykonaniu usługi.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że prowadzi usługi szkoleniowe skierowane do osób dorosłych. Wymiar szkoleń: od 3 do 8 godzin edukacyjnych (45 min.). Tematyka szkoleń zależna jest od grup docelowych. W przypadku osób bezrobotnych i biernych zawodowo są to m.in.:

  • Aktywne Poszukiwanie Pracy - nabycie umiejętności poszukiwania pracy, w tym opracowanie dokumentów aplikacyjnych, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej,
  • Zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej, w tym: prawne i formalne aspekty, pisanie biznesplanu, źródła dotacji na założenie firm - podstawowa wiedza dla osób planujących rozwój zawodowy w kierunku samozatrudnienia, niezbędna do założenia i efektywnego prowadzenia firmy.

W przypadku osób zatrudnionych:

  • szkolenia dla kadr instytucji rynku pracy (np. Ośrodek Pomocy Społecznej, Powiatowy Urząd Pracy, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, instytucje szkoleniowe, organizacje pozarządowe, spółdzielnie socjalne) piszących i realizujących projekty - w zakresie opracowywania i realizacji projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego; jest to podstawowa wiedza niezbędna do wykonywania obowiązków zawodowych w przypadku zatrudnienia w projektach,
  • szkolenia dla osób zatrudnionych w różnych instytucjach, firmach, zakładach pracy, które nabywają nowe lub uzupełniają posiadane kwalifikacje niezbędne na pełnionych stanowiskach pracy lub potrzebne do przekwalifikowania zawodowego, w zakresach: pisania projektów, opracowywania biznesplanów, zarządzania projektami, zakładania i prowadzenia organizacji pozarządowych,
  • szkolenia dla mikroprzedsiębiorców z zakresu pozyskiwania środków na rozwój firmy -niezbędne dla rozwoju mikroprzedsiębiorstwa i zwiększenia konkurencyjności.

Osoby bezrobotne zgłaszają się na szkolenia sami lub są na nie kierowane przez powiatowe urzędy pracy. Osoby zatrudnione zgłaszają się same na szkolenia lub są kierowane przez swoich pracodawców (m.in. powiatowe urzędy pracy, ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, organizacje pozarządowe, urzędy gmin, urzędy miast, dyrekcje szkół i przedszkoli, przedsiębiorcy). Mikroprzedsiebiorcy zgłaszają się sami.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wnioskodawca w swojej działalności prowadzi ok. 95 % szkoleń wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Są one finansowe w 85 % z Europejskiego Funduszu Społecznego i 15 % z budżetu Państwa Polskiego. Pozostałe ok. 5 % to szkolenia kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, które nie są finansowane ze środków publicznych.

Świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wszystkie z wymienionych we wniosku szkoleń są finansowane w całości ze środków publicznych, tj. 85 % z Europejskiego Funduszu Społecznego i 15 % z budżetu Państwa Polskiego.

Wnioskodawca jest głównym wykonawcą usług szkoleniowych.

Wnioskodawca zawiera umowy na świadczenie usług szkoleniowych z Beneficjentami realizującymi projekty w ramach programów operacyjnych finansowanych w 85 % z Europejskiego Funduszy Społecznego oraz 15 % z budżetu Państwa Polskiego i tym Beneficjentom, z którymi zawiera umowy, wystawia faktury.

Stwierdzenie „...wykonuję działalność gospodarczą świadcząc usługi szkoleniowe podmiotom realizującym projekty dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej" dotyczy Beneficjentów realizujących projekty na podstawie podpisanych umów z urzędami marszałkowskimi, wojewódzkimi urzędami pracy, Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa polskiego. Jednostkami o których mowa wyżej mogą być Urzędy Gminy, Urzędy Pracy oraz inne podmioty organizacyjne takie jak stowarzyszenia, organizacje pożytku publicznego, organizacje związkowe, prywatne działalności gospodarcze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone przez firmę Wnioskodawcy usługi szkoleniowe związane z kształceniem zawodowym i przekwalifikowaniem zawodowym uczestników, skierowane do osób pracujących, niepracujących, uczących się, realizowane w ramach zlecenia przez podmioty zewnętrzne realizujące projekty w całości finansowane ze środków publicznych, w ramach programów operacyjnych obowiązujących w okresie finansowania 2007-2013:

  • Program Operacyjny Kapitał Ludzki,
  • Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka,
  • Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko,
  • Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej,
  • Program Operacyjny Pomoc Techniczna,
  • Program Operacyjny Europejska Współpraca Terytorialna,
  • Program Rozwoju Obszarów Wiejskich,

będzie podlegało zwolnieniu przedmiotowemu z VAT (art. 43 ust. 1 pkt 29c)...

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzenie szkoleń jest podstawowym źródłem dochodów działalności gospodarczej, którą Wnioskodawca prowadzi.

Usługi szkoleniowe związane z kształceniem zawodowym i przekwalifikowaniem zawodowym uczestników, skierowane do osób pracujących, niepracujących, uczących się, realizowane w ramach zlecenia przez podmioty zewnętrzne realizujące projekty w całości finansowane ze środków publicznych, w ramach programów operacyjnych obowiązujących w okresie finansowania 2007-2013:

  • Program Operacyjny Kapitał Ludzki,
  • Program Operacyjny innowacyjna Gospodarka,
  • Program Operacyjny infrastruktura i Środowisko,
  • Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej,
  • Program Operacyjny Pomoc Techniczna,
  • Program Operacyjny Europejska Współpraca Terytorialna,
  • Program Rozwoju Obszarów Wiejskich

od 1.01.2011r. będzie podlegało zwolnieniu przedmiotowemu z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.)

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), a ponadto z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia ze środków publicznych lub tez finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Świadczy usługi szkoleniowe, doradcze, przeprowadza warsztaty. Wnioskodawca w części wykonuje działalność gospodarczą świadcząc usługi szkoleniowe podmiotom realizującym projekty dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa w ramach programów operacyjnych obowiązujących w okresie finansowania 2007-2013:

  • Program Operacyjny Kapitał Ludzki,
  • Program Operacyjny innowacyjna Gospodarka,
  • Program Operacyjny infrastruktura i Środowisko,
  • Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej,
  • Program Operacyjny Pomoc Techniczna,
  • Program Operacyjny Europejska Współpraca Terytorialna,
  • Program Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Są to szkolenia skierowane zarówno do osób pracujących, niepracujących, uczących się, których celem jest szkolenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe.

Zgodnie z umowami o dofinansowanie, zawartymi z odpowiednimi Instytucjami Wdrażającymi (Wojewódzki Urząd Pracy, Urząd Marszałkowski) wsparcie na realizację projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki podmioty zawierające z Wnioskodawcą umowy na świadczenie usług szkoleniowych otrzymują w następujących formach:

  1. w formie płatności ze środków europejskich - 85 %,
  2. w formie dotacji celowej z budżetu krajowego -15%.

W 100% środki na realizację projektu są finansowane ze środków publicznych. Wynagrodzenie za świadczone usługi szkoleniowe jest wypłacane na podstawie faktury VAT po wykonaniu usługi.

Wnioskodawca wskazał, że prowadzi usługi szkoleniowe skierowane do osób dorosłych. Wymiar szkoleń: od 3 do 8 godzin edukacyjnych (45 min.). Tematyka szkoleń zależna jest od grup docelowych. W przypadku osób bezrobotnych i biernych zawodowo są to m.in.:

  • Aktywne Poszukiwanie Pracy - nabycie umiejętności poszukiwania pracy, w tym opracowanie dokumentów aplikacyjnych, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej,
  • Zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej, w tym: prawne i formalne aspekty, pisanie biznesplanu, źródła dotacji na założenie firm - podstawowa wiedza dla osób planujących rozwój zawodowy w kierunku samozatrudnienia, niezbędna do założenia i efektywnego prowadzenia firmy.

W przypadku osób zatrudnionych:

  • szkolenia dla kadr instytucji rynku pracy (np. Ośrodek Pomocy Społecznej, Powiatowy Urząd Pracy, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, instytucje szkoleniowe, organizacje pozarządowe, spółdzielnie socjalne) piszących i realizujących projekty - w zakresie opracowywania i realizacji projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego; jest to podstawowa wiedza niezbędna do wykonywania obowiązków zawodowych w przypadku zatrudnienia w projektach,
  • szkolenia dla osób zatrudnionych w różnych instytucjach, firmach, zakładach pracy, które nabywają nowe lub uzupełniają posiadane kwalifikacje niezbędne na pełnionych stanowiskach pracy lub potrzebne do przekwalifikowania zawodowego, w zakresach: pisania projektów, opracowywania biznesplanów, zarządzania projektami, zakładania i prowadzenia organizacji pozarządowych,
  • szkolenia dla mikroprzedsiębiorców z zakresu pozyskiwania środków na rozwój firmy -niezbędne dla rozwoju mikroprzedsiębiorstwa i zwiększenia konkurencyjności.

Osoby bezrobotne zgłaszają się na szkolenia sami lub są na nie kierowane przez powiatowe urzędy pracy. Osoby zatrudnione zgłaszają się same na szkolenia lub są kierowane przez swoich pracodawców (m.in. powiatowe urzędy pracy, ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, organizacje pozarządowe, urzędy gmin, urzędy miast, dyrekcje szkół i przedszkoli, przedsiębiorcy). Mikroprzedsiebiorcy zgłaszają się sami.

Wnioskodawca jest głównym wykonawcą usług szkoleniowych.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wnioskodawca zawiera umowy na świadczenie usług szkoleniowych z Beneficjentami realizującymi projekty w ramach programów operacyjnych finansowanych w 85 % z Europejskiego Funduszy Społecznego oraz 15 % z budżetu Państwa Polskiego i tym Beneficjentom, z którymi zawiera umowy, wystawia faktury.

Wszystkie z wymienionych we wniosku szkoleń są finansowane w całości ze środków publicznych, tj. 85 % z Europejskiego Funduszu Społecznego i 15 % z budżetu Państwa Polskiego.

W niniejszej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia spełniają definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Szkolenia te skierowane zarówno do osób pracujących, niepracujących, uczących się i mają na celu szkolenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe.

Jednak w celu skorzystania ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ww. szkolenia muszą być także prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub w całości finansowane ze środków publicznych lub też finansowanie w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z wniosku wynika, że świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia są finansowane w 100% ze środków publicznych otrzymanych w ramach realizacji projektów przez zleceniodawców tychże usług szkoleniowych. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż jest głównym wykonawcą ww. usług szkoleniowych.

Biorąc zatem pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca jest głównym wykonawcą świadczonych usług szkoleniowych, które są finansowane w całości lub w co najmniej 70 % ze środków publicznych, to zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzeń Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, to usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że środki, którymi zleceniodawcy płacą Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe, są środkami uwzględnionymi w każdym z realizowanych przez te podmioty projektów właśnie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej, a wystawiona przez Wnioskodawcę faktura stanowi dla zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez niego projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w sytuacji, gdy Wnioskodawca jest podwykonawcą świadczonych usług szkoleniowych lub zapłata za świadczoną usługę nie następuje w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj