Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-936/11-4/AK
z 13 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-936/11-4/AK
Data
2011.09.13


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
związki
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Czy Okręg może nadal korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?



Wniosek ORD-IN 544 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Okręg jest jednostką terenową Związku.

Związek jest stowarzyszeniem miłośników wędkarstwa i sportu wędkarskiego, kontynuatorem tradycji zorganizowanego wędkarstwa w Polsce.

Zgodnie z § 2 pkt 2 statutu, Związek posiada osobowość prawną oraz na podstawie § 3 pkt 3 statutu, osobowość prawną posiadają także jego okręgi, jako terenowe jednostki.

Podstawą prawną działania Związku jest:

  1. ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104 z 1989 r. z późn. zmianami),
  2. ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155, poz. 1298 z 2005 r. z późn. zmianami),
  3. ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. Nr 89, poz. 889 z 1996 r. z późn. zmianami),
  4. ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z 2003 r. z późn. zmianami),
  5. statut Związku.


Zgodnie z § 52 statutu Związku, Koło jest podstawową jednostką organizacyjną Związku, powoływaną uchwałą Zarządu Okręgu, która określa teren działania, minimalną liczbę członków i zakres sprawowanej opieki nad wodami.

Związek skupia X okręgów.

Majątek Okręgu, zgodnie z ustawą o stowarzyszeniach oraz postanowieniami statutu powstaje ze składek członkowskich, darowizn, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz dochodów z własnej działalności. Celem Związku oraz Okręgów, w tym Wnioskodawcy, jest między innymi organizowanie rekreacyjnych imprez wędkarskich, organizowanie kwalifikowanego sportu wędkarskiego, użytkowanie wód (w tym zarybianie), działania na rzecz ochrony przyrody, edukacja wędkarska (również wśród dzieci i młodzieży), prowadzenie egzaminów na kartę wędkarską, prowadzenie schronisk i przystani służących uprawianiu wędkarstwa i rekreacji. Dla realizacji tych celów okręg nabywa i użytkuje wody, na których prowadzi racjonalną gospodarkę rybacką, prowadzi egzaminy na kartę wędkarską oraz w inny sposób upowszechnia sport wędkarski, organizuje współzawodnictwo sportowe oparte o zasady obowiązujące w polskich związkach sportowych oraz organizuje zawody wędkarskie.

Wszystkie te przedsięwzięcia stanowią działalność statutową i zostały wymienione w § 6 i 7 statutu Związku, który jest wiążący zarówno dla całego Związku, jak i dla Okręgów.

Członkowie Związku muszą mieć ukończone 16 lat, znać i uznawać statut Związku oraz uiszczać wymagane składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych. Dzięki tym składkom, płatnym do dnia 30 kwietnia każdego roku, stowarzyszenie może finansować zadania wynikające ze statutu.

Działalność Wnioskodawcy nie jest nastawiona na osiąganie zysku, a w przypadku jego osiągnięcia jest on w całości przeznaczany na cele statutowe.

Okręg Związku był czynnym podatnikiem VAT w okresie od stycznia 2001 roku do dnia 31 marca 2010 roku. W związku ze zmianą ustawy o VAT (podwyższenie limitu obrotów), art. 113 ust. 1 Wnioskodawca skorzystał ze zwolnienia. Od II kwartału 2010 r. jest podatnikiem korzystającym ze zwolnienia z VAT (art. 96 ust. 4 ustawy). Okręg Związku prowadzi działalność w oparciu o preliminarz wpływów i wydatków.

Podstawowymi wpływami są:

  1. Składka członkowska, składka okręgowa i składka okresowa umożliwiająca członkom Związku udział w organizowanych w tym okresie przez Okręg zawodach i wycieczkach, a także dokonywanie w tym okresie amatorskiego połowu ryb. Składki te wynikają ze statutu Związku, przeznaczane są na zarybianie wód oraz działania związane z prowadzeniem racjonalnej gospodarki rybackiej oraz utrzymanie infrastruktury Stowarzyszenia. W konsekwencji należy uznać, że bez ich uiszczenia niemożliwe byłoby udostępnianie wód wędkarzom, a zatem są one przeznaczane na czynności ściśle związane ze sportem.
  2. Dodatkowo w ramach prowadzonej działalności statutowej i w związku z realizacją przewidzianych w statucie celów, Okręg świadczy na rzecz osób zrzeszonych i niezrzeszonych następujące usługi:
    1. usługi reklamy np. przy organizacji imprez sportowych (PKWiU 73.11.12),
    2. pobyt w stanicach wędkarskich (PKWiU 55.20.1) - uprawnienia dla członków wynikają ze statutu,
    3. sprzedaż usług: wynajem środków pływających (PKWiU 77.34.10.0) - uprawnienia dla członków wynikają ze statutu,
    4. sprzedaż druków (regulaminy, statut, proporczyki i inne drobne gadżety (PKWiU 47.22.86.0)).
    Opłaty pobierane za powyższe czynności są zawsze przeznaczane w całości na działalność statutową.
  3. Okręg pobiera także opłaty za wydanie legitymacji członkowskiej. Legitymacje są wyrabiane przez Zarząd Główny, a następnie Okręg jest obciążany kosztami, w zależności od liczby złożonych zamówień. W konsekwencji cała kwota, jaka zostaje pobrana od członków przez Okręg z tego tytułu, jest następnie przekazywana na rachunek Związku.
  4. Jednorazowe opłaty pobierane od nowo wstępujących członków tzw. wpisowe. Opłaty te pobierane od nowo wstępujących członków przeznaczane są na zarybianie zbiorników, czy organizowanie zawodów wędkarskich. Ponadto dokonywane są dobrowolne wpłaty (darowizny) przez wędkarzy z przeznaczeniem na dodatkowe zarybienie lub organizację zawodów sportowych.
  5. Opłaty za egzamin na kartę wędkarską. Kartę wędkarską musi posiadać każdy wędkarz. Opłata za egzamin służy pokrywaniu kosztów przeprowadzenia egzaminu.
  6. Opłaty za wędkowanie na łowiskach specjalnych uprawniające do połowu ryb wędką na określonej wodzie (wykupienie tej opłaty nie jest związane z przynależnością do Związku), a więc opłaty te wnoszą członkowie zrzeszeni, jak i osoby niezrzeszone.
  7. Przepływy dochodów pomiędzy okręgami - czyli opłaty umożliwiające wędkowanie - wnoszone przez jeden okręg innemu okręgowi, za udostępnienie wód członkom, którzy wykupili składkę okręgową.
  8. Opłaty startowe na dofinansowanie organizacji zawodów sportowych (Okręg jest jednocześnie związkiem sportowym).
  9. Sprzedaż ryb wyprodukowanych przez Związek lub odłowionych z wód dzierżawionych od Skarbu Państwa, na potrzeby własne, innym Okręgom, sporadycznie osobom fizycznym.

Usługi statutowe Okręgu wg Polskiej Klasyfikacji Usług z 2004 roku zostały sklasyfikowane pod PKWiU 91.33.14.00.00. Obecnie usługi statutowe stowarzyszenia powinny być przyporządkowane do PKWiU 94.99.19.0; usługi sportowe przypisane wcześniej do pozycji 92.62.12-00.00 kwalifikuje się do 93.12.10.0.

Wszystkie usługi świadczone przez Okręg są usługami świadczonymi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników zryczałtowanych, z wyjątkiem pozycji 7 „opłaty umożliwiające wędkowanie, wnoszone przez jeden okręg innemu okręgowi, za udostępnienie wód członkom, którzy wykupili składkę okręgową w okręgu, który wnosi daną opłatę”.

Ponadto Zainteresowany wyjaśnia, iż zapłata za wykonane usługi następuje w formie bezgotówkowej (za pośrednictwem: poczty lub na rachunek bankowy), a także dokonywane są wpłaty gotówkowe (w małym zakresie). Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakich konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Okręg może nadal korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, może on korzystać, na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, ze zwolnienia z podatku VAT w 2011 roku do wysokości kwoty 150.000 zł wartości sprzedaży opodatkowanej. W roku 2010 sprzedaż opodatkowana nie przekroczyła kwoty 100.000 zł.

Zainteresowany nadmienia, że w powyższej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawca w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Podatnikami w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zauważyć należy, iż na mocy art. 113 ust. 13 ustawy, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 czerwca 2011 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Na mocy art. 1 pkt 23 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 134, poz. 780), przepis art. 113 w ust. 13 pkt 3 otrzymał brzmienie: nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – Związek jest stowarzyszeniem miłośników wędkarstwa i sportu wędkarskiego, kontynuatorem tradycji zorganizowanego wędkarstwa w Polsce. Zgodnie z § 2 pkt 2 statutu, Związek posiada osobowość prawną oraz na podstawie § 3 pkt 3 statutu, osobowość prawną posiadają także jego okręgi, jako terenowe jednostki.

Działalność Okręgu nie jest nastawiona na osiąganie zysku, a w przypadku jego osiągnięcia jest on w całości przeznaczany na cele statutowe.

Podstawowymi wpływami są:

  1. Składka członkowska, składka okręgowa i składka okresowa umożliwiająca członkom Związku udział w organizowanych w tym okresie przez Okręg zawodach i wycieczkach, a także dokonywanie w tym okresie amatorskiego połowu ryb. Składki te wynikają ze statutu Związku, przeznaczane są na zarybianie wód oraz działania związane z prowadzeniem racjonalnej gospodarki rybackiej oraz utrzymanie infrastruktury Stowarzyszenia. W konsekwencji należy uznać, że bez ich uiszczenia niemożliwe byłoby udostępnianie wód wędkarzom, a zatem są one przeznaczane na czynności ściśle związane ze sportem.
  2. Dodatkowo w ramach prowadzonej działalności statutowej i w związku z realizacją przewidzianych w statucie celów, Okręg świadczy na rzecz osób zrzeszonych i niezrzeszonych następujące usługi:
    1. usługi reklamy np. przy organizacji imprez sportowych (PKWiU 73.11.12),
    2. pobyt w stanicach wędkarskich (PKWiU 55.20.1) - uprawnienia dla członków wynikają ze statutu,
    3. sprzedaż usług: wynajem środków pływających (PKWiU 77.34.10.0) - uprawnienia dla członków wynikają ze statutu,
    4. sprzedaż druków (regulaminy, statut, proporczyki i inne drobne gadżety (PKWiU 47.22.86.0)).
    Opłaty pobierane za powyższe czynności są zawsze przeznaczane w całości na działalność statutową.
  3. Okręg pobiera także opłaty za wydanie legitymacji członkowskiej. Legitymacje są wyrabiane przez Zarząd Główny, a następnie Okręg jest obciążany kosztami, w zależności od liczby złożonych zamówień. W konsekwencji cała kwota, jaka zostaje pobrana od członków przez Okręg z tego tytułu, jest następnie przekazywana na rachunek Związku.
  4. Jednorazowe opłaty pobierane od nowo wstępujących członków tzw. wpisowe. Opłaty te pobierane od nowo wstępujących członków przeznaczane są na zarybianie zbiorników, czy organizowanie zawodów wędkarskich. Ponadto dokonywane są dobrowolne wpłaty (darowizny) przez wędkarzy z przeznaczeniem na dodatkowe zarybienie lub organizację zawodów sportowych.
  5. Opłaty za egzamin na kartę wędkarską. Kartę wędkarską musi posiadać każdy wędkarz. Opłata za egzamin służy pokrywaniu kosztów przeprowadzenia egzaminu.
  6. Opłaty za wędkowanie na łowiskach specjalnych uprawniające do połowu ryb wędką na określonej wodzie (wykupienie tej opłaty nie jest związane z przynależnością do Związku), a więc opłaty te wnoszą członkowie zrzeszeni, jak i osoby niezrzeszone.
  7. Przepływy dochodów pomiędzy okręgami - czyli opłaty umożliwiające wędkowanie - wnoszone przez jeden okręg innemu okręgowi, za udostępnienie wód członkom, którzy wykupili składkę okręgową.
  8. Opłaty startowe na dofinansowanie organizacji zawodów sportowych (Okręg jest jednocześnie związkiem sportowym).
  9. Sprzedaż ryb wyprodukowanych przez Związek lub odłowionych z wód dzierżawionych od Skarbu Państwa, na potrzeby własne, innym Okręgom, sporadycznie osobom fizycznym.

Usługi statutowe Okręgu wg Polskiej Klasyfikacji Usług z 2004 roku zostały sklasyfikowane pod PKWiU 91.33.14.00.00. Obecnie usługi statutowe stowarzyszenia powinny być przyporządkowane do PKWiU 94.99.19.0; usługi sportowe przypisane wcześniej do pozycji 92.62.12-00.00 kwalifikuje się do 93.12.10.0.

Okręg Związku był czynnym podatnikiem VAT w okresie od stycznia 2001 roku do dnia 31 marca 2010 roku. Od II kwartału 2010 r. jest podatnikiem korzystającym ze zwolnienia z VAT. Jak wskazał Zainteresowany w roku 2010 sprzedaż opodatkowana nie przekroczyła kwoty 100.000 zł.

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że w związku z tym, iż wartość sprzedaży opodatkowanej u Wnioskodawcy w roku 2010 nie przekroczyła kwoty 100.000 zł to może on – od dnia 1 stycznia 2011 r. – korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, jeżeli obrót ze sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy w 2011 r. kwoty 150.000 zł .

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie stanu faktycznego dotyczącego zastosowania zwolnienia podmiotowego od podatku VAT. Natomiast w kwestii stanu faktycznego dotyczącego opodatkowania świadczonych usług oraz zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wydano odrębne rozstrzygnięcia z dnia 13 września 2011 r. nr ILPP2/443-936/11-2/AK oraz ILPP2/443 -936/11-3/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj