Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-845/11/AW
z 1 czerwca 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-845/11/AW
Data
2011.06.01
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
jednostka budżetowa
samorządowa jednostka organizacyjna
szkolenie
środki publiczne
usługi
Istota interpretacji
Czy przeprowadzane dla pracowników sektora finansów publicznych szkolenia finansowane ze środków publicznych będą zwolnione od podatku VAT?
Wniosek ORD-IN 5 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2011r. (data wpływu 23 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2011r. (data złożenia 28 kwietnia 2011r.) oraz pismem z dnia 10 maja 2011r. (data złożenia 10 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkolenia organizowanych w celu aktywizacji zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (długotrwale bezrobotnych, niepełnosprawnych) organizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) finansowanych w całości (100%) ze środków publicznych – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 23 lutego 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkolenia organizowanych w celu aktywizacji zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (długotrwale bezrobotnych, niepełnosprawnych) organizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) finansowanych w całości (100%) ze środków publicznych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 kwietnia 2011r. (data złożenia 28 kwietnia 2011r.) oraz pismem z dnia 10 maja 2011r. (data złożenia 10 maja 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 kwietnia 2011r. znak: IBPP1/443-365/11/AW. W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe: Podatnik prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest prowadzenie szkoleń, które do dnia 31 grudnia 2010 roku były zwolnione z podatku od towarów i usług, zaś po 1 stycznia 2011 roku zaistnieje konieczność wystawiania faktur VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 54, poz. 535 ze zm.) w brzmieniu nadanym art. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
–oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Podatnik nie jest podmiotem wymienionym w lit. b cytowanego przepisu albowiem nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Jednakże odbiorcami organizowanych szkoleń są jednostki sektora finansów publicznych, tj. jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego. W uzupełnieniu podano ponadto, że firma Wnioskodawcy od roku 2005 świadczy usługi szkoleniowe, które do dnia 1 stycznia 2011r., zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, były zwolnione od podatku VAT. Usługi szkoleniowe realizowane przez Wnioskodawcę przeznaczone są dla jednostek sektora finansów publicznych oraz są w 100% finansowane ze środków publicznych. Zakres w jakim Wnioskodawca organizuje szkolenia, to „Szkolenia organizowane w celu aktywizacji zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (długotrwale bezrobotnych, niepełnosprawnych) organizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) finansowane w całości (100%) ze środków publicznych”.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 10 maja 2011r.): Czy Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług szkoleniowych organizowanych w ramach aktywizacji zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (bezrobotnych, niepełnosprawnych) organizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) finansowanych w całości (100%) ze środków publicznych, wystawiając fakturę VAT może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)... Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 10 maja 2011r.), specjalistyczne szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę dla celów aktywizacji zawodowej i przeznaczone dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (długotrwale bezrobotnych, niepełnosprawnych) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) finansowane w całości (100%) ze środków publicznych, są zwolnione z podatku VAT, bowiem zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnione od podatku są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości ze środków publicznych. Usługi szkolenia wymienionych powyżej – zdaniem Wnioskodawcy – mieszczą się co do zasady w usługach kształcenia zawodowego, ponieważ służą podniesieniu kwalifikacji zawodowych uczestników tych szkoleń, zaś nauczanie realizowane poprzez te szkolenia ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Ponadto Wnioskodawca chciałby zauważyć, iż w podobnych sprawach zostały już wydane interpretacje poprzez działających w imieniu Ministra Finansów – Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (IPPP1/443-6/11-4/AW z dnia 7 marca 2011r. oraz IPPP3/443-1184/10-4/IB z dnia 14 marca 2011r.), a także Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (ILPP1/443-60/11-5/AW z dnia 18 kwietnia 2011r.). W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku. Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.). Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
–oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
–oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku:
Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:
W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz UE. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.). Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest prowadzenie szkoleń. Podatnik nie jest podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT, albowiem nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Odbiorcami organizowanych szkoleń są jednostki sektora finansów publicznych, tj. jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego. Wnioskodawca od roku 2009 na zlecenie jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (ośrodków pomocy społecznej), prowadzi szkolenia w ramach aktywizacji zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (bezrobotnych, niepełnosprawnych). W ramach tych szkoleń prowadzone są zajęcia z zakresu aktywnego poszukiwania pracy, przygotowywania dokumentów aplikacyjnych, poruszania się na rynku pracy, asertywności, treningów interdyscyplinarnych i radzenia sobie ze stresem, warsztaty adaptacyjne dla osób usamodzielniających się oraz warsztaty planowania kariery. Szkolenia te organizowane są w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki PO KL – (Priorytet VII, poddziałania 7.1.1. oraz 7.1.2. – „Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym”). Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia są usługami innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), albowiem podatnik nie jest żadnym z podmiotów tam wymienionych. Przedmiotowe szkolenia finansowane są w 100% ze środków publicznych (pozyskanych przez jednostki administracji samorządowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki PO KL w ramach Priorytetu VII, poddziałania 7.1.1. oraz 7.1.2. – „Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym). Przedmiotowe szkolenia Wnioskodawca prowadzi na zlecenie jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (ośrodków pomocy społecznej). Jednostki te delegują na przedmiotowe szkolenia osoby objęte programem PO KL z terenu gminy. Wnioskodawca podpisuje umowy na przeprowadzenie określonego rodzaju szkolenia z kierownikiem ośrodka pomocy społecznej. Bezpośrednimi uczestnikami przedmiotowych szkoleń są osoby delegowane przez ośrodki pomocy społecznej – uczestnicy biorący udział w realizowanym na terenie gminy Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki (PO KL). Są to osoby wyłonione ze społeczności gminnej (klienci ośrodka pomocy społecznej korzystający ze świadczeń o zapomogi), zagrożone wykluczeniem społecznym (m.in. długotrwałe bezrobocie oraz niepełnosprawność), które potrzebują szczególnego wsparcia ze strony gminy. Zapewnienie tym osobom szkoleń prowadzonych przez Wnioskodawcę jest jedną z form pomocy oferowanej im przez jednostki samorządu lokalnego. Dzięki przedmiotowym szkoleniom ich uczestnicy nabywają wiedzę oraz dodatkowe umiejętności, a tym samym zwiększają swoje szanse na uzyskanie zatrudnienia na rynku pracy, a także zwiększają swoje możliwości zawodowe na rynku pracy. Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie. W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Wnioskodawca wskazał, że świadczone przez niego usługi szkoleniowe będą wykorzystywane przez osoby wyłonione ze społeczności gminnej (klienci ośrodka pomocy społecznej korzystający ze świadczeń o zapomogi), zagrożone wykluczeniem społecznym. Należy zatem uznać, że jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z aktywizacją zawodową osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i umożliwieniem tym osobom podjęcie pracy zarobkowej. Osoby, do których skierowane są przedmiotowe szkolenia podwyższają dzięki nim swoje kwalifikacje i uzyskują dodatkowe umiejętności, a tym samym zwiększają swoje szanse na uzyskanie zatrudnienia na rynku pracy, a także zwiększają możliwości zawodowe na rynku pracy. Ponadto Wnioskodawca podał, że szkolenia, o których mowa we wniosku finansowane są w 100% ze środków publicznych. W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT dotyczące świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe. Należy jednakże zaznaczyć, że niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że środki, którymi zostanie sfinansowane szkolenie będą faktycznie środkami publicznymi. Kwestia klasyfikacji środków nie była bowiem przedmiotem oceny tut. organu. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdy środki, z których finansowane są szkolenia, nie są środkami publicznymi w rozumieniu odrębnych przepisów) lub zmiany stanu prawnego. Na marginesie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny i stanowisko wnioskodawcy i nie stanowią źródła prawa Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.