Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-385/11/AJ
Data
2011.06.09
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące
Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
obrót
usługi telekomunikacyjne
zwolnienie
Istota interpretacji
Podatnik może nadal korzystać ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2011 r., o ile obrót osiągnięty w poprzednim roku podatkowym (2010) z tytułu sprzedaży zwolnionej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w powiązaniu z poz. 1-32 załącznika do tego rozporządzenia stanowił ponad 80% obrotu ogółem osiągniętego z tytułu sprzedaży usług na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (analogicznie, zwolnienie podmiotowe obowiązywać będzie do dnia 31 grudnia 2012 r. o ile procentowy udział obrotów, o których wyżej mowa, będzie się kształtował w 2011 r.).
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca świadczy usługi telekomunikacyjne, sprzedaży reklamy i ogłoszeń drobnych, pobiera składki członkowskie, opłaty przyłączeniowe i instalacyjne. Od 1 listopada 1998 r. Wnioskodawca wprowadził kasę fiskalną. W 2009 r. sprzedaż zwolniona z ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych tj. usługi telekomunikacyjne wyniosła 94% ogólnej sprzedaży. Natomiast w pierwszym kwartale 2010 r. 93%.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy Wnioskodawcy przysługuje tylko zwolnienie przedmiotowe z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących tj. przy sprzedaży usług telekomunikacyjnych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej czy podmiotowe tj. obejmujące swym zakresem całą sprzedaż prowadzoną przez Wnioskodawcę...
- Czy, w przypadku gdy Wnioskodawca prowadzi już rejestrację obrotu za pomocą kasy fiskalnej, może, w związku ze zwolnieniem zaprzestać rejestracji obrotu na kasie fiskalnej...
Zdaniem Wnioskodawcy, należy wziąć pod uwagę § 2 ust. 1 pkt 1 oraz § 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 8 pkt 1 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r. oraz § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2009 r. Zgodnie z rozporządzeniem z 2010 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, w którym znajdują się na pozycji 22 usługi telekomunikacyjne. Ponadto zwalnia się do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności był wyższy niż 80%, z tym zastrzeżeniem, iż zwolnień tych nie stosuje się do podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2011 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie rozporządzenia. W ocenie Wnioskodawcy, na chwilę obecną przysługuje zwolnienie przedmiotowe. Aby upewnić się co do możliwości zastosowania zwolnienia podmiotowego należy zajrzeć do rozporządzenia z 2009 r. W rozporządzeniu tym wskazano, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, w którym na poz. 13 znajdują się usługi telekomunikacyjne oraz podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności był wyższy niż 70%. Rozporządzenie to weszło w życie od 1 stycznia 2010 r. W roku podatkowym 2009 r. udział obrotów z tytułu usług telekomunikacyjnych w obrotach ogółem podatnika z działalności wyniósł 94%, czyli był wyższy niż wymagane 70%. Zatem przed dniem wejścia w życie rozporządzenia z 2010 r., tj. 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawcy przysługiwało zarówno zwolnienie przedmiotowe tj. w zakresie usług telekomunikacyjnych, jak i podmiotowe z całości prowadzonej sprzedaży. Wobec powyższego w danej sprawie ma zastosowanie zarówno zwolnienie przedmiotowe, jak i podmiotowe z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, gdyż w przypadku zwolnienia podmiotowego Wnioskodawca nie utracił przed 1 stycznia 2011 r. prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania. Wnioskodawca, pomimo przepisów zwalniających z używania kasy rejestrującej jakie obowiązywały i obowiązują przy wykonywaniu usług telekomunikacyjnych ewidencjonował je. Wybór zwolnienia należy do Wnioskodawcy. Zatem w przypadku wyboru zwolnienia podmiotowego Wnioskodawca może zaprzestać ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej w zakresie całej swojej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie. W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. obowiązywały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797). Zgodnie z zapisem § 2 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do ww. rozporządzenia, w którym w poz. 13 wymieniono świadczenie usług telekomunikacyjnych (PKWiU 64.2). Natomiast z § 3 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”, był wyższy niż 70%. Z zapisu § 3 ust. 6 pkt 1wynika, iż zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2010 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Z kolei stosownie do § 4 ust. 1 pkt 5 i 7 ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie:
- sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (ex PKWiU 32),
- sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (ex PKWiU 33.40.3);
oraz przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży;
Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 22 tego załącznika wymieniono usługi telekomunikacyjne (PKWiU 61).
Z § 3 ust. 1 tego rozporządzenia wynika, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również:
- podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności, określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, był wyższy niż 80%;
- podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.
Zwolnienie, o którym wyżej mowa, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (§ 3 ust. 6).
Z kolei na podstawie § 4 ust. 1 pkt 5 i 7 rozporządzenia wynika, iż zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie:
- sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),
- sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1);
oraz przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego, w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie: płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridżów.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług telekomunikacyjnych, sprzedaży reklamy i ogłoszeń drobnych, pobiera składki członkowskie, opłaty przyłączeniowe i instalacyjne. Od 1 listopada 1998 r. Wnioskodawca wprowadził kasę fiskalną. W 2009 r. sprzedaż zwolniona z ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych tj. usługi telekomunikacyjne wyniosła 94% ogólnej sprzedaży. Natomiast w pierwszym kwartale 2010 r. 93%. Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż przy założeniu, Wnioskodawca nie wykonuje czynności, o których mowa w powołanym § 4 ust. 1 a przed dniem 1 stycznia 2010 r. nie powstał wobec niego obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, to mając na uwadze procentowy udział obrotów osiągniętych w 2009 r. Wnioskodawca mógł w 2010 r. korzystać ze zwolnienia podmiotowego, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ponadto, Wnioskodawca może nadal korzystać ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2011 r., o ile obrót osiągnięty w poprzednim roku podatkowym (2010) z tytułu sprzedaży zwolnionej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w powiązaniu z poz. 1-32 załącznika do tego rozporządzenia stanowił ponad 80% obrotu ogółem osiągniętego z tytułu sprzedaży usług na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (analogicznie, zwolnienie podmiotowe obowiązywać będzie do dnia 31 grudnia 2012 r. o ile procentowy udział obrotów, o których wyżej mowa, będzie się kształtował w 2011 r.). W przeciwnym wypadku, w zakresie świadczonych usług telekomunikacyjnych, przy założeniu, że są one sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 61, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|