Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-816/11/EK
Data
2011.08.17
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
dom
majątek prywatny
odliczenie podatku
osoby fizyczne
przebudowa
remonty
rozbudowa
Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w zw. z realizacją projektu.
Wniosek ORD-IN
439 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu 7 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu polegającego na rekonstrukcji elewacji i elementów dachu zabytkowego domu podcieniowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 czerwca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 16 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu polegającego na rekonstrukcji elewacji i elementów dachu zabytkowego domu podcieniowego.
W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.
Uzyskał Pan dofinansowanie, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, z zakresu małych projektów, działanie 4.1.3 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", na realizację projektu, którego celami są:
- Wzbogacenie kulturowego krajobrazu o tradycyjny wizerunek rewitalizowanej architektury drewnianej. Przyczynia się do budowania tożsamości regionalnej i zachowania konkretnego obiektu o wysokiej wartości zabytkowej.
- Prezentacja dobrych praktyk, udostępniona społeczności na obszarze działania Lokalnej Grupy Działania, poprzez otwarte wykłady, lekcje i wizyty studyjne na rekonstruowanym obiekcie. Jest to wsparcie edukacyjne regionu.
- Uatrakcyjnienie regionu turystycznie przez oddanie do użytku kolejnego domu podcieniowego, stanowiącego miejsce przyciągające turystów odwiedzających d., podniesie estetykę otoczenia. Przyczyni się do rozwoju turystyki w regionie.
Projekt polega na wykonaniu elewacji i zdobień szczytu domu podcieniowego, który został zrekonstruowany (stan surowy zamknięty). Rekonstrukcja odbywa się pod nadzorem konserwatorskim z zachowaniem dawnego podziału funkcji użytkowych pomieszczeń. Większość prac wykonywana jest dawnymi technikami obróbki drewna.
Jest Pan zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym. Prowadzi Pan działalność gospodarczą (zakład fotograficzny). Z wnioskiem o dofinansowanie wystąpił Pan jako osoba fizyczna, nie jako osoba prowadząca firmę, ponieważ inwestycja wykonana w ramach projektu nie jest związana z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą i nie będzie wykorzystywana w ramach jej prowadzenia. Rachunki dokumentujące wykonanie prac nie będą wystawione dla Pana firmy i nie będą ujęte w ewidencjach podatkowych. Projekt kończy się złożeniem wniosku o płatność do instytucji wdrażającej - Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Do wniosku o płatność jest Pan zobligowany dołączyć interpretację indywidualną w zakresie prawa podatkowego. Interpretacja indywidualna, o którą Pan wnioskuje, jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność w ramach działania 4.1.3 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju". Ww. dom stanowi Pana majątek prywatny we współwłasności z żoną. Nie był on i nie będzie wykorzystywany do celów działalności gospodarczej. Zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu, inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Obiekt będzie wykorzystywany na cele mieszkalne oraz bezpłatnie dla celów edukacyjnych. Będzie Pan umożliwiał bezpłatne zapoznanie się z tym budynkiem.
W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:
Czy w związku z realizacją ww. projektu przysługuje prawo do odliczenia i zwrot podatku naliczonego w fakturach z tytułu nabycia towarów i usług z nim związanych...
Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, iż jako osoba prowadząca działalność gospodarczą jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i powołującego brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy, nie przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w fakturach z tytułu nabycia towarów i usług związanych z jego realizacją, gdyż projekt nie jest związany z działalnością gospodarczą i przedmiot inwestycji nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia. Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu inwestycji, stanowiący majątek prywatny dom podcieniowy nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, to od zakupów dokonanych w związku z jej prowadzeniem nie przysługuje Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Aleja Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|