Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-622/11-2/AJ
z 17 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-622/11-2/AJ
Data
2011.08.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
remonty
służba wojskowa
zwrot kosztów
żołnierze


Istota interpretacji
1. Czy dokonany zwrot wydatków za przeprowadzania robót remontowych stanowi przychód z innych źródeł?
2. Czy w związku z tym należało go wykazać w zeznaniu rocznym?



Wniosek ORD-IN 292 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Będąc żołnierzem zawodowym na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 czerwca 1995 roku o zakwaterowaniu sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w oparciu o decyzję z dnia 17 sierpnia 2010 roku wydaną przez Dyrektora Oddziału Regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej (WAM), zostało przyznane Wnioskodawcy prawo do zakwaterowania w lokalu mieszkalnym na czas pełnienia służby.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 Dyrektor WAM oddziału regionalnego jest obowiązany przekazać lokal mieszkalny wyremontowany, z pomieszczeniami przynależnymi oraz ze sprawnie działającymi instalacjami i urządzeniami technicznymi należącymi do ich wyposażenia. Dalej ust. 2 cytowanej wyżej ustawy stanowi, że koszty remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do ich wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej. Natomiast remont kwatery może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego, na jego wniosek, po zawarciu umowy z właściwym dyrektorem oddziału regionalnego.

Przed przyjęciem lokalu mieszkalnego został sporządzony przez Wojskową Agencję Mieszkaniową protokół z dnia 27 sierpnia 2010 r. z zakresu robót remontowych, wskazujący na elementy podlegające remontowi bądź wymianie.

Korzystając z uprawnienia do złożenia wniosku, o którym mowa w art. 32 ust. 2 Zainteresowany skierował w dniu 30 sierpnia 2010 r. wniosek do Dyrektora Oddziału Regionalnego WAM o wyrażenie zgody na remont lokalu objęty protokołem we własnym zakresie za zwrotem kosztów.

Przedmiotowy wniosek został rozpatrzony pozytywnie i w dniu 2 września 2010 r. Dyrektor Oddziału Regionalnego WAM wyraził stosowną zgodę, w oparciu o § 9 pkt 1, 4 i 5 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową (Dz. U. z 2010 r., Nr 116 poz. 777). Również została zawarta umowa o prace remontowe kwatery/lokalu mieszkalnego, w której to Wojskowa Agencja Mieszkaniowa zobowiązała się sporządzić informację PIT 8C, uznając zwrot kosztów poniesionych na remont za przychód podatnika na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51 poz. 307 z późn. zm.). Agencja przesłała Wnioskodawcy również PIT-8C za 2010 r. z wypełnioną częścią D, gdzie wskazała jako rodzaj przychodu „remont lokalu mieszkalnego”.

Koszt napraw został ustalony na podstawie sporządzonego kosztorysu inwestorskiego z dnia z dnia 18 sierpnia 2010 r., który został zatwierdzony przez upoważnionych przedstawicieli Oddziału Regionalnego WAM. Na podstawie sporządzonego kosztorysu zgodnie z przyjętym przez WAM standardem wykończenia i wyposażenia lokalu mieszkalnego oraz dokonanego na jego podstawie odbioru lokalu po remoncie przez przedstawiciela WAM Zainteresowany otrzymał zwrot poniesionych kosztów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy dokonany zwrot wydatków za przeprowadzenie robót remontowych stanowi przychód z innych źródeł...
  2. Czy w związku z tym należało go wykazać w zeznaniu rocznym...

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o przytoczone przepisy do obowiązków Wojskowej Agencji Mieszkaniowej należy dokonywanie, przed ponownym zasiedleniem, napraw zużytych w trakcie normalnej eksploatacji elementów budynku znajdujących się w lokalach mieszkalnych, będących, co należy zaznaczyć własnością Agencji.

Zainteresowany uważa, że z tytułu otrzymanego zwrotu wydatków za przeprowadzenie robót remontowych w mieszkaniu służbowym, które nie jest Jego własnością, nie powstanie po stronie Wnioskodawcy przychód z innych źródeł i nie należy go wykazywać w zeznaniu rocznym. Wojskowa Agencja Mieszkaniowa nie powinna również wystawiać informacji o wysokości osiągniętego przychodu (PIT-8C), z tytułu remontu lokalu mieszkalnego.

Sfinansowanie z własnych środków remontów, które de facto zgodnie z ustawą obciążają Agencję, a następnie otrzymanie zwrotu poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków jest dla Niego neutralne podatkowo i nie powinno stanowić dla Zainteresowanego przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kwota przekazana przez Wojskową Agencję Mieszkaniową na wykonanie remontu obciążającego Agencję nie stanowiła przysporzenia majątku Wnioskodawcy. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami WAM powinna wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana Zainteresowanemu kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów do poniesienia których zobowiązana była Agencja.

Jest rzeczą oczywistą, iż gdyby WAM wypełniając spoczywające na niej obowiązki sama przeprowadziła remont lokalu mieszkalnego, skutki byłoby tożsame.

Tylko w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych Wnioskodawca osiągnąłby przychód, a w przedstawionym przypadku nie dochodzi w najmniejszym nawet stopniu do powiększenia majątku Zainteresowanego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy wynika natomiast, że jednym ze źródeł przychodów są „inne źródła”.

Zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy, za przychody z innych źródeł, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wskazać należy, iż przedstawiony powyżej katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania „w szczególności”. Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Natomiast zgodnie z art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawcy przyznano prawo do zamieszkania w lokalu mieszkalnym, który należy do zasobów mieszkaniowych Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Przed przyjęciem mieszkania został sporządzony przez Agencję protokół z zakresu robót remontowych. Korzystając z uprawnienia do złożenia wniosku, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o zakwaterowaniu sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej Zainteresowany skierował w dniu 30 sierpnia 2010 r. wniosek do Dyrektora Oddziału Regionalnego WAM o wyrażenie zgody na remont lokalu objęty protokołem we własnym zakresie za zwrotem kosztów.

Na podstawie sporządzonego kosztorysu zgodnie z przyjętym przez WAM standardem wykończenia i wyposażenia lokalu mieszkalnego oraz dokonanego na jego podstawie odbioru lokalu po remoncie przez przedstawiciela WAM Zainteresowany otrzymał zwrot poniesionych kosztów. Agencja przesłała Wnioskodawcy również PIT-8C za 2010 r. z wypełnioną częścią D, gdzie wskazała jako rodzaj przychodu „remont lokalu mieszkalnego”.

Stosownie do art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 206, poz. 1367) Dyrektor oddziału regionalnego jest obowiązany przekazać lokal mieszkalny wyremontowany, z pomieszczeniami przynależnymi oraz ze sprawnie działającymi instalacjami i urządzeniami technicznymi należącymi do ich wyposażenia. Koszty remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do ich wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej. Remont kwatery może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego, na jego wniosek, po zawarciu umowy z właściwym dyrektorem oddziału regionalnego (art. 32 ust. 2 ustawy).

W myśl § 2 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową (Dz. U. z 2010 r. Nr 116 poz. 777) gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, o których mowa w ust. 1, polega w szczególności na wykonywaniu kontroli stanu technicznego i przydatności do użytkowania, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych stanowiących własność Skarbu Państwa, przekazanych Agencji przez Ministra Obrony Narodowej, pozyskanych w drodze realizacji inwestycji własnych oraz umów sprzedaży, a także pozyskanych w drodze darowizny, spadku albo zapisu - w zakresie obciążającym Agencję.

W myśl § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia, koszt remontu kwatery, o którym mowa w art. 32 ust. 1 i 2 ustawy, uwzględniający podatek od towarów i usług, ustala dyrektor oddziału regionalnego Agencji w formie pisemnej, na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389). Termin wykonania remontu oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac pomiędzy dyrektorem oddziału regionalnego Agencji a żołnierzem zawodowym.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz przytoczone wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, iż otrzymanie przez Wnioskodawcę zwrotu kosztów z tytułu remontu lokalu służbowego nie stanowi dla Niego przysporzenia, gdyż nie doszło do powiększenia Jego majątku. Zgodnie bowiem z powołanymi powyżej przepisami, to Wojskowa Agencja Mieszkaniowa powinna wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana żołnierzowi kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowiła jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązana była Agencja.

W konsekwencji, wypłacenie żołnierzowi zawodowemu należności z tytułu zwrotu kosztów remontu nie stanowi przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. tzw. przychodu z innych źródeł. Tym samym, Zainteresowany nie był zobowiązany do wykazania kwoty tego zwrotu w zeznaniu rocznym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za 2010 rok.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj