Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-143/11/ZG
z 5 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-143/11/ZG
Data
2011.08.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
odliczenia od podatku
odpłatność
odzyskanie podatku


Istota interpretacji
Wnioskodawca w związku z realizacją projektu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż projekt nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2011 roku (data wpływu 13.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 czerwca 2011 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina podpisała umowę o dofinansowanie z Samorządem Województwa ze środków PROW na lata 2007-2013 na zadanie. Beneficjentem umowy o dofinansowanie będzie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego. Dofinansowanie wyniesie do kwoty 75% kosztów kwalifikowalnych. Pomoc przekazana będzie przez Agencję Płatniczą t.j. Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Wybudowana sieć kanalizacyjna zostanie przyłączona do sieci już istniejącej i oddana w dzierżawę spółce będącej na terenie gminy jedynym operatorem w zakresie odprowadzania ścieków (gmina nie posiada gminnej jednostki organizacyjnej powołanej do realizacji przedmiotowych zadań). Mieszkańcy, których budynki zostaną podłączone do nowo wybudowanej sieci, będą zawierać umowy o odprowadzenie ścieków ze spółką. Opłaty za zrzut ścieków będzie pobierać spółka. Spółka będzie uiszczała do Gminy czynsz dzierżawny opodatkowany podatkiem VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w tej sytuacji podatek VAT poniesiony przy budowie sieci kanalizacyjnej, finansowanej z unijnych środków pomocowych, która następnie zostanie oddana w dzierżawę, podlega odliczeniu...


Zdaniem Wnioskodawcy zwrot podatku VAT przysługuje Gminie. Inwestycja, jaką jest budowa sieci kanalizacji, będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, z uwagi na to, że Gmina przekaże sieć kanalizacyjną w dzierżawę jedynemu operatorowi w zakresie odprowadzania ścieków na terenie Gminy, jakim jest spółka. Zatem w tym przypadku, skoro odpłatne użytkowanie nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (stanowi czynność z katalogu przedmiotowego tego podatku wymienionego w ustawie o VAT), to VAT od wydatków poniesionych przy budowie tej nieruchomości podlega odliczeniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina zrealizuje projekt polegający na budowie sieci kanalizacyjnej, która zostanie przyłączona do istniejącej już sieci. Ponadto po wybudowaniu sieci inwestycja zostanie oddana w dzierżawę spółce będącej operatorem w zakresie odprowadzania ścieków. Spółka będzie płacić Gminie czynsz dzierżawny opodatkowany podatkiem VAT.

Zatem biorąc pod uwagę treść wniosku oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż skoro Gmina odda w odpłatną dzierżawę wybudowaną infrastrukturę kanalizacyjną to będzie wykonywać czynności opodatkowane, a zatem ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W konsekwencji spełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z prowadzoną inwestycją w zakresie, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie wystąpią okoliczności wykluczające to prawo określone w art. 88 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj