Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-509/11-4/AA
z 7 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-509/11-4/AA
Data
2011.07.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
płatnik
sport
studenci
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy stypendia sportowe przyznane uczniom są zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 ppkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po złożeniu przez osobę otrzymującą stypendium oświadczenia PIT-2C, a po zakończeniu roku podatkowego należy wystawić dla stypendystów informację PIT-8S?
2. Czy dla stypendium wypłaconego osobom, które nie są uczniami ma zastosowanie kwalifikacja przychodu jako przychodu z innych źródeł zgodnie z art. 20 ust. 1, a po zakończeniu roku podatkowego należy wystawić dla stypendystów informację PIT-8C?



Wniosek ORD-IN 303 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2011 r. (data wpływu 31 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 30 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 16 czerwca 2011 r. nr ILPB1/415-509/11-2/AA, na podstawie art. 169 § 1 ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 20 czerwca 2011 r. natomiast w dniu 30 czerwca 2011 r. wniosek uzupełniono (nadano na polskiej placówce pocztowej w dniu 27 czerwca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Rada Miejska w dniu 24 czerwca 2009 r. podjęła Uchwałę Nr XXXXXX w sprawie stypendiów sportowych dla zawodników oraz nagród i wyróżnień dla trenerów i działaczy sportowych. Zgodnie z tą Uchwałą kluby sportowe oraz inne organizacje realizujące zadania z zakresu kultury fizycznej mogą składać do Urzędu Miejskiego wnioski o przyznanie stypendiów sportowych. Zarządzeniem Burmistrza z dnia 17 stycznia 2011 r. został powołany Zespół Opiniujący te wnioski. Zespół sporządza listę osób, którym przyznano stypendia i określa ich wysokość. Protokół akceptuje Burmistrz. Na tej podstawie podpisywane są indywidualne umowy z każdym stypendystą. Stypendystami są uczniowie oraz osoby nie będące uczniami. Pierwsze płatności mają nastąpić w kwietniu br.

Kwota stypendium przyznanego w danym roku podatkowym dla jednego ucznia nie przekracza 3.800 zł

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy stypendia sportowe przyznane uczniom są zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 ppkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po złożeniu przez osobę otrzymującą stypendium oświadczenia PIT-2C, a po zakończeniu roku podatkowego należy wystawić dla stypendystów informację PIT-8S...
  2. Czy dla stypendium wypłaconego osobom, które nie są uczniami ma zastosowanie kwalifikacja przychodu jako przychodu z innych źródeł zgodnie z art. 20 ust. 1, a po zakończeniu roku podatkowego należy wystawić dla stypendystów informację PIT-8C...

Zdaniem Wnioskodawcy, stypendia dla uczniów powinny być zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 ppkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż zasady ich udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego a środki na ich wypłatę planowane są corocznie w budżecie gminy.

Natomiast stypendia dla osób, które nie są uczniami należałoby zaliczyć do przychodów z innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1. Oznacza to, że stypendium zostanie wypłacone w pełnej wysokości, bez potrącania zaliczki na podatek dochodowy. Po zakończeniu roku podatkowego płatnik sporządzi informację PIT-8C, a podatnik przychody ze stypendium rozliczy łącznie z innymi dochodami podlegającymi opodatkowaniu.

Wnioskodawca uważa, że kwota stypendium przyznanego w danym roku podatkowym dla jednego ucznia nie przekracza 3.800 zł, w związku z tym przychód ten powinien być zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 ppkt 40b ustawy o podatku dochodowym.

Natomiast w odniesieniu do stypendystów, którzy nie są uczniami, jeżeli Zainteresowany zakwalifikuje stypendium jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1, to nie ma obowiązku pobierania zaliczki na podatek dochodowy na podstawie art. 42a.

Mając na uwadze powyższe płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b powinni do końca lutego następującego po roku podatkowym sporządzić informację, zgodnie z art. 35 ust. 10. W przypadku stypendiów, o których mowa w art. 20 ust. 1 należy również sporządzić informację wynikającą z art. 42a. W obu przypadkach będzie to informacja PIT-8C.

Kwota stypendium przyznanego w danym roku podatkowym dla jednego ucznia nie przekracza 3.800 zł. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że przychód ten powinien być zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 ppkt 40b ustawy o podatku dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawą z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478 ze zm.) zmieniono dotychczasowe brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od 1 stycznia 2011 r. wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 800 zł.

Ww. ustawa z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (…) uchyliła art. 21 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który w brzmieniu obowiązującym do końca 2010 r. stanowił, że zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, stosuje się jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży podatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru (PIT-2C), że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e. Podatnik był zobowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana.

Z powyższego wynika, że od 1 stycznia 2011 r. zwolnienie z opodatkowania stypendiów (w tym stypendiów sportowych) zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy może być zastosowane w sytuacji, jeżeli:

  • świadczenia te otrzymują osoby posiadające status ucznia lub studenta,
  • wysokość i zasady udzielania tych świadczeń będą określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź
  • będą przyznane przez organizacje, o których mowa we wskazanych przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnionych do publicznej wiadomości we wskazanych formach.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że zarówno stypendia sportowe przyznawane osobom posiadającym status ucznia lub studenta, które nie osiągają innych dochodów podlegających opodatkowaniu jak i osobom, które osiągają inne dochody podlegające opodatkowaniu są zwolnione do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3800 zł pod warunkiem spełnienia pozostałych przesłanek wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy.

O ile stypendia spełniają przesłanki do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to płatnik na podstawie art. 35 ust. 10 ww. ustawy ma obowiązek w terminie do końca lutego roku następnego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru, i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

W odniesieniu do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2011 r. informacja o wypłaconym stypendium powinna zostać sporządzona na druku PIT-8C - Informacja o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych.

Zgodnie z art. 35 ust. 10 ustawy, płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru (zgodnie z powołanymi wyżej przepisami w odniesieniu do stypendiów uzyskanych od 1 stycznia 2011 r. na druku PIT-8C), i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37. Nie sporządza się informacji PIT-8C jeżeli osoba otrzymująca stypendium złoży płatnikowi do 10 stycznia roku następnego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-12), że nie osiągała innych dochodów poza dochodami uzyskanymi od płatnika, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 30-30c oraz art. 30e wówczas zgodnie z art. 37 ustawy, płatnik będzie zobowiązany sporządzić roczne obliczenie podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika PIT-40.

Reasumując, stypendia sportowe przyznane uczniom do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3800 zł podlegają zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dla takich uczniów Wnioskodawca nie jest zobowiązany wystawiać informacji PIT-8S. Jednakże od 1 stycznia 2011 r. Zainteresowany jest zobowiązany wystawić Informację o wysokości wypłaconego stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C.

Ponadto należy zauważyć, iż w związku z uchyleniem art. 21 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dnia 1 stycznia 2011 r. osoby otrzymujące stypendium nie mają obowiązku składania oświadczenia PIT-2C.

Odnosząc się natomiast do stypendiów sportowych wypłacanych dla osób, które nie posiadają statusu ucznia lub studenta należy stwierdzić, że zgodnie z art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Z powyższego wynika, że przychodami z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są m.in. stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów.

Jednym z nich jest ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675 ze zm.), której przepisy z wyjątkiem art. 43 zostały uchylone z dniem 16 października 2010 r. ustawą z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 ze zm.).

Uwzględniając powyższe, stypendia sportowe przyznawane osobom, które nie posiadają statusu ucznia lub studenta stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Z kolei art. 41 ust. 1a cyt. ustawy stanowi, że zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1.

Z przepisu art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Zgodnie z art. 42 ust. 1a ww. ustawy w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-4R). Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11).

Reasumując, stypendia sportowe wypłacane dla osób, które nie posiadają statusu ucznia stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i powinny być wykazane w informacji PIT-11.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj