Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-705/11/KW
z 29 lipca 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-705/11/KW
Data
2011.07.29
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
stawki podatku
system oświaty
szkolenie
zwolnienie
Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT dla usług szkoleniowych wykonywanych przez Wnioskodawcę w oparciu o zawartą umowę z firmą zewnętrzną.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2011r. (data wpływu 29 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lipca 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dla usług szkoleniowych wykonywanych przez Wnioskodawcę w oparciu o zawartą umowę z firmą zewnętrzną – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 29 kwietnia 2011r. wpłynął do tut. organu, uzupełniony pismem z dnia 8 lipca 2011r., ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dla usług szkoleniowych wykonywanych przez Wnioskodawcę w oparciu o zawartą umowę z firmą zewnętrzną. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Wnioskodawca jest instytutem badawczym działającym do 30 września 2010r. w oparciu o ustawę o jednostkach badawczo-rozwojowych a od 1 października 2010r. w oparciu o ustawę o instytutach badawczych. Wnioskodawca prowadzi pełną rachunkowość w oparciu o ustawę o rachunkowości oraz jest czynnym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7D. 1. Przedmiotem podstawowej działalności Wnioskodawcy jest:
2. Do zakresu działania Wnioskodawcy należy:
3. W związku z prowadzoną działalnością podstawową Wnioskodawca realizuje następujące prace:
4. Wnioskodawca prowadzi:
5. Wnioskodawca prowadzi działalność inną niż wymieniona w pkt 2-4, która obejmuje między innymi:
6. Działalność, o której mowa w pkt 5, jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności określonej w pkt 2 - 4. Wnioskodawca osiąga następujące rodzaje przychodów:
Wnioskodawca zawarł umowę z firmą zewnętrzną będącą jednocześnie ośrodkiem szkolenia, na mocy której firma zewnętrzna (ośrodek szkolenia) zleca Wnioskodawcy do wykonania szkolenia w zakresie: - bezpieczeństwa i zwalczania zagrożeń pyłowych wraz z pokazami wybuchów pyłu węglowego oraz zapoznanie z metodami badań środków strzałowych, - zwalczania zagrożenia pyłowego i metanowego wraz z pokazem wybuchu pyłu węglowego i pokazem gaszenia metanu w sztolniach doświadczalnych. Każdorazowe wykonanie przedmiotu umowy (szkolenia) poprzedzone jest stosownym zleceniem wystawionym przez firmę zewnętrzną (ośrodek szkolenia) wraz z listą osób uczestniczących w szkoleniu. Szkolenie odbywa się w miejscach wyznaczonych przez Wnioskodawcę oraz przy wykorzystaniu własnego sprzętu. Celem szkoleń jest uzyskanie i uzupełnienie wiedzy w zakresie bezpieczeństwa wykonywania robót strzałowych, bezpieczeństwa i zwalczania zagrożeń pyłowych - osób, które są pracownikami podziemnych zakładów górniczych. Wymóg posiadania określonych kwalifikacji przez te osoby określa Prawo geologiczne i górnicze wraz z aktami wykonawczymi. Przedmiotowa usługa ma formę szkolenia i pokazu. Wnioskodawca w zawartej umowie z firmą zewnętrzną (ośrodkiem szkolenia) nie występuje w roli organizatora ani współorganizatora usługi szkoleniowej. Rola Wnioskodawcy w całym procesie przedmiotowej usługi polega na wykonaniu zleconej na podstawie umowy usługi. Dla przedmiotowej usługi Wnioskodawca nie prowadzi dokumentacji przebiegu szkolenia, nie wystawia świadectw ani zaświadczeń potwierdzających uczestnictwo osób w szkoleniu - robi to firma (ośrodek szkolenia) zlecająca Wnioskodawcy wykonanie tych usług. W uzupełnieniu z dnia 8 lipca 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy w oparciu o art. 43 ust.1 pkt 29a ustawy o VAT Wnioskodawca ma prawo do stosowania stawki podatku VAT „zwolnionego” usług wykonywanych w oparciu o zawartą umowę z firmą zewnętrzną (ośrodkiem szkolenia) ... Zdaniem Wnioskodawcy, usługa szkoleniowa organizowana przez firmę zewnętrzną (ośrodek szkolenia) której częściowe wykonanie w przedstawionym wyżej zakresie jest zlecane Wnioskodawcy - w oparciu o zawartą umowę - kwalifikowane jest przez firmę zewnętrzną (ośrodek szkolenia) w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29a ustawy o VAT do usług zwolnionych z VAT. Zdaniem Wnioskodawcy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi w oparciu o zawartą z firmą zewnętrzną (ośrodkiem szkolenia) umowę opodatkowane powinny być stawką 23%, gdyż nie są spełnione kryteria określone w art. 43 ust. 1 pkt 29a aby Wnioskodawca mógł stosować stawkę "zwolnione" do wykonywanych przez siebie prac wynikających z zawartej umowy. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Co do zasady, stawka podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Wszelkie zaś odstępstwa od tej zasady poprzez zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienie z opodatkowania, należy uznać za wyjątek w stosowaniu ww. przepisu. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku:
Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku:
W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.). Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu. Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest instytutem badawczym. Wnioskodawca zawarł umowę z firmą zewnętrzną do wykonania szkolenia w zakresie: - bezpieczeństwa i zwalczania zagrożeń pyłowych wraz z pokazami wybuchów pyłu węglowego oraz zapoznanie z metodami badań środków strzałowych, - zwalczania zagrożenia pyłowego i metanowego wraz z pokazem wybuchu pyłu węglowego i pokazem gaszenia metanu w sztolniach doświadczalnych. Każdorazowe wykonanie przedmiotu umowy (szkolenia) poprzedzone jest stosownym zleceniem wystawionym przez firmę zewnętrzną (ośrodek szkolenia) wraz z listą osób uczestniczących w szkoleniu. Szkolenie odbywa się w miejscach wyznaczonych przez Wnioskodawcę oraz przy wykorzystaniu własnego sprzętu. Celem szkoleń jest uzyskanie i uzupełnienie wiedzy w zakresie bezpieczeństwa wykonywania robót strzałowych, bezpieczeństwa i zwalczania zagrożeń pyłowych - osób, które są pracownikami podziemnych zakładów górniczych. Wymóg posiadania określonych kwalifikacji przez te osoby określa Prawo geologiczne i górnicze wraz z aktami wykonawczymi. Przedmiotowa usługa ma formę szkolenia i pokazu. W zakresie przeprowadzania przedmiotowych szkoleń Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Szkolenia prowadzone przez wydziały Wnioskodawcy nie są prowadzone w formach i na zasadach określonych odrębnymi przepisami, wydziały nie posiadają akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Szkolenia nie są finansowane ze środków publicznych. Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca w zakresie świadczonych usług nie działa jako jednostka objęta systemem oświaty jak również prowadzone szkolenia nie stanowią kształcenia na poziomie wyższym świadczonego przez Wnioskodawcę jako jednostkę badawczo-rozwojową (instytut badawczy), tak więc nie można zastosować zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika również, że przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia nie spełniają warunków, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zatem nie jest także możliwe zastosowanie zwolnienia w oparciu o ten przepis. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że Wnioskodawca jest instytutem badawczym zastosowanie znajdzie, obowiązujący od 6 kwietnia 2011r., § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe ... oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że wykonywane przez Wnioskodawcę usługi szkolenia w oparciu o zawartą z firmą zewnętrzną umowę opodatkowane powinny być stawką 23%, gdyż nie są spełnione kryteria określone w art. 43 ust. 1 pkt 29a aby Wnioskodawca mógł stosować stawkę "zwolnione", należy uznać za nieprawidłowe. Należy bowiem zauważyć, że świadczenie przedmiotowych usług jedynie w okresie od 1 stycznia 2011r. do 5 kwietnia 2011r. nie podlega zwolnieniu od podatku VAT zatem właściwa będzie stawka 23%, natomiast od dnia 6 kwietnia 2011r. świadczenie przedmiotowych usług jest zwolnione od podatku VAT zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.