Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-281/11/PH
z 25 maja 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-281/11/PH
Data
2011.05.25
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia
Słowa kluczowe
zwolnienie
Istota interpretacji
W zakresie opodatkowania czynności wykonywanych w związku z realizacją umowy cash-poolingu
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2011r. (data wpływu 28 luty 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych w związku z realizacją umowy cash-poolingu – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 28 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych w związku z realizacją umowy cash-poolingu. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego: Wnioskodawca rozważa przystąpienie do umowy cash-pooling polegającej na zarządzaniu płynnością finansową (dalej "Umowa cash-pooling"). Ta kompleksowa usługa finansowa świadczona przez Bank polskim spółkom należącym do grupy kapitałowej (dalej „Grupa”), obejmuje szereg powiązanych ze sobą czynności, mających na celu umożliwienie optymalizacji gospodarowania wolnymi środkami finansowymi oraz ograniczenie obciążeń związanych z niedoborami środków finansowych. W przedstawionym stanie faktycznym została wydana interpretacja dla innej spółki pełniącej rolę Uczestnika o sygnaturze IBPP2/443-247/09/ICz - z uwagi, że Wnioskodawca zamierza teraz przystąpić do funkcjonującej struktury cash-poolingu, zwraca się z prośbą o potwierdzenie prawidłowości rozumienia przepisów podatkowych w przedstawionym poniżej zakresie. Szczegółowo, realizacja Umowy cash-pooling będzie przebiegała następująco: 1. Założenia Umowy cash-pooling Założenia funkcjonującego systemu rozliczeń w ramach Umowy cash-pooling są następujące:
2. Operacje na Koniec dnia roboczego Zgodnie z art. 5 Umowy cash-pooling operacje na koniec dnia roboczego przebiegają następująco:
3. Subrogacje na Koniec dnia roboczego Na podstawie art. 6 Umowy cash-pooling, subrogacje na koniec dnia roboczego przebiegają następująco:
4. Sposób naliczania odsetek W wyniku dokonania czynności opisanych w art. 5 i 6 istnieją wierzytelności Agenta względem Uczestników ujemnych oraz wierzytelności Uczestników dodatnich względem Agenta. W celu zaspokojenia należności odsetkowych przysługujących Uczestnikom dodatnim względem Uczestników ujemnych, Bank świadczy usługę naliczania i alokacji odsetek na saldach Uczestników zgodnie z zasadami określonymi w art. 9 Umowy cash-pooling:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie : Czy w związku z realizacją postanowień Umowy cash-pooling, mając na uwadze, iż Wnioskodawca jako Uczestnik o saldzie dodatnim może otrzymywać odsetki od Agenta, albo jako Uczestnik o saldzie ujemnym będzie płacić odsetki Agentowi, na skutek mechanizmu subrogacji - nie będzie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem podatku od towarów i usług... Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją postanowień Umowy cash-pooling Spółka nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Wszystkie czynności wykonywane w ramach Umowy cash-pooling polegające na zarządzaniu płynnością finansową składają się na kompleksową usługę, świadczoną w całości i wyłącznie przez Bank na rzecz poszczególnych Uczestników (w tym Agenta). Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy; Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Według art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, natomiast obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W ramach realizacji Umowy cash-pooling Bank będzie wykonywał następujące czynności:
Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe, zdaniem Wnioskodawcyi w przedmiotowej sytuacji w roli usługodawcy występuje Bank, który za wykonywaną usługę ma pobierać stosowne wynagrodzenie w formie prowizji. Bank jako podmiot profesjonalnie zajmujący się świadczeniem usług pośrednictwa finansowego, zgodnie z art. 15 ust.1 ustawy o VAT, będzie posiadał status podatnika VAT z tytułu świadczenia przedmiotowej usługi. W ramach umowy cash - pooling Wnioskodawca nie będzie dokonywał jakichkolwiek czynności. Alokacja odsetek pomiędzy Agentem a Uczestnikami będzie dokonywana przez Bank. Odsetki należne Spółce od Agenta, lub zapłata odsetek przez Spółkę do Agenta wynika wyłącznie z przejęcia wierzytelności od Banku na zasadzie mechanizmu subrogacji określonego w art. 518 Kodeksu Cywilnego. Sam mechanizm subrogacji jest czynnością pomiędzy Agentem a Bankiem, lub Bankiem a Uczestnikiem o saldzie dodatnim. Odsetki nie są więc odpłatnością za usługi świadczone odpowiednio przez Agenta na rzecz Uczestnika o saldzie ujemnym lub Uczestnika o saldzie dodatnim na rzecz Agenta. Tym samym, Wnioskodawca nie świadczy w ramach umowy cash- pooling jakichkolwiek czynności podlegających podatkowi VAT. Uczestnicy (w tym Agent) nie będą podejmowali żadnej aktywności w związku z pozostawaniem w strukturze wspólnego zarządzania płynnością finansową a także nie będą uzyskiwali wynagrodzenia. Należy podkreślić, iż to stanowisko znajduje oparcie w licznych interpretacjach podatkowych, np.:
Tym samym w ocenie Wnioskodawcy, nie wystąpi on w roli podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT w związku z przystąpieniem do Umowy cash-pooling i jej faktyczną realizacją. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – na podstawie art. 8 ust. 1 cyt. ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2). W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, w treści obowiązującej od 01.04.2011r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza przystąpić do umowy cash-pooling polegającej na zarządzaniu płynnością finansową. Ta kompleksowa usługa finansowa świadczona przez Bank spółkom należącym do Grupy ,obejmuje szereg powiązanych ze sobą czynności, mających na celu umożliwienie optymalizacji gospodarowania wolnymi środkami finansowymi oraz ograniczenie obciążeń związanych z niedoborami środków finansowych. Założenia systemu rozliczeń w ramach tej umowy są następujące:
Biorąc pod uwagę cechy charakterystyczne zaprezentowanej wyżej umowy cash-poolingu należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie w roli świadczącego usługę występuje wyłącznie Bank. W świetle przedstawionej struktury cash-poolingu, wszystkie czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi zarządzania środkami pieniężnymi Wnioskodawcy są wykonywane właśnie przez Bank w zamian za przewidziane w umowie wynagrodzenie. Natomiast pomiędzy Wnioskodawcą a pozostałymi podmiotami będącymi uczestnikami umowy cash-poolingu nie istnieje żaden jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane byłyby świadczenia wzajemne. Obciążenie rachunków następuje automatycznie, bez konieczności zawierania odrębnych umów między podmiotami, które przystąpiły do umowy cash-poolingu. Jedynym podmiotem przejawiającym aktywność w zakresie zarządzania środkami finansowymi jest Bank. W konsekwencji, czynności wykonywane przez uczestników przedmiotowych usług, umożliwiające Bankowi dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach systemu, nie stanowią odrębnego (odpłatnego) świadczenia przez Spółkę usług w rozumieniu cytowanego wyżej art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego wyświadczenia przez Bank usługi kompleksowego zarządzania środkami finansowymi. W związku z powyższym należy stwierdzić, że Wnioskodawca jako uczestnik systemu zarządzania płynnością finansową typu Cash-pooling nie będzie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów usług i tym samym nie wystąpi w roli podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Nadmienia sie, ze niniejsza interpretacja indywidualna traci swoja ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego. Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretacje nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretacje dokumentów. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .... po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.