Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-682/11-4/MS
z 25 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-682/11-4/MS
Data
2011.10.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
podmiot niezarejestrowany
prawo do odliczenia
projekt pomocowy
stowarzyszenia


Istota interpretacji
Czy w związku z realizacją przez Stowarzyszenie Osi IV Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i ponoszonymi przez nią wydatkami w ramach działań: „…” (wydatki do czerwca 2015 r.) oraz „…”, Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odzyskania uiszczonego podatku VAT?



Wniosek ORD-IN 301 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 29 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją działań „…” oraz „…” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. do Izby Skarbowej w Poznaniu został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektów pn.: „…” oraz „…”, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, który został przesłany do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie (data wpływu 3 sierpnia 2011 r.).

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, pismem z dnia 26 sierpnia 2011 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Wniosek uzupełniono w dniu 10 października 2011 r. o podpis drugiej upoważnionej osoby.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący zaistniały stan faktyczny.

Statut Stowarzyszenia w Rozdziale I - Postanowienia ogólne mówi, że Stowarzyszenie o nazwie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, o celu niezarobkowym (...).

Celami Stowarzyszenia (zgodnie z § 1 ust. 2 Statutu) jest realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju gmin wchodzących w skład Stowarzyszenia, działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, aktywizowanie ludności wiejskiej, działania mające na celu rozwój turystyki, ochronę i promocję środowiska naturalnego, krajobrazu i zasobów historyczno-kulturowych, popularyzację i rozwój produkcji wyrobów regionalnych, wspieranie rozwoju edukacji, wspieranie rozwoju przedsiębiorczości oraz inicjatyw lokalnych, rozwój społeczeństwa obywatelskiego i aktywności społecznej obywateli, działania na rzecz promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej, działania służące upowszechnianiu kultury fizycznej i sportu,

Źródłem przychodów Stowarzyszenia są składki członkowskie od osób fizycznych i od osób prawnych oraz dotacje z programów UE, aktualnie Osi IV Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Wg REGON - rodzaj przeważającej działalności „…” - PKD 94.99.Z.

Stowarzyszenie nie złożyło deklaracji VAT-R i nie jest zarejestrowane jako podatnik podatku VAT.

Stowarzyszenie realizuje OŚ IV Leader w ramach Programu Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Stowarzyszeniu zostały przyznane środki finansowe (w przeliczeniu na liczbę mieszkańców obszaru objętego działaniem Stowarzyszenia) na realizację Lokalnej Strategii Rozwoju, oznacza to, iż mieszkańcy obszaru objętego działalnością Stowarzyszenia mogą składać do LGD wnioski o przyznanie pomocy w ramach działań „…”, „…”, „…” oraz „…”. Jednakże LGD faktycznie nie przekazuje tych środków wnioskodawcom, tym zajmuje się (po zrealizowaniu operacji przez wnioskodawcę) Agencja Płatnicza, tj. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. LGD jedynie pośredniczy pomiędzy wnioskodawcami a instytucjami wdrażającymi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Jedynymi środkami (oprócz składek członkowskich, darowizn), jakimi dysponuje (również na zasadzie refundacji poniesionych kosztów) Stowarzyszenie w ramach realizacji Osi IV Leader są środki w ramach działania „…” (realizacja potrwa do 30 czerwca 2015 r.) oraz „…” (okres realizacji maj 2010 - grudzień 2012 r.).

W ramach działania „…” Stowarzyszenie wydatkuje środki finansowe na realizację zadań:

  • funkcjonowanie biura (tj. wynagrodzenie pracowników, koszty usług telekomunikacyjnych, koszty zakupu artykułów biurowych, koszty opłat, notarialnych, skarbowych również opłat pocztowych oraz obsługi finansowo- księgowej);
  • informowanie i promocja obszaru działania Stowarzyszenia (w tym: zamieszczanie materiałów prasowych w prasie lokalnej, opracowanie i druk ulotek informacyjnych, zakup upominków i nagród dla laureatów konkursów organizowanych przez biblioteki, szkoły działające na obszarze Stowarzyszenia, druk kalendarzy, folderów, ulotek);
  • aktywizacja społeczności lokalnej, poprzez organizację szkoleń, podczas których mieszkańcy mogą dowiedzieć się z jakich środków mogą skorzystać i na jakich warunkach, jak wypełnić wniosek o przyznanie pomocy oraz wniosek o płatność po zakończeniu realizacji operacji;
  • szkolenia pracowników i członków organów Stowarzyszenia (pełnią swoje funkcje społecznie) z zakresu zadań danej osoby w związku z zaangażowaniem w czynności w ramach Osi IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W ramach działania „…” Stowarzyszenie wydatkuje środki finansowe na realizację:

  1. Projekt Współpracy „…”
    • wytyczenie i oznakowanie szlaków turystycznych, wydanie bezpłatnej publikacji dotyczącej szlaków turystycznych
    • budowa Małej Infrastruktury Turystycznej (MOT)
  2. Projekt Współpracy „….” (zadania jak wyżej).

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Efekty powstałe w wyniku realizacji powyższych działań w żaden sposób nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją przez Stowarzyszenie Osi IV Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i ponoszonymi przez nią wydatkami w ramach działań: „…” (wydatki do czerwca 2015 r.) oraz „…”, Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odzyskania uiszczonego podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i realizuje wyłącznie zadania statutowe - nie mają zastosowania przepisy art. 5, art. 86 ust. 1 oraz art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Ma natomiast zastosowanie przepis art. 43 ust. 1 pkt 1, zał. 4, poz. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.).

W związku z tym, iż Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, realizując powyższe operacje „…” oraz „…”, nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustaw, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Ponadto, zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że celami Stowarzyszenia jest realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju gmin wchodzących w skład Stowarzyszenia, działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, aktywizowanie ludności wiejskiej, działania mające na celu rozwój turystyki, ochronę i promocję środowiska naturalnego, krajobrazu i zasobów historyczno-kulturowych, popularyzację i rozwój produkcji wyrobów regionalnych, wspieranie rozwoju edukacji, wspieranie rozwoju przedsiębiorczości oraz inicjatyw lokalnych, rozwój społeczeństwa obywatelskiego i aktywności społecznej obywateli, działania na rzecz promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej, działania służące upowszechnianiu kultury fizycznej i sportu. Stowarzyszenie realizuje projekty pn.: „…” oraz „…”. Środki finansowe uzyskane w ramach projektu Wnioskodawca wydatkuje na funkcjonowanie biura, informowanie i promowanie obszaru działania Stowarzyszenia, aktywizację społeczności lokalnej, szkolenie pracowników i członków organów Stowarzyszenia, wytyczanie i oznakowanie szlaków turystycznych oraz budowę Małej Infrastruktury Turystycznej.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji działania, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT oraz efekty powstałe w wyniku projektu nie są związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu. Tym samym nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, o ile jak wskazano we wniosku, towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu „…” oraz „…”.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy zauważyć, że wskazany przez Wnioskodawcę art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy został uchylony na podstawie art. 1 pkt 8 lit. a) tiret pierwszy ustawy z dnia 29 października 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług, z dniem 1 stycznia 2011 r. Również Załącznik nr 4 został uchylony z dniem 1 stycznia 2011 r. mocą art. 1 pkt 18 ww. ustawy z dnia 29 października 2010 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj