Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-44/11/AZb
z 11 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-44/11/AZb
Data
2011.04.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
szkolenie
usługi edukacyjne
zwolnienie


Istota interpretacji
szkolenia osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych od 1 stycznia 2011r. korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2011r. (data wpływu 12 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2011r. (data wpływu 25 marca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2005r. w sprawie minimalnego zakresu szkolenia osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych oraz zakresu obowiązujących tematów egzaminu i trybu jego przeprowadzania podlegają zwolnieniu z podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2005r. w sprawie minimalnego zakresu szkolenia osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych oraz zakresu obowiązujących tematów egzaminu i trybu jego przeprowadzania podlegają zwolnieniu z podatku VAT.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 marca 2011r. (data wpływu 25 marca 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 marca 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi szkolenia zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2005r. w sprawie minimalnego zakresu szkolenia osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych oraz zakresu obowiązujących tematów egzaminu i trybu jego przeprowadzania (Dz. U. Nr 125, poz. 1053). Wyżej wymienione rozporządzenie określa: zakres tematyczny szkoleń, minimalną ilość godzin szkolenia, zakres tematyczny egzaminu jaki musi zdać osoba ubiegająca się o wykonywanie czynności agencyjnych oraz formę przeprowadzenia egzaminu. Po zdaniu egzaminu osoba może wykonywać zawód agenta ubezpieczeniowego (341201) lub pośrednika ubezpieczeniowego (341290) zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004r. (Dz. U. nr 265, poz. 2644 z 2004r.) w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania.

W uzupełnieniu z dnia 22 marca 2011r. Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług - pierwsza rejestracja 21 grudnia 1998r.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Wymienione we wniosku szkolenia stanowią inną usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, niż wymienioną w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Wymienione we wniosku szkolenia nie są finansowane ze środków publicznych, przeznaczonych na kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Zleceniodawcą w zakresie ww. usług jest osoba fizyczna ubiegająca się o wykonywanie czynności agencyjnych. Szkolenia wymienione we wniosku przeprowadzane są na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2005r. w sprawie minimalnego zakresu szkolenia osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych oraz zakresu obowiązujących tematów egzaminu i trybu jego przeprowadzania. Szkolenie przygotowuje do egzaminu, który jest przeprowadzany wespół z przedstawicielami wskazanych Towarzystw Ubezpieczeniowych. Pozytywne zdanie egzaminu umożliwia złożenie dokumentów i wpisanie na listę osób uprawnionych do wykonywania czynności agencyjnych przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Szkolenie osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych prowadzone przez Wnioskodawcę obejmuje:

1. Zagadnienia ogólne niezbędne do prawidłowego wykonywania czynności agencyjnych:

  1. zagadnienia z bloków tematycznych określonych w § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia;
  2. podstawowe informacje o zakładach ubezpieczeń i rynku ubezpieczeniowym w Rzeczpospolitej Polskiej;
  3. zapoznanie z dokumentacją ubezpieczeniową, w szczególności z dokumentacją związaną z zawieraniem umów ubezpieczenia i likwidacją szkód;
  4. techniki akwizycji ubezpieczeniowej i obsługi klienta.

2. Zagadnienia z zakresu działalności zakładu ubezpieczeń, na rzecz którego będą wykonywane czynności agencyjne:

  1. informacje o taryfach oraz zasady obliczania składek ubezpieczeniowych;
  2. zapoznanie z dokumentami dotyczącymi wewnętrznej struktury zakładu ubezpieczeń przeprowadzającego szkolenie;
  3. rozliczenie ilościowo-wartościowe z tytułu sprzedaży polis i inkasa składek ubezpieczeniowych;
  4. ogólne i szczególne warunki ubezpieczeń zakładu ubezpieczeń przeprowadzającego szkolenie.

Zagadnienia z bloków tematycznych zgodnie z rozporządzeniem:

-pojęcie ryzyka i zdarzeń losowych:

  1. ocena ryzyka;
  2. redukcja ryzyka;
  3. wycena ryzyka;
  4. zarządzanie ryzykiem;

-miejsce i rola ubezpieczeń w gospodarce;

-rola ubezpieczeń, w tym w szczególności: ubezpieczenie jako transferu ryzyka oraz znaczenie udziału własnego;

-sumy i wartości ubezpieczenia:

  1. funkcje;
  2. nadubezpieczenie;
  3. niedoubezpieczenie;
  4. zasada proporcji;
  5. ubezpieczenie na pierwsze ryzyko;
  6. wartość uzgodniona;

-podział ubezpieczeń według udziałów, grup i rodzajów;

-podstawowe regulacje prawne dotyczące działalności ubezpieczeniowej i pośrednictwa ubezpieczeniowego:

  1. ustawa z dnia 22 maja 2003r. o działalności ubezpieczeniowej;
  2. ustawa z dnia 22 maja 2003r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym;
  3. ustawa z dnia 22 maja 2003r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124, poz. 1152 z późn. zm.);
  4. ustawa z dnia 22 maja 2003r. o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych (Dz. U. Nr 124, poz. 1153 z późn. zm.);

-podstawowe zagadnienia z zakresu prawa cywilnego:

  1. zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych;
  2. pojęcie osoby prawnej;
  3. pojęcie i forma czynności prawnej;
  4. oświadczenie woli i wady oświadczenia woli;
  5. przedstawicielstwo i pośrednictwo;
  6. prokura;
  7. pojęcie pełnomocnictwa i jego rodzaje;
  8. pojęcie umowy;
  9. zasada swobody umów;
  10. forma zawarcia umowy, pojecie zobowiązania, pojęcie szkody;
  11. funkcjonowanie wzorców umownych, ogólne warunki ubezpieczenia;
  12. problematyka niedozwolonych postanowień umownych;
  13. pojęcie konsumenta;
  14. warunki zawierania umowy ubezpieczenia, możliwość wypowiedzenia oraz prawa i obowiązki z niej wynikające;
  15. zakres ochrony ubezpieczeniowej, jej ograniczenia i wyłączenia;
  16. umowa agencyjna;
  17. zasady odpowiedzialności agenta ubezpieczeniowego względem klienta i zakładu ubezpieczeń;
  18. zasady reprezentacji przedsiębiorców w obrocie;

-inne przepisy prawa:

  1. ustawa z dnia 16 kwietnia 1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003r. Nr 153, poz. 1503, z późn. zm.),
  2. art. 3-5, 7, 9-11, 29-31, 33, 55, 62, 64, 70, 70 i 73 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016, z późn. zm.),
  3. art. 1 -7, 18, 24, 25, 35, 36, 38-42, 47, 62-73 i 80-87 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000r. Nr 50, poz. 601, z późn. zm.),
  4. art. 1-8, 29 i 38 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz. 1229, z późn. zm.),
  5. ustawa z dnia 30 października 2002r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. Nr 199, poz. 1673, z późn. zm.),
  6. ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002r. Nr 101, poz. 926 i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2004r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285),
  7. ustawa z dnia 16 listopada 2000r. o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2003r. Nr 153, poz. 1505 oraz z 2004r. Nr 62, poz. 577, Nr 96, poz. 959 i Nr 116, poz. 1203),
  8. ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1207),
  9. ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1205);

-etyka zawodowa agenta ubezpieczeniowego:

  1. przestrzeganie reguł prawnych;
  2. tajemnica zawodowa;
  3. konflikt interesów,
  4. kontakty z klientem;
  5. minimalny zakres informacji udzielanych ubezpieczającym.

Szkolenie przeprowadzane przez Wnioskodawcę jest jednym z obowiązkowych etapów, wymaganych przez Komisję Nadzoru Finansowego do uzyskania uprawnień do wykonywania czynności agencyjnych. Bez wiedzy zawartej w ramach opisywanego szkolenia niemożliwe jest uzyskanie uprawnień a co za tym idzie wykonywanie zawodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy szkolenia prowadzone w takiej formie korzystają ze zwolnienia zgodnie z art. 43 pkt 29a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, szkolenia te korzystają ze zwolnienia, ponieważ są to usługi kształcenia zawodowego inne niż wymienione w art. 43 pkt 26 prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, czyli w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2005r. (Dz. U. Nr 125, poz. 1053 z 2005r.) w sprawie minimalnego zakresu szkolenia osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych oraz zakresu obowiązujących tematów egzaminu i trybu jego przeprowadzania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe … oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast zgodnie z obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011r. § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane, jak również usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi szkolenia zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2005r. w sprawie minimalnego zakresu szkolenia osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych oraz zakresu obowiązujących tematów egzaminu i trybu jego przeprowadzania (Dz. U. Nr 125, poz. 1053). Wyżej wymienione rozporządzenie określa: zakres tematyczny szkoleń, minimalną ilość godzin szkolenia, zakres tematyczny egzaminu jaki musi zdać osoba ubiegająca się o wykonywanie czynności agencyjnych oraz formę przeprowadzenia egzaminu. Po zdaniu egzaminu osoba może wykonywać zawód agenta ubezpieczeniowego (341201) lub pośrednika ubezpieczeniowego (341290) zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004r. (Dz. U. nr 265, poz. 2644 z 2004r.) w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania.

Zleceniodawcą w zakresie ww. usług jest osobą fizyczna ubiegająca się o wykonywanie czynności agencyjnych. Szkolenie przygotowuje do egzaminu, który jest przeprowadzany wespół z przedstawicielami wskazanych Towarzystw Ubezpieczeniowych. Pozytywne zdanie egzaminu umożliwia złożenie dokumentów i wpisanie na listę osób uprawnionych do wykonywania czynności agencyjnych przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Szkolenie osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych prowadzonych przez wnioskodawcę obejmuje:

  1. Zagadnienia ogólne niezbędne do prawidłowego wykonywania czynności agencyjnych:
    1. zagadnienia z bloków tematycznych określonych w § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia;
    2. podstawowe informacje o zakładach ubezpieczeń i rynku ubezpieczeniowym w Rzeczpospolitej Polskiej;
    3. zapoznanie z dokumentacją ubezpieczeniową, w szczególności z dokumentacją związaną z zawieraniem umów ubezpieczenia i likwidacją szkód;
    4. techniki akwizycji ubezpieczeniowej i obsługi klienta;
  2. Zagadnienia z zakresu działalności zakładu ubezpieczeń, na rzecz którego będą wykonywane czynności agencyjne:
    1. informacje o taryfach oraz zasady obliczania składek ubezpieczeniowych;
    2. zapoznanie z dokumentami dotyczącymi wewnętrznej struktury zakładu ubezpieczeń przeprowadzającego szkolenie;
    3. rozliczenie ilościowo-wartościowe z tytułu sprzedaży polis i inkasa składek ubezpieczeniowych;
    4. ogólne i szczególne warunki ubezpieczeń zakładu ubezpieczeń przeprowadzającego szkolenie.


Szkolenie przeprowadzane przez Wnioskodawcę jest jednym z obowiązkowych etapów, wymaganych przez Komisję Nadzoru Finansowego do uzyskania uprawnień do wykonywania czynności agencyjnych. Bez wiedzy zawartej w ramach opisywanego szkolenia niemożliwe jest uzyskanie uprawnień a co za tym idzie wykonywanie zawodu.

Szkolenia dla osób fizycznych ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych, które są prowadzone przez Wnioskodawcę, nie odbywają się w zupełnie dowolnej formie. Szczegółowe zasady przeprowadzania szkoleń z tego zakresu zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2005r. w sprawie minimalnego zakresu szkolenia osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych oraz zakresu obowiązujących tematów egzaminu i trybu jego przeprowadzania (Dz. U. Nr 125, poz. 1053), wydanego na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 22 maja 2003r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154 ze zm.).

Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia, szkolenie osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych, zwane dalej „szkoleniem”, z zastrzeżeniem § 2-4, powinno obejmować:

  1. zagadnienia ogólne niezbędne do prawidłowego wykonywania czynności agencyjnych:
    1. zagadnienia z bloków tematycznych określonych w § 7 ust. 1,
    2. podstawowe informacje o zakładach ubezpieczeń i rynku ubezpieczeniowym w Rzeczypospolitej Polskiej,
    3. zapoznanie z dokumentacją ubezpieczeniową, w szczególności z dokumentacją związaną z zawieraniem umów ubezpieczenia i likwidacją szkód,
    4. techniki akwizycji ubezpieczeniowej i obsługi klienta;
  2. zagadnienia z zakresu działalności zakładu ubezpieczeń, na rzecz którego będą wykonywane czynności agencyjne:
    1. informacje o taryfach oraz zasady obliczania składek ubezpieczeniowych,
    2. zapoznanie z dokumentami dotyczącymi wewnętrznej struktury zakładu ubezpieczeń przeprowadzającego szkolenie,
    3. rozliczenia ilościowo-wartościowe z tytułu sprzedaży polis i inkasa składek ubezpieczeniowych,
    4. ogólne i szczególne warunki ubezpieczeń zakładu ubezpieczeń przeprowadzającego szkolenie.


Stosownie do § 7 ust. 1 cytowanego rozporządzenia, ustala się następujący minimalny zakres tematów egzaminacyjnych, obejmujących zagadnienia ogólne, składający się z dziesięciu bloków tematycznych:

  1. pojęcie ryzyka i zdarzeń losowych:
    1. ocena ryzyka,
    2. redukcja ryzyka,
    3. wycena ryzyka,
    4. zarządzanie ryzykiem;
  2. miejsce i rola ubezpieczeń w gospodarce;
  3. rola ubezpieczeń, w tym w szczególności:
    1. ubezpieczenie jako mechanizm transferu ryzyka,
    2. znaczenie udziału własnego;
  4. sumy i wartości ubezpieczenia:
    1. funkcje,
    2. nadubezpieczenie,
    3. niedoubezpieczenie,
    4. zasada proporcji,
    5. ubezpieczenie na pierwsze ryzyko,
    6. wartość uzgodniona;
  5. podział ubezpieczeń według działów, grup i rodzajów;
  6. podstawowe regulacje prawne dotyczące działalności ubezpieczeniowej i pośrednictwa ubezpieczeniowego:
    1. ustawa z dnia 22 maja 2003r. o działalności ubezpieczeniowej,
    2. ustawa z dnia 22 maja 2003r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym,
    3. ustawa z dnia 22 maja 2003r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124, poz. 1152, z późn. zm.),
    4. ustawa z dnia 22 maja 2003r. o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych (Dz. U. Nr 124, poz. 1153, z późn. zm.);
  7. podstawowe zagadnienia z zakresu prawa cywilnego:
    1. zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych,
    2. pojęcie osoby prawnej,
    3. pojęcie i forma czynności prawnej,
    4. oświadczenie woli i wady oświadczenia woli,
    5. przedstawicielstwo i pośrednictwo,
    6. prokura,
    7. pojęcie pełnomocnictwa i jego rodzaje,
    8. pojęcie umowy,
    9. zasada swobody umów,
    10. forma zawarcia umowy, pojęcie zobowiązania, pojęcie szkody,
    11. funkcjonowanie wzorców umownych, ogólne warunki ubezpieczenia,
    12. problematyka niedozwolonych postanowień umownych,
    13. pojęcie konsumenta,
    14. warunki zawierania umowy ubezpieczenia, możliwość wypowiedzenia i rozwiązania umowy ubezpieczenia oraz prawa i obowiązki z niej wynikające,
    15. zakres ochrony ubezpieczeniowej, jej ograniczenia i wyłączenia,
    16. umowa agencyjna,
    17. zasady odpowiedzialności agenta ubezpieczeniowego względem klienta i zakładu ubezpieczeń;
  8. zasady reprezentacji przedsiębiorców w obrocie;
  9. inne przepisy prawa:
    1. ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003r. Nr 153, poz. 1503, z późn. zm.),
    2. art. 3-5, 7, 9-11, 29-31, 33, 55, 62, 64, 70, 71 i 73 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016, z późn. zm.),
    3. art. 1-7, 18, 24, 25, 35, 36, 38-42, 47, 62-73 i 80-87 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000r. Nr 50, poz. 601, z późn. zm.),
    4. art. 1-8, 29 i 38 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz. 1229, z późn. zm.),
    5. ustawa z dnia 30 października 2002r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. Nr 199, poz. 1673, z późn. zm.),
    6. ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002r. Nr 101, poz. 926 i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2004r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285),
    7. ustawa z dnia 16 listopada 2000r. o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2003r. Nr 153, poz. 1505 oraz z 2004r. Nr 62, poz. 577, Nr 96, poz. 959 i Nr 116, poz. 1203),
    8. ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1207),
    9. ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1205);
  10. etyka zawodowa agenta ubezpieczeniowego:
    1. przestrzeganie reguł prawnych,
    2. tajemnica zawodowa,
    3. konflikt interesów,
    4. kontakty z klientem,
    5. minimalny zakres informacji udzielanych ubezpieczającym.


Ponadto w myśl § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, szkolenie trwa:

  1. co najmniej 152 godziny, jeżeli odbywane jest w zakresie, o którym mowa w § 1, z zastrzeżeniem pkt 2-5;
  2. co najmniej 104 godziny - jeżeli odbywane jest w zakresie, o którym mowa w § 1 pkt 1;
  3. co najmniej 48 godzin - jeżeli odbywane jest w zakresie, o którym mowa w § 1 pkt 2, przy czym szkolenie trwa co najmniej 12 godzin, w zakresie każdego z zagadnień wymienionych w § 1 pkt 2;
  4. co najmniej 36 godzin - jeżeli odbywane jest w zakresie, o którym mowa w § 1 pkt 2 lit. a, c i d;
  5. co najmniej 8 godzin - jeżeli odbywane jest w zakresie zagadnień z bloków tematycznych określonych w § 7 ust. 1 pkt 2, 5 i 6.

Jak stanowi § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia, czas szkolenia nie może przekroczyć 8 godzin dziennie.

Zgodnie z § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia, po zakończeniu szkolenia zakład ubezpieczeń niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 7 dni, wydaje uczestnikowi zaświadczenie o odbyciu szkolenia.

Stosownie do § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia, egzamin powinien odbyć się nie później niż w terminie 14 dni od dnia zakończenia szkolenia. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest przedstawienie zaświadczenia, o którym mowa w § 5 ust. 3.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż szkolenia osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych przeprowadzane przez Wnioskodawcę spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenia te mają na celu zdobycie wiedzy niezbędnej do uzyskania uprawnień do wykonywania czynności agencyjnych, zaś przedstawienie zaświadczenia o ukończenia ww. szkolenia jest warunkiem niezbędnym dla przystąpienia do egzaminu, po zdaniu którego osoba może wykonywać zawód agenta ubezpieczeniowego lub pośrednika ubezpieczeniowego.

Zasady i formy przeprowadzania ww. szkoleń zostały ściśle uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2005r. w sprawie minimalnego zakresu szkolenia osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych oraz zakresu obowiązujących tematów egzaminu i trybu jego przeprowadzania (Dz. U. Nr 125, poz. 1053). Oznacza to, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż szkolenia osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych prowadzone przez Wnioskodawcę zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2005r. w sprawie minimalnego zakresu szkolenia osób ubiegających się o wykonywanie czynności agencyjnych oraz zakresu obowiązujących tematów egzaminu i trybu jego przeprowadzania (Dz. U. Nr 125, poz. 1053) będą od 1 stycznia 2011r. korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj