Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-122/11/AZb
z 29 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-122/11/AZb
Data
2011.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
placówka oświatowa
stawki podatku
system oświaty
szkolenie
zwolnienie


Istota interpretacji
kursy realizowane przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2011r. (data wpływu 19 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 kwietnia 2011r. (data wpływu 6 kwietnia 2011r.) oraz pismem z dnia 20 kwietnia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy kursy świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty podlegają zwolnieniu z podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy kursy świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty podlegają zwolnieniu z podatku VAT.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 1 kwietnia 2011r. (data wpływu 6 kwietnia 2011r.) oraz z dnia 20 kwietnia 2011r. będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 marca 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Ośrodkiem Szkolenia. Wnioskodawca posiada od 2005r. akredytację Kuratorium Oświaty na kursy spawania, kierowcy wózków jezdniowych z napędem silnikowym, palaczy kotłów wodnych i parowych, suwnicowych, kursy bhp dla pracodawców oraz pracowników inżynieryjno-technicznych (w 2005r. można było uzyskać akredytację, ponieważ było ponad 30 godzin).

Wnioskodawca organizuje także kursy pedagogiczne (program zatwierdzony przez Kuratorium Oświaty), kursy suwnicowych, cieśli, zbrojarzy, betoniarzy oraz szkolenia bhp, szkolenie w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej, szkolenie osób odpowiedzialnych za zwalczanie pożarów i ewakuację pracowników, szkolenia w zakresie HACCAP, weryfikację uprawnień spawaczy (co 2 lata trzeba odnawiać uprawnienia spawacza).

Z uzupełnienia wniosku z dnia 1 kwietnia 2011r. wynika, że Ośrodek nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług.

Ośrodek posiada akredytację na kursy oraz wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Ośrodek wykonuje (szkoli) kursy i szkolenia.

Zatrudnia wykładowców i instruktorów. Wnioskodawca przeprowadza m.in. kursy i szkolenia:

  • kurs pedagogiczny dla instruktorów praktycznej nauki zawodu (program zatwierdzony przez Kuratorium Oświaty), po ukończonym kursie i zdaniu egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Ośrodek, uczestnik kursu otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu wystawione przez Ośrodek;
  • kurs cieśla - po ukończonym kursie i zdaniu egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Ośrodek, uczestnik kursu otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu wystawione przez Ośrodek;
  • zbrojarz - betoniarz - po ukończonym kursie i zdaniu egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Ośrodek, uczestnik kursu otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu wystawione przez Ośrodek;
  • szkolenie obsługa wind towarowo-osobowych - po ukończonym kursie i zdaniu egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Ośrodek uczestnik kursu otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu wystawione przez Ośrodek, oprócz tego zdaje egzamin przed Komisją z Urzędu Dozoru Technicznego i otrzymuje zaświadczenie od UDT o zgodzie na obsługę wind towarowo-osobowych;
  • szkolenie osób odpowiedzialnych za zwalczanie pożarów i ewakuację pracowników - po ukończonym szkoleniu i zdaniu egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Ośrodek uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia wystawione przez Ośrodek, szkolenia są obowiązkowe dla wybranych przez pracodawców pracowników - Kodeks Pracy;
  • szkolenie bhp - po ukończonym szkoleniu i zdaniu egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Ośrodek, uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia wystawione przez Ośrodek, szkolenia są obowiązkowe - Kodeks Pracy;
  • szkolenie pierwszej pomocy przedmedycznej - po ukończonym szkoleniu i zdaniu egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Ośrodek, uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia wystawione przez Ośrodek, szkolenia są obowiązkowe dla wybranych przez pracodawców pracowników - Kodeks Pracy;
  • szkolenia w zakresie podstawy zagadnień higieny i zasady dobrej praktyki produkcyjnej i higienicznej (GMP, GHP) czyli w skrócie HACCP, po ukończonym szkoleniu i zdaniu egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Ośrodek, uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia wystawione przez Ośrodek, szkolenia są obowiązkowe dla osób pracujących w żywieniu - wymóg sanepid;
  • kurs przedłużający uprawnienia spawacza (weryfikacja), co 2 lata każdy spawacz musi odnawiać swoje uprawnienia, Wnioskodawca wykonuje takie szkolenia, ma do tego uprawnienia czyli Atest Instytutu oraz Licencję na egzaminowanie spawaczy (posiada współwłaściciel firmy Wnioskodawcy), po szkoleniu egzaminator wpisuje do Świadectwa Egzaminu Kwalifikacyjnego Spawacza (otrzymuje je po ukończeniu kursu spawania w danej metodzie) przedłużenie uprawnień, zdarza się często, że uczestnik szkolenia albo ma stare świadectwo, albo zgubił, trzeba wtedy wystosować pismo do Instytutu o wydanie świadectwa;
  • odnowienie uprawnień elektrycznych i energetycznych - Wnioskodawca wykonuje szkolenie, uczestnik szkolenia zdaje egzamin przed komisją egzaminacyjną i otrzymuje Świadectwo Kwalifikacyjne uprawniające do wykonywania czynności zawartych w tym świadectwie.

Kursy i szkolenia są związane z wykonywanym zawodem lub przekwalifikowaniem zawodowym. Zlecane są przez pracodawców lub Powiatowe Biura Pracy.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 20 kwietnia 2011r. wynika, że Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty na podstawie art. 2 pkt 3a (placówka kształcenia ustawicznego) oraz uzyskał wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego – art. 82 ust. 3.

Wszystkie kursy opisane w treści wniosku Wnioskodawca świadczy jako jednostka objęta systemem oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ww. kursy są zwolnione z podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe kursy od dnia 1 stycznia 2011r. są zwolnione z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe … oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 marca 2011r.), zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 17 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast zgodnie z obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011r. § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane, jak również usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest Ośrodkiem Szkolenia posiadającym akredytację na kursy oraz wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Wnioskodawca posiada od 2005r. akredytację Kuratorium Oświaty na kursy spawania, kierowcy wózków jezdniowych z napędem silnikowym, palaczy kotłów wodnych i parowych, suwnicowych, kursy bhp dla pracodawców oraz pracowników inżynieryjno-technicznych.

Wnioskodawca organizuje także kursy pedagogiczne (program zatwierdzony przez Kuratorium Oświaty), kursy suwnicowych, cieśli, zbrojarzy, betoniarzy oraz szkolenia bhp, szkolenie w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej, szkolenie osób odpowiedzialnych za zwalczanie pożarów i ewakuację pracowników, szkolenia w zakresie HACCAP, weryfikację uprawnień spawaczy.

Wnioskodawca wyjaśnia, że Ośrodek wykonuje (szkoli) kursy i szkolenia, zatrudnia wykładowców i instruktorów. Wnioskodawca przeprowadza m.in. kursy i szkolenia:

  • kurs pedagogiczny dla instruktorów praktycznej nauki zawodu (program zatwierdzony przez Kuratorium Oświaty), po ukończonym kursie i zdaniu egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Ośrodek, uczestnik kursu otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu wystawione przez Ośrodek;
  • kurs cieśla - po ukończonym kursie i zdaniu egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Ośrodek, uczestnik kursu otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu wystawione przez Ośrodek;
  • zbrojarz - betoniarz - po ukończonym kursie i zdaniu egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Ośrodek, uczestnik kursu otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu wystawione przez Ośrodek;
  • szkolenie obsługa wind towarowo-osobowych - po ukończonym kursie i zdaniu egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Ośrodek uczestnik kursu otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu wystawione przez Ośrodek, oprócz tego zdaje egzamin przed Komisją z Urzędu Dozoru Technicznego i otrzymuje zaświadczenie od UDT o zgodzie na obsługę wind towarowo-osobowych;
  • szkolenie osób odpowiedzialnych za zwalczanie pożarów i ewakuację pracowników - po ukończonym szkoleniu i zdaniu egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Ośrodek uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia wystawione przez Ośrodek, szkolenia są obowiązkowe dla wybranych przez pracodawców pracowników - Kodeks Pracy;
  • szkolenie bhp - po ukończonym szkoleniu i zdaniu egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Ośrodek, uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia wystawione przez Ośrodek, szkolenia są obowiązkowe - Kodeks Pracy;
  • szkolenie pierwszej pomocy przedmedycznej - po ukończonym szkoleniu i zdaniu egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Ośrodek, uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia wystawione przez Ośrodek, szkolenia są obowiązkowe dla wybranych przez pracodawców pracowników - Kodeks Pracy;
  • szkolenia w zakresie podstawy zagadnień higieny i zasady dobrej praktyki produkcyjnej i higienicznej (GMP, GHP) czyli w skrócie HACCP, po ukończonym szkoleniu i zdaniu egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Ośrodek, uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia wystawione przez Ośrodek, szkolenia są obowiązkowe dla osób pracujących w żywieniu - wymóg sanepid;
  • kurs przedłużający uprawnienia spawacza (weryfikacja), co 2 lata każdy spawacz musi odnawiać swoje uprawnienia, Wnioskodawca wykonuje takie szkolenia, ma do tego uprawnienia czyli Atest Instytutu oraz Licencję na egzaminowanie spawaczy (posiada współwłaściciel firmy Wnioskodawcy), po szkoleniu egzaminator wpisuje do Świadectwa Egzaminu Kwalifikacyjnego Spawacza (otrzymuje je po ukończeniu kursu spawania w danej metodzie) przedłużenie uprawnień, zdarza się często, że uczestnik szkolenia albo ma stare świadectwo, albo zgubił, trzeba wtedy wystosować pismo do Instytutu o wydanie świadectwa;
  • odnowienie uprawnień elektrycznych i energetycznych - Wnioskodawca wykonuje szkolenie, uczestnik szkolenia zdaje egzamin przed komisją egzaminacyjną i otrzymuje Świadectwo Kwalifikacyjne uprawniające do wykonywania czynności zawartych w tym świadectwie.

Kursy i szkolenia są związane z wykonywanym zawodem lub przekwalifikowaniem zawodowym. Zlecane są przez pracodawców lub Powiatowe Biura Pracy.

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty na podstawie art. 2 pkt 3a (placówka kształcenia ustawicznego) oraz uzyskał wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego – art. 82 ust. 3 ww. ustawy. Wszystkie kursy opisane w treści wniosku Wnioskodawca świadczy jako jednostka objęta systemem oświaty.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Przytaczając zatem przepisy ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) wskazać należy, iż zgodnie z art. 2 pkt 3a) ww. ustawy system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 3 pkt 17 ww. ustawy o systemie oświaty, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Jak stanowi art. 68a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

  1. szkołach dla dorosłych;
  2. placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl art. 82 ust. 3 ww. ustawy organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Jak zatem wynika z cyt. wyżej przepisów ustawy o systemie oświaty, kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawca wskazuje, iż jest Ośrodkiem Szkolenia posiadającym wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Wnioskodawca realizuje różnego rodzaju szkolenia i kursy m.in.: kursy spawania, kierowcy wózków jezdniowych z napędem silnikowym, palaczy kotłów wodnych i parowych, suwnicowych, kursy bhp dla pracodawców oraz pracowników inżynieryjno-technicznych, kursy pedagogiczne, kursy suwnicowych, cieśli, zbrojarzy, betoniarzy, szkolenia bhp, szkolenie w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej, szkolenie osób odpowiedzialnych za zwalczanie pożarów i ewakuację pracowników, szkolenia w zakresie HACCAP, weryfikację uprawnień spawaczy, szkolenie w zakresie obsługi wind towarowo-osobowych, odnowienie uprawnień elektrycznych i energetycznych.

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty na podstawie art. 2 pkt 3a, posiadającym status placówki kształcenia ustawicznego. Wnioskodawca uzyskał wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego w oparciu o art. 82 ust. 3 ww. ustawy. Wszystkie kursy opisane w treści wniosku Wnioskodawca świadczy jako jednostka objęta systemem oświaty.

A zatem Wnioskodawca jest placówką należącą do systemu oświaty, działającą w zakresie kształcenia.

Odnosząc zatem przytoczone wyżej regulacje prawne do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż o ile przedmiotowe kursy wymienione w treści wniosku (zakończone w wymienionych przez Wnioskodawcę przypadkach egzaminem przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Wnioskodawcę oraz wydaniem zaświadczenie o ukończeniu szkolenia wystawionym przez Wnioskodawcę lub wpisem przedłużenia uprawnień do Świadectwa Egzaminu Kwalifikacyjnego Spawacza), są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, wówczas zastosowanie w sprawie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, zgodnie z którym od dnia 1 stycznia 2011r. zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj