Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-433/11-2/IR
z 31 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-433/11-2/IR
Data
2011.10.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
sport
zwolnienie


Istota interpretacji
Świadczone przez Wnioskodawcę usług polegających na organizacji i prowadzeniu szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych, organizacji i prowadzeniu lotów treningowych, organizowaniu skoków spadochronowych w ramach sportu spadochronowego, zapewnianiu możliwości wykonywania startów szybowców (wyciągarka, samolot holujący, start grawitacyjny), udostępnianiu statków powietrznych i spadochronów ich współwłaścicielom i współużytkownikom, obsłudze technicznej statków powietrznych, zarządzaniu ciągłą zdolnością do lotów statków powietrznych (utrzymanie ich właściwego stanu technicznego) oraz hangarowaniu statków powietrznych korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy natomiast usługi polegające na wynajmie sal i innych pomieszczeń, wynajmie statków powietrznych do wykorzystania na cele niezwiązane z uprawianiem sportu lub organizacją współzawodnictwa sportowego, świadczeniu usług reklamowych, organizowaniu i prowadzeniu szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych dla osób trzecich, organizowaniu i prowadzeniu lotów treningowych dla osób trzecich, organizowaniu skoków spadochronowych dla podmiotów i osób trzecich, zapewnieniu możliwości wykonywania startów szybowców (wyciągarka, samolot holujący, start grawitacyjny) dla osób trzecich, obsłudze technicznej statków powietrznych dla osób trzecich, zarządzaniu ciągłą zdatnością do lotów statków powietrznych dla osób trzecich oraz hangarowaniu statków powietrznych niebędących własnością członków AŁ oraz statków powietrznych należących do osób nieuprawiających sportu podlegają opodatkowaniu stawką podstawową wynikającą z art. 41 ust. 1 ustawy.



Wniosek ORD-IN 848 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28.07.2011 r. (data wpływu 02.08.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działalności obejmującej sporty lotnicze - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.08.2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działalności obejmującej sporty lotnicze.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (w dalszej części wniosku określany jako AŁ) jest jedną z podstawowych jednostek organizacyjnych stowarzyszenia (w dalszej części wniosku określany jako AP), który jest stowarzyszeniem posiadającym status organizacji pożytku publicznego. AŁ działa w formie wyodrębnionego formalnie i organizacyjnie oddziału AP i jest odrębnym podatnikiem VAT. AŁ posiada osobowość prawną, ale jednocześnie jako jednostka organizacyjna AP posługuje się statutem AP. Podstawowa (statutowa) działalność AŁ (tożsama z działalnością AP) to sporty lotnicze.

W ramach sportu lotniczego uprawiane są m.in. następujące dyscypliny:

  • baloniarstwo,
  • modelarstwo,
  • spadochroniarstwo,
  • sport samolotowy,
  • sport mikrolotowy (samoloty ultralekkie, motolotnie),
  • szybownictwo.

AP posiada również status polskiego związku sportowego (w rozumieniu ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie; Dz.U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 ze zm.; dalej „Ustawa o Sporcie”) i jest podmiotem, który oficjalnie reprezentuje sporty lotnicze na terenie Polski i za granicą. AP realizuje swoje zadania za pomocą Aeroklubów do których zalicza się również AŁ. Zgodnie ze statutem działalność Wnioskodawcy ma przede wszystkim następujące cele:

  • organizacja, prowadzenie i rozpowszechnianie współzawodnictwa sportowego w poszczególnych dyscyplinach sportu lotniczego (m.in. sporty samolotowe, szybowcowe, spadochronowe, balonowe, mikrolotowy),
  • przygotowanie kadry narodowej i reprezentantów Polski do uczestnictwa w międzynarodowym współzawodnictwie w zakresie sportów lotniczych,
  • prowadzenie działalności edukacyjnej, wychowawczej i popularyzatorskiej w zakresie sportów lotniczych,
  • reprezentowanie polskiego sportu lotniczego w międzynarodowych organizacjach sportowych oraz organizowanie udziału w międzynarodowym współzawodnictwie w sporcie lotniczym,
  • organizowanie szkoleń i prowadzenie egzaminów oraz doskonalenie zawodowe trenerów, a także szkolenie sędziów sportowych w zakresie sportów lotniczych,
  • rozwój i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, w tym dzieci i młodzieży, w zakresie sportów lotniczych,
  • integracja poprzez lotnictwo osób niepełnosprawnych,
  • szkolenie i doskonalenie członków organizacji dla potrzeb lotnictwa wojskowego, transportu lotniczego, ratownictwa i służb państwowych w ramach organizacji szkolenia.

Działalność statutowa AŁ. obejmuje lub będzie obejmowała m.in.

  1. Organizacja i prowadzenie szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych (m.in. mikrolotowych, samolotowych, szybowcowych, spadochronowych i balonowych) w ramach Organizacji Szkolenia Lotniczego.
  2. Organizacja i prowadzenie lotów treningowych (m.in. mikrolotowych, samolotowych, szybowcowych, spadochronowych i balonowych) w ramach Organizacji Szkolenia Lotniczego.
  3. Organizowanie skoków spadochronowych dotyczących sportu spadochronowego w ramach Organizacji Szkolenia Lotniczego.
  4. Zapewnienie możliwości wykonywania startów szybowców (wyciągarka, samolot holujący, start grawitacyjny) w ramach Organizacji Szkolenia Lotniczego.
  5. Udostępnianie w celach sportowych, statków powietrznych i spadochronów członkom AŁ (będących formalnie współwłaścicielami oraz współużytkownikami sprzętu posiadanego oraz użytkowanego przez stowarzyszenie AŁ) w ramach Organizacji Szkolenia Lotniczego.
  6. Obsługa techniczna statków powietrznych w ramach Organizacji Szkolenia Lotniczego.
  7. Zarządzanie ciągłą zdatnością do lotów statków powietrznych (utrzymanie ich właściwego stanu technicznego) w ramach Organizacji Szkolenia Lotniczego.
  8. Hangarowanie statków powietrznych w ramach Organizacji Szkolenia Lotniczego.
  9. Wynajem sal i innych pomieszczeń.
  10. Wynajem statków powietrznych do wykorzystania na cele niezwiązane z uprawianiem sportu lub organizacją współzawodnictwa sportowego.
  11. Świadczenie usług reklamowych (np. reklama na samolotach AŁ).
  12. Organizacja i prowadzenie szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych (m.in. mikrolotowych, samolotowych, szybowcowych, spadochronowych i balonowych) w ramach Ośrodka Szkolenia Lotniczego lub dla osób trzecich.
  13. Organizacja i prowadzenie lotów treningowych (m.in. mikrolotowych, samolotowych, szybowcowych, spadochronowych i balonowych) w ramach Ośrodka Szkolenia Lotniczego lub dla osób trzecich.
  14. Organizowanie skoków spadochronowych dla podmiotów i osób trzecich lub w ramach Ośrodka Szkolenia Lotniczego lub dla osób trzecich.
  15. Zapewnienie możliwości wykonywania startów szybowców (wyciągarka, samolot holujący, start grawitacyjny) w ramach Ośrodka Szkolenia Lotniczego lub dla osób trzecich.
  16. Obsługa techniczna statków powietrznych w ramach Ośrodka Szkolenia Lotniczego lub dla osób trzecich.
  17. Zarządzanie ciągłą zdatnością do lotów statków powietrznych (utrzymanie ich właściwego stanu technicznego) w ramach Ośrodka Szkolenia Lotniczego lub dla osób trzecich.
  18. Hangarowanie statków powietrznych niebędących własnością członków AŁ oraz statków powietrznych należących osób nieuprawiających sportu.

Działalność AŁ. nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Wskazane wyżej świadczenia wykonywane są przez Aeroklub odpłatnie (przede wszystkim jako zwrot kosztów i ewentualnie dodatkowe wynagrodzenie), z zastrzeżeniem, że cały zysk (który ewentualnie powstaje) przeznaczany jest na cele działalności statutowej AŁ (wskazane powyżej).

Działalność określona w punktach 1-8 wykonywana jest na rzecz członków Aeroklubu uprawiających sporty lotnicze (sportowcy zawodowi, sportowcy amatorzy). Działalność określona w punktach 12-17 wykonywana jest także na rzecz osób trzecich uprawiających sporty lotnicze (niebędących członkami Aeroklubu). Działalność określona w punktach 9-12 oraz 18 dotyczy działalności wykonywanej głównie na rzecz podmiotów i osób trzecich i nie jest związana z uprawianiem sportów lotniczych przez te podmioty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 1 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT...
  2. Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 2 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT...
  3. Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 3 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT...
  4. Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 4 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT...
  5. Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 5 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT...
  6. Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 6 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT...
  7. Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 7 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT...
  8. Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 8 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT...
  9. Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 9 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT...
  10. Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 10 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT...
  11. Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 11 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT...
  12. Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 12 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT...
  13. Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 13 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT...
  14. Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 14 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT...
  15. Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 15 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT...
  16. Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 16 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT...
  17. Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 17 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT...
  18. Czy świadczenia wykonywane przez Aeroklub w ramach jego działalności, wymienione w punkcie 18 przedstawionego stanu faktycznego, stanowią usługi ściśle związane ze sportem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i w konsekwencji podlegają zwolnieniu z VAT...
  19. Czy dla zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT istotne jest, czy nabywca świadczenia jest osobą uprawiającą sport lotniczy jako członek Aeroklubu, czy też jest osobą uprawiającą sport lotniczy nie będąc członkiem AP...
  20. Czy dla zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT istotne jest, czy nabywca świadczenia jest osobą uprawiającą sport lotniczy jako sportowiec zawodowy (posiadający licencję sportową zawodnika wydawaną przez Polski Związek Sportu Lotniczego lub w przypadku zawodników zagranicznych międzynarodową licencję sportową Międzynarodowej Federacji Lotniczej FAI), czy sportowiec amator (osoba uprawiająca sport ale nieposiadająca licencji sportowej zawodnika)...

Zdaniem Wnioskodawcy analizując konstrukcję obecnych zwolnień z VAT, przewidzianych w ustawie o VAT, należy wskazać, iż poprzez odejście od odwołań do klasyfikacji statystycznych (obowiązujące do końca 2010 r.), ustawodawca zadecydował, iż zakres zwolnień określany będzie przede wszystkim w oparciu o wykładnię językową, która jest jednocześnie podstawową metodą wykładni przepisów prawa podatkowego. Oznacza to, że znaczenie pojęć użytych w omawianych przepisach powinno być interpretowane w oparciu o ich powszechne rozumienie językowe (i definicje słownikowe).

Zgodnie z definicją słownikową sport to każda forma aktywności (fizycznej i umysłowej) podejmowanej w celu rywalizacji - zbiorowej lub indywidualnej, w różnych grach i dyscyplinach. Podobną definicję zawiera Ustawa o Sporcie, w której wskazano, że sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. W tak rozumianym pojęciu sportu mieszczą się sporty lotnicze a AP., a więc pośrednio również AŁ. jako jednostka organizacyjna, jest wprost wymieniony w Komunikacie Ministra Sportu z dnia 18 października 2010 roku, wydanym w oparciu o Ustawę o Sporcie, przedstawiającym wykaz polskich związków sportowych.

W odniesieniu jednak do wykładni przepisów ustawy o VAT należy odnosić się również do wykładni prowspólnotowej, tj. rozumienia konkretnych pojęć w kontekście przepisów wspólnotowych oraz ich wykładni dokonywanej przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości.

Należy zwrócić również szczególną uwagę na dwoistość możliwej działalności prowadzonej przez AŁ w oparciu o statut, który w § 27.1 mówi; „Aerokluby mogą prowadzić działalność gospodarczą oraz działalność rolniczą w celu pozyskania środków na działalność statutową”. Zapis ten wskazuje, że pomimo tego, iż AŁ. jest organizacją non-profit w głównej mierze opartej na pracy społecznej członków (głównie instruktorów) nienastawionej na osiąganie zysków może on w celu pozyskania środków na działalność statutową prowadzić działalność gospodarczą.

AŁ. działalność lotniczą opiera na Ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.) a w szczególności na przepisach szczegółowych:

  • Zgodnie z § 9 ust. 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2003 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. Nr 165, poz. 1603, z późn. zm.), szkolenie lotnicze prowadzi się w ośrodku szkolenia lotniczego, który jest samodzielną organizacją lotniczą albo w ośrodku szkolenia lotniczego stanowiącym cześć składową innego podmiotu.
  • Zgodnie z § 9 ust. 5 ww. rozporządzenia, szkolenie lotnicze niezarobkowe prowadzi się w organizacjach lotniczych, które nie są ośrodkami szkolenia lotniczego, w zakresie szkolenia prowadzą statutową działalność niezarobkową wyłącznie dla swoich członków, a także szkolenie prowadzane jest w ograniczonym zakresie (do poziomu licencji PPL).
  • Z § 10 ww. rozporządzenia wynika, że ośrodki szkolenia lotniczego oraz organizacje szkolenia niezarobkowego, mogą prowadzić szkolenie lotnicze tylko w zakresie objętym posiadanym certyfikatem i tylko w okresie jego ważności.

W chwili obecnej AŁ. prowadzi działalność lotniczą na podstawie Certyfikatu Organizacji Szkolenia Lotniczego niezarobkowego o numerze …. o okresie ważności od 01-07-2009 do 31-10-2011, który pozwala na szkolenie osób tylko zrzeszonych w AŁ.

Jednocześnie w planach rozwoju AŁ jest ubieganie się o Certyfikat Ośrodka Szkolenia Lotniczego, który pozwalałby na szkolenie osób niebędących zrzeszonymi w AŁ a środki pozyskane w ten sposób przeznaczyć na działalność statutową. W związku z tym w działalności statutowej opisywanej we wniosku istnieje podział w zakresie wykonywania tych samych czynności na wykonywane w ramach Organizacji Szkolenia Lotniczego niezarobkowego (dalej w ramach Organizacji) oraz w ramach Ośrodka Szkolenia Lotniczego (dalej w ramach Ośrodka).

Stanowisko podatnika odnośnie pytań 1-3

W ocenie AŁ., świadczenia opisane w punktach 1-3 opisu stanu faktycznego stanowią usługi ściśle związane ze sportem lotniczym podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, w zakresie świadczeń zwolnionych z VAT mieszczą się usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem, że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Powyższe zwolnienie stanowi jednocześnie implementację do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 pkt m, art. 133 oraz art. 134 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: Dyrektywa VAT), zgodnie z którym zwolnieniu z VAT podlega świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku (ang. non-profit organisations) na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Konstrukcja przywołanego przepisu ustawy o VAT wprowadza zatem zwolnienie podmiotowo-przedmiotowe dla usług związanych ze sportem, wskazując jednocześnie na szereg warunków, które muszą zostać spełnione łącznie, aby możliwe było zastosowanie wskazanego zwolnienia z VAT.

Analizując treść art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, Aeroklub jest zdania, iż w odniesieniu do usług opisanych w pkt 1-3 niniejszego wniosku, wszystkie przesłanki niezbędne dla zastosowania zwolnienia z VAT dla świadczeń Aeroklubu są spełnione.

Po pierwsze, świadczenia opisane w pkt 1-3 stanowią usługi ściśle związane ze sportem (sportem lotniczym). Zarówno, bowiem szkolenia lotnicze (m.in. samolotowe, mikrolotowy, szybowcowe, spadochronowe, jak i balonowe) prowadzone są ściśle w zakresie sportów lotniczych. Również loty treningowe, czy też skoki spadochronowe stanowią nieodzowny element wykonywania tych sportów. W konsekwencji, wskazana przesłanka w odniesieniu do świadczeń opisywanych w pkt 1-3 niniejszego wniosku i wykonywanych przez Aeroklub jest spełniona.

Drugim warunkiem niezbędnym dla zastosowania zwolnienia z VAT jest, aby przedmiotowe usługi (w zakresie sportu) były świadczone przez kluby sportowe lub związki sportowe lub związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. W ocenie AŁ., również ta przesłanka jest spełniona w omawianym stanie faktycznym. AŁ. jest pośrednio podmiotem posiadającym status polskiego związku sportowego (w zakresie sportów lotniczych) i jest pośrednio podmiotem, który oficjalnie reprezentuje sporty lotnicze na terenie Polski i za granicą. Natomiast celem statutowym AŁ jest m.in. działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu lotniczego.

Kolejną przesłanką, której spełnienie jest niezbędne dla zastosowania zwolnienia z VAT jest, aby świadczone usługi były konieczne do organizowania i uprawiania sportu i uczestniczenia w nim. W ocenie Aeroklubu, wskazana przesłanka w odniesieniu do czynności opisanych w pkt 1-3 jest również spełniona. Jak wskazano powyżej, opisane w tych punktach działania są ściśle związane ze sportem lotniczym, a ich wykonanie jest niezbędne dla możliwości uprawiania sportów lotniczych.

Kolejnym warunkiem przewidzianym w ustawie o VAT dla zastosowania omawianego zwolnienia jest wymóg, aby podmioty świadczące te usługi (związane ze sportem) nie były nastawione na osiąganie zysków. Przesłanka ta w odniesieniu do AŁ. jest również spełniona dla działalności opisanej w niniejszym wniosku. Należy wskazać, ze zgodnie ze statutem AP, działalność Aeroklubu nie ma celu zarobkowego. Pobierane przez AŁ. opłaty w związku ze świadczeniami opisanymi w pkt 1-3 (jak i w związku z innymi świadczeniami opisanymi w niniejszym wniosku) mają na celu jedynie pokrycie kosztów związanych z ich realizacją. Ewentualne zyski, jeżeli w ogóle wystąpią, przeznaczone są zaś wyłącznie na realizację celów statutowych AŁ. (opisanych w stanie faktycznym wniosku). W odniesieniu do tej przesłanki wypowiadał się również ETS, który w orzeczeniu w sprawie C-174/00 (Kennemer Golf Country Club) potwierdził, że nawet jeśli w działalności takich organizacji (świadczących usługi ściśle związane ze sportem) powstaje zysk, lecz celem takich organizacji nie jest systematyczne dążenie do jego osiągnięcia, wskazana przesłanka dla zastosowania zwolnienia z VAT pozostaje spełniona.

Podobne stanowisko w odniesieniu do traktowania działalności lotniczej klubów sportowych i innych podobnych organizacji non-profit przedstawiła Komisja Europejska w pisemnej odpowiedzi z 11 listopada 2010 r. (sygn. E-8138/10EN) wskazując, że taka działalność nie ma charakteru komercyjnego w rozumieniu regulacji wspólnotowych.

Wymogiem niezbędnym dla zastosowania zwolnienia z VAT jest również, aby usługi były świadczone na rzecz osób uprawiających sport. W acanie Aeroklubu, wskazany warunek jest również spełniony w przypadku wykonywania świadczeń opisanych w pkt 1-3. Należy podkreślić, że wskazane świadczenia wykonywane są przez Aeroklub na rzecz członków AP będących zawodowymi sportowcami lub sportowcami amatorami, jak również na rzecz osób niebędących członkami AP, lecz uprawiających sporty lotnicze. Wszystkie wskazane kategorie osób uprawiają sporty lotnicze. Bez znaczenia pozostaje natomiast sposób w jaki osoby te uprawiają sporty lotnicze (tj. czy w ramach swojego zawodu, czy też w sposób amatorski). Podobne stanowisko przedstawił ETS w orzeczeniu w sprawie C-124/96 (Cantenbury Hockey Club), w którym wskazał, że wskazany warunek oznacza, że usługi mają być świadczone na rzecz osób uprawiających sport, które to pojęcie należy rozumieć szeroko (tj. nie można go zawężać wyłącznie do określonej kategorii sportowców, bądź do osób posiadających określony statut w danej organizacji).

Należy wskazać, iż przedmiotowe zwolnienie z VAT jest wyłączone w stosunku do usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. W ocenie AŁ, wskazane przesłanki negatywne (uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia) nie są spełnione w odniesieniu do pkt 1-3. Świadczenia wykonywane przez AŁ. stanowią usługi ściśle związane ze sportem lotniczym i są niezbędne do jego uprawiania, a w konsekwencji wskazane negatywne przesłanki nie są w omawianym przypadku spełnione.

Stanowisko podatnika odnośnie pytań 4-5

W ocenie Aeroklubu, świadczenia opisane w punktach 4-5 opisu stanu faktycznego stanowią usługi ściśle związane ze sportem lotniczym i podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Należy bowiem wskazać, że w odniesieniu do omawianych świadczeń spełnione są wszystkie warunki przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT (dla których szczegółowy komentarz został zawarty w uzasadnianiu do pytań 1-3), gdyż usługi te świadczone są na takich samych warunkach i w takich samych okolicznościach jak świadczenia opisane w pkt 1-3. Elementami niezbędnymi do uprawiania sportów lotniczych i jednocześnie świadczeniami ściśle z tym sportem związanymi jest bowiem również udostępnianie statków powietrznych i spadochronów sportowcom, którzy również poprzez członkostwo w stowarzyszeniu stają się ich współwłaścicielami lub współużytkownikami jak i zapewnienie możliwości wykonania startu szybowcom (w związku z uprawianiem sportu szybowcowego). Dlatego też, zdaniem AŁ., wszystkie wskazane wyżej przesłanki niezbędne dla zastosowania zwolnienia z VAT są również spełnione w odniesieniu do usług opisanych w pkt 4-5 niniejszego wniosku.

Należy jednocześnie zwrócić uwagę na ostatnią z przesłanek niezbędnych dla zastosowania zwolnienia a VAT, a mianowicie wyłączenie ze zwolnienia w stosunku do usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przemoczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W ocenie AŁ., powyższą przesłankę należy interpretować w pierwszej kolejności w świetle przepisów wspólnotowych w tym zakresie, tj. w odniesieniu do art. 132 ust. 1m, art. 133 i art. 134 Dyrektywy VAT, jak również w oparciu o orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) w tym zakresie. Jak wynika z przywołanych przepisów Dyrektywy VAT, zwolnienie z VAT dla usług ściśle związanych ze sportem powinno odnosić się do sportu jako całości. W konsekwencji, nawet jeżeli w ramach realizowania określonych świadczeń ściśle związanych ze sportem konieczne jest zapewnienie specjalistycznego sprzętu niezbędnego do jego uprawiania, to nie można, w okolicznościach opisanych w niniejszym wniosku, twierdzić, że udostępnienie sprzętu sportowego ma charakter wynajmu sprzętu sportowego, bądź odpłatnego prowadzenia statków powietrznych. Należy bowiem uwzględnić fakt, że świadczącym te usługi jest AŁ., czyli podmiot o statusie niekomercyjnym (związek sportowy), którego działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysków i którego celami statutowymi jest rozwój i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, w tym wśród dzieci i młodzieży, w zakresie sportów lotniczych. Ponadto, ewentualne opłaty wnoszone przez sportowców, członków stowarzyszenia AŁ, korzystających z takich świadczeń mają charakter zwrotu kosztów ponoszonych przez AŁ, a nie wynagrodzenia (w rozumieniu komercyjnym).

W konsekwencji, w ocenie AP, w świetle regulacji Dyrektywy VAT, art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT należy interpretować w taki sposób, że usługi opisane w pkt 4-5 podlegają zwolnieniu z VAT. Aeroklub jednocześnie wskazuje, iż odmienna wykładnia przywołanego przepisu ustawy o VAT, w kontekście usług opisanych w pkt 4-5, byłaby niezgodna z Dyrektywą VAT, a zatem nie jest dopuszczalna.

Stanowisko podatnika odnośnie pytań 6-8

W ocenie AŁ., świadczenia opisane w punktach 6-8 opisu stanu faktycznego również stanowią usługi ściśle związane ze sportem lotniczym, ale tylko w przypadku, gdy są świadczone na rzecz osób uprawiających sport, a nie w sposób komercyjny.

W konsekwencji, usługi polegające na:

  • obsłudze technicznej statków powietrznych,
  • zarządzaniu ciągłą zdolnością do lotów statków powietrznych (utrzymaniu ich właściwego stanu technicznego),
  • hangarowaniu statków powietrznych

- będą również podlegały zwolnieniu z VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT), pod warunkiem, że będą świadczone na rzecz osób uprawiających sporty lotnicze i będących stowarzyszeniami w AŁ. Usługi te są bowiem ściśle związane ze sportem lotniczym i jednocześnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania maszyn lotniczych, wykorzystywanych do uprawiania sportów lotniczych.

Stanowisko podatnika odnośnie pytań 9-11

W ocenie AŁ., świadczenia opisane w punktach 9-11 opisu stanu faktycznego nie stanowią usług ściśle związanych ze sportem lotniczym i w konsekwencji nie podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Powyższe stanowisko w ocenie AŁ. wynika z faktu, iż w wskazane usługi w większości przypadków nie są ściśle związane ze sportem lotniczym. Świadczenia te mają zatem charakter komercyjny (pomimo, iż ewentualne zyski, które powstałyby przy świadczeniu przedmiotowych usług przeznaczone są przez Aeroklub wyłącznie na cele statutowe), a w konsekwencji nie spełniają przesłanek wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, ani też nie mieszczą się w żadnym innym przepisie dotyczącym zwolnień z VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Aeroklubu, przedmiotowe świadczenie podlegają opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej.

Stanowisko podatnika odnośnie pytań 12-15

W ocenie AŁ., świadczenia opisane w punktach 12-15 świadczone na rzecz osób nieuprawiających sportów lotniczych (przykładowo, szkolenie lotnicze osoby trzeciej niezrzeszonej w AŁ). W takim przypadku, w ocenie AŁ., jeżeli usługi nie są związane ze sportem lotniczym, rekreacyjnym celem szkolenia, nie podlegają one zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Powyższe stanowisko w ocenie Aeroklubu wynika z faktu, iż świadczenia wykonywane na rzecz osób nieuprawiających sportów lotniczych, mają charakter komercyjny (pomimo, iż ewentualne zyski, które powstałyby przy świadczenia przedmiotowych usług przeznaczone są przez Aeroklub wyłącznie na cele statutowe), a w konsekwencji nie spełniają przesłanek wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, ani też nie mieszczą się w żadnym innym przepisie ustawy o VAT dotyczącym zwolnień z VAT.

Stanowisko podatnika odnośnie pytań 16-18

W ocenie AŁ., świadczenia opisane w punktach 16-18 świadczone na rzecz osób nieuprawiających sportów lotniczych (przykładowo, hangarowanie, bądź obsługa prywatnego samolotu, wykorzystywanego przez właściciela niezrzeszonego w AŁ do jego własnych celów, np. transportu). W takim przypadku, w ocenie AŁ., jeżeli usługi nie są związane ze sportem lotniczym, lecz z komercyjnym wykorzystaniem maszyn lotniczych, nie podlegają one zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Powyższe stanowisko w ocenie Aeroklubu wynika z faktu, iż świadczenia wykonywane na rzecz osób nieuprawiających sportów lotniczych, mają charakter komercyjny (pomimo, iż ewentualne zyski, które powstałyby przy świadczeniu przedmiotowych usług przeznaczone są przez Aeroklub wyłącznie na cele statutowe), a w konsekwencji nie spełniają przesłanek wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, ani też nie mieszczą się w żadnym innym przepisie ustawy o VAT dotyczącym zwolnień z VAT

Stanowisko podatnika odnośnie pytania 19

W ocenie AŁ., dla zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT nie jest istotne, czy nabywca świadczenia jest osobą uprawiającą sport lotniczy jako członek Aeroklubu, czy też jest osobą uprawiającą sport lotniczy nie będąc członkiem AP. Warunkiem przewidzianym w tym przepisie jest, aby osoby, na rzecz których wykonywane są usługi, uprawiały sport (w omawianym przypadku sport lotniczy). Status członkowski w AP nie ma w ocenie Aeroklubu znaczenia, z perspektywy wykładni przywołanej regulacji. Podobne stanowisko w odniesieniu do omawianego zagadnienia zaprezentował również ETS, który w orzeczeniu w sprawie C-253/07 (Cantenbury Hockey CIub) potwierdził, że przedmiotowy przepis odnosi się ogólnie do „osób uprawiających sport” i nie należy dokonywać rozróżnienia z uwagi na przynależność członkowską. W istocie, w przywołanym orzeczeniu, ETS potwierdził również, że zwolnieniem z VAT mogą być objęte usługi ściśle związane ze sportem świadczone na rzecz podmiotów innych niż osoby fizyczne. W konsekwencji, w ocenie Aeroklubu, status osoby uprawiającej sport, na rzecz której AP świadczy usługi, pozostaje bez wpływu na traktowanie tych usług na gruncie VAT.

Stanowisko podatnika odnośnie pytania 20

W ocenie AŁ., dla zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT nie jest istotne, czy nabywca świadczenia jest osobą uprawiającą sport lotniczy jako sportowiec zawodowy (posiadający licencję sportową zawodnika wydawaną przez Polski Związek Sportu Lotniczego lub w przypadku zawodników zagranicznych międzynarodową licencję sportową Międzynarodowej Federacji Lotniczej FAI), czy sportowiec amator (osoba nieposiadająca licencji sportowej zawodnika). Warunkiem przewidzianym w tym przepisie jest, aby osoby, na rzecz których wykonywane są usługi, uprawiały sport (w omawianym przypadku sport lotniczy). Sposób i okoliczności w jakich sport ten jest uprawiany (sport zawodowy, bądź amatorski) nie ma w ocenie Aeroklubu znaczenia, z perspektywy wykładni przywołanej regulacji.

Podobne stanowisko w odniesieniu do omawianego zagadnienia zaprezentował również ETS, który w orzeczeniu w sprawie C-253/07 (Cantenbury Hockey CIub) potwierdził. Że przedmiotowy przepis odnosi się ogólnie do „osób uprawiających sport” i nie należy dokonywać rozróżnienia z uwagi na profesjonalny lub amatorski sposób uprawiania sportu. W istocie, w przywołanym orzeczeniu, ETS potwierdził również, że zwolnieniem z VAT mogą być objęte usługi ściśle związane ze sportem świadczone na rzecz podmiotów innych niż osoby fizyczne. W konsekwencji, w ocenie Aeroklubu, status osoby uprawiającej sport, na rzecz której AP świadczy usługi, pozostaje bez wpływu na traktowanie tych usług na gruncie VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226 poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku. Ponadto przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347/1 ze zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy Rady, państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

I tak też stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, od podatku zwalnia się usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Przy czym w myśl art. 43 ust. 17 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z kolei stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem posiadającym status organizacji pożytku publicznego. Działa w formie wyodrębnionego formalnie i organizacyjnie oddziału AP. i jest odrębnym podatnikiem VAT. AŁ posiada osobowość prawną, ale jednocześnie jako jednostka organizacyjna AP posługuje się statutem AP. Podstawowa (statutowa) działalność AŁ (tożsama z działalnością AP) to sporty lotnicze. AP. posiada również status polskiego związku sportowego (w rozumieniu ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie - Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 ze zm.; dalej „Ustawa o Sporcie”) i jest podmiotem, który oficjalnie reprezentuje sporty lotnicze na terenie Polski i za granicą. AP realizuje swoje zadania za pomocą Aeroklubów do których zalicza się również AŁ.

Działalność statutowa AŁ. obejmuje lub będzie obejmowała m.in.

  1. Organizacja i prowadzenie szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych (m.in. mikrolotowych, samolotowych, szybowcowych, spadochronowych i balonowych) w ramach Organizacji Szkolenia Lotniczego.
  2. Organizacja i prowadzenie lotów treningowych (m.in. mikrolotowych, samolotowych, szybowcowych, spadochronowych i balonowych) w ramach Organizacji Szkolenia Lotniczego.
  3. Organizowanie skoków spadochronowych dotyczących sportu spadochronowego w ramach Organizacji Szkolenia Lotniczego.
  4. Zapewnienie możliwości wykonywania startów szybowców (wyciągarka, samolot holujący, start grawitacyjny) w ramach Organizacji Szkolenia Lotniczego.
  5. Udostępnianie w celach sportowych, statków powietrznych i spadochronów członkom AŁ (będących formalnie współwłaścicielami oraz współużytkownikami sprzętu posiadanego oraz użytkowanego przez stowarzyszenie AŁ) w ramach Organizacji Szkolenia Lotniczego.
  6. Obsługa techniczna statków powietrznych w ramach Organizacji Szkolenia Lotniczego.
  7. Zarządzanie ciągłą zdatnością do lotów statków powietrznych (utrzymanie ich właściwego stanu technicznego) w ramach Organizacji Szkolenia Lotniczego.
  8. Hangarowanie statków powietrznych w ramach Organizacji Szkolenia Lotniczego.
  9. Wynajem sal i innych pomieszczeń.
  10. Wynajem statków powietrznych do wykorzystania na cele niezwiązane z uprawianiem sportu lub organizacją współzawodnictwa sportowego.
  11. Świadczenie usług reklamowych (np. reklama na samolotach AŁ).
  12. Organizacja i prowadzenie szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych (m.in. mikrolotowych, samolotowych, szybowcowych, spadochronowych i balonowych) w ramach Ośrodka Szkolenia Lotniczego lub dla osób trzecich.
  13. Organizacja i prowadzenie lotów treningowych (m.in. mikrolotowych, samolotowych, szybowcowych, spadochronowych i balonowych) w ramach Ośrodka Szkolenia Lotniczego lub dla osób trzecich.
  14. Organizowanie skoków spadochronowych dla podmiotów i osób trzecich lub w ramach Ośrodka Szkolenia Lotniczego lub dla osób trzecich.
  15. Zapewnienie możliwości wykonywania startów szybowców (wyciągarka, samolot holujący, start grawitacyjny) w ramach Ośrodka Szkolenia Lotniczego lub dla osób trzecich.
  16. Obsługa techniczna statków powietrznych w ramach Ośrodka Szkolenia Lotniczego lub dla osób trzecich.
  17. Zarządzanie ciągłą zdatnością do lotów statków powietrznych (utrzymanie ich właściwego stanu technicznego) w ramach Ośrodka Szkolenia Lotniczego lub dla osób trzecich.
  18. Hangarowanie statków powietrznych niebędących własnością członków AŁ oraz statków powietrznych należących osób nieuprawiających sportu.

Działalność AŁ. nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Wskazane wyżej świadczenia wykonywane są przez Aeroklub odpłatnie (przede wszystkim jako zwrot kosztów i ewentualnie dodatkowe wynagrodzenie), z zastrzeżeniem, że cały zysk (który ewentualnie powstaje) przeznaczany jest na cele działalności statutowej AŁ (wskazane powyżej). Działalność określona w punktach 1-8 wykonywana jest na rzecz członków Aeroklubu uprawiających sporty lotnicze (sportowcy zawodowi, sportowcy amatorzy). Działalność określona w punktach 12-17 wykonywana jest także na rzecz osób trzecich uprawiających sporty lotnicze (niebędących członkami Aeroklubu). Działalność określona w punktach 9-12 oraz 18 dotyczy działalności wykonywanej głównie na rzecz podmiotów i osób trzecich i nie jest związana z uprawianiem sportów lotniczych przez te podmioty.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport, przy czym z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Zatem podmioty takie jak: kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu świadcząc usługi marketingowe, reklamowo-promocyjne, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością, nie mogą względem niniejszych usług korzystać z ww. zwolnienia niezależnie od tego, że są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu oraz są świadczone na rzecz osób uprawiających sport a świadczący usługę nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia przeznacza je w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Odnosząc się do możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy względem świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na organizacji i prowadzeniu szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych, organizacji i prowadzeniu lotów treningowych, organizowaniu skoków spadochronowych w ramach sportu spadochronowego, zapewnianiu możliwości wykonywania startów szybowców (wyciągarka, samolot holujący, start grawitacyjny), udostępnianiu statków powietrznych i spadochronów ich współwłaścicielom i współużytkownikom, obsłudze technicznej statków powietrznych, zarządzaniu ciągłą zdolnością do lotów statków powietrznych (utrzymanie ich właściwego stanu technicznego) oraz hangarowaniu statków powietrznych należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż niniejsze usługi korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez związki sportowe, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport a przy tym dane usługi nie są wyłączone z niniejszego zwolnienia. Wnioskodawca wskazuje, iż jest stowarzyszeniem posiadającym status organizacji pożytku publicznego, którego działalność zgodnie ze statutem ma na celu m.in. organizację, prowadzenie i rozpowszechnianie współzawodnictwa sportowego w poszczególnych dyscyplinach sportu lotniczego a ponadto Zainteresowany posiada status polskiego związku sportowego. Co więcej działalność Wnioskodawcy nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Świadczenia wykonywane przez Wnioskodawcę są odpłatne, z zastrzeżeniem, że cały zysk (który ewentualnie powstaje) przeznaczany jest na cele działalności statutowej Wnioskodawcy. Przy tym przedmiotowe usługi wykonywane są na rzecz członków Wnioskodawcy uprawiających sporty lotnicze. Jednocześnie w przedmiotowym przypadku przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę należy uznać za usługi ściśle związane ze sportem konieczne do organizowania i uprawiania sportu a przy tym nie znajdują się wśród usług wyłączonych z niniejszego zwolnienia.

W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, iż zostały spełnione wszystkie przesłanki uprawniające do zastosowania względem świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na organizacji i prowadzeniu szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych, organizacji i prowadzeniu lotów treningowych, organizowaniu skoków spadochronowych w ramach sportu spadochronowego, zapewnianiu możliwości wykonywania startów szybowców (wyciągarka, samolot holujący, start grawitacyjny), udostępnianiu statków powietrznych i spadochronów ich współwłaścicielom i współużytkownikom, obsłudze technicznej statków powietrznych, zarządzaniu ciągłą zdolnością do lotów statków powietrznych (utrzymanie ich właściwego stanu technicznego) oraz hangarowaniu statków powietrznych zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Jednocześnie Wnioskodawca słusznie wskazuje, iż usługi polegające na wynajmie sal i innych pomieszczeń, wynajmie statków powietrznych do wykorzystania na cele niezwiązane z uprawianiem sportu lub organizacją współzawodnictwa sportowego, świadczeniu usług reklamowych, organizowaniu i prowadzeniu szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych dla osób trzecich, organizowaniu i prowadzeniu lotów treningowych dla osób trzecich, organizowaniu skoków spadochronowych dla podmiotów i osób trzecich, zapewnieniu możliwości wykonywania startów szybowców (wyciągarka, samolot holujący, start grawitacyjny) dla osób trzecich, obsłudze technicznej statków powietrznych dla osób trzecich, zarządzaniu ciągłą zdatnością do lotów statków powietrznych dla osób trzecich oraz hangarowaniu statków powietrznych niebędących własnością członków AŁ oraz statków powietrznych należących do osób nieuprawiających sportu podlegają opodatkowaniu stawką podstawową. W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż niniejsze usługi świadczy głównie na rzecz podmiotów i osób trzecich i nie są one związane z uprawianiem sportów lotniczych przez te podmioty. Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne należy wskazać, iż wprowadzone przepisem art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do usług ściśle związanych ze sportem co więcej usługi te muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport. Ponieważ w przedmiotowym przypadku analizowane usługi nie są związane z uprawianiem sportów przez podmioty nabywające niniejsze usługi przedmiotowe usługi nie będą podlegały zwolnieniu od podatku na podstawie ww. przepisu.

Ponadto należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy nie jest istotne, czy nabywca świadczenia jest osobą uprawiającą sport lotniczy jako członek Aeroklubu, czy też jest osobą uprawiającą sport lotniczy nie będąc członkiem Wnioskodawcy jak również nie jest istotne, czy nabywca świadczenia jest osobą uprawiającą sport lotniczy jako sportowiec zawodowy (posiadający licencję sportową zawodnika wydawaną przez Polski Związek Sportu Lotniczego lub w przypadku zawodników zagranicznych międzynarodową licencję sportową Międzynarodowej Federacji Lotniczej FAI), czy sportowiec amator (osoba nieposiadająca licencji sportowej zawodnika). Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, jako jeden z warunków dla zastosowania zwolnienia wskazuje świadczenie usługi na rzecz osoby uprawiającej sport. W kontekście powyższego w celu oceny, czy spełniony jest niniejszy warunek bez znaczenia pozostaje przynależność osoby uprawiającej sport do świadczącego usługę klubu sportowego, związku sportowego czy też związku stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu jak również bez znaczenia jest to czy osoba uprawia sport zawodowo czy też amatorsko. Przedmiotowe ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia sprowadza się do tego, aby osoba nabywająca usługę uprawiała sport.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usług polegających na organizacji i prowadzeniu szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych, organizacji i prowadzeniu lotów treningowych, organizowaniu skoków spadochronowych w ramach sportu spadochronowego, zapewnianiu możliwości wykonywania startów szybowców (wyciągarka, samolot holujący, start grawitacyjny), udostępnianiu statków powietrznych i spadochronów ich współwłaścicielom i współużytkownikom, obsłudze technicznej statków powietrznych, zarządzaniu ciągłą zdolnością do lotów statków powietrznych (utrzymanie ich właściwego stanu technicznego) oraz hangarowaniu statków powietrznych korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy natomiast usługi polegające na wynajmie sal i innych pomieszczeń, wynajmie statków powietrznych do wykorzystania na cele niezwiązane z uprawianiem sportu lub organizacją współzawodnictwa sportowego, świadczeniu usług reklamowych, organizowaniu i prowadzeniu szkoleń lotniczych teoretycznych i praktycznych dla osób trzecich, organizowaniu i prowadzeniu lotów treningowych dla osób trzecich, organizowaniu skoków spadochronowych dla podmiotów i osób trzecich, zapewnieniu możliwości wykonywania startów szybowców (wyciągarka, samolot holujący, start grawitacyjny) dla osób trzecich, obsłudze technicznej statków powietrznych dla osób trzecich, zarządzaniu ciągłą zdatnością do lotów statków powietrznych dla osób trzecich oraz hangarowaniu statków powietrznych niebędących własnością członków AŁ oraz statków powietrznych należących do osób nieuprawiających sportu podlegają opodatkowaniu stawką podstawową wynikającą z art. 41 ust. 1 ustawy. Jednocześnie dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy nie jest istotne, czy nabywca świadczenia jest osobą uprawiającą sport lotniczy jako członek Wnioskodawcy, czy też jest osobą uprawiającą sport lotniczy nie będąc członkiem Wnioskodawcy jak również nie jest istotne, czy nabywca świadczenia jest osobą uprawiającą sport lotniczy jako sportowiec zawodowy czy sportowiec amator.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj