Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-133/11/ZG
z 22 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-133/11/ZG
Data
2011.08.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy wybranych wyrobów akcyzowych


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
skład podatkowy
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Spółce przysługuje prawo do stosowania zwolnienia od akcyzy w przypadku realizowania dostaw paliwa lotniczego bezpośrednio ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego dostarczającego następnie wyrób akcyzowy do podmiotu zużywającego, gdy spełnione są pozostałe warunki do zastosowania zwolnienia, a sprzedaż fakturowa paliwa lotniczego przez Spółkę jest dokonywana do pośredników handlowych nieuczestniczących fizycznie w dostawach.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2011 roku (data wpływu 31.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku dostaw paliwa lotniczego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 maja 2011 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku dostaw paliwa lotniczego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie obrotu produktami rafinacji ropy naftowej, w tym paliwem lotniczym „JET A-1" klasyfikowanym do kodu CN 2710 19 21. W ramach swojej działalności, Spółka planuje dostarczanie paliw lotniczych do uprawnionego podmiotu pośredniczącego, który następnie dostarczy te paliwa do uprawnionego podmiotu zużywającego.

Paliwo będzie wydawane ze składu podatkowego prowadzonego przez Spółkę, a następnie będzie przemieszczane (na podstawie dokumentu dostawy) do magazynu podmiotu pośredniczącego zlokalizowanego na terenie portu lotniczego.

Następnie, paliwo będzie dostarczane przez podmiot pośredniczący krajowym lub zagranicznym liniom lotniczym lub innym podmiotom posiadającym statek powietrzny (dostarczanie będzie realizowane poprzez tankowanie statków powietrznych na lotnisku), uprawnionym do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy, a więc podmiotom zużywającym zdefiniowanym w art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy.

W związku z opisaną powyżej konfiguracją logistyczną dostaw, sprzedaż (dokumentowana fakturą sprzedaży) przedmiotowego paliwa lotniczego przez Spółkę byłaby dokonywana do pośrednika handlowego (innego niż wskazany powyżej podmiot pośredniczący) nieposiadającego statusu podmiotu pośredniczącego ani podmiotu zużywającego. Pośrednik handlowy nie będzie uczestniczył w fizycznym obrocie przedmiotowym paliwem lotniczym, bo przedmiotowe paliwo lotnicze będzie przemieszczane od Spółki - za pośrednictwem podmiotu pośredniczącego - do podmiotu zużywającego.

Pośrednik handlowy, nabywający paliwo lotnicze od Spółki, będzie dokonywał odsprzedaży nabytego paliwa podmiotowi zużywającemu, nie uzyskując przy tym fizycznego władztwa nad paliwem.

Dostawa paliwa lotniczego odbywałaby się bezpośrednio od Spółki (ze składu podatkowego prowadzonego przez Spółkę) do magazynu podmiotu pośredniczącego, a następnie do podmiotu zużywającego. Natomiast w obiegu faktur odnoszących się do wskazanej konfiguracji dostaw uczestniczyłby pośrednik handlowy w ten sposób, że Spółka wystawiałaby pośrednikowi handlowemu fakturę, a następnie pośrednik handlowy wystawiałby odpowiednią fakturę na podmiot zużywający.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy zgodnie z art. 32 ust. 1 i 3 ustawy o podatku akcyzowym Spółka jest uprawniona (z uwzględnieniem pozostałych warunków stosowania zwolnienia) do korzystania ze zwolnienia od akcyzy w przypadku sprzedaży paliwa lotniczego do pośrednika handlowego dostarczając paliwa lotnicze (ze swojego składu podatkowego) do podmiotu pośredniczącego (który - w zakresie posiadanego zezwolenia - następnie dostarczy paliwa do podmiotu zużywającego) w sytuacji, gdy sprzedaż paliwa lotniczego odbywałaby się do pośrednika handlowego nie uczestniczącego w łańcuchu fizycznych dostaw paliwa...


Zdaniem Wnioskodawcy art. 32 ust. 1 i 3 ustawy akcyzowej umożliwia zastosowanie zwolnienia od akcyzy przez Spółkę w sytuacji, gdy paliwo lotnicze jest dostarczane (ze składu podatkowego prowadzonego przez Spółkę) do podmiotu pośredniczącego (a następnie zostanie dostarczone do podmiotu zużywającego przez podmiot pośredniczący - w zakresie zezwolenia podmiotu pośredniczącego) natomiast sprzedaż paliwa lotniczego jest dokonywana do pośrednika handlowego, który nie uczestniczy w łańcuchu fizycznych dostaw paliwa.


Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, zwolnieniu od akcyzy ze względu na przeznaczenie podlegają używane do statków powietrznych:


  • benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31,
  • paliwa typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70,
  • paliwa do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21,
  • oleje smarowe do silników lotniczych.


Jednocześnie, w art. 32 ust. ust. 3 ustawy akcyzowej zostało sprecyzowane, iż zwolnienie od akcyzy dla powyższych wyrobów akcyzowych używanych do statków powietrznych ma zastosowanie m.in. w przypadku:


  • dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego,
  • dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego.


Dodatkowo, ustawa akcyzowa uzależnia możliwość korzystania ze zwolnienia od akcyzy od spełnienia warunków określonych w art. 32 ust. 5-13.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów, możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla paliw lotniczych jest przewidziana m.in. w przypadku dostarczenia tych wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego oraz od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego.

Spółka stoi zatem na stanowisku, że literalne brzmienie regulacji ustawy o podatku akcyzowym wskazuje, iż jedynie dostarczenie, a więc fizyczne przemieszczenie wyrobów akcyzowych (paliwa lotniczego) musi odbywać się pomiędzy składem podatkowym a podmiotem pośredniczącym i pomiędzy podmiotem pośredniczącym a podmiotem zużywającym, przy zachowaniu dodatkowych warunków zwolnienia od akcyzy.

Tym samym, dla prawidłowego rozstrzygnięcia kwestii będącej przedmiotem niniejszego zapytania kluczowe znaczenie ma rozróżnienie pojęcia dostarczenia od pojęcia sprzedaży, z którym nie zawsze wiąże się fizyczna dostawa towaru będącego przedmiotem transakcji sprzedaży.

Zdaniem Spółki, sama transakcja sprzedaży wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie, której nie towarzyszy fizyczne dostarczenie wyrobów nie skutkuje żadnymi konsekwencjami na gruncie podatku akcyzowego. Fakt ten wynika, zdaniem Spółki, wprost z zakresu czynności wskazanych w ustawie akcyzowej jako podlegające opodatkowaniu akcyzą. Wśród czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym nie została wymieniona sprzedaż wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie, a w celu wyeliminowania ewentualnych nieprawidłowości, które mogą pojawić się w obrocie wyrobami akcyzowymi podlegającymi zwolnieniu, ustawodawca zastrzegł, iż to dostarczenie takich wyrobów bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia stanowi czynność opodatkowaną akcyzą.

Nie bez znaczenia jest również okoliczność, że ustawodawca posłużył się terminem "dostarczenia" wyrobów akcyzowych, które to pojęcie oznacza dokonanie fizycznego przemieszczenia wyrobów od jednego podmiotu do drugiego. Jedynie bowiem fakt dostarczenia - fizycznego przekazania wyrobów podmiotowi, który nie jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (jak np. podmiotowi nie posiadającemu statusu podmiotu pośredniczącego czy nie posiadającemu statusu podmiotu zużywającego), będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w akcyzie.

Jednocześnie, sama sprzedaż wyrobów w postaci transakcji handlowej - przepływu faktur bez przepływu towarów - nie będzie rodziła takich skutków w akcyzie.

Spółka wskazuje, że interpretacja przepisów ustawy akcyzowej, wskazująca na możliwość sprzedaży wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie do pośrednika handlowego, była również wskazywana przez ustawodawcę. W uzasadnieniu do projektu ustawy akcyzowej, ustawodawca wskazał wprost, że sprzedaż wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie nie będzie stanowiła zdarzenia wywołującego skutki podatkowe na gruncie akcyzy, pod warunkiem, że taka sprzedaż nie będzie wiązała się z fizycznym przemieszczeniem wyrobów. Ponadto, podkreślenia wymaga fakt, iż również brzmienie treści przepisów odnoszących się do pozostałych obowiązków wynikających z dodatkowych warunków wskazuje, iż odbiorca wyrobów akcyzowych nie musi być jednocześnie ich bezpośrednim nabywcą.

Jak wskazuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (dalej: rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy), dokument dostawy jest przeznaczony dla odbiorcy wyrobów akcyzowych, co oznacza iż tożsamość osoby odbiorcy i nabywcy wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie nie jest wymagana przez przepisy ustawy. Takie rozumienie potwierdza również sformułowanie zawarte na dokumencie dostawy, gdzie w polu 3 należy wpisać nazwę/nazwisko i imię podmiotu odbierającego wyroby zwolnione. Analogicznie również w polu 10 tego dokumentu wymagane jest uzyskanie potwierdzenia podmiotu odbierającego (art. 32 ust. 1 pkt 11 stanowi bowiem, że „odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy").

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe szczegóły techniczne - w tym odnoszące się do stosowania dokumentu dostawy jako jednego z niezbędnych warunków dla zastosowania zwolnienia od akcyzy dla dostaw paliwa lotniczego potwierdzają, że dla Spółki (sprzedającej i wydającej paliwo lotnicze ze swojego składu podatkowego) istotne jest - z punktu widzenia możliwości stosowania zwolnienia od akcyzy - fizyczne dostarczenie wyrobów zwolnionych od akcyzy do podmiotu uprawnionego (podmiotu pośredniczącego), przy czym podmiot ten nie musi stanowić jednocześnie bezpośredniego nabywcy wyrobów. W ocenie Spółki gdyby ustawodawca wymagał tożsamości osoby nabywcy i odbiorcy wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie, zapewne powiązałby możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy z uzyskaniem potwierdzenia ich otrzymania przez nabywcę wyrobów.

System stosowania zwolnień od akcyzy ze względu na przeznaczenie ukierunkowany jest na szczegółowy nadzór i ewidencjonowanie przemieszczania wyrobów objętych zwolnieniem, nie zaś na monitorowaniu transakcji handlowych, których przedmiotem są te wyroby. Zarówno obowiązek objęcia zabezpieczeniem akcyzowym, dołączenie dokumentu dostawy, jak i prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych odnosi się wyłącznie do przemieszczania wyrobów akcyzowych.

Obowiązkowi ewidencjonowania zgodnie z przepisami ustawy podlegają dane dotyczące ilości wysłanych i otrzymanych wyrobów, terminu wysłania lub odbioru oraz miejsca odbioru - a więc wyłącznie dane dotyczące przemieszczeń wyrobów, nie zaś dane dotyczące transakcji sprzedaży-zakupu. Tym samym, zdaniem Spółki, dopełnienie dodatkowych warunków stosowania zwolnień od akcyzy w zakresie prawidłowego dostarczenia wyrobów do podmiotu pośredniczącego i poprawne zaewidencjonowanie tej dostawy umożliwia zastosowanie zwolnienia od akcyzy przez Spółkę, niezależnie od faktu, iż faktycznym nabywcą wyrobów od Spółki będzie inny podmiot niż podmiot pośredniczący.

Ponadto, zdaniem Spółki, niezależnie od ilości zawieranych transakcji handlowych niezwiązanych z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych, wprowadzone warunki stosowania zwolnień zapewniają ochronę przed zużyciem tych wyrobów na cele nieobjęte zwolnieniem, gdyż pośrednik handlowy nabywający wyroby akcyzowe w celu ich dalszej odsprzedaży nie stanie się w żadnym momencie faktycznym posiadaczem tych wyrobów.

Równocześnie, Spółka wskazuje, iż z brzmienia definicji podmiotu pośredniczącego sformułowanego w ustawie akcyzowej wynika, iż obowiązek zarejestrowania się jako podmiot pośredniczący dotyczy wyłącznie podmiotów prowadzących działalność polegającą na dostarczaniu wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Tym samym, zdaniem Spółki obowiązek ten nie dotyczy pośredników, którzy nie uczestniczą w fizycznej dostawie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy.

W rezultacie, pośrednicy handlowi, którzy fizycznie nie magazynują ani nie dostarczają wyrobów zwolnionych od akcyzy nie są objęci obowiązkiem rejestracji jako podmiot pośredniczący, co zdaniem Wnioskodawcy, dodatkowo potwierdza fakt, iż mogą oni uczestniczyć w obrocie handlowym wyrobami akcyzowymi zwolnionymi ze względu na przeznaczenie, o ile nie biorą udziału w fizycznych dostawach tych wyrobów.

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, iż przysługuje jej prawo do stosowania zwolnienia od akcyzy w przypadku realizowania dostaw paliwa lotniczego bezpośrednio ze składu podatkowego (prowadzonego przez Spółkę) do podmiotu pośredniczącego dostarczającego następnie wyrób akcyzowy do podmiotu zużywającego (dostawa od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego dokonywana jest na podstawie zezwolenia posiadanego przez ten podmiot pośredniczący i pozostaje w zakresie obowiązków i odpowiedzialności tego podmiotu pośredniczącego) gdy spełnione są pozostałe warunki do zastosowania zwolnienia, a sprzedaż paliwa lotniczego przez Spółkę jest dokonywana do pośredników handlowych nieuczestniczących fizycznie w dostawach.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj