Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-820/11-4/AP
z 5 października 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-820/11-4/AP
Data
2011.10.05
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów
Słowa kluczowe
instrumenty finansowe
kapitały pieniężne
papier wartościowy
pozarolnicza działalność gospodarcza
Istota interpretacji
W zakresie klasyfikacji źródła przychodów.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, reprezentowanego przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 20 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie klasyfikacji źródła przychodów – jest:
UZASADNIENIE W dniu 24 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie klasyfikacji źródła przychodów oraz w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Z uwagi na fakt, iż przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 i § 2 oraz art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 9 września 2011 r. nr ILPB1/415-820/11-2/AP, nr ILPP4/443-458/11-2/ISN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia. Wezwanie wysłano w dniu 9 września 2011 r. (skutecznie doręczono w dniu 13 września 2011 r.), natomiast w dniu 20 września 2011 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Zainteresowany uzupełnił ww. wniosek (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 15 września 2011 r.). W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca zamierza zarejestrować w Polsce działalność gospodarczą, w ramach której będzie świadczyć usługi doradztwa w zakresie działalności gospodarczej, jak też usługi finansowe w zakresie, w jakim nie wymaga to stosownych zezwoleń czy koncesji. W ramach tej działalności Wnioskodawca zamierza w celach zarobkowych nabywać i zbywać instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 roku o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 roku, nr 211, póz. 1384 z późn. zm.) (zwane dalej instrumenty finansowe) oraz udziały we własnym imieniu i na własny rachunek. Transakcje te (zarówno zakupu jak i sprzedaży) przeprowadzane będą zarówno z podmiotami mającymi siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu w Polsce, jak też z podmiotami mającymi siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu w Polsce, poza terytorium Polski, w tym poza terytorium Unii Europejskiej. Usługi powyższe prowadzone będą pod następującymi numerami PKD:
W związku z transakcjami nabycia i zbycia instrumentów finansowych i udziałów, dokonywanymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca ponosić będzie szereg wydatków związanych z tymi transakcjami i dokonywanych w celu uzyskania przychodu z tytułu zbycia instrumentów finansowych i udziałów. Wydatki te obejmować będą w szczególności:
W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany poinformował, że transakcje, polegające na nabywaniu i zbywaniu instrumentów finansowych oraz udziałów w okresie kilku pierwszych miesięcy (do czasu zbudowania bazy klientów) dotyczyć będą firmy Wnioskodawcy, następnie zaś (po zbudowaniu bazy klientów), dotyczyć będą zarówno firmy Wnioskodawcy, jak też służyć będą zaspokojeniu innych osób bądź podmiotów. Wnioskodawca nadto wskazał, iż planowane transakcje (zarówno te, które dotyczyć będą firmy Wnioskodawcy, jak i te, które służyć będą zaspokojeniu innych osób bądź podmiotów) obejmować będą nabycie i zbycie udziałów, jak też wszystkich rodzajów instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 roku, Nr 211. poz. 1384 z późn. zm.). W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 i 4. Natomiast w odniesieniu do pytania nr 2, 3, 5 i 6 w dniu 5 października 2011 r. wydano odrębną interpretację indywidualną. Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 1, w zdarzeniu przyszłym opisanym powyżej, kwoty należne Wnioskodawcy z tytułu zbycia przez Niego instrumentów finansowych i udziałów stanowić będą przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W ocenie Wnioskodawcy działalność gospodarcza, jaką zamierza On prowadzić, stanowić będzie bowiem działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Wnioskodawca będzie bowiem w sposób zorganizowany i ciągły w celach zarobkowych wykorzystywał wartości niematerialne i prawne (instrumenty finansowe i udziały), handlując nimi (tj. nabywając i zbywając je), przez co Jego działalność mieścić się będzie w definicji działalności gospodarczej zawartej w powyższym przepisie. Podkreślenia przy tym wymaga, iż jakkolwiek z uwagi na brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z odpłatnego zbycia instrumentów finansowych i udziałów mogą być kwalifikowane również jako przychody z kapitałów pieniężnych i opodatkowane zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy, to jednak brzmienie art. 30b ust. 4 tej ustawy wyraźnie dopuszcza możliwość traktowania przychodów z odpłatnego zbycia instrumentów finansowych i udziałów jako przychodów z działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z tym przepisem, przepisu art. 30b ust. 1 cyt. ustawy nie stosuje się, jeżeli odpłatne zbycie papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacja praw z nich wynikających następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej. W odniesieniu do pytania nr 4 Zainteresowany wskazuje, iż w Jego ocenie, w przypadku gdyby Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie podzielił Jego stanowiska i uznał, iż kwoty należne Wnioskodawcy z tytułu zbycia przez Niego instrumentów finansowych i udziałów nie będą stanowić przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwoty te należałoby traktować jako przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, przychody z odpłatnego zbycia instrumentów finansowych i udziałów są kwalifikowane do przychodów z kapitałów pieniężnych. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 3 i 7 tego przepisu:
Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej została zawarta w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:
- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. W myśl natomiast art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
W przytoczonej definicji działalności gospodarczej ustawa o podatku dochodowego od osób fizycznych wylicza (pod literami a-c) różnego rodzaje aktywności uznawane za działalność gospodarczą. Jest to wyliczenie wyczerpujące, a nie przykładowe. W niniejszej sprawie rozważenia wymaga, czy działalność Wnioskodawcy jest działalnością handlową lub usługową. Odnosząc się do słownikowych znaczeń tych pojęć, należy wskazać, że zgodnie ze „Współczesnym słownikiem języka polskiego”, pod redakcją Bogusława Dunaja, Warszawa 2007, str. 489, pod pojęciem handel, należy rozumieć rodzaj działalności polegającej na nabywaniu jakichś dóbr, usług, walorów w celu sprzedaży, wynajmowania, odstępowania ich za jakąś cenę, pośredniczenie między wytwórcami i nabywcami. Natomiast zgodnie z zapisem tego słownika, przez usługi należy rozumieć, działalność mającą na celu zaspokojenie wielorakich ludzkich potrzeb, prowadzoną przez ludzi mających odpowiednie kwalifikacje i dysponujących potrzebnym sprzętem, lokalem, itp. W myśl art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), za działalność gospodarczą - rozumie się każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców. Natomiast w myśl art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 ze zm.), działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Posiłkując się również zapisami zasad metodycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 208, poz. 1293 ze zm.) wskazać należy, że pod pojęciem usług rozumie się:
Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności z materiałów własnych wykonawcy. Z powyższych definicji wynika, że dotyczą one podmiotów, które zajmują się działalnością w sposób profesjonalny. Świadczy o tym użycie takich sformułowań jak np. handlowiec - osoba zajmująca się handlem, usługodawca - podmiot świadczący usługi, czyli definicje powyższe dotyczą działalności mających na celu zaspokojenie wielorakich ludzkich potrzeb, a więc potrzeb innych osób, podmiotów. Analiza powyższych definicji przemawia więc za przyjęciem stanowiska, że aby uznać daną aktywność zarobkową Wnioskodawcy za działalność gospodarczą w zakresie handlu bądź usług, aktywność ta powinna przede wszystkim zaspokajać wielorakie potrzeby innych osób, podmiotów. Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że dokonywane przez Zainteresowanego transakcje polegające na nabywaniu i zbywaniu instrumentów finansowych oraz udziałów w okresie kilku pierwszych miesięcy (do czasu zbudowania bazy klientów) dotyczyć będą firmy Wnioskodawcy, następnie zaś (po zbudowaniu bazy klientów), dotyczyć będą zarówno firmy Wnioskodawcy, jak też służyć będą zaspokojeniu innych osób bądź podmiotów. Aktywność zarobkowa Wnioskodawcy polegająca na nabywaniu i zbywaniu instrumentów finansowych oraz udziałów, prowadzona po zbudowaniu bazy klientów - w części, w jakiej służyć będzie zaspokojeniu potrzeb innych osób bądź podmiotów - będzie posiadać cechy pozwalające uznać ją za działalność gospodarczą, bowiem będzie zaspokajać wielorakie potrzeby innych osób bądź podmiotów. Natomiast cech takich wskazana przez Wnioskodawcę aktywność zarobkowa – do momentu zbudowania bazy klientów, a także od momentu zbudowania bazy klientów, jednakże tylko w tej części, w której dotyczyć będzie wyłącznie firmy Wnioskodawcy - nie będzie posiadać, gdyż skierowana będzie na zaspokojenie potrzeb wyłącznie Wnioskodawcy. Nie mieszcząc się w żadnej z powyższych definicji, aktywność zarobkowa Zainteresowanego w okresie kilku pierwszych miesięcy oraz częściowo w późniejszym okresie będzie wykraczać poza wyliczenie zawarte w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jako taka, nie będzie spełniać definicji pozarolniczej działalności gospodarczej. Ponadto, stosownie do treści art. 5a pkt 6 ww. ustawy, nawet jeżeli w ramach działalności wykonywanej zarobkowo, w sposób zorganizowany i ciągły, we własnym imieniu, na własny lub cudzy rachunek, podatnik osiąga przychody, które jednocześnie odpowiadają opisowi przychodów z innego niż pozarolnicza działalność gospodarcza źródła przychodu i nie zostały zaliczone w sposób jednoznaczny do przychodów z tej działalności, to przychody te stanowią przychód z tego innego źródła. Z powyższego wynika zatem, że jeżeli przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczają określony przychód do innego źródła niż pozarolnicza działalność gospodarcza, przychód ten stanowi przychód z tego źródła, a nie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, niezależnie od tego czy zdarzenie, które powoduje powstanie tego przychodu, ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wyłączenie zawarte w ww. art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obejmuje m.in. kapitały pieniężne, zdefiniowane jako odrębne źródło przychodów, wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, których poszczególne kategorie wymieniono w art. 17 tej ustawy. Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m. in. należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) oraz przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających (art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy). W myśl art. 17 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy ustalaniu wartości przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. c), pkt 6, 7, 9 i 10, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19. Natomiast zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio. Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 3 cyt. ustawy). Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż w ramach świadczonych usług finansowych w zakresie, w jakim nie wymaga to stosownych zezwoleń czy koncesji, Wnioskodawca zamierza w celach zarobkowych nabywać i zbywać instrumenty finansowe oraz udziały. Planowane transakcje (zarówno te, które dotyczyć będą firmy Wnioskodawcy, jak i te, które służyć będą zaspokojeniu innych osób bądź podmiotów) obejmować będą nabycie i zbycie udziałów, jak też wszystkich rodzajów instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 roku, Nr 211. poz. 1384 z późn. zm.) W myśl art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez pochodne instrumenty finansowe - rozumieć należy instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Natomiast, zgodnie z art. 5a pkt 11 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.). Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 ze zm.), instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są:
W myśl art. 3 pkt 1 ww. ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - rozumie się przez to:
Mając na uwadze przeprowadzoną uprzednio wykładnię przepisów wskazać należy, iż przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę do momentu zbudowania bazy klientów, a także przychody uzyskiwane przez Zainteresowanego od momentu zbudowania bazy klientów, jednakże tylko w tej części, w której aktywność zarobkowa Wnioskodawcy generująca te przychody skierowana będzie na zaspokojenie wyłącznie Jego potrzeb, zakwalifikować należy do innego niż pozarolnicza działalność gospodarcza źródła przychodów, w tym przypadku do kapitałów pieniężnych, gdyż wskazane przychody uzyskane zostaną w związku aktywnością zarobkową Zainteresowanego skierowaną na zaspokojenie wyłącznie Jego potrzeb. W konsekwencji, nawet w razie uznania, że Wnioskodawca będzie dokonywał powyższych czynności w sposób zorganizowany i ciągły nie można zakwalifikować powyższych przychodów uzyskanych do momentu zbudowania bazy klientów, a także od momentu zbudowania bazy klientów, jednakże tylko w tej części, w której aktywność zarobkowa Wnioskodawcy generująca te przychody skierowana będzie na zaspokojenie wyłącznie Jego potrzeb, do przychodów z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie zmienia także tego ustalenia fakt, że Wnioskodawca będzie posiadał wpis do ewidencji działalności gospodarczej obejmujący pozostałą finansową działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych, w przypadku osób fizycznych kupujących i sprzedających akcje i udziały we własnym imieniu (PKD 64.99.Z). Sam wpis do ewidencji działalności gospodarczej nie przesądza i nie decyduje o zaliczeniu przedmiotowej aktywności Wnioskodawcy do działalności gospodarczej, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli cechy tej aktywności odpowiadają opisowi przychodów z innego źródła przychodów. Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach, w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, wynosi 19% uzyskanego dochodu. Zgodnie z przepisem art. 30b ust. 1 ww. ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu. Jak stanowi art. 30b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 - osiągnięta w roku podatkowym. W myśl art. 30b ust. 2 pkt 3 ww. ustawy, dochodem o którym mowa w ust. 1, jest między innymi osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a - osiągnięta w roku podatkowym. Natomiast zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 4 ww. ustawy, dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub art. 23 ust. 1 pkt 38 - osiągnięta w roku podatkowym. Zgodnie z art. 30b ust. 5 cyt. ustawy, dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c (tzw. podatek liniowy). Reasumując, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu zbycia instrumentów finansowych (w tym akcji) i udziałów do momentu zbudowania bazy klientów, a także przychody uzyskiwane przez Zainteresowanego od momentu zbudowania bazy klientów, jednakże tylko w tej części, w której aktywność zarobkowa Wnioskodawcy generująca te przychody skierowana będzie na zaspokojenie wyłącznie Jego potrzeb, zakwalifikować należy do przychodów z kapitałów pieniężnych, bowiem ww. przychody będą uzyskiwane przez Wnioskodawcę w związku aktywnością zarobkową skierowaną na zaspokojenie wyłącznie potrzeb Jego firmy. Natomiast przychody uzyskiwane przez Zainteresowanego po zbudowaniu bazy klientów, związane z aktywnością zarobkową Wnioskodawcy służącą zaspokojeniu potrzeb innych osób bądź podmiotów, należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. W związku z powyższym, stanowisko Zainteresowanego w odniesieniu do pytania nr 1 uznano za prawidłowe w części dotyczącej przychodów uzyskiwanych od momentu zbudowania bazy klientów, związanych z aktywnością zarobkową Wnioskodawcy skierowaną na zaspokojenie potrzeb innych osób bądź podmiotów oraz za nieprawidłowe w części dotyczącej przychodów uzyskiwanych do momentu zbudowania bazy klientów, a także przychodów uzyskiwanych od momentu zbudowania bazy klientów, jednakże tylko w tej części, w której aktywność zarobkowa Wnioskodawcy generująca te przychody dotyczyć będzie wyłącznie Jego firmy. Należy podkreślić, iż z uwagi na to, że odpowiedź na pytanie nr 1 jest częściowo negatywna, tut. Organ udzielił odpowiedzi na pytanie nr 4, potwierdzając prawidłowość stanowiska wskazanego przez Wnioskodawcę w odniesieniu do tych przychodów, które Zainteresowany, przedstawiając własne stanowisko w odniesieniu do pytania nr 1, błędnie zaliczył do źródła przychodów z pozarolniczej działalność gospodarczej. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Tut. Organ informuje, iż w przedmiocie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcia. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.