Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1119/11/KW
z 17 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1119/11/KW
Data
2011.10.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
finanse publiczne
finansowanie
podatek od towarów i usług
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2011r. (data wpływu 4 lipca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 października 2011r. (data wpływu 7 października 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów pozyskujących środki publiczne na sfinansowanie tych szkoleń – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów pozyskujących środki publiczne na sfinansowanie tych szkoleń.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 października 2011r. (data wpływu 7 października 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 września 2011r. znak: IBPP1/443-1119/11/KW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą głównie na szkoleniu w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego osób pełnoletnich. Szkolenia te prowadzone są na zlecenie fundacji bądź instytucji dysponujących środkami publicznymi.

Zlecenia na wykonanie wymienionych szkoleń spółka uzyskuje w drodze przetargów. Wnioskodawca jako podwykonawca zapewnia program nauczania, właściwą kadrę dydaktyczną sale wykładową wyposażoną w sprzęt i pomoce dydaktyczne. Po zakończeniu szkoleń spółka wystawia fakturę na wartość brutto obejmującą podatek VAT.

Fundacja zlecająca szkolenia pozyskuje fundusze z Wojewódzkiego Urzędu Pracy z którym rozlicza się po zakończeniu projektu. Fundusze te są środkami publicznymi, które spółka otrzymuje od Fundacji jako zapłatę za przeprowadzone szkolenie.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 3 października 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, VAT-5 potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT z dnia 27 maja 2009r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w …. Wnioskodawca zrezygnował ze zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
  2. Wnioskodawca realizuje szkolenia jako podwykonawca dla podmiotów - beneficjentów, które uzyskują na ten cel środki z Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz z Budżetu Państwa (15%) w ramach projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W zakresie zleceń mieszczą się wszelkie czynności związane z organizacją danego szkolenia/kursu (zapewnienie trenera/ów, odpowiednio wyposażonych sal szkoleniowych, materiałów szkoleniowych/ dydaktycznych, cateringu etc). Szkolenia w formie kursów zawodowych mają na celu realizację kształcenia zawodowego lub/i przekwalifikowania zawodowego (np. kurs zawodowy „Opiekunka/-ka osób starszych, zależnych i dzieci"). Płatność za te usługi następuje z wydzielonego rachunku bankowego podmiotu realizującego projekt przeznaczonego do obsługi projektu, na który wpływają Środki bezpośrednio od Instytucji Pośredniczącej II-go stopnia (Wojewódzkiego Urzędu Pracy w …) i Banku Gospodarstwa Krajowego. Uczestnikami kursów są osoby bezrobotne lub nieaktywne zawodowo, w tym często długotrwale bezrobotne, osoby niepełnosprawne, z terenów wiejskich etc (bardziej precyzyjna specyfika zależy od wymogów konkretnego projektu). Uczestnicy szkoleń to tzw. „beneficjenci ostateczni” projektów realizowanych w ramach PO KL dla których udział w szkoleniach jest bezpłatny.
  3. Wnioskodawca nie jest jednostką oświatową w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  4. Opisane powyżej (pkt. 2.) usługi w ramach prowadzonych szkoleń można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.
  5. Opisane we wniosku szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
  6. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  7. Wnioskodawca nie jest w stanie jednoznacznie określić, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanymi w całości ze środków publicznych. Zleceniodawca dokonuje zapłaty za zrealizowaną usługę na rzecz Wnioskodawcy z tzw. konta projektowego, na które przelewane są środki publiczne w ramach realizowanego projektu. Przepływ środków pomiędzy IP 2 (WUP …), zlecającym (podmiot -beneficjent), Wnioskodawca jest następujący:
    1. podmiot - beneficjent (organizacja pozarządowa, spółka z o.o.) uzyskują środki z Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz z Budżetu Państwa (15%) na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,
    2. środki te zdeponowane są na osobnym, dedykowanym do projektu rachunku bankowym, z którego realizowane są wszystkie płatności w ramach projektu,
    3. Wnioskodawca realizuje w ramach projektu jako podwykonawca wybrany w drodze postępowania przetargowego - na zlecenie podmiotu - beneficjenta - usługi organizacji szkoleń/kursów zawodowych (np. kurs zawodowy „Opiekun/-ka osób starszych, zależnych i dzieci”), kursy te są jednym z wielu zadań zaplanowanych w całego ramach całego projektu,
    4. płatność za usługę realizowana jest po wykonaniu i rozliczeniu protokołem zdawczo-odbiorczym usługi z rachunku bankowego podmiotu realizującego projekt przeznaczonego do obsługi projektu.
  8. Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę stanowi dla zlecającego (podmiotu -beneficjenta) dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu.
  9. Środki będące wynagrodzeniem za realizację usług szkoleniowych są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez zlecającego projekcie właśnie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej świadczonej przez Wnioskodawcę (środki kwalifikowane w projekcie, zapisane w jego budżecie i zaakceptowane przez instytucję przyznającą wsparcie - WUP …).
  10. Projekty, w ramach których zaplanowane są szkolenia/kursy zawodowe skierowane są do osób, zidentyfikowanych jako grupy, dla których tego typu wsparcie jest niezbędne do utrzymania się lub powrotu na rynek pracy. Szkolenia zawodowe zatem pozwalają na ugruntowanie wiedzy już posiadanej, nabycia nowych kompetencji (wiedzy, doświadczenia - poprzez praktyki będące elementem kursu), przekwalifikowania celem lepszego dostosowania do zmieniających się wymogów rynku pracy (w tym przede wszystkim oczekiwań pracodawców). Głównym celem tych działań Jest zatem umożliwienie beneficjentom ostatecznym projektu (uczestnikom szkoleń/kursów) znalezienia zatrudnienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Spółka jako podwykonawca usług z zakresu szkolenia, kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego otrzymuje zapłatę od firm zlecających szkolenie a środki na zapłatę pochodzą ze środków publicznych. Czy w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług świadczone usługi są zwolnione z podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zapis art. 43 ust.1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług ma zastosowanie do sytuacji w jakiej spółka się znajduje. Szkolenia, które spółka prowadzi są niewątpliwie szkoleniami kształcenia zawodowego finansowane pośrednio w całości ze środków publicznych. Dlatego zgodnie z wyżej powołanym przepisem usługi te powinny być zwolnione od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od 26 sierpnia 2011r. t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT,, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe … oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe ... oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, a ponadto z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż usługi świadczone przez Spółkę stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT. Wnioskodawca zaznacza, iż osobami biorącymi udział w kursach są osoby bezrobotne lub nieaktywne zawodowo, w tym często długotrwale bezrobotne, osoby niepełnosprawne czy osoby z terenów wiejskich. Szkolenia te skierowane są zatem do osób, którym tego typu wsparcie w postaci szkoleń jest niezbędne do utrzymania się na rynku pracy lub powrotu na rynek pracy. Szkolenia zawodowe zatem pozwalają na ugruntowanie wiedzy już posiadanej, nabycia nowych kompetencji (wiedzy, doświadczenia - poprzez praktyki będące elementem kursu), przekwalifikowania celem lepszego dostosowania do zmieniających się wymogów rynku pracy (w tym przede wszystkim oczekiwań pracodawców). Głównym celem tych działań jest zatem umożliwienie uczestnikom szkoleń/kursów znalezienia zatrudnienia.

Przedmiotowe szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ponadto Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Analizując powyższe okoliczności stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b ustawy o VAT warunkujące prowadzenie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub posiadanie akredytacji do przeprowadzania tego typu szkoleń.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
    1. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    2. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    3. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    4. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    5. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    6. z innych operacji finansowych;
  4. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy o finansach publicznych do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.

Art. 4. ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych określił, iż przepisy ustawy stosuje się do:

  1. jednostek sektora finansów publicznych,
  2. innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Ponadto Wnioskodawca w opisie sprawy przedstawił, iż realizuje szkolenia jako podwykonawca dla podmiotów – beneficjentów, którzy uzyskują na ten cel środki z Europejskiego Funduszu Społecznego w 85% oraz z Budżetu Państwa w 15% w ramach projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Beneficjentami ostatecznymi szkoleń są ich uczestnicy. Wnioskodawca jako podwykonawca (wybrany w drodze przetargu) na zleceniu podmiotu – beneficjenta realizuje w ramach projektu usługi organizacji szkoleń/kursów zawodowych, które maja na celu realizację kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Wnioskodawca świadczy usługi organizacji szkolenia /kursu poprzez zapewnienie trenera/ów, odpowiednio wyposażonych sal szkoleniowych, materiałów szkoleniowych/dydaktycznych, cateringu.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę stanowi dla zlecającego podmiotu – beneficjenta dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu.

Płatność za te usługi następuje z wydzielonego rachunku bankowego z tzw. Konta projektowego podmiotu realizującego projekt przeznaczonego do obsługi projektu, na który wpływają Środki bezpośrednio od Instytucji Pośredniczącej II-go stopnia, tj. Wojewódzkiego Urzędu Pracy w … (instytucja przyznająca środki na realizację projektu) i Banku Gospodarstwa Krajowego.

Jednocześnie Środki będące wynagrodzeniem za realizację usług szkoleniowych są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez zlecającego projekcie właśnie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej świadczonej przez Wnioskodawcę (środki kwalifikowane w projekcie, zapisane w jego budżecie i zaakceptowane przez instytucję przyznającą wsparcie, tj. Wojewódzki Urząd Pracy …).

Wobec powyższego świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe są finansowane w całości ze środków publicznych, gdyż szkolenia te są finansowane przez Zleceniodawców, którzy pozyskali w całości dofinansowanie ze środków publicznych: 85% ze środków Unii Europejskiej i 15% z budżetu Państwa na realizację projektów. Środki pieniężne, którymi Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za usługę szkoleniową są środkami uwzględnionymi w każdym z realizowanych przez te podmioty projektów na nabycie danego rodzaju usługi (szkolenia), zaś faktura wystawiona na rzecz Zleceniodawcy stanowi dowód poniesienia kosztu przewidziany w planie wydatku projektu.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie na podstawie danych zawartych w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, a zatem traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Należy bowiem podkreślić, że organ wydający interpretacje jest związany wyłącznie opisem przedstawionym przez Wnioskodawcę w treści wniosku i nie jest uprawniony do samodzielnego uzupełniania czy modyfikowania stanu faktycznego.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj