Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-104/11-8/MPe
z 20 maja 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-104/11-8/MPe
Data
2011.05.20
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
import towarów
produkt leczniczy
stawki podatku
Istota interpretacji
w zakresie stawki podatku VAT dla importowanych produktów leczniczych
Wniosek ORD-IN 697 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20.01.2011 r. (data wpływu 24.01.2011 r.) uzupełnione w dniu 28.03.2011r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 17.03.2011r. oraz w dniu 16.05.2011r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 28.04.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla importowanych produktów leczniczych - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 24.01.2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 28.03.2011r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 17.03.2011r. oraz w dniu 16.05.2011r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 28.04.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla importowanych produktów leczniczych. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe. U. (zwana dalej „Spółką” lub „U.”), będąca zarejestrowanym podatnikiem dla potrzeb podatku od towarów i usług (VAT) w Polsce, jest częścią międzynarodowego koncernu farmaceutycznego wytwarzającego produkty lecznicze dystrybuowane na rynku europejskim, w tym w Polsce. W ramach prowadzonej działalności, Spółka przywozi do Polski produkty lecznicze (dalej „Produkty”) w zbiorczych pojemnikach w postaci tabletek luzem (w postaci tzw. „bulku” oraz zapakowanych w blistry (tzw. opakowania bezpośrednie). Przywiezione Produkty są następnie pakowane we właściwe opakowania detaliczne przeznaczone dla pacjenta i sprzedawane na rynek polski, bądź zagraniczny. Niezależnie od powyższego, Spółka sprowadza również Produkty już zapakowane (przez zagranicznego dostawcę) w opakowania detaliczne przeznaczone dla pacjenta. Opisaną wyżej działalność gospodarczą Spółka zamierza kontynuować w roku 2011 i w latach następnych. Jednocześnie, w momencie przywozu Produktów do Polski, Spółka może nie być w stanie wskazać, która część z nich zostanie przeznaczona dla pacjentów w Polsce, a która dla pacjentów za granicą. Decyzja w tym zakresie podejmowania jest na dalszych etapach procesu wytwarzania i dystrybucji. Dla celów podatku VAT, przywóz Produktów z innych państw Unii Europejskiej rozpoznawany jest przez Spółkę jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, natomiast przywóz Produktów spoza terytorium Unii Europejskiej jest traktowany jako import towarów. Przy tym na podstawie wniosków o dopuszczenie do obrotu, składanych przez spółkę z grupy U. , dystrybuowane przez Spółkę produkty w formie gotowej (produktu finalnego) zostały dopuszczone do obrotu przez Ministra Zdrowia zgodnie z procedurami przewidzianymi w ustawie z dnia 6 września 2001 r., Prawo farmaceutyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 ze zm., dalej „Prawo farmaceutyczne”). Produkty przeznaczone na rynki zagraniczne posiadają również stosowne rejestracje wymagane lokalnymi przepisami. W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku wskazano, że produkty lecznicze objęte wnioskiem, przywożone spoza terytorium Unii Europejskiej zidentyfikowane są w Nomenklaturze Scalonej (CN) pod symbolami CN 3003 i 3004 (w szczególności 3004 40 00 oraz 3004 90 00). W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy w świetle znowelizowanych przepisów Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., Spółka uprawniona jest do opodatkowania przywozu Produktów przeznaczonych na rynek polski i rynki zagraniczne według stawki 8% niezależnie od tego czy Produkty przywożone są w opakowaniach zbiorczych (w postaci „bulku” lub w blistrach), czy też w opakowaniach detalicznych, przeznaczonych dla pacjenta... Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle znowelizowanych przepisów Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011r., przywóz Produktów opisanych w stanie faktycznym, przeznaczonych na rynek polski i zagraniczny, powinien podlegać opodatkowaniu według stawki 8% VAT, niezależnie od tego czy Produkty przywożone są w opakowaniach zbiorczych (w postaci „bulku” lub zapakowane w blistry), czy też w opakowaniach detalicznych przeznaczonych dla pacjenta. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz import towarów. Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 Ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. wskazane wyżej czynności podlegają, co do zasady, opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 23%. Jednocześnie ustawodawca przewidział sytuacje, w których stawka podatku może zostać obniżona. Import Produktów Zgodnie z treścią § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykazów towarów do celów podatku od towarów i usług w imporcie („Rozporządzenie”) oraz pozycji 224 i 225 Załącznika nr 1 do Rozporządzenia, stawka VAT w wysokości 8% ma zastosowanie do:
Tym samym, zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia, opodatkowaniu według stawki 8% podlegają zarówno pakowane, jak i niepakowane produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Polski. Jednocześnie, Spółka pragnie podkreślić, że Produkty w formie wyrobu gotowego zostały dopuszczone do obrotu w Polsce jako bezpieczne dla pacjentów. Jednocześnie Spółka pragnie wskazać, iż w jej opinii ostateczne przeznaczenie Produktów na rynek polski bądź zagraniczny, po ich zapakowaniu w opakowanie detaliczne do pacjenta (zewnętrzne i bezpośrednie), pozostaje bez znaczenia w niniejszym stanie faktycznym. Produkty przeznaczone na rynki zagraniczne są takimi samymi produktami jak dopuszczone do obrotu na terytorium Polski, są jedynie zapakowane w opakowania wymagane stosownymi przepisami obowiązującymi w kraju ich przeznaczenia. W rezultacie, zdaniem Spółki, dokonując importu do Polski Produktów w postaci „bulku” lub zapakowanych w blistry jest ona uprawniona do stosowania 8% stawki VAT, niezależnie od sposobu opakowania i kraju przeznaczenia Produktów. Stanowisko organów podatkowych wobec omawianej kwestii Niezależnie od powyższej argumentacji, Spółka pragnie podkreślić, że prawidłowość stanowiska zaprezentowanego w powyższym wniosku była potwierdzana przez organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydawanych w imieniu Ministra Finansów. W interpretacji z dnia 4.12.2009 (sygn. IPPP2/443-1058/09-4/IK), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym, import dietetycznego środka, którego składnikami aktywnymi są substancje wpisane do Rejestru Produktów Dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wymienione w wykazie produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu może być opodatkowany według 7% stawki podatku VAT Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że „Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż produkt A zgodnie z art. 2 pkt 32 ustawy Prawo farmaceutyczne, jest produktem leczniczym oraz stosownie do art. 5 pkt 2 ustawy Prawo farmaceutyczne jest dopuszczony do obrotu na terytorium kraju. W związku z powyższym należy stwierdzić, że import produktu leczniczego A opodatkowany jest stawką 7% Podsumowanie W świetle powyższej argumentacji, w opinii Spółki, w świetle znowelizowanych przepisów Ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. jest ona uprawniona do stosowania 8% stawki VAT przy imporcie Produktów, niezależnie od tego czy Produkty przywożone są w opakowaniach zbiorczych (w postaci „bulku” lub zapakowane w blistry), czy też w opakowaniach detalicznych przeznaczonych dla pacjenta. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlegają:
Odnosząc się do stawki podatku VAT jaką należy zastosować dla importowanych przez Wnioskodawcę produktów leczniczych wskazać należy, iż stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do ust. 2 cyt. artykułu w związku z art. 146a pkt 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 oraz art. 146f. Z treści art. 41 ust. 15 ustawy wynika, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, do celów poboru podatku w imporcie, wykaz towarów wymienionych w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN). W myśl rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie objętych stawką tego podatku o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 245 poz. 1638) określił wykaz towarów i usług wymienionych w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) stanowiące odpowiednio załączniki do nr 1 i 2 do tego rozporządzenia. W załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia „wykaz towarów, których import objęty jest stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług” w poz. 224 pod symbolem CN *3003 wymieniono „Leki (z wyłączeniem produktów objętych pozycją 3002, 3005 lub 3006) złożone z dwóch lub więcej składników, które zmieszano do celów terapeutycznych lub profilaktycznych, ale niepakowne w odmierzone dawki ani do postaci lub w opakowania do sprzedaży detalicznej” – wyłącznie produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego oraz w poz. 225 pod symbolem CN *3004 wymieniono „Leki (z wyłączeniem produktów objętych pozycją 3002, 3005 lub 3006) złożone z produktów zmieszanych lub niezmieszanych do celów terapeutycznych, lub profilaktycznych, pakowne w odmierzone dawki (włącznie z lekami podawanymi przez skórę) lub do postaci, lub w opakowania do sprzedaży detalicznej” – wyłącznie produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego. Jednocześnie tut. Organ podatkowy wskazuje, iż z dniem 1 kwietnia 2011r. weszło w życie, z wyjątkiem § 1 pkt 1 lit. d, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012r., rozporządzenie zmieniające ww. rozporządzenie Ministra Finansów (Dz. U. nr 68, poz. 362), jednakże zmiana ta nie ma wpływu na rozstrzygnięcie zawarte w przedmiotowej interpretacji. Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności przywozi do Polski produkty lecznicze w zbiorczych pojemnikach w postaci tabletek luzem (w postaci tzw. „bulku” oraz zapakowanych w blistry (tzw. opakowania bezpośrednie). Przywiezione produkty są następnie pakowane we właściwe opakowania detaliczne przeznaczone dla pacjenta i sprzedawane na rynek polski, bądź zagraniczny. Niezależnie od powyższego, Spółka sprowadza również Produkty już zapakowane (przez zagranicznego dostawcę) w opakowania detaliczne przeznaczone dla pacjenta. Opisaną wyżej działalność gospodarczą Spółka zamierza kontynuować w roku 2011 i w latach następnych. Dla celów podatku VAT, przywóz produktów spoza terytorium Unii Europejskiej jest rozpoznawany przez Spółkę jako import towarów. Z treści wniosku wynika, że przedmiotowe produkty stanowią w formie wyrobu gotowego produkt leczniczy w rozumieniu Prawa farmaceutycznego, który został decyzją Ministra Zdrowia dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Produkty lecznicze objęte wnioskiem, przywożone spoza terytorium Unii Europejskiej zidentyfikowane są w Nomenklaturze Scalonej (CN) pod symbolami CN 3003 i 3004 (w szczególności 3004 40 00 oraz 3004 90 00). Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że import będących przedmiotem zapytania produktów leczniczych niezależnie od tego czy produkty przywożone są w opakowaniach zbiorczych (w postaci „bulku” lub zapakowane w blistry), czy też w opakowaniach detalicznych przeznaczonych dla pacjenta, które zidentyfikowane są w Nomenklaturze Scalonej CN pod symbolem 3003 i 3004, dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego winien być opodatkowany 8% stawką podatku VAT. Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej kwestii należało uznać za prawidłowe. Jednocześnie należy wskazać, że w zakresie stawki podatku VAT dla nabywanych wewnątrzwspólnotowo produktów leczniczych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym w stanie faktycznym oraz w zakresie zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.