Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-867/11-2/AMN
z 5 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-867/11-2/AMN
Data
2011.10.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
płatnik
remonty
służba wojskowa
zwrot kosztów
żołnierze


Istota interpretacji
Czy wypłacenie żołnierzowi zawodowemu należności z tytułu zwrotu kosztów remontu kwatery w ww. przypadku stanowi przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Odział Regionalny Wojskowej Agencji Mieszkaniowej zobowiązany jest do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy, czy też zobowiązany jest do sporządzenia informacji PTT-8C?



Wniosek ORD-IN 498 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 5 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem zwrotu kosztów remontu kwatery – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem zwrotu kosztów remontu kwatery.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wojskowa Agencja Mieszkaniowa utworzona na mocy art. 8 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o Zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 398), realizuje zadania własne oraz zadania zlecone przez Ministra Obrony Narodowej. Jednym z zadań Agencji jest dokonywanie remontów budynków lokali mieszkalnych i internatów.

WAM zgodnie z ustawą realizuje prawo do zakwaterowania żołnierzy na czas pełnienia służby wojskowej (art. 21 ustawy o ZSZRP). Jedną z form realizacji prawa do zakwaterowania jest przydział kwatery lub innego lokalu mieszkalnego.

Zgodnie z art. 32, Dyrektor Oddziału Regionalnego jest obowiązany przekazać lokal mieszkalny wyremontowany z pomieszczeniami przynależnymi oraz ze sprawnie działającymi instalacjami i urządzeniami technicznymi należącymi do ich wyposażenia. Koszty remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do ich wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej otrzymanej na ten cel z Ministerstwa Obrony Narodowej. Natomiast koszt remontu innego lokalu mieszkalnego pokrywany jest z funduszu remontowego tworzonego na podstawie ustawy o Zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (art. 19).

Remont kwatery może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego na jego wniosek po zawarciu umowy z Dyrektorem Oddziału Regionalnego. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową (Dz. U. z 2010 r. Nr 116, poz. 777), koszt remontu uwzględniający podatek od towarów i usług ustala Dyrektor Oddziału Regionalnego Agencji w formie pisemnej na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczenia planowanych prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. Nr 130 poz. 1388).

Termin wykonania remontu oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie. Do kosztorysu przyjmuje się stosowane w kwartale poprzedzającym średnie ceny krajowe, ceny rynkowe, publikowane w powszechnie stosowanych cennikach. Kosztorys obejmuje również koszty prac projektowych oraz koniecznych uzgodnień i pozwoleń.

Po wykonaniu remontu żołnierz zawodowy posiadający tytuł prawny do zamieszkiwania w kwaterze lub innym lokalu mieszkalnym zgłasza pisemnie jego wykonanie w Oddziale Regionalnym Agencji.

Po dokonaniu protokolarnego odbioru remontu Oddział Regionalny Wojskowej Agencji Mieszkaniowej wypłaca żołnierzowi zwrot kosztów remontu kwatery w wysokości wynikającej z zawartej umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypłacenie żołnierzowi zawodowemu należności z tytułu zwrotu kosztów remontu kwatery w ww. przypadku stanowi przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Odział Regionalny Wojskowej Agencji Mieszkaniowej zobowiązany jest do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy, czy też zobowiązany jest do sporządzenia informacji PIT-8C...

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacenie żołnierzowi zawodowemu należności z tytułu zwrotu kosztów remontu kwatery lub innego lokalu mieszkalnego wynika z faktu realizacji prawa do zakwaterowania zgodnie z ustawą o zakwaterowaniu i nie stanowi przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 uopdof. Zgodnie z ustawą o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP oraz decyzją w sprawie przydziału lokalu mieszkalnego żołnierz zawodowy jest tylko i wyłącznie najemcą przedmiotowego lokalu. W konsekwencji oznacz to, że jest to mieszkanie służbowe otrzymane na czas pełnienia służby, a z chwilą odejścia z wojska zostanie ono odebrane najemcy. W związku z powyższym kwota przyznana na remont mieszkania nie stanowi de facto faktycznego dochodu i nie powinna być opodatkowana ani wykazywana w PIT-8C jako dodatkowe źródło dochodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Całość tej kwoty (zgodnie z kosztorysem sporządzonym przez OReg WAM) została przeznaczona na zakup materiałów zużytych do remontu mieszkania, które nie jest własnością żołnierza tylko własnością WAM-u. Materiały (okna, drzwi, urządzenia sanitarne, piec gazowy, farby, kleje itp.) które zostały zużyte podczas remontu pozostaną w nim w chwili opuszczenia go przez żołnierza. Żołnierz (najemca) decydując się na remont mieszkania nie powiększył swojego osobistego majątku lecz, jedynie majątek WAM. Jeśli najemca zapłaci podatek od otrzymanej kwoty, oznaczać będzie to, że sfinansował WAM-owi z własnych dochodów np. wymianę okien. Jednocześnie Wnioskodawca podkreślił, iż kwota przeznaczona na remont lokalu mieszkalnego, stanowiącego własność WAM, nie stanowi dla żołnierza realnego przychodu i jest ona obojętna podatkowo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast, że jednym ze źródeł przychodów są „inne źródła”.

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania „w szczególności”. Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje zadania własne oraz zadania zlecone przez Ministra Obrony Narodowej. Jednym z zadań jest dokonywanie remontów budynków, lokali mieszkalnych i internatów.

Koszty remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do ich wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej otrzymywanej na ten cel z Ministerstwa Obrony Narodowej, natomiast koszt remontu innego lokalu mieszkalnego pokrywany jest z funduszu remontowego tworzonego na podstawie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca wskazał, iż remont może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego, na jego wniosek, po zawarciu umowy z Dyrektorem Oddziału Regionalnego. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową (Dz. U. z 2010 r. Nr 116, poz. 777 ze zm.), koszt remontu uwzględniający podatek od towarów i usług ustala dyrektor oddziału regionalnego Agencji w formie pisemnej, na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczenia planowanych prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno – użytkowym. Do kosztorysu przyjmuje się stosowane w kwartale poprzedzającym średnie krajowe ceny rynkowe, publikowane w powszechnie stosowanych cennikach. Kosztorys obejmuje również koszty prac projektowych oraz koniecznych uzgodnień i pozwoleń. Termin wykonania remontu oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie. Po dokonaniu protokolarnego odbioru remontu oddział regionalny Agencji Mieszkaniowej wypłaca żołnierzowi zwrot kosztów remontu w wysokości wynikającej z zawartej umowy.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 206, poz. 1367 ze zm.), zadaniami własnymi Agencji są w szczególności dokonywanie remontów budynków i lokali mieszkalnych oraz internatów, a także związanej z nimi infrastruktury.

Stosownie natomiast do art. 32 ust. 1 ww. ustawy, dyrektor oddziału regionalnego jest obowiązany przekazać lokal mieszkalny wyremontowany, z pomieszczeniami przynależnymi oraz ze sprawnie działającymi instalacjami i urządzeniami technicznymi należącymi do ich wyposażenia.

Koszty remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do ich wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej. Remont kwatery może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego, na jego wniosek, po zawarciu umowy z właściwym dyrektorem oddziału regionalnego (art. 32 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z § 2 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. (Dz. U. Nr 116, poz. 777), w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową, gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, o których mowa w ust. 1, polega w szczególności na wykonywaniu kontroli stanu technicznego i przydatności do użytkowania, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych stanowiących własność Skarbu Państwa, przekazanych Agencji przez Ministra Obrony Narodowej, pozyskanych w drodze realizacji inwestycji własnych oraz umów sprzedaży, a także pozyskanych w drodze darowizny, spadku albo zapisu - w zakresie obciążającym Agencję.

Stosownie do treści § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia, koszt remontu kwatery, o którym mowa w art. 32 ust. 1 i 2 ustawy, uwzględniający podatek od towarów i usług, ustala dyrektor oddziału regionalnego Agencji w formie pisemnej, na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389). Termin wykonania remontu oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac pomiędzy dyrektorem oddziału regionalnego Agencji a żołnierzem zawodowym.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że wypłacenie należności przez Wnioskodawcę z tytułu zwrotu kosztów remontu kwatery, nie będzie stanowiło przysporzenia w majątku żołnierza zawodowego. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Wnioskodawca powinien wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana żołnierzowi kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązany był Wnioskodawca.

Żołnierz zawodowy osiągnąłby przychód tylko w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych, natomiast w analizowanym przypadku nie dochodzi do powiększenia jego majątku. Mieszkanie bowiem nie jest jego własnością.

Zatem, wypłacenie żołnierzowi zawodowemu należności z tytułu zwrotu kosztów remontu kwatery nie stanowi przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca nie jest więc obowiązany do wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych według ustalonego wzoru PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj