Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-195/13-2/IGo
z 15 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Towarzystwa, przedstawione we wniosku z dnia 28.02.2013r. (data wpływu 05.03.2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 05.03.2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Towarzystwo jest organizacją pozarządową, której celem jest działanie na rzecz wszechstronnego, kulturalnego, społecznego i gospodarczego rozwoju miasta i gminy, integrowanie społeczności lokalnej i inspirowanie jej do działań służących rozwojowi własnego miejsca zamieszkania oraz poznawanie historii miasta i gminy, dokumentowanie przejawów życia społecznego, kultywowanie i ochrona tradycji regionalnych. Towarzystwo osiąga wyżej wymienione cele m.in. poprzez realizację różnego rodzaju projektów miękkich współfinansowanych ze środków zewnętrznych.

Towarzystwo w 2013 r. przystąpi do realizacji 3 projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Projekty będą realizowane w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, operacja z zakresu Małych Projektów tj. operacji które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, Działanie 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”.

Głównym założeniem projektów jest promocja lokalnej twórczości ludowej mieszkańców kurpiowszczyzny oraz rozwijanie aktywności społecznej mieszkańców, a także rozwój artystyczny rękodzieła ludowego.

W ramach realizowanych projektów Towarzystwo będzie dokonywało zakupu towarów i usług. W ramach realizowanych projektów zostały przewidziane następujące działania: zakup materiałów i narzędzi do nauki rękodzieła artystycznego, zakup zestawów cateringowych dla uczestników projektu, zawarcie umów cywilno-prawnych z trenerami prowadzącymi zajęcia i warsztaty oraz z koordynatorami i księgowymi, wynajem sal szkoleniowych.

Towarzystwo realizując projekty nie będzie wykonywało czynności związanych z opodatkowaniem podatkiem VAT. Towarzystwo nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i realizując projekty współfinansowane ze środków EFRROW nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT, gdyż nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku VAT czynny.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy Towarzystwo realizując w 2013 r. projekty w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 -. 2013, w ramach Działania Małe projekty tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, może odzyskać podatek VAT?
  2. Czy podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym w ramach projektów realizowanych przez Towarzystwo w roku 2013 w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2001 - 2013, Działanie Małe projekty tj. operacje, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi?

Zdaniem wnioskodawcy


  1. Towarzystwo realizując w 2013 r. projekty w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 - 2013, Działanie Małe projekty tj. operacje, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, nie może odzyskać podatku VAT, gdyż powołując się na ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004 nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku VAT czynny, nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Towarzystwo nie prowadzi działalności gospodarczej.
  2. Towarzystwo realizując w 2013 r. projekty w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 - 2013, Działanie Małe projekty tj. operacje, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, nie może odzyskać podatku VAT ze względu na to, że nie jest podatnikiem podatku VAT, w związku z tym podatek VAT będzie wydatkiem kwalifikowalnym dla Towarzystwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca przystąpi do realizacji 3 projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, który będzie realizowany w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, operacja z zakresu Małych Projektów, działanie 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”. Towarzystwo będzie realizowało projekt. Głównym założeniem projektów jest promocja lokalnej twórczości ludowej mieszkańców kurpiowszczyzny oraz rozwijanie aktywności społecznej mieszkańców, a także rozwój artystyczny rękodzieła ludowego. W ramach projektu Towarzystwo będzie dokonywało zakupu towarów i usług. Wnioskodawca realizując projekty nie będzie wykonywał czynności związanych z opodatkowaniem podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy – związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym Towarzystwo nie ma prawa do odliczenia (odzyskania) podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy w ramach realizacji projektów.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj