Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-925/11/WRz
z 19 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-925/11/WRz
Data
2011.10.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Rodzaje działalności


Słowa kluczowe
forma opodatkowania
ryczałt ewidencjonowany
spółka cywilna


Istota interpretacji
Czy dochody opodatkowane na zasadach ogólnych, uzyskane z działalności w ramach spółki jawnej, powodują utratę prawa do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności indywidualnej ?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku opatrzonym datą 22 kwietnia 2011 r. (data wpływu do Organu 25 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • braku możliwości wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania przychodów uzyskanych z prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe,
  • możliwości opodatkowania dochodów, uzyskiwanych w ramach Spółki jawnej, na tzw. zasadach ogólnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2011 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie braku możliwości wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania przychodów uzyskanych z prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej oraz możliwości opodatkowania dochodów, uzyskiwanych w ramach Spółki jawnej, na tzw. zasadach ogólnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 27 czerwca 2007 r. Wnioskodawczyni podpisała i złożyła oświadczenie, w którym poinformowała Urząd Skarbowy, iż z dniem 14 czerwca 2007 r. stała się wspólnikiem Spółki jawnej i wybrała tym samym opodatkowanie uzyskiwanych z działalności dochodów „podatkiem liniowym” wg stawki 19% uzyskanego dochodu, ustalonego zgodnie z art. 9 ust. 1, 2, 3, 3a i 5, art. 24 ust 1, 2 i 4 zdanie pierwsze lub art. 24b ust 1 i 2, lub art. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. 2010 r. Nr 51 poz. 307). Wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu z dnia 27 czerwca 2007 r. dotyczył również lat następnych. Natomiast w dniu 15 lipca 2009 r. podpisała i złożyła oświadczenie, w którym poinformowała Urząd Skarbowy, iż z dniem 15 czerwca 2009 r. rozpoczęła działalność gospodarczą oraz że do chwili złożenia oświadczenia nie osiągnęła żadnego przychodu. Jako wybraną formę opodatkowania Wnioskodawczyni wskazała opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jednocześnie z chwilą rozpoczęcia osobistej działalności gospodarczej w dniu 15 czerwca 2009 r. Wnioskodawczyni pozostawała w dalszym ciągu wspólnikiem ww. spółki jawnej. W związku z powyższym, jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą samodzielnie i będący wspólnikiem ww. spółki niemającej osobowości prawnej, była związana dokonanym wcześniej wyborem formy opodatkowania („podatek liniowy”), albowiem wybór sposobu opodatkowania dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie - przepisy ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy oświadczenie złożone w dniu 15 lipca 2009 r. o wyborze ryczałtu, jako formy opodatkowania prowadzanej samodzielnie działalności gospodarczej nie wywołuje skutku prawnego...

Jaka forma opodatkowania jest obowiązująca w stosunku do prowadzonej przez Wnioskodawczynię osobiście działalności gospodarczej...

Zdaniem Wnioskodawczyni, składając oświadczenie z dnia 27 czerwca 2007 r., dotyczące wyboru formy opodatkowania „podatkiem liniowym” w wysokości 19% dochodu, o którym mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dokonała skutecznego wyboru tej formy opodatkowania dla dochodów uzyskiwanych jako wspólnik spółki jawnej. Wybór sposobu opodatkowania dokonany w powyższym oświadczeniu dotyczył również lat następnych. Wniosek taki wynika z faktu, iż nie złożyła w latach następujących po wyborze formy opodatkowania podatkiem liniowym w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomienia w formie pisemnej do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania, ani też nie złożyła w tym terminie pisemnego wniosku lub oświadczenia o zastosowaniu form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Jednocześnie z chwilą rozpoczęcia osobistej działalności gospodarczej w dniu 15 czerwca 2009 r. pozostawała w dalszym ciągu wspólnikiem Spółki jawnej. W związku z powyższym, jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą samodzielnie i będący wspólnikiem Spółki niemającej osobowości prawnej była związana dokonanym wcześniej wyborem „podatek liniowy” w wysokości 19% jako formy opodatkowania, albowiem wybór sposobu opodatkowania dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy. W Jej sytuacji, składając oświadczenie z dnia 27 czerwca 2007 r. dotyczące wyboru „podatek liniowy”, o którym mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dokonała skutecznego wyboru tej formy opodatkowania dla dochodów uzyskiwanych w ramach Spółki jawnej. W konsekwencji dochody z prowadzonej przez Nią samodzielnie pozarolniczej działalności gospodarczej są od chwili rozpoczęcia tejże działalności opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy (podatek liniowy w wysokości 19% dochodu obliczonego zgodnie art. 9 ust 1, 2, 3, 3a i 5, art. 24 ust. 1, 2 i 4 zdanie pierwsze lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką".

W myśl art. 6 ust. 4 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

  1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:
    1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro, lub
    2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150.000 euro,
  2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Treść art. 6 ust. 5 cytowanej ustawy stanowi natomiast, iż jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadził działalność samodzielnie, a także w formie spółki, opłaca w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:

  1. odrębnie z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie z działalności wykonywanej w formie spółki, gdy spełnia warunki określone w ust. 4 pkt 1, albo
  2. z działalności wykonywanej samodzielnie, gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. a), a z działalności wykonywanej w formie spółki - gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. b).

Z powyższych przepisów wynika, że podatnicy mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych osiąganych zarówno z działalności prowadzonej samodzielnie jak i z działalności prowadzonej w formie spółki osób fizycznych, pod warunkiem, że osiągnięte przychody nie przekroczą równowartości 150.000 euro, licząc oddzielnie w odniesieniu do działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie i oddzielnie w odniesieniu do dzialalności prowadzonej w formie spółki.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie przewidują, aby z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wyłączeni zostali podatnicy, którzy oprócz działalności opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych prowadzą inną (odrębną) pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną „na zasadach ogólnych” lub w formie tzw. podatku liniowego.

Zgodnie z art. 9 ww. ustawy pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podatnicy podejmujący działalność gospodarczą wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

W myśl natomiast art. 9 ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

W myśl art. 9a ust. 4 tej ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Treść art. 9a ust. 5 ww. ustawy wskazuje natomiast, iż jeżeli podatnik:

  1. prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki lub spółek niemających osobowości prawnej,
  2. jest wspólnikiem spółek niemających osobowości prawnej

-wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy. Oznacza to, iż wybór „podatku linowego”, jako formy opodatkowania działalności gospodarczej, dotyczy wszystkich tych form prowadzonej działalności gospodarczej, dla których wybrano opodatkowanie na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym ustawa ta przewiduje dwie formy opodatkowania dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej – „zasady ogólne” (opodatkowanie wg skali podatkowej) oraz „podatek liniowy” (opodatkowanie wg stawki 19%).

Z przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 27 czerwca 2007 r. Wnioskodawczyni jako wspólnik Spółki jawnej wybrała opodatkowanie osiąganych w ramach tej Spółki dochodów, tzw. podatkiem liniowym. W dniu 15 lipca 2009 r. poinformowała natomiast urząd skarbowy, że rozpoczęła prowadzenie osobistej działalności gospodarczej oraz złożyła oświadczenie, w którym wskazała, iż przychody z tej działalności opodatkowane będą w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednocześnie z chwilą rozpoczęcia ww. osobistej działalności gospodarczej w dalszym ciągu pozostawała wspólnikiem Spółki jawnej.

Mając powyższe na względzie, w świetle przytoczonych wyżej przepisów prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię z samodzielnie prowadzonej od dnia 15 czerwca 2009 r. działalności gospodarczej, mogły być, zgodnie z dokonanym wyborem, opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych o ile Wnioskodawczyni spełniała pozostałe wymogi do korzystania z tej formy opodatkowania, a w szczególności nie spełniała przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jednocześnie dochody osiągane przez Wnioskodawczynię z prowadzonej w formie spółki jawnej działalności gospodarczej nadal winny były być opodatkowane tzw. podatkiem liniowym.

Wobec powyższego przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie:

  • braku możliwości wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania przychodów uzyskanych z prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe,
  • możliwości opodatkowania dochodów, uzyskiwanych w ramach Spółki jawnej, na tzw. zasadach ogólnych – jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj