Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-866/11-4/AMN
z 5 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-866/11-4/AMN
Data
2011.10.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Korekta deklaracji

Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Nadpłata

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
remonty
służba wojskowa
zwrot kosztów
żołnierze


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem zwrotu kosztów remontu mieszkania służbowego.



Wniosek ORD-IN 393 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2011 r. (data wpływu 5 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 29 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem zwrotu kosztów remontu mieszkania służbowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem zwrotu kosztów remontu mieszkania służbowego oraz dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie zwrotu zapłaconego podatku.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 22 września 2011 r. znak ILPB1/415-866/11-2/AMN na podstawie art. 169 § i 1 § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 26 września 2011 r., wniosek uzupełniono w dniu 29 września 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym w służbie kontraktowej. Zgodnie z ustawą z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP (Dz. U. z 2005 Nr 41, poz. 398 ze zm.), w oparciu o decyzję z dnia 9 listopada 2010 r. wydaną przez Dyrektora Oddziału Regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, przyznano Zainteresowanemu prawo do zakwaterowania w lokalu mieszkalnym w W., który należy do zasobów mieszkaniowych WAM.

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez WAM, przekazanie lokalu mieszkalnego następuje po wykonaniu napraw obciążających Agencję.

Dnia 15 listopada 2010 r. Wnioskodawca zawarł z WAM umowę na wykonanie robót remontowych w ww. lokalu. Na podstawie § 9 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez WAM, do umowy dołączono kosztorys inwestorski oraz specyfikację techniczną wykonania i odbioru robót. Załączniki te ściśle określały minimalne wymagania w odniesieniu do jakości materiałów, parametrów technicznych i cech użytkowych sprzętu i urządzeń podlegających wymianie.

Zwrot kosztów na wykonanie remontu określono na kwotę 13291,40 PLN (koszty te obejmowały również podatek VAT) płatne w dwóch transzach: 6646,00 PLN po podpisaniu umowy na wykonanie prac remontowych oraz 6645,40 PLN - płatne po odbiorze końcowym robót. Od obydwu kwot został odliczony przez WAM podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu innych źródeł dochodu. Ponieważ pierwsza transza zwrotu kosztów remontu została wypłacona w 2010 roku Agencja wystawiła informację PIT-11, zaliczając ww. kwotę do rocznego dochodu Wnioskodawcy, zobowiązując Go tym samym do wykazania tej kwoty jako dochodu w zeznaniu rocznym PIT-37. Druga transza została wypłacona w lutym 2011 r., więc PIT-11 Zainteresowany otrzyma dopiero w roku 2012.

Wnioskodawca wskazał, że lokal mieszkalny, w którym dokonał prac remontowych, jest własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, a Zainteresowany jest jedynie najemcą tego lokalu na czas pełnienia służby w Garnizonie. W momencie ustania stosunku służbowego będzie zmuszony opuścić lokal. Kwota przekazana przez WAM stanowiła zwrot kosztów remontu i została wyliczona na podstawie § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez WAM, więc faktycznie nie stanowi dla Wnioskodawcy przysporzenia majątku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem zwrotu kosztów remontu mieszkania służbowego.

Czy kwota wypłacona żołnierzowi na wykonanie w mieszkaniu służbowym robót remontowych, które obciążają w całości Wojskową Agencję Mieszkaniową, stanowi przychód żołnierza i powinna być opodatkowana...

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem zwrotu kosztów remontu mieszkania służbowego, kwota wypłacona żołnierzowi na wykonanie w mieszkaniu służbowym robót remontowych nie stanowi przychodu, gdyż zakres prac w całości obciąża Wojskową Agencję Mieszkaniową i to ona, zgodnie z przepisami, powinna wykonać remont mieszkania. Przekazana Zainteresowanemu przez WAM kwota na wykonanie remontu obciążającego Agencję nie stanowi przysporzenia w Jego majątku, nie wystąpiły u Niego z tego tytułu żadne korzyści majątkowe, Jego majątek nie został powiększony. Mieszkanie i wyposażenie zainstalowane podczas remontu stanowią własność Skarbu Państwa (WAM), dlaczego więc Wnioskodawca ma płacić podatek dochodowy od czegoś, co nie jest Jego własnością... Zainteresowany jest zdania, że dokonując remontu we własnym zakresie, wyręczył organ do tego powołany przepisami. Poświęcając własny czas i energię Wnioskodawca zainstalował w lokalu nowe elementy oraz urządzenia i „de facto” zapłacił jeszcze podatek dochodowy od ich wartości, a w przypadku zniszczenia lub nadmiernego zużycia któregokolwiek elementu, będzie zmuszony na własny koszt wymienić go na nowy (zgodnie z § 20 ust. 4 i 5 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez WAM).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast, że jednym ze źródeł przychodów są „inne źródła”.

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania „w szczególności”. Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym w służbie kontraktowej. Zainteresowanemu przyznano - zgodnie z ustawą o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP, w oparciu o decyzję wydaną przez Dyrektora Oddziału Regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej - prawo do zakwaterowania w lokalu mieszkalnym, który należy do zasobów mieszkaniowych WAM. Wnioskodawca zawarł z WAM umowę na wykonanie robót remontowych w ww. lokalu. Zwrot kosztów na wykonanie remontu określono na kwotę 13291,40 PLN. Lokal mieszkalny, w którym dokonał prac remontowych, jest własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, a Zainteresowany jest jedynie najemcą tego lokalu na czas pełnienia służby w Garnizonie. W momencie ustania stosunku służbowego będzie zmuszony opuścić lokal. Kwota przekazana przez WAM stanowiła zwrot kosztów remontu i została wyliczona na podstawie § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez WAM.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 206, poz. 1367 ze zm.), zadaniem własnym Agencji jest w szczególności dokonywanie remontów budynków i lokali mieszkalnych oraz internatów, a także związanej z nimi infrastruktury.

Stosownie natomiast do art. 32 ust. 1 ww. ustawy dyrektor oddziału regionalnego jest obowiązany przekazać lokal mieszkalny wyremontowany, z pomieszczeniami przynależnymi oraz ze sprawnie działającymi instalacjami i urządzeniami technicznymi należącymi do ich wyposażenia.

Koszty remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do ich wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej. Remont kwatery może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego, na jego wniosek, po zawarciu umowy z właściwym dyrektorem oddziału regionalnego (art. 32 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z § 2 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. (Dz. U. Nr 116, poz. 777), w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową, gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, o których mowa w ust. 1, polega w szczególności na wykonywaniu kontroli stanu technicznego i przydatności do użytkowania, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych stanowiących własność Skarbu Państwa, przekazanych Agencji przez Ministra Obrony Narodowej, pozyskanych w drodze realizacji inwestycji własnych oraz umów sprzedaży, a także pozyskanych w drodze darowizny, spadku albo zapisu - w zakresie obciążającym Agencję.

Stosownie do treści § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia, koszt remontu kwatery, o którym mowa w art. 32 ust. 1 i 2 ustawy, uwzględniający podatek od towarów i usług, ustala dyrektor oddziału regionalnego Agencji w formie pisemnej, na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389). Termin wykonania remontu oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac pomiędzy dyrektorem oddziału regionalnego Agencji a żołnierzem zawodowym.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kwota przekazana przez Wojskową Agencję Mieszkaniową na wykonanie remontu obciążającego Agencję nie będzie stanowiła przysporzenia w majątku Wnioskodawcy. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Wojskowa Agencja Mieszkaniowa powinna wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana Wnioskodawcy kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązana była Agencja.

Żołnierz zawodowy osiągnąłby przychód tylko w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych, natomiast w analizowanym przypadku nie dochodzi do powiększenia jego majątku. Mieszkanie bowiem nie jest jego własnością.

Zatem, kwota wypłacona żołnierzowi na wykonanie w mieszkaniu służbowym robót remontowych, które obciążają w całości Wojskową Agencję Mieszkaniową, nie stanowi przychodu żołnierza i nie powinna być opodatkowana.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Rozstrzygnięcie przedstawionego we wniosku zapytania dotyczącego ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie zwrotu zapłaconego podatku, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 5 października 2011 r. nr ILPB1/415-866/11-5/AMN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj