Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1273/11/EJ
z 10 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1273/11/EJ
Data
2011.11.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura VAT
gmina
inwestycje
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia
projekt
sieć komputerowa
sprzęt


Istota interpretacji
realizacja inwestycji przez Lidera projektu w zakresie opracowania systemu informacji o terenie (GIS)



Wniosek ORD-IN 5 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2011r. (data wpływu 17 sierpnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 października 2011r. (data wpływu 12 października 2011r.) pismem z dnia 18 października 2011r. (data wpływu 25 października 2011r.) oraz pismem z dnia 3 listopada 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 października 2011r. (data wpływu 12 października 2011r.), pismem z dnia 18 października 2011r. (25 października 2011r.) oraz pismem z dnia 3 listopada 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gminy Powiatu M. – Ł., M., O., O., W. oraz Powiat M., korzystając z uprawnienia do realizowania zadań publicznych w drodze współdziałania miedzy jednostkami samorządu terytorialnego realizują projekt partnerski pn. „…”. Realizacja inwestycji jest związana z wdrożeniem systemu informatycznego wraz z założeniem zintegrowanej bazy informacji o terenie na podstawie istniejącej numerycznej mapy powiatu oraz rozproszonych informacji zawartych w różnych aplikacjach i kartotekach prowadzonych ręcznie w poszczególnych gminach i Powiecie. Przyczyni się to do sprawniejszego działania administracji publicznej i wspomoże proces decyzyjny dzięki stałemu dostępowi do aktualnych i rzetelnych danych.

Gminy Powiatu M. i Powiat M. na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym w dniu 14 grudnia 2009r. zawarły porozumienie dotyczące realizacji zadania publicznego w formie umowy partnerskiej.

W dniu 15 czerwca 2010r. Zarząd Województwa podjął decyzję o wyborze projektu do dofinansowania w ramach Programu Rozwoju Subregionu Centralnego Działania 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych Priorytet II. Społeczeństwo informacyjne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W dniu 20 grudnia 2010r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej RPO a Gminą M., która jest Liderem projektu (beneficjentem) oraz pozostałymi partnerami projektu tj. Gminą Ł., Gminą O., Gminą O., Gminą W. oraz Powiatem M., będącymi stronami umowy. Zgodnie z wytycznymi Instytucji Zarządzającej RPO dla beneficjentów, których projekty realizowane są przez kilka podmiotów Lider projektu ponosi pełną odpowiedzialność wobec dysponenta środków unijnych tj. Zarządu Województwa. Lider projektu przekazał IZ RPO harmonogram składania wniosków o płatność na cały okres realizacji projektu, które stanowią podstawę do rozliczenia poniesionych wydatków kwalifikowanych. Zgodnie z zawarta umową 85% kosztów zostanie sfinansowane na środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a pozostałe 15% stanowi wkład własny wszystkich partnerów.

W ramach niniejszego projektu, Wykonawcy wyłonieni zgodnie z przepisami Ustawy Prawo Zamówień Publicznych, wykonali oraz wykonują następujące działania:

  1. Opracowano cyfrową ortofotomapę terenu Powiatu M.,
  2. Opracowano studium wykonalności na potrzeby ww. projektu,
  3. Obecnie Wnioskodawca współpracuje z Zespołem Wsparcia Projektu, który w zakresie swoich zadań opracował dokumentację przetargową na budowę systemu wraz z zakupem sprzętu teleinformatycznego,
  4. Zlecono realizację działań promocyjnych, w tym wykonanie ulotek i tablic pamiątkowych oraz drobnych gadżetów – kubki, długopisy, itp.
  5. Rozpoczęto już procedurę przetargową na zadanie pn. „Budowa systemu informacji o terenie (dostarczenie aplikacji, opracowanie warstw tematycznych, wdrożenie, uzupełnienie danymi, integracja systemu obiegu dokumentów, szkolenia) wraz z zakupem, dostawą i konfiguracją sprzętu teleinformatycznego oraz na zadanie pn. „Wektoryzacja i obiektowanie sieci uzbrojenia terenu i dróg na terenie Powiatu M.”.
  6. Przygotowywane jest postępowanie przetargowe na zadanie dotyczące audytu zewnętrznego projektu.

Poza Ustawą Prawo Zamówień Publicznych, a zgodnie z Zarządzeniem Burmistrza M. z dnia 6 lutego 2009r. – z zasadami udzielania zamówień o szacunkowej wartości nieprzekraczającej wyrażonej w złotych polskich równowartości kwoty 14.000 Euro zlecone zostały:

  • kontrola wykonania ortofotomapy Powiatu M.
  • kontrola wykonania wektoryzacji sieci i uzbrojenia terenu i dróg na terenie Powiatu M.

Wnioskodawca zostaje umocowany zapisami w umowie partnerskiej zgodnej z wytycznymi Instytucji Zarządzającej RPO dotyczącymi realizacji projektu przez kilka podmiotów, do pełnienia roli Lidera projektu, który reprezentuje wszystkich partnerów i odpowiada za:

  • koordynację całości projektu,
  • przygotowanie wniosku aplikacyjnego,
  • złożenie wniosku o dofinansowanie do Instytucji Zarządzającej RPO wraz z kompletem załączników,
  • przeprowadzenie procedur przetargowych oraz podpisywanie umów z wykonawcami,
  • terminowe przekazywanie do Instytucji Zarządzającej RPO sprawozdań okresowych z postępu rzeczowego realizacji projektu,
  • składanie wniosku o płatność nie rzadziej niż raz na 3 miesiące zgodnie z harmonogramem ustalonym z Instytucją zarządzającą RPO po podpisaniu umowy o dofinansowanie,
  • właściwe wydatkowanie środków przekazanych przez partnerów w formie dotacji celowych stanowiących wkład własny,
  • rozliczanie środków finansowych zgodnie z wysokością udziału w kosztach każdego z partnerów,
  • terminowe rozliczenie całości projektu wraz z wnioskiem o płatność końcową i wypełnioną częścią sprawozdawczą z jego realizacji,
  • przechowywanie dokumentów związanych z realizacją projektu w swojej siedzibie do czasu określonego w Umowie o dofinansowanie projektu,
  • przestrzeganie procedur sprawozdawczości – monitoringu przez wszystkich uczestników przedsięwzięcia oraz opracowywanie i przekazywanie raportów do Instytucji Zarządzającej RPO,
  • niezwłoczne informowanie partnerów o konieczności podjęcia określonych działań w szczególności w terminie pozwalającym na terminowe odniesienie się do wystąpienia Lidera,
  • przedstawienie wszelkich zmian w projekcie, które będą podlegały zatwierdzeniu przez partnerów przed przekazaniem do akceptacji Instytucji Zarządzającej RPO,
  • otwarcie i prowadzenie rachunków bankowych wyodrębnionych dla każdego partnera do celów rozliczeniowych,
  • działania związane z promocją i informacją oraz kontrolą projektu.

Partnerzy projektu zgodnie z zapisami umowy partnerskiej zobowiązują się do:

  • wyznaczenia dwóch osób, które będą odpowiedzialne za koordynację prac i wdrożenie projektu w danej Jednostce,
  • wdrożenia projektu w zakresie komponentów jakie przewidziane są dla poszczególnych Jednostek zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie,
  • zabezpieczenie środków finansowych na pokrycie wkładu własnego w budżetach Gmin/Powiatu na każdy rok realizacji projektu, zgodnie z aktualnym harmonogramem rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu,
  • rzetelnego przygotowania i przekazania w określonych terminach wszelkich informacji wymaganych przez Lidera projektu,
  • terminowego dostarczania Liderowi projektu odpowiednich oświadczeń i niezbędnych dokumentów zgodnie ze wzorami zatwierdzonymi przez Instytucję Zarządzającą RPO,
  • wyrażenia zgody na podpisanie przez Lidera projektu umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą RPO,
  • przekazywania informacji finansowych i sprawozdawczych w terminach i formie umożliwiającej przygotowanie wniosku o płatność do Instytucji Zarządzającej RPO,
  • przedstawienia na żądanie Lidera projektu i w określonym przez niego terminie wszelkich dokumentów, informacji i wyjaśnień związanych z realizacją projektu,
  • prowadzenia promocji projektu zgodnie z wytycznymi Instytucji Zarządzającej RPO, w szczególności za publikowanie informacji na stronach internetowych, w prasie i materiałach promocyjnych oraz używanie odpowiednich logotypów we wszelkiej korespondencji i dokumentacji dotyczącej projektu,
  • przechowywania oryginałów dokumentów związanych z realizacja projektu w swoich siedzibach do czasu określonego w umowie o dofinansowanie projektu. Kopie tych dokumentów przekażą Liderowi,
  • archiwizacji wszelkiej dokumentacji związanej z projektem dotyczącej części przez nich realizowanej,
  • zachowania celów i utrzymania trwałości projektu przez okres zgodny z aktualnymi wytycznymi Instytucji Zarządzającej RPO,
  • pokrycia ewentualnych wydatków niezakwalifikowanych do refundacji.


Faktury wystawiane na partnerów projektu, a płatnikiem jest Lider – Gmina M. Każdy z partnerów przekazuje środki finansowe (wkład własny) w formie dotacji celowej na podstawie odrębnej umowy, na utworzony i wyodrębniony dla każdego rachunek bankowy. Przekazywane środki nie noszą charakteru świadczenia pieniężnego, lecz są to środki publiczne służące finansowaniu projektu.

Partycypacja w kosztach projektu odbywa się według następujących zasad:

1. Wysokość udziału w kosztach równa 1/6 dla każdego z partnerów na zadania:

  1. opracowanie Studium Wykonalności
  2. opracowanie dokumentacji przetargowej
  3. prace Zespołu Wsparcia
  4. przeprowadzenie audytu i kontroli
  5. działania promocyjne
  6. sprzęt komputerowy w centrali Starostwa Powiatowego
  7. zakup aplikacji serwer GIS
  8. zakup oprogramowania warstw tematycznych.

2. Wysokość udziału w kosztach dla poszczególnych partnerów ustala się następująco:

-1/6 kosztów zadania poniesie Powiat M. (16,67%),

-5/6 wartości zadania zostanie podzielone pomiędzy pozostałych partnerów proporcjonalnie do powierzchni terytorialnej danej gminy: Ł. – 7,18%, M. – 28,32%, O. – 5,53%, O. – 29,96%, W. – 12,34% na zadania:

  1. wykonanie zdjęć lotniczych oraz opracowanie cyfrowej ortofotomapy terenu powiatu,
  2. kontrola i nadzór prac geodezyjnych związanych z wykonaniem zdjęć lotniczych oraz opracowaniem cyfrowej sieci uzbrojenia terenu i dróg na terenie powiatu (z uwzględnieniem wektoryzowanych dużych odcinków sieci oraz dużych odcinków dróg po uzgodnieniu z Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej)
  3. wektoryzacja i obiektowanie sieci uzbrojenia terenu i dróg na terenie powiatu (z uwzględnieniem wektoryzowanych dużych obiektów sieci oraz dużych odcinków dróg po uzgodnieniu z Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej ),

3. Wysokość udziału w kosztach wynikająca z nakładów pracy przy opracowaniu poszczególnych modułów tematycznych systemu GIS dla poszczególnych partnerów:

  • Ł. – 22,12%
  • M. – 23,62%
  • O. – 10,81%
  • O. – 17,30%
  • W. – 10,72%
  • Powiat M. – 15,43%.

4. Wysokość udziału w kosztach wynikająca z ilości stanowisk obsługujących system informacji o terenie w siedzibie każdego z partnerów na zadania:

  1. integracja systemów obiegu dokumentów w zakresie korespondencji związanej z informacją o terenie (Ł. – 14,09%, M. – 19,93%, O. – 14,09%, O. – 17,53%, W. – 9,62%, Powiat M.)
  2. szkolenia dla użytkowników w zakresie budowy systemu informacji o terenie i integracji systemów obiegu dokumentów (Ł. – 14,09%, M. – 19,93%, O. – 14,09%, O. – 17,53%, W. – 9,62%, P. – 24,74%),
  3. szkolenia dla informatyków <Ł. (2 os.) – 16,67%, M. (2 os.) – 16,67%, O. (2os.) – 16,67%, O. (2 os.) – 16,67%, W. (1 os.) – 8,32%, P. (3 os.) – 25%>.

Rozliczenia projektu dokonuje Wnioskodawca, który jako Lider zabezpiecza środki na całość realizacji projektu (wysokość dofinansowania oraz swój wkład własny). Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych zgodnie z wytycznymi IZ RPO dla beneficjentów, których projekty realizowane są przez kilka podmiotów, przekazywane są na rachunek bankowy Lidera projektu – Gminy M. Według wytycznych to Lider jako instytucja aplikująca o dofinansowanie w ramach RPO, będzie dysponował uzyskanymi środkami pieniężnymi. Produkty powstałe w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i będą własnością partnerów proporcjonalnie do ich zaangażowania finansowego w kosztach. Ze względu na specyfikę projektu – wspólny system, nie jest możliwe odrębne realizowanie go przez Gminy powiatu M. lub Powiat.

W piśmie z dnia 5 października 2011r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, że zgodnie z umową o dofinansowanie projekt jest realizowany w terminie od 22 kwietnia 2009r. do 31 grudnia 2012r. dzięki budowanemu systemowi informacji o terenie Gminy Powiatu M. dysponujące aktualnymi i wiarygodnymi informacjami zgromadzonymi w bazie danych będą mogły sprawniej realizować zadania własne określone w ustawie z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) dotyczące m.in.:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  4. zieleni gminnej i zadrzewień
  5. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
  6. promocji gminy.

Powiat będzie mógł sprawniej realizować zadania własne określone w ustawie z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) dotyczące m.in.:

  1. geodezji, kartografii i katastru,
  2. gospodarki nieruchomościami,
  3. administracji architektoniczno-budowlanej
  4. gospodarki wodnej,
  5. ochrony środowiska i przyrody,
  6. rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,
  7. transportu zbiorowego i dróg publicznych,
  8. kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
  9. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
  10. promocji powiatu.

System związany będzie z wykonywaniem następujących czynności:

  • wydawanie zaświadczeń o nadaniu numeru adresowego (nie podlega opodatkowaniu),
  • wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i lokalizacji inwestycji celu publicznego (nie podlega opodatkowaniu),
  • wydawanie wypisów i wyrysów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (nie podlega opodatkowaniu),
  • wydawanie decyzji dotyczącej zjazdów z dróg gminnych/powiatowych (nie podlega opodatkowaniu),
  • zawieranie umów dotyczących zjazdów z dróg gminnych/powiatowych (nie podlega opodatkowaniu),
  • wydawanie decyzji na umieszczenie urządzenia w pasie drogowym (nie podlega opodatkowaniu),
  • zawieranie umów na umieszczenie urządzenia w pasie drogowym (nie podlega opodatkowaniu),
  • wydawanie decyzji na zajęcie pasa drogowego (nie podlega opodatkowaniu),
  • wydawanie pozwoleń wodno-prawnych (nie podlega opodatkowaniu),
  • wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (nie podlega opodatkowaniu),
  • wydawanie decyzji dotyczących usuwania drzew i krzewów (nie podlega opodatkowaniu),
  • wydawanie pozwoleń na wytwarzanie, odzysk, unieszkodliwienie, transport i zbieranie odpadów innych niż komunalne (nie podlega opodatkowaniu),
  • wydawanie decyzji zastępczego wykonania wywozu odpadów (nie podlega opodatkowaniu),
  • wydawanie decyzji nakazujących przyłączenie do kanalizacji (nie podlega opodatkowaniu),
  • wydawanie pozwoleń na budowę/rozbiórkę (nie podlega opodatkowaniu),
  • wydawanie pozwoleń na użytkowanie obiektów budowlanych (nie podlega opodatkowaniu),
  • zawieranie umów użyczenia (nie podlega opodatkowaniu),
  • zawieranie umów najmu lokali mieszkaniowych (nie podlega opodatkowaniu).

Zostaną zakupione następujące towary:

  • system wraz z wprowadzeniem danych, wdrożeniem na stanowiskach pracy oraz przeszkoleniem pracowników – odbiór w siedzibach, odbiór w siedzibach partnerów przy współudziale Lidera projektu,
  • sprzęt teleinformatyczny wraz z konfiguracją – odbiór w siedzibach partnerów przy współudziale Lidera projektu,
  • wektoryzacja sieci uzbrojenia terenu i dróg na terenie powiatu mikołowskiego – odbiór w siedzibach partnerów przy współudziale Lidera projektu oraz wyznaczonych osób z Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej,
  • audyt zewnętrzny – usługa zostanie wykonana w siedzibach partnerów i Lidera projektu, poszczególne protokoły odbioru podpisane zostaną bezpośrednio przez partnerów i Lidera,
  • działania promocyjne – usługa jest realizowana etapowo. I i II etap był realizowany w 2010 i 2011r., gdzie protokoły odbioru zostały podpisane przez Lidera projektu. III etap zostanie zrealizowany w 2012r.
  • Zespół Wsparcia Projektu – usługa polegająca na opracowaniu dokumentacji przetargowej oraz merytorycznym wsparciu zamawiającego podczas realizacji całości projektu. Lider projektu – Wnioskodawca dokonała odbioru dokumentacji przetargowej poprzez obustronne podpisanie protokołów zdawczo-odbiorczych. Płatność za merytoryczne wsparcie realizacji projektu dokonywana jest w cyklach kwartalnych (IV kw. 2010 – IV kw. 2012) po zatwierdzeniu przez Zamawiającego miesięcznych raportów z wykonania zadań,
  • pozyskanie danych z Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej – odbiór osobisty przez każdego z partnerów projektu, który będzie miał podpisaną umowę z PODGiK.

Nabyte usługi zostaną bezpośrednio wykonane na majątku partnerów. System będzie dostępny nieodpłatnie w trybie publicznym dla każdego, kto będzie potrzebował danych ze zintegrowanej bazy informacji o terenie, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z obowiązku ochrony danych osobowych. Dostęp do danych odbywać się będzie poprzez moduł informacji o terenie umieszczony na stronach internetowych poszczególnych gmin powiatu. W zakresie niezbędnym do realizacji zadań własnych poszczególnych gmin/powiatu, nieodpłatnie z systemu korzystać będą pracownicy poszczególnych jednostek samorządów terytorialnych z terenu powiatu. W ramach realizacji projektu nie przewiduje się generowania jakichkolwiek przychodów. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Na etapie tworzenia projektu nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem – wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie.

W piśmie z dnia 18 października 2011r. Wnioskodawca wskazał także, że Gmina nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywać budowanego systemu elektronicznego do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym. Czynności dotyczące pobierania opłat z tytułu użytkowania, najmu, dzierżaw, wieczystego użytkowania są realizowane z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania zakupionego przez Gminę, które nie jest związane z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawca posiada również specjalistyczne oprogramowanie do wykonywania czynności związanych z zawieraniem umów najmu lokali użytkowych. Do naliczania należności oraz wydruku faktur nie będą wykorzystywane moduły budowanego systemu informacji o terenie. Ogólne dane dotyczące użytkowania, najmu, dzierżawy, wieczystego użytkowania oraz najmu lokali użytkowych będą jedynie zaczytywane z posiadanego przez Wnioskodawcę specjalistycznego oprogramowania do budowanego systemu w celu poglądowym dla innych użytkowników lub mieszkańców.

W piśmie z dnia 3 listopada 2011r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego wskazując, że Gmina w związku z realizacją projektu będzie nabywcą towarów i usług wymienionych w pkt 4 pisma z dnia 5 października 2011r. Faktury wystawione zostaną zarówno na Lidera Projektu, jak i na pozostałych partnerów w zakresie dokumentującym nabycie towarów i usług w części przypadającej na każdego z nich, proporcjonalnie do wkładu własnego. Wnioskodawca w ramach projektu nie będzie przykazywał pozostałym partnerom żadnych towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „..”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przepisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 maja 2010r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010r. Nr 106, poz. 675) wynika również, ze jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wraz z innymi gminami i powiatem będzie realizował projekt pn. „…”. Liderem projektu będzie Wnioskodawca. Gmina w związku z realizacją projektu będzie nabywcą towarów i usług wymienionych w pkt 4 pisma nr z dnia 5 października 2011r. Faktury wystawione zostaną zarówno na Lidera Projektu, jak i na pozostałych partnerów w zakresie dokumentującym nabycie towarów i usług w części przypadającej na każdego z nich, proporcjonalnie do wkładu własnego.

Rozliczenia projektu dokonuje Wnioskodawca, który jako Lider zabezpiecza środki na całość realizacji projektu. Produkty powstałe w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i będą własnością partnerów proporcjonalnie do ich zaangażowania finansowego w kosztach. Wnioskodawca w ramach projektu nie będzie przykazywał pozostałym partnerom żadnych towarów. Powstały system będzie służył do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu. System będzie dostępny nieodpłatnie w trybie publicznym dla każdego, kto będzie potrzebował danych ze zintegrowanej bazy informacji o terenie. Dostęp do danych odbywać się będzie poprzez moduł informacji o terenie umieszczony na stronach internetowych poszczególnych gmin powiatu mikołowskiego. W ramach realizacji projektu nie przewiduje się generowania jakichkolwiek przychodów. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywać budowanego systemu elektronicznego do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w rozpoznawanej sprawie nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych.

Tym samym nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj