Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-312/11/AZb
z 24 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-312/11/AZb
Data
2011.05.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
szkolenie
usługi edukacyjne
zwolnienie


Istota interpretacji
szkolenia dotyczące udzielania pierwszej pomocy, stosowania środków przymusu bezpośredniego i profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych podlegają zwolnieniu z podatku VAT



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2011r. (data wpływu 15 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2011r. (data wpływu 18 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy szkolenia dotyczące udzielania pierwszej pomocy, stosowania środków przymusu bezpośredniego i profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych świadczone przez Wnioskodawcę podlegają zwolnieniu z podatku VAT – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy szkolenia dotyczące udzielania pierwszej pomocy, stosowania środków przymusu bezpośredniego i profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych świadczone przez Wnioskodawcę podlegają zwolnieniu z podatku VAT.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 maja 2011r. (data wpływu 18 maja 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 6 maja 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

W związku z nowelizacją ustawy o podatku VAT określoną w art. 43 ust. 1, Wnioskodawca zwraca się z prośba o interpretację niżej cytowanych punktów rzeczonej ustawy, według której z podatku VAT zwolnione są:

29)usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Prowadzona przez Wnioskodawcę firma organizuje i realizuje różnego rodzaju szkolenia, w tym:

-dla pracowników Izb Wytrzeźwień zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 4 lutego 2004r. w sprawie trybu doprowadzania, przyjmowania i zwalniania osób w stanie nietrzeźwości oraz organizacji izb wytrzeźwień i placówek utworzonych lub wskazanych przez jednostkę samorządu terytorialnego, mówiącym w § 24 ustęp 4, iż: Pracownicy izby lub placówki wchodzący w skład zmiany określonej w ust. 2 przechodzą coroczne szkolenie w zakresie: 1) udzielania pierwszej pomocy; 2) stosowania środków przymusu bezpośredniego; 3) profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych (Dz. U. 2004r. Nr 20, poz. 192).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 maja 2011r. Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu działalności związanej z tłumaczeniami (PKD 74.30.Z) od dnia 29 lipca 2004r.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Specyfika świadczonych przez Wnioskodawcę usług polega na zajęciach teoretycznych i ćwiczeniach praktycznych dla pracowników izb wytrzeźwień w zakresie: 1) udzielania pierwszej pomocy; 2) stosowania środków przymusu bezpośredniego; 3) profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych; zajęcia prowadzą wykwalifikowani trenerzy, posiadający wymagane uprawnienia państwowe i resortowe w przedmiotowym zakresie.

Zleceniodawcą przedmiotowych usług są izby wytrzeźwień lub placówki, których dotyczy rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 4 lutego 2004r. w sprawie trybu doprowadzania, przyjmowania i zwalniania osób w stanie nietrzeźwości oraz organizacji izb wytrzeźwień i placówek utworzonych lub wskazanych przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie szkoleń dla pracowników izb wytrzeźwień stanowią usługi kształcenia zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

Prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia określone są w następujących przepisach:

Szkolenie dla pracowników Izb Wytrzeźwień Wnioskodawca realizuje zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 4 lutego 2004r. w sprawie trybu doprowadzania, przyjmowania i zwalniania osób w stanie nietrzeźwości oraz organizacji izb wytrzeźwień i placówek utworzonych lub wskazanych przez jednostkę samorządu terytorialnego, mówiącym w § 24 ustęp 4, iż: Pracownicy izby lub placówki wchodzący w skład zmiany określonej w ust 2 przechodzą coroczne szkolenie w zakresie: 1) udzielania pierwszej pomocy; 2) stosowania środków przymusu bezpośredniego; 3) profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych (Dz. U. 2004 Nr 20, poz. 192). Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, iż w tekście cytowanej wyżej ustawy VAT w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) nie ma sformułowania „określa w sposób ścisły”, a jedynie: „prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach”. W ocenie Wnioskodawcy, jeśli pada stwierdzenie „coroczne” to jest to określenie formy prowadzenia szkolenia. Bez odbytego corocznie tego szkolenia pracownik izby wytrzeźwień nie może być dopuszczony do pracy. Określenie przedmiotu szkolenia (pierwsza pomoc, przymus bezpośredni i profilaktyka problemów alkoholowych) według Wnioskodawcy jest niczym innym, jak określeniem właśnie formy i zasad merytorycznych przedmiotowego szkolenia. O formie i zasadach prowadzenia zajęć można by się rozpisywać w nieskończoność. Dlatego Wnioskodawca opiera się na podanych wyżej przesłankach.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji do prowadzenia przedmiotowych szkoleń, gdyż takowa nie jest konieczna. Konieczne są udokumentowane kwalifikacje instruktorów i trenerów prowadzących zajęcia, którzy takowe zaświadczenia posiadają.

Prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia dla pracowników izb wytrzeźwień są w 100% finansowane ze środków publicznych, gdyż izby wytrzeźwień są jednostkami gminnymi.

Osoby biorące udział w przedmiotowych szkoleniach dla pracowników izb wytrzeźwień bezpośrednio wykorzystują nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu podczas realizacji codziennych obowiązków, ponieważ jest o nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z zawodem uczestników. Jest to nauczanie mające na celu uzyskanie i uaktualnienie niezbędnej wiedzy potrzebnej do realizacji celów zawodowych uczestników.

Wnioskodawca wyjaśnił, że przedmiotem wniosku są zarówno stan faktyczny, jak i zdarzenia przyszłe, ponieważ realizuje i planuje realizować przedmiotowe szkolenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy szkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy, stosowania środków przymusu bezpośredniego i profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych mogą być zwolnione przedmiotowo z podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, tak, ponieważ analogicznie jak to się ma w stosunku do innych szkoleń np. z zakresu BHP, które to są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 punktu 29 z ustawy VAT, ponieważ zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 4 lutego 2004r. w sprawie trybu doprowadzania, przyjmowania i zwalniania osób w stanie nietrzeźwości oraz organizacji izb wytrzeźwień i placówek utworzonych lub wskazanych przez jednostkę samorządu terytorialnego, mówiącym w § 24 ustęp 4, iż: Pracownicy izby lub placówki wchodzący w skład zmiany określonej w ust 2 przechodzą coroczne szkolenie w zakresie: 1) udzielania pierwszej pomocy; 2) stosowania środków przymusu bezpośredniego; 3) profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych (Dz. U. 2004r. Nr 20, poz. 192). Odbycie przedmiotowego szkolenia warunkuje dopuszczenie pracownika do pracy. Bez tego szkolenia pracownik nie może wykonywać swojej pracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe ...oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powyższe rozporządzenie zostało uchylone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 tego rozporządzenia, zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe ...oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca nie posiada również akredytacji do prowadzenia przedmiotowych szkoleń, gdyż takowa nie jest konieczna. Konieczne są udokumentowane kwalifikacje instruktorów i trenerów prowadzących zajęcia, którzy takowe zaświadczenia posiadają.

Wnioskodawca realizuje szkolenia dla pracowników Izb Wytrzeźwień zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 4 lutego 2004r. w sprawie trybu doprowadzania, przyjmowania i zwalniania osób w stanie nietrzeźwości oraz organizacji izb wytrzeźwień i placówek utworzonych lub wskazanych przez jednostkę samorządu terytorialnego, mówiącym w § 24 ustęp 4, iż: Pracownicy izby lub placówki wchodzący w skład zmiany określonej w ust 2 przechodzą coroczne szkolenie w zakresie: 1) udzielania pierwszej pomocy; 2) stosowania środków przymusu bezpośredniego; 3) profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych (Dz. U. 2004 Nr 20, poz. 192). Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, iż w tekście cytowanej wyżej ustawy VAT w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) nie ma sformułowania „określa w sposób ścisły”, a jedynie: „prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach”. W ocenie Wnioskodawcy, jeśli pada stwierdzenie „coroczne” to jest to określenie formy prowadzenia szkolenia. Bez odbytego corocznie tego szkolenia pracownik izby wytrzeźwień nie może być dopuszczony do pracy. Określenie przedmiotu szkolenia (pierwsza pomoc, przymus bezpośredni i profilaktyka problemów alkoholowych) według Wnioskodawcy jest niczym innym, jak określeniem właśnie formy i zasad merytorycznych przedmiotowego szkolenia. O formie i zasadach prowadzenia zajęć można by się rozpisywać w nieskończoność. Dlatego Wnioskodawca opiera się na podanych wyżej przesłankach.

Specyfika świadczonych przez Wnioskodawcę usług polega na zajęciach teoretycznych i ćwiczeniach praktycznych dla pracowników izb wytrzeźwień w zakresie: 1) udzielania pierwszej pomocy; 2) stosowania środków przymusu bezpośredniego; 3) profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych; zajęcia prowadzą wykwalifikowani trenerzy, posiadający wymagane uprawnienia państwowe i resortowe w przedmiotowym zakresie.

Zleceniodawcą przedmiotowych usług są izby wytrzeźwień lub placówki, których dotyczy rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 4 lutego 2004r. w sprawie trybu doprowadzania, przyjmowania i zwalniania osób w stanie nietrzeźwości oraz organizacji izb wytrzeźwień i placówek utworzonych lub wskazanych przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie szkoleń dla pracowników izb wytrzeźwień stanowią usługi kształcenia zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

Prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia dla pracowników izb wytrzeźwień są w 100% finansowane ze środków publicznych, gdyż izby wytrzeźwień są jednostkami gminnymi.

Osoby biorące udział w przedmiotowych szkoleniach dla pracowników izb wytrzeźwień bezpośrednio wykorzystują nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu podczas realizacji codziennych obowiązków, ponieważ jest o nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z zawodem uczestników. Jest to nauczanie mające na celu uzyskanie i uaktualnienie niezbędnej wiedzy potrzebnej do realizacji celów zawodowych uczestników.

Analizując możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania świadczonych przez dany podmiot, niebędący uczelnią czy jednostką naukową lub badawczą, usług edukacyjnych należy w pierwszej kolejności zbadać czy w sprawie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, bowiem w przypadku zastosowania zwolnienia w oparciu o ww. przepis brak jest podstaw do dalszego badania spełnienia bądź nie warunków określonych w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, bowiem odnosi się on do usług innych niż wymienione w punkcie 26 art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca podał jednak, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, zatem zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT nie znajduje zastosowania.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że osoby biorące udział w przedmiotowych szkoleniach dla pracowników izb wytrzeźwień bezpośrednio wykorzystują nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu podczas realizacji codziennych obowiązków, ponieważ jest o nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z zawodem uczestników. Szkolenia te mają na celu uzyskanie i uaktualnienie niezbędnej wiedzy potrzebnej do realizacji celów zawodowych uczestników.

Wnioskodawca podał, iż realizuje przedmiotowe szkolenia zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 4 lutego 2004r. w sprawie trybu doprowadzania, przyjmowania i zwalniania osób w stanie nietrzeźwości oraz organizacji izb wytrzeźwień i placówek utworzonych lub wskazanych przez jednostkę samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 20, poz. 192). Wnioskodawca zaznacza, że bez odbytego corocznie tego szkolenia pracownik izby wytrzeźwień nie może być dopuszczony do pracy.

Należy w tym miejscu przytoczyć § 24 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia w sprawie trybu doprowadzania, przyjmowania i zwalniania osób w stanie nietrzeźwości oraz organizacji izb wytrzeźwień i placówek utworzonych lub wskazanych przez jednostkę samorządu terytorialnego, zgodnie z którym praca przy przyjmowaniu i opiece nad osobami w stanie nietrzeźwości w izbie jest, a w placówce może być w zależności od czasu otwarcia, organizowana według systemu zmianowego.

W skład zmiany wchodzą:

  1. kierownik zmiany lub inny pracownik wyznaczony przez dyrektora izby lub kierownika placówki jako odpowiedzialny za działalność izby lub placówki w trakcie dyżuru zmiany;
  2. depozytariusz, jako przyjmujący depozyty od osób doprowadzonych w celu wytrzeźwienia;
  3. lekarz lub felczer;
  4. pielęgniarz lub pielęgniarka;
  5. opiekun zmiany;
  6. porządkowy.

Natomiast w myśl § 24 ust. 4 ww. rozporządzenia, pracownicy izby lub placówki wchodzący w skład zmiany określonej w ust. 2 przechodzą coroczne szkolenie w zakresie:

  1. udzielania pierwszej pomocy;
  2. stosowania środków przymusu bezpośredniego;
  3. profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że co prawda przedmiotowe szkolenia dla pracowników izb wytrzeźwień mają na celu uzyskanie i uaktualnienie niezbędnej wiedzy potrzebnej do realizacji celów zawodowych, stąd też przedmiotowe usługi należy uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, jednak nie można przyjąć, aby zasady i formy szkoleń przeprowadzanych przez Wnioskodawcę zostały uregulowane we wskazanym przez Podatnika rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 4 lutego 2004r. w sprawie trybu doprowadzania, przyjmowania i zwalniania osób w stanie nietrzeźwości oraz organizacji izb wytrzeźwień i placówek utworzonych lub wskazanych przez jednostkę samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 20, poz. 192). W niniejszej sprawie wskazać należy, iż nie chodzi o przepisy, z których wynika ogólny obowiązek przeprowadzania szkolenia, czy też posiadania przez daną osobę konkretnych umiejętności lub obowiązek uaktualniania wiedzy czy uprawnień, lecz o przepisy, z których wynikają formy i zasady, na podstawie których powinno być przeprowadzone szkolenie.

Oznacza to, że nie została spełniona druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, tzn. przedmiotowe szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, przynajmniej nie wynika to z opisu przedstawionego we wniosku.

Ponadto z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty do prowadzenia przedmiotowych szkoleń, zatem usługi te nie mogą również korzystać zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o VAT.

Z okoliczności sprawy wynika jednak, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia zawodowego dla pracowników Izb Wytrzeźwień są w 100% finansowane ze środków publicznych, gdyż izby wytrzeźwień są jednostkami gminnymi.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że ww. szkolenia korzystają ze zwolnienia od podatku „ponieważ zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 4 lutego 2004r. w sprawie trybu doprowadzania, przyjmowania i zwalniania osób w stanie nietrzeźwości oraz organizacji izb wytrzeźwień i placówek utworzonych lub wskazanych przez jednostkę samorządu terytorialnego (…) pracownicy izby lub placówki wchodzący w skład zmiany określonej w ust 2 przechodzą coroczne szkolenie w zakresie: 1) udzielania pierwszej pomocy; 2) stosowania środków przymusu bezpośredniego; 3) profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych (Dz. U. 2004r. Nr 20, poz. 192)” należało uznać za nieprawidłowe, gdyż podstawą do zastosowania zwolnienia od podatku dla usług kształcenia zawodowego dla pracowników izb wytrzeźwień jest przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ww. ustawy, nie zaś przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Zaznaczyć należy, iż w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj