Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-259/11-6/MZ
z 17 października 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-259/11-6/MZ
Data
2011.10.17
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu
Słowa kluczowe
banki
fundusz inwestycyjny
nabycie
spółka akcyjna
umowa sprzedaży
urząd skarbowy
Istota interpretacji
nabycia certyfikatów funduszu inwestycyjnego na podstawie umowy sprzedaży dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych
Wniosek ORD-IN 689 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13.07.2011 r. (data wpływu 18.07.2011 r.) uzupełnionymi pismami na wezwania: z dnia 31.08.2011 r. Nr IPPB2/436-259/11-2/MZ (data nadania 01.09.2011 r., data doręczenia 06.09.2011 r.) oraz z dnia 28.09.2011 r. Nr IPPB2/436-259/11-4/MZ (data nadania 28.09.2011 r., data doręczenia 30.09.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie nabycia certyfikatów funduszu inwestycyjnego na podstawie umowy sprzedaży - jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 18.07.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie nabycia certyfikatów funduszu inwestycyjnego na podstawie umowy sprzedaży. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Wnioskodawca jest spółką akcyjną utworzoną według prawa polskiego, bankiem (dalej: Wnioskodawca). Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski i jest rezydentem podatkowym w Polsce. Wnioskodawca na podstawie umowy sprzedaży objął certyfikaty inwestycyjne funduszu inwestycyjnego zamkniętego mającego siedzibę na terytorium Polski (dalej: Fundusz), działającego na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 ze zm., dalej: UFI) w zamian za zapłatę określonej umową ceny. Pismem z dnia 31.08.2011 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:
Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie, informując iż:
Pismem z dnia 28.09.2011 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:
Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie informując, iż nabycie certyfikatów przez Bank nastąpiło na rynku wtórnym poprzez odkupienie od dotychczasowych uczestników J. S.A. oraz K. Sp. z o.o. Umowy sprzedaży certyfikatów inwestycyjnych zawarte zostały 22 czerwca 2011 r. W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Zdaniem Wnioskodawcy Przedmiotowa transakcja nie stanowi czynności cywilnoprawnej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne:
oraz zmiany powyższych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a także orzeczenia sądów oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne jak czynności cywilnoprawne wymienione powyżej.Zgodnie z powszechnie akceptowaną interpretacją ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest katalogiem zamkniętym, a w rezultacie dokonanie czynności niewymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wiąże się z powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z powszechnie akceptowaną interpretacją ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest katalogiem zamkniętym, a w rezultacie dokonanie czynności niewymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wiąże się z powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Zamknięty charakter katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych potwierdzają zarówno interpretacje organów podatkowych, które wskazują, że „ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (…). Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają wyłącznie umowy wymienione w regulacji art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy” (interpretacja indywidualna z dnia 11 lutego 2009 r., sygn. IPPB2/436-423/08-4/MZ), jak i orzecznictwo sądowe, przepisy ustawy o pcc „zawierają zamknięty katalog czynności cywilnoprawnych, objętych podatkiem od tych czynności (wyrok z 29 stycznia 2008 r., sygn. I SA/GL 722/07), „podatkiem od czynności cywilnoprawnych objęte są wyłącznie czynności cywilnoprawne wymienione w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o pcc” (wyrok z 6 października 2006 r., sygn. III SA/WA 2215/06). Opisana w stanie faktycznym transakcja nie została odrębnie wymieniona wprost w zamkniętym katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, którego dotyczy art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W konsekwencji, aby ustalić czy podlega ona opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych należy określić, czy może być zaklasyfikowana, jako jedna z czynności wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - w szczególności jako umowa sprzedaży. Jak wskazuje się w doktrynie, ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych „nie definiując czynności prawnych objętych opodatkowaniem, w całości odwołuje się do znaczenia nadanego im w przepisach prawa cywilnego (Kodeksu cywilnego, Kodeksu spółek handlowych oraz innych ustaw)” (M. Goetel, A. Goetel; Podatek od czynności cywilnoprawnych 2007; Oficyna, 2007). W związku z tym należy stwierdzić, że przepis art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych odnosi się wyłącznie do czynności cywilnoprawnych wyraźnie zdefiniowanych w przepisach prawa cywilnego/handlowego i nie obejmuje swoim zakresem innych czynności cywilnoprawnych. Opisana w stanie faktycznym czynność została uregulowana w ustawie o funduszach inwestycyjnych. Stanowi ona formę objęcia certyfikatów inwestycyjnych, gdyż generalna zasada wyrażona w art. 7 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych stanowi, że wpłaty do funduszu inwestycyjnego zasadniczo powinny zostać dokonane w formie pieniężnej; Fakt odrębnego uregulowania przedmiotowej transakcji w ustawie o funduszach inwestycyjnych podkreśla jej specyficzny charakter prawny i funkcję ekonomiczną. Świadczy to też o tym, że będąca przedmiotem wniosku czynność nie może być utożsamiana z żadną z czynności wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W szczególności przedmiotowa czynność nie może być zaklasyfikowana, jako umowa sprzedaży, czy też umowa zamiany, które to umowy uregulowane są w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.). W konsekwencji, transakcja będąca przedmiotem wniosku należy zaklasyfikować, jako specyficzną czynność nie stanowiącą żadnej z czynności określonej w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe, w ocenie Wnioskodawcy transakcja będąca przedmiotem wniosku nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli nawet powyższa czynność mogłaby być uznana za jedną z czynności zawartych w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podlegać będzie ona wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest zwolniona z VAT, z wyjątkiem:
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nawet jeżeli wyemitowanie przez fundusz certyfikatów inwestycyjnych w zamian za wpłatę w formie pieniężnej – zdaniem Wnioskodawcy (szczegółowo przedstawionym w pytaniu 1), całkowicie bezpodstawnie – uznane za czynność, która została wymieniona w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wówczas czynność ta podlegać będzie zwolnieniu z VAT i automatycznie wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Fakt, że w odniesieniu do analizowanej czynności fundusz będzie zwolniony z VAT wynika wprost z regulacji zawartych w ustawie o VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 12 tej ustawy zwalnia się od tego podatku między innymi usługi zarządzania:
Zgodnie z art. 43 ust. 8 ustawy o VAT, przez zarządzanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 12 rozumie się m.in. dystrybucję tytułów uczestnictwa, którymi są m.in. certyfikaty inwestycyjne. W konsekwencji, z tytułu wyemitowania przez fundusz certyfikatów inwestycyjnych objętych w zamian za wniesienie tytułem wpłaty do funduszu będzie zwolniony z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT. W rezultacie, jak wynika z art. 2 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w przypadku, gdy jedna ze stron czynności cywilnoprawnej jest zwolniona z tytułu jej dokonania z VAT, czynność nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, co będzie miało miejsce w omawianym przypadku. W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli nawet powyższa czynność mogłaby być uznana za jedną z czynności zawartych w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podlegać będzie ona wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:
Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy). W myśl przepisu art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę, przy czym stosownie do art. 555 ww. ustawy przepisy o sprzedaży rzeczy stosuje się odpowiednio między innymi do sprzedaży praw majątkowych. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 ze zm.) fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe. Zgodnie z art. 117 ustawy o funduszach inwestycyjnych fundusz inwestycyjny zamknięty emituje certyfikaty inwestycyjne. Certyfikaty inwestycyjne są udziałowymi papierami wartościowymi i stanowią dowód udziału w aktywach funduszu. Certyfikaty inwestycyjne, które emituje fundusz inwestycyjny zamknięty, podlegają regułom wspólnym niemal dla wszystkich papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu publicznego. A certyfikaty inwestycyjne są właśnie papierami wartościowymi. Przy czym, certyfikaty mogą być papierami wartościowymi dopuszczonymi do obrotu publicznego lub niedopuszczonymi do obrotu publicznego. W przypadku certyfikatów inwestycyjnych dopuszczonych do obrotu publicznego, istnieją dwie możliwości nabycia certyfikatów: na rynku pierwotnym lub na rynku wtórnym. Nabycie certyfikatów inwestycyjnych w ramach obrotu pierwotnego odbywa się w drodze zapisów na certyfikaty w ofercie publicznej. Zapisów dokonuje się bezpośrednio w towarzystwie funduszy inwestycyjnych, które zarządza danym funduszem lub w domu maklerskim. Możliwe jest także nabycie certyfikatów na rynku wtórnym, czyli na giełdzie lub rynku pozagiełdowym. Certyfikaty odkupuje się wówczas od innych uczestników danego funduszu. Certyfikaty inwestycyjne mogą być przedmiotem darowizny, spadku lub sprzedaży w drodze umowy cywilno-prawnej. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest spółką akcyjną utworzoną według prawa polskiego, bankiem. Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski i jest rezydentem podatkowym w Polsce. Wnioskodawca na podstawie umowy sprzedaży objął certyfikaty inwestycyjne funduszu inwestycyjnego zamkniętego mającego siedzibę na terytorium Polski, działającego na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 ze zm., dalej: UFI) w zamian za zapłatę określonej umową ceny. Z przesłanego uzupełnienia wynika, iż nabycie certyfikatów przez Bank nastąpiło na rynku wtórnym poprzez odkupienie od dotychczasowych uczestników J. S.A. oraz K. Sp. z o.o. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż umowa sprzedaży została wymieniona w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy jako czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. A zatem, nabycie certyfikatów inwestycyjnych w zamkniętym funduszu inwestycyjnym w zamian za zapłatę określonej umową ceny dokonane na podstawie umowy sprzedaży, tj. poprzez odkupienie od dotychczasowego uczestnika funduszu podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W przypadku objęcia powyższej czynności zakresem podatku od towarów i usług, umowa sprzedaży zostanie wyłączona z opodatkowania na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanej interpretacji organu podatkowego oraz wyroku w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, iż co do zasady wiążą one w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.