Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.426.2019.2.KS
z 14 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2019 r. (data wpływu 1 października 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 października 2019 r. (data nadania 30 października 2019 r., data wpływu 6 listopada 2019 r.) na wezwanie z dnia 24 października 2019 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.426.2019.1.KS (data nadania 24 października 2019 r., data doręczenia 29 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania do dochodów Stowarzyszenia, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przeznaczonych i wydatkowanych na celową darowiznę pieniężną dla Spółki, której jedynym udziałowcem jest Wnioskodawca z przeznaczeniem na działalność leczniczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 1 października 2019 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania do dochodów Stowarzyszenia, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przeznaczonych i wydatkowanych na celową darowiznę pieniężną dla Spółki, której jedynym udziałowcem jest Wnioskodawca z przeznaczeniem na działalność leczniczą.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Na wstępie należy wskazać, że zdarzenie przyszłe sformułowane zostało w piśmie z dnia 29 października 2019 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku z dnia 25 września 2019 r.
Wnioskodawcą jest Stowarzyszenie (dalej "Stowarzyszenie"), które zostało utworzone jako stowarzyszenie rejestrowe i wpisane do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego. Statut Stowarzyszenia nie przewiduje prowadzenia przez stowarzyszenie działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie jest wpisane do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Stowarzyszanie działa na podstawie przepisów: - ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach; - ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; - statut Stowarzyszenia.

Zgodnie z § 5 Statutu Stowarzyszenia celami statutowymi Stowarzyszenia są:

  1. ochrona i promocja zdrowia w zakresie wieloaspektowej problematyki nowotworów;
  2. pomoc i organizacja ruchu wzajemnego niesienia pomocy na rzecz chorych na nowotwory;
  3. zabieganie o leczenie chorych na nowotwory zgodnie ze światowymi standardami;
  4. pomoc w dostępie do opieki medycznej chorym na nowotwory;
  5. podnoszenie świadomości społecznej w zakresie chorób nowotworowych;
  6. wspieranie podmiotów leczniczych prowadzących leczenie chorych na nowotwory;
  7. wspieranie podmiotów realizujących cele statutowe zbieżne z celami Stowarzyszenia;
  8. promocja i organizacja wolontariatu;
  9. dobroczynność publiczna.


Jak wynika z powyższego celem statutowym Stowarzyszenia jest w szczególności wspieranie działalności innych podmiotów, w tym podmiotów leczniczych oraz zabieganie o to by chorzy na nowotwory leczeni byli wg. światowych standardów. W związku z powyższym Wnioskodawca chciałby przekazać darowiznę pieniężną do Spółki, której jest jedynym udziałowcem na zakup specjalistycznego sprzętu medycznego. Wnioskodawca nie jest podmiotem leczniczym i nie może prowadzić działalności leczniczej lecz chce wspierać podmioty lecznicze prowadzące leczenie onkologiczne.


Zgodnie z § 6 Statutu Stowarzyszenia, Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności poprzez:

  1. podnoszenie wiedzy na temat chorób nowotworowych i onkologii, jako dziedziny medycyny;
  2. podnoszenie wiedzy na temat fundamentalnych praw pacjentów onkologicznych w Polsce i Unii Europejskiej;
  3. zwiększenie wpływu osób chorych na nowotwory na politykę zdrowotną państwa;
  4. udział w pracach krajowych i międzynarodowych organizacji do walki z chorobami nowotworowymi;
  5. organizowanie grup wsparcia i samopomocy dla pacjentów onkologicznych;
  6. zapewnienie dostępu do informacji niezbędnych w procesie leczenia dla chorych na nowotwory;
  7. pomoc w dostępie chorym na nowotwory, ich rodzinom lub opiekunom do opieki psychoonkologicznej;
  8. udzielanie pomocy rzeczowej i finansowej w zakresie leczenia i rehabilitacji chorym na nowotwory pozostającym w trudnej sytuacji finansowej;
  9. udzielanie wsparcia finansowego i/lub rzeczowego dla podmiotów leczniczych udzielających świadczeń zdrowotnych chorym na nowotwory;
  10. udzielanie wsparcia finansowego i/lub rzeczowego podmiotom realizującym cele statutowe zbieżne z celami działalności Stowarzyszenia;
  11. otaczanie opieką chorych w szpitalach oraz domach;
  12. propagowanie profilaktyki chorób nowotworowych;
  13. opracowywanie i wydawanie materiałów informacyjnych, propagowanie działalności Stowarzyszenia oraz jego idei i celów;
  14. prowadzenie działalności promocyjnej i artystycznej, organizowanie imprez integracyjnych, kulturowych, rozrywkowych i sportowych;
  15. współdziałanie i pozyskiwanie do współpracy władz, instytucji, podmiotów gospodarczych, oraz organizacji zainteresowanych celami Stowarzyszenia w kraju i za granicą;
  16. prowadzenie i wspomaganie działalności badawczej i naukowej;
  17. prowadzenie działalności wydawniczej.


Do tej pory działalność Stowarzyszenia była nastawiona przede wszystkim na wsparcie konkretnych osób fizycznych - chorych na nowotwory lub ich rodzin będących podopiecznymi Stowarzyszenia. Stowarzyszenie przekazywało darowizny pieniężne na sfinansowanie leczenia lub na pokrycie bieżących kosztów utrzymania dla dzieci, którym jeden z rodziców zmarł na chorobę nowotworową. Stowarzyszenie organizowało również zbiórki pieniężne, a obecnie zbiórki internetowe dla konkretnych osób fizycznych dla pozyskania dla Nich środków pieniężnych na pokrycie kosztów leczenia nowotworów. Stowarzyszenie samodzielnie pokrywało również koszty badań lub leków (chemioterapia) dla chorych na nowotwory, które nie były finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Stowarzyszenie uruchomiło też program wsparcia dla chorych na nowotwory polegający na dofinansowaniu kosztów dojazdu do Szpitala dla chorych spoza powiatu dojeżdżających na chemioterapię jednodniową lub radioterapię ambulatoryjną w formie zryczałtowanych kwot darowizny.

Stowarzyszenie utworzyło spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą S sp. z o.o. (dalej "Spółka") i objęło 100% udziałów w tej spółce. Celem Spółki jest między innymi opieka zdrowotna. Spółka jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, który prowadzi działalność leczniczą w zakładach leczniczych np.: - Szpital; - Przychodnia. Spółka udziela pacjentom nieodpłatnie świadczeń zdrowotnych, głównie finansowanych z budżetu państwa na podstawie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych zawartych z Odziałem Narodowego Funduszu Zdrowia. Niemal całe przychody Spółki stanowią środki z kontraktu z NFZ. Szpital jest szpitalem działającym w ramach tzw. sieci szpitali w Polsce. Ponadto Szpital jest ośrodkiem referencyjnym leczenia nowotworów w ramach tzw. Szybkiej Terapii Onkologicznej. Szpital jest jednym z ośrodków onkologicznych w regionie prowadzącym diagnostykę i leczenie chorób nowotworowych kompleksowo metodami skojarzonymi tj. w zakresie chirurgii onkologicznej, chemioterapii i radioterapii. Akt założycielski Spółki przewiduje, że zysk przeznaczony będzie dla Stowarzyszenia na jego cele statutowe.


Uwzględniając cele, Stowarzyszenie zamierza dokonać na rzecz Spółki darowizny pieniężnej celowej na zakup innowacyjnej, nowoczesnej aparatury medycznej do leczenia chorych na nowotwory, co stanowi wydatkowanie środków na cele statutowe Stowarzyszenia.


Stowarzyszenie chciałoby ułatwić większej ilości chorych na nowotwory leczenie z zastosowaniem najnowszych światowych metod leczniczych przy użyciu wyspecjalizowanego sprzętu poprzez przekazanie Szpitalowi darowizny pieniężnej na zakup sprzętu medycznego.

Szpital udziela świadczeń zdrowotnych chorym na nowotwory. Tym samym przekazanie darowizny celowej na zakup sprzętu medycznego będzie jednym ze sposobów realizacji celów statutowych Stowarzyszenia poprzez udzielenie wsparcia finansowego dla podmiotu leczniczego udzielającego świadczeń zdrowotnych chorym na nowotwory oraz udzielenie wsparcia finansowego podmiotowi realizującemu cele statutowe zbieżne z celami działalności Stowarzyszenia.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy dochody Stowarzyszenia korzystać będą ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w części przeznaczonej i wydatkowanej na celową darowiznę pieniężną dla Spółki, której jedynym udziałowcem jest przedmiotowe Stowarzyszenie z przeznaczeniem na działalność leczniczą chorych na nowotwory jako wydatkowane na cele statutowe Stowarzyszenia?


Zdaniem Wnioskodawcy, dochody Stowarzyszenia w części przeznaczonej i wydatkowanej na cel statutowy jakim będzie ochrona zdrowia poprzez udzielenie Spółce, której jedynym udziałowcem jest przedmiotowe Stowarzyszenie, celowej darowizny pieniężnej na leczenie chorych na nowotwory będą na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania do dochodów Stowarzyszenia, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przeznaczonych i wydatkowanych na celową darowiznę pieniężną dla Spółki, której jedynym udziałowcem jest Wnioskodawca z przeznaczeniem na działalność leczniczą jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2019, poz. 688 ze zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Natomiast zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 pkt 2 organizacjami pozarządowymi są:

  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.


Zadania z zakresu sfery publicznej określone zostały w art. 4 ust. 1 ustawy - sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie:

  1. pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
    1a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
    1b) udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;
  2. działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  3. działalności charytatywnej;
  4. podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
  5. działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;
    5a) działalności na rzecz integracji cudzoziemców;
  6. ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 160 i 138);
  7. działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
  8. promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
  9. działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
  10. działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;
  11. działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
  12. działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
  13. działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  14. nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
  15. działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
  16. kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  17. wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
  18. ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
  19. turystyki i krajoznawstwa;
  20. porządku i bezpieczeństwa publicznego;
  21. obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
  22. upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
    22a) udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
  23. ratownictwa i ochrony ludności;
  24. pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
  25. upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
  26. działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
  27. promocji i organizacji wolontariatu;
  28. pomocy Polonii i Polakom za granicą;
  29. działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;
    29a) działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. poz. 1203, z 2017 r. poz. 60 oraz z 2018 r. poz. 138);
  30. promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
  31. działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
  32. przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
    32a) rewitalizacji;
  33. działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a.

Organizacją pożytku publicznego może być w szczególności organizacja pozarządowa,
jeżeli – z zastrzeżeniem art. 21 - spełnia łącznie wymagania określone w art. 20 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj.:

  1. prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;
  2. może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;
  3. nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;
  4. ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli lub nadzoru
    1. nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
    2. nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
    3. mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;
  5. członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
  6. statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych zawierają zakazy, o których mowa w pkt 6 omawianego artykułu.

Z powołanego przepisu wynika, że organizacja pożytku publicznego nie działa dla osiągnięcia zysku. Nawet w wyjątkowej sytuacji, gdy prowadzi ona dodatkową działalność gospodarczą, dochody z tej działalności muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych. Naruszenie tego wymogu, skutkować będzie utratą statusu organizacji pożytku publicznego.


Zgodnie z art. 24 ust. 1 ww. ustawy, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

  1. podatku dochodowego od osób prawnych,
  2. podatku od nieruchomości,
  3. podatku od czynności cywilnoprawnych,
  4. opłaty skarbowej,
  5. opłat sądowych

- w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865 ze zm.) dalej ustawa o CIT.


Na wstępie należy zauważyć, że w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych ujęto dwa rodzaje zwolnień podatkowych, a mianowicie zwolnienia podmiotowe i przedmiotowe.


Zwolnienia podmiotowe uregulowano w art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w którym enumeratywnie wymieniono podmioty zwolnione od podatku. Zwolnienia przedmiotowe ujęto natomiast w Rozdziale 4 ww. ustawy w przepisach art. 17.


Wnioskodawca nie został ujęty w zamkniętym katalogu zawartym w art. 6 ustawy o CIT, a zatem nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Powyższe nie oznacza jednak, że osiągane przez Stowarzyszenie dochody podlegają opodatkowaniu.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Art. 17 ust. 1b ww. ustawy stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa następujące warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c, tj.:

  1. posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  2. przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej,
  3. zadania realizowane przez organizację pożytku publicznego (wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) muszą w sposób jasny i precyzyjny wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Nieistotne jest przy tym, źródło tego dochodu - czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

Podkreślić należy, że z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy podatkowej wynika natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Tym samym, przepis art. 17 ust. 1a ustawy wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego także w art. 17 ust. 1 pkt 6c tylko do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ale i wydatkuje. Istotne jest to, że samo przeznaczenie dochodu na cele statutowe lub inne społecznie użytecznie i preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie tego dochodu na inny niż statutowy lub społecznie użyteczny cel, to zwolnienie unicestwi.


Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem posiadającym status organizacji pożytku publicznego, nieprowadzącym działalności gospodarczej. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z zapisami Statutu Stowarzyszenie realizuje następujące cele statutowe:

  1. ochrona i promocja zdrowia w zakresie wieloaspektowej problematyki nowotworów;
  2. pomoc i organizacja ruchu wzajemnego niesienia pomocy na rzecz chorych na nowotwory;
  3. zabieganie o leczenie chorych na nowotwory zgodnie ze światowymi standardami;
  4. pomoc w dostępie do opieki medycznej chorym na nowotwory;
  5. podnoszenie świadomości społecznej w zakresie chorób nowotworowych;
  6. wspieranie podmiotów leczniczych prowadzących leczenie chorych na nowotwory;
  7. wspieranie podmiotów realizujących cele statutowe zbieżne z celami Stowarzyszenia;
  8. promocja i organizacja wolontariatu;
  9. dobroczynność publiczna.


Jak podaje Wnioskodawca celem statutowym Stowarzyszenia jest w szczególności wspieranie działalności innych podmiotów, w tym podmiotów leczniczych oraz zabieganie o to by chorzy na nowotwory leczeni byli wg. światowych standardów. W związku z powyższym, w celu realizacji swoich celów statutowych, Wnioskodawca planuje przekazać darowiznę pieniężną do Spółki, której jest jedynym udziałowcem na zakup specjalistycznego sprzętu medycznego. Wnioskodawca nie jest podmiotem leczniczym i samodzielnie nie może prowadzić działalności leczniczej lecz jego celem statutowym jest wspieranie podmiotów leczniczych prowadzących leczenie onkologiczne.

Stowarzyszenie utworzyło spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej "Spółka") i objęło 100% udziałów w tej spółce. Celem Spółki jest między innymi opieka zdrowotna. Spółka jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej. Spółka udziela pacjentom nieodpłatnie świadczeń zdrowotnych, głównie finansowanych z budżetu państwa na podstawie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych zawartych z NFZ.


Stowarzyszenie zamierza dokonać na rzecz Spółki darowizny pieniężnej celowej na zakup innowacyjnej, nowoczesnej aparatury medycznej do leczenia chorych na nowotwory, co stanowi wydatkowanie środków na cele statutowe Stowarzyszenia.


Szpital udziela świadczeń zdrowotnych chorym na nowotwory. Tym samym przekazanie darowizny celowej na zakup sprzętu medycznego będzie jednym ze sposobów realizacji celów statutowych Stowarzyszenia poprzez udzielenie wsparcia finansowego dla podmiotu leczniczego udzielającego świadczeń zdrowotnych chorym na nowotwory oraz udzielenie wsparcia finansowego podmiotowi realizującemu cele statutowe zbieżne z celami działalności Stowarzyszenia.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące przepisy prawa należy podkreślić, że cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Wskazać należy, że co do zasady, wydatki poniesione na realizację celów statutowych Wnioskodawcy, wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT. Działania Wnioskodawcy podejmowane w ramach realizacji celów statutowych Stowarzyszenia zgodne są z art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie i realizują założenia ustawodawcy przewidziane w tym przepisie.

Zdaniem tutejszego organu, działania Wnioskodawcy, polegające na udzielaniu celowych darowizn pieniężnych Spółce na działalność leczniczą, a dokładnie na zakup specjalistycznego sprzętu medycznego służącego jedynie prowadzeniu działalności leczniczej, spełniają założenia Statutu i realizują cele statutowe Wnioskodawcy. Tym samym wydatki poniesione na celową darowiznę pieniężną z przeznaczeniem na zakup specjalistycznego sprzętu medycznego służącego działalności leczniczej, podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.


Stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj