Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.430.2019.2.NK
z 18 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2019 r. (data wpływu 18 września 2019 r.), uzupełnionym pismami z dnia 1 października 2019 r. (data wpływu 1 października 2019 r.), z dnia 29 października 2019 r. (data wpływu 29 października 2019 r.) oraz z dnia 30 października 2019 r. (data wpływu 30 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 1 października 2019 r. (data wpływu 1 października 2019 r.) o kompletny wniosek ORD-IN o wydanie interpretacji, z dnia 29 października 2019 r. (data wpływu 29 października 2019 r.) o wskazanie przedmiotu wniosku oraz z dnia 30 października 2019 r. (data wpływu 30 października 2019 r.) o doprecyzowanie przedstawionego opisu sprawy i własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (jak określono w piśmie z dnia 29 października 2019 r., ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 30 października 2019 r.).

Miasto (…) (zwane dalej: „Miasto”, „Wnioskodawca”, „Zainteresowany”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Miasto w roku 2019 zamierza ponieść wydatki na następujące zadanie: „(…)”.

Miasto zamierza skorzystać z dofinansowania inwestycji ze środków Unii Europejskiej. Miasto zamierza ubiegać się o dofinansowanie projektu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Inwestycja będzie polegać na termomodernizacji budynku stanowiącego mienie użyteczności publicznej Miasta (…) (Miejski Ośrodek (…)). Ponoszone w tym zakresie wydatki udokumentowane będą wystawionymi na Miasto przez nabywców fakturami VAT.

Po zakończeniu realizacji inwestycji modernizowany budynek pozostanie własnością Miasta i nie będzie przekazany na rzecz podmiotów zewnętrznych.

W ramach projektu przewidziano:

  • przedsięwzięcie dotyczące poprawy efektywności energetycznej budynku użyteczności publicznej (…).

Inwestycja obejmuje:

  1. Usprawnienie dotyczące bryły budynku (zmniejszające straty ciepła przez przenikanie i wentylację):
    • docieplenie ścian zewnętrznych,
    • docieplenie stropodachu,
    • docieplenie stropu nad piwnicą,
    • wymiana okien,
    • wymiana drzwi zewnętrznych.
  2. Usprawnienia dotyczące systemu grzewczego budynku (zmniejszenie zużycia ciepła):
    • modernizacja instalacji c.o. (wymiana pieca),
    • modernizacja c.w.u. (zastosowanie pompy ciepła).
  3. Wymiana opraw oświetleniowych na LED.

Efekty inwestycji, czyli ocieplony budynek będzie służył do zapewnienia godziwych warunków pracy, poprawie warunków zdrowotnych pracowników i petentów (…) oraz pracowników i petentów (…). Dodatkowym efektem będzie ograniczenie zużycia energii cieplnej w budynku, energii elektrycznej oraz zredukuje się emisję gazów cieplarnianych. Inwestycja wpłynie na przeciwdziałanie zmianom klimatu poprzez zmniejszenie ilości energii, która jest wykorzystywana na cele ogrzewania pomieszczeń budynku.

Realizacja inwestycji będzie służyć poprawie jakości życia mieszkańców, jakości życia społecznego poprzez polepszenie stanu infrastruktury w mieście oraz jej lepszemu przystosowaniu do potrzeb. Inwestycja wywrze pozytywny wpływ na przywrócenie i utrwalenie ładu przestrzennego poprzez ponowne wykorzystanie terenu, poprawę estetyki obiektu zlokalizowanego na terenie Miasta. Efekty projektu będą dedykowane wszystkim mieszkańcom.

W budynku użyteczności publicznej Miasto realizuje 2 zadania statutowe:

  1. w części budynku użyteczności publicznej (…) realizowane są zadania statutowe Miejskiego Ośrodka (…). Zadania (…) są realizowane na podstawie Uchwały nr (…) Rady Miasta X z dnia (…) w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka (…),
  2. w budynku użyteczności publicznej znajdującej się przy ul. (…) realizowane są zadania statutowe Miejskiej Komisji (…). Zadania ww. komisji realizowane na podstawie Zarządzenia nr (…) Burmistrza Miasta z dnia (…) w sprawie ustalenia Regulaminu Pracy Miejskiej Komisji (…).

Jednostka organizacyjna Miasta, tj. Miejski Ośrodek (…) wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynności, które wykonuje Miejski Ośrodek (…) to m.in.:

  • Organizacja i wykonywanie całokształtu spraw w zakresie pomocy społecznej na terenie gminy,
  • Ośrodek realizuje zadania własne gminy oraz zadania zlecone przez administrację rządową z zakresu pomocy społecznej,
  • Ośrodek wykonuje inne zadania z zakresu pomocy społecznej zlecone przez administrację rządową i samorządową, tworzy i realizuje programy osłonowe przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu,
  • Ośrodek przy realizacji zadań statutowych współpracuje z innymi jednostkami organizacyjnymi gminy, innymi jednostkami pomocy społecznej, administracją rządową i samorządową, sądami, policją, służbą zdrowia i innymi podmiotami realizującymi zadania z zakresu działania Ośrodka.

Wytworzone w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Miasto do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do inwestycji termomodernizacji budynku użyteczności publicznej, która będzie przeprowadzona w roku 2019 Miasto będzie miało prawo do skorzystania z odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie wyrażone w piśmie z dnia 30 października 2019 r.), nie będzie mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zawartego w cenie nabywanych towarów i usług związanych z wykonywaniem zadań w ramach projektu pn. „(…)”. Miasto nie będzie zawierało umów na odpłatne udostępnianie pomieszczeń w budynku Miejskiego Ośrodka (…). W wyremontowanym budynku będzie mieściła się nadal siedziba Miejskiego Ośrodka (…) oraz pomieszczenia dla pracowników i petentów Miejskiej Komisji (…). Są to zadania statutowe Miasta realizowane na podstawie ustawy o samorządzie gminnym: art. 7 ust. 1 pkt 15: utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych oraz art. 7 ust. 1 pkt 6: w zakresie pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.

Wytworzone w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Miasto do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (pkt 6),
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 15).

Na podstawie art. 9 ust. 1 powołanej ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Miasto w roku 2019 zamierza ponieść wydatki na następujące zadanie: „(…)”. Miasto zamierza skorzystać z dofinansowania inwestycji ze środków Unii Europejskiej oraz zamierza ubiegać się o dofinansowanie projektu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Inwestycja będzie polegać na termomodernizacji budynku stanowiącego mienie użyteczności publicznej Miasta (Miejski Ośrodek (…)). Ponoszone w tym zakresie wydatki udokumentowane będą wystawionymi na Wnioskodawcę przez nabywców fakturami VAT. Po zakończeniu realizacji inwestycji modernizowany budynek pozostanie własnością Miasta i nie będzie przekazany na rzecz podmiotów zewnętrznych. W ramach projektu przewidziano:

  • przedsięwzięcie dotyczące poprawy efektywności energetycznej budynku użyteczności publicznej (…).

Inwestycja obejmuje:

  1. Usprawnienie dotyczące bryły budynku (zmniejszające straty ciepła przez przenikanie i wentylację):
    • docieplenie ścian zewnętrznych,
    • docieplenie stropodachu,
    • docieplenie stropu nad piwnicą,
    • wymiana okien,
    • wymiana drzwi zewnętrznych.
  2. Usprawnienia dotyczące systemu grzewczego budynku (zmniejszenie zużycia ciepła):
    • modernizacja instalacji c.o. (wymiana pieca),
    • modernizacja c.w.u. (zastosowanie pompy ciepła).
  3. Wymiana opraw oświetleniowych na LED.

Efekty inwestycji, czyli ocieplony budynek będzie służył do zapewnienia godziwych warunków pracy, poprawie warunków zdrowotnych pracowników i petentów (…) oraz pracowników i petentów Miejskiej Komisji (…). Dodatkowym efektem będzie ograniczenie zużycia energii cieplnej w budynku, energii elektrycznej oraz zredukuje się emisję gazów cieplarnianych. Inwestycja wpłynie na przeciwdziałanie zmianom klimatu poprzez zmniejszenie ilości energii, która jest wykorzystywana na cele ogrzewania pomieszczeń budynku. Realizacja inwestycji będzie służyć poprawie jakości życia mieszkańców, jakości życia społecznego poprzez polepszenie stanu infrastruktury w mieście oraz jej lepszemu przystosowaniu do potrzeb. Inwestycja wywrze pozytywny wpływ na przywrócenie i utrwalenie ładu przestrzennego poprzez ponowne wykorzystanie terenu, poprawę estetyki obiektu zlokalizowanego na terenie Miasta. Efekty projektu będą dedykowane wszystkim mieszkańcom.

W budynku użyteczności publicznej Miasto realizuje 2 zadania statutowe:

  1. w części budynku użyteczności publicznej (…) realizowane są zadania statutowe Miejskiego Ośrodka (…). Zadania są realizowane na podstawie Uchwały nr (…) Rady Miasta z dnia (…) w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Ośrodka (…),
  2. w budynku użyteczności publicznej (…) realizowane są zadania statutowe Miejskiej Komisji (…). Zadania ww. komisji realizowane na podstawie Zarządzenia nr (…) Burmistrza Miasta X z dnia (…) w sprawie ustalenia Regulaminu Pracy Miejskiej Komisji (…).

Jednostka organizacyjna Miasta, tj. Miejski Ośrodek (...) wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynności, które wykonuje Miejski Ośrodek to m.in.:

  • Organizacja i wykonywanie całokształtu spraw w zakresie pomocy społecznej na terenie gminy,
  • Ośrodek realizuje zadania własne gminy oraz zadania zlecone przez administrację rządową z zakresu pomocy społecznej,
  • Ośrodek wykonuje inne zadania z zakresu pomocy społecznej zlecone przez administrację rządową i samorządową, tworzy i realizuje programy osłonowe przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu,
  • Ośrodek przy realizacji zadań statutowych współpracuje z innymi jednostkami organizacyjnymi gminy, innymi jednostkami pomocy społecznej, administracją rządową i samorządową, sądami, policją, służbą zdrowia i innymi podmiotami realizującymi zadania z zakresu działania Ośrodka.

Wytworzone w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Miasto do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z informacji zawartych we wniosku wynika, że po zakończeniu realizacji inwestycji modernizowany budynek pozostanie własnością Miasta i nie będzie przekazany na rzecz podmiotów zewnętrznych. Efekty inwestycji, czyli ocieplony budynek będzie służył do zapewnienia godziwych warunków pracy, poprawie warunków zdrowotnych pracowników i petentów (…) oraz pracowników i petentów Miejskiej Komisji (…). Dodatkowym efektem będzie ograniczenie zużycia energii cieplnej w budynku, energii elektrycznej oraz zredukuje się emisję gazów cieplarnianych. Inwestycja wpłynie na przeciwdziałanie zmianom klimatu poprzez zmniejszenie ilości energii, która jest wykorzystywana na cele ogrzewania pomieszczeń budynku. Realizacja inwestycji będzie służyć poprawie jakości życia mieszkańców, jakości życia społecznego poprzez polepszenie stanu infrastruktury w mieście oraz jej lepszemu przystosowaniu do potrzeb. Inwestycja wywrze pozytywny wpływ na przywrócenie i utrwalenie ładu przestrzennego poprzez ponowne wykorzystanie terenu, poprawę estetyki obiektu zlokalizowanego na terenie Miasta. Efekty projektu będą dedykowane wszystkim mieszkańcom. Wytworzone w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Miasto do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Zatem w analizowanej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do inwestycji pn. „(…)”, która będzie przeprowadzona w roku 2019 Miasto nie będzie miało prawa do skorzystania z odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj