Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.539.2019.1.AW
z 19 listopada 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2019 r. (data wpływu 15 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Województwo jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa (Dz. U. 2019 r., poz. 512) oraz o uchwalony na jej podstawie Statut (Uchwała Sejmiku Województwa … z dnia … lipca 2005 r.).

Zgodnie z art. 31 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 tej ustawy Zarząd Województwa jest organem wykonawczym Województwa, który realizuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek budżetowych.

Województwo jest beneficjentem Działania (…) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 i w ramach tego działania, jako partner, ubiega się o środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie projektu partnerskiego pn. „…”. W ramach projektu partnerskiego, którego Liderem jest Muzeum (…), Województwo jako partner w projekcie będzie realizowało cele związane z ochroną różnorodności biologicznej.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje:

  • opracowanie ekspertyzy przyrodniczej pn. „…”. Celem tego działania jest rozpoznanie zagrożeń związanych z ruchem turystycznym i wskazanie sposobów jego kanalizowania, które poprawią możliwości ochrony najcenniejszych siedlisk i gatunków na terenie parku;
  • stworzenie edukacyjnej ścieżki …; … to gra terenowa umożliwiająca poszukiwanie i chowanie skarbów, a w ramach projektu zostanie założonych 20 tzw. „skrytek” o tematyce przyrodniczej związanej z walorami … Parku Krajobrazowego, a wytyczona poprzez „(…)” ścieżka będzie prowadziła przez miejsca atrakcyjne przyrodniczo;
  • wydanie edukacyjnego przewodnika po … Parku Krajobrazowym, w ramach działania planuje się przygotowanie i druk publikacji, gdzie niespecjalistycznym językiem zostaną spopularyzowane najważniejsze treści związane z koniecznością ochrony najcenniejszych gatunków i siedlisk, w tym obszarów wodno-błotnych na terenie … Parku Krajobrazowego. Niniejsze działania mają się przyczynić do zwiększenia poziomu akceptacji społecznej i kształtować postawy pro przyrodnicze.

Rezultatem projektu będzie także uzupełnienie wiedzy na temat walorów przyrodniczych oraz potrzeb ich ochrony, a także zidentyfikowanie największych zagrożeń.

Oszacowana wartość powyższych zadań to … zł, z tego 85%, co stanowi kwotę … zł będzie współfinansowane ze środków unijnych, a pozostała kwota stanowić będzie wkład własny województwa. Ponadto w ramach projektu partner przewiduje także koszty pośrednie związane z zatrudnieniem 2 osób. Projekt realizowany będzie w latach 2019-2021.

Realizacja przedmiotowego projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawą z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa – art. 14 ust. 1 pkt 1 i 8 stanowi, że Samorząd Województwa wykonuje zadania w zakresie m.in. edukacji publicznej i ochrony środowiska, w tym ochrony przyrody. Partner projektu – Województwo, jest odpowiedzialny za prawidłową realizację projektu w zakresie wymienionych powyżej zadań, w szczególności za odpowiednie zarządzanie administracyjne, finansowe i techniczne oraz monitorowanie ich realizacji.

Województwo prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu województwa, uchwalanego na rok kalendarzowy.

Województwo jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na nabywcę: Województwo, (…), natomiast odbiorcą faktur będzie: Urząd Marszałkowski Województwa, (…).

W wyniku realizacji projektu Województwo nie będzie osiągało jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu – jego efekty nie będą wykorzystywane przez Województwo do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z warunkami przyznawania pomocy ze środków unijnych, Województwo jako beneficjent (partner w projekcie) zobowiązany jest dołączyć indywidualną interpretację: czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Województwo będzie miało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn.: „…”.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2018 r. poz. 2174) – obejmują wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zgodnie z przywołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunek uprawniający do odliczenia w powyższym przypadku nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Województwo nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2019 r., poz. 512, z późn. zm.), organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, dysponuje mieniem wojewódzkim, prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

W świetle art. 11 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa określa strategię rozwoju województwa, uwzględniającą w szczególności następujące cele: pobudzanie aktywności gospodarczej (pkt 2), zachowanie wartości środowiska kulturowego i przyrodniczego przy uwzględnieniu potrzeb przyszłych pokoleń (pkt 4), kształtowanie i utrzymanie ładu przestrzennego (pkt 5).

Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 1 i 6 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się: trzymanie i rozbudowa infrastruktury społecznej i technicznej o znaczeniu wojewódzkim (pkt 2), racjonalne korzystanie z zasobów przyrody oraz kształtowanie środowiska naturalnego, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju (pkt 5).

W myśl art. 11 ust. 3 ustawy o samorządzie województwa, strategia rozwoju województwa jest realizowana przez programy rozwoju, regionalny program operacyjny, program służący realizacji umowy partnerstwa i kontrakt terytorialny, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Natomiast art. 14 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy o samorządzie województwa stanowi, że samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego i ochrony środowiska.

Z opisu sprawy wynika, że Województwo jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Województwo jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa oraz o uchwalony na jej podstawie Statut.

Zarząd Województwa jest organem wykonawczym Województwa, który realizuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek budżetowych.

Województwo jest beneficjentem Działania (…) – Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa i w ramach tego działania, jako partner, ubiega się o środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie projektu partnerskiego pn. „…”. W ramach projektu partnerskiego, którego Liderem jest Muzeum (…), Województwo jako partner w projekcie będzie realizowało cele związane z ochroną różnorodności biologicznej.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje:

  • opracowanie ekspertyzy przyrodniczej pn. „…”. Celem tego działania jest rozpoznanie zagrożeń związanych z ruchem turystycznym i wskazanie sposobów jego kanalizowania, które poprawią możliwości ochrony najcenniejszych siedlisk i gatunków na terenie parku;
  • stworzenie edukacyjnej ścieżki …; … to gra terenowa umożliwiająca poszukiwanie i chowanie skarbów, a w ramach projektu zostanie założonych 20 tzw. „skrytek” o tematyce przyrodniczej związanej z walorami … Parku Krajobrazowego, a wytyczona poprzez „(…)” ścieżka będzie prowadziła przez miejsca atrakcyjne przyrodniczo;
  • wydanie edukacyjnego przewodnika po … Parku Krajobrazowym, w ramach działania planuje się przygotowanie i druk publikacji, gdzie niespecjalistycznym językiem zostaną spopularyzowane najważniejsze treści związane z koniecznością ochrony najcenniejszych gatunków i siedlisk, w tym obszarów wodno-błotnych na terenie … Parku Krajobrazowego. Niniejsze działania mają się przyczynić do zwiększenia poziomu akceptacji społecznej i kształtować postawy pro przyrodnicze.

Rezultatem projektu będzie także uzupełnienie wiedzy na temat walorów przyrodniczych oraz potrzeb ich ochrony, a także zidentyfikowanie największych zagrożeń.

Oszacowana wartość powyższych zadań to … zł, z tego 85%, co stanowi kwotę … zł będzie współfinansowane ze środków unijnych, a pozostała kwota stanowić będzie wkład własny województwa. Ponadto w ramach projektu partner przewiduje także koszty pośrednie związane z zatrudnieniem 2 osób.

Realizacja przedmiotowego projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawą z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa – art. 14 ust. 1 pkt 1 i 8 stanowi, że Samorząd Województwa wykonuje zadania w zakresie m.in. edukacji publicznej i ochrony środowiska, w tym ochrony przyrody. Partner projektu – Województwo, jest odpowiedzialny za prawidłową realizację projektu w zakresie wymienionych powyżej zadań, w szczególności za odpowiednie zarządzanie administracyjne, finansowe i techniczne oraz monitorowanie ich realizacji.

Województwo prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu województwa, uchwalanego na rok kalendarzowy.

Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na nabywcę: Województwo, natomiast odbiorcą faktur będzie: Urząd Marszałkowski Województwa …. W wyniku realizacji projektu Województwo nie będzie osiągało jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu – jego efekty nie będą wykorzystywane przez Województwo do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z warunkami przyznawania pomocy ze środków unijnych, Województwo jako beneficjent (partner w projekcie) zobowiązany jest dołączyć indywidualną interpretację: czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W analizowanej sprawie – pomimo, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT – warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony. Jak wskazał Zainteresowany – nie będzie on osiągał jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu – efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Niego do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Niego, beneficjenta Działania (…) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa i w ramach tego działania, jako partner, ubiega się o środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie projektu partnerskiego.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją projektu pn. „…”. Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj