Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.19.2019.1.RMA
z 4 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2019 r. (data wpływu 18 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 listopada 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest organizacją posiadającą osobowość prawną, nie jest „płatnikiem podatku VAT” i nie figuruje w ewidencji „płatników podatku VAT”. Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie, podpisując umowę o przyznanie pomocy. Operacja dotyczy zadania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie wzmocnienia kapitału społecznego, w tym przez promowanie obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych, zrealizowanego w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” p.n.: „Modernizacja infrastruktury rekreacyjnej na terenie (…)”.


W wyniku realizacji zadania osiągnięty zostanie cel: „Modernizacja niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej poprzez rozbudowę i adaptację wiaty gospodarczej na budynek świetlicy, pełniącej funkcję wypoczynkowo-społeczno-kulturalną”.


Świetlica wiejska stanowi miejsce spotkań integrujące środowisko lokalne. Administratorem świetlicy jest Wnioskodawca. Godziny otwarcia zostaną określone harmonogramem dostosowanym do stałych zajęć prowadzonych dla dzieci, młodzieży i dorosłych oraz potrzeb mieszkańców. Zajęcia prowadzone będą przez opiekuna świetlicy. Uczestnictwo w nich będzie dobrowolne i nieodpłatne. Ze świetlicy będą mogli korzystać mieszkańcy wsi oraz inne osoby po wcześniejszym uzgodnieniu.


W ramach swojej działalności przewiduje się stworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz kół zainteresowań. Będą odbywały się zajęcia z elementami biblioterapii, arteterapii, muzykoterapii czynnej i receptywnej, warsztaty filmowe dla młodzieży. Ponadto będą się odbywały zajęcia terapeutyczno-kompetencyjne dla uczniów i seniorów. Jednocześnie świetlica umożliwi organizowanie spotkań integracyjnych, okolicznościowych oraz wystawianie przez osoby niepełnosprawne małych form teatralnych i muzycznych (spektakl, koncert), które pozytywnie wzmocnią ich samoocenę i wpłyną na integrację ze środowiskiem lokalnym. Do świetlicy zakupione zostaną stoły i krzesła. Jednocześnie zostanie wyposażona w sprzęt multimedialny, dzięki czemu możliwe będzie organizowanie projekcji filmów, prelekcji, wernisaży.


Świetlica stanowi element kompleksu rekreacyjno-wypoczynkowego w (…). Tereny te obejmują stawy, tereny leśne z zabytkowymi alejkami i ścieżkami dydaktycznymi, ogródki terapeutyczne, letnią siłownię, mini zoo. Ponadto wyznaczone są tutaj miejsca do wypoczynku z ławkami, stolikami, altanki wypoczynkowe, miejsce na ognisko oraz grill. Celem projektu jest poszerzenie wachlarza usług rekreacyjnych o bazę infrastrukturalną oraz ochronę i waloryzację dziedzictwa przyrodniczego przy jednoczesnym zapewnieniu jego właściwej dostępności niekomercyjnej dla wszystkich zainteresowanych, w tym przede wszystkim dla osób niepełnosprawnych.


W wyniku realizacji operacji zadania „Modernizacja infrastruktury rekreacyjnej na terenie (…)” zostaną osiągnięte następujące rezultaty:

  1. zwiększenie potencjału i atrakcyjności kulturalnej oraz rekreacyjnej regionu,
  2. ochrona i promocja dziedzictwa kulturowego poprzez wspólne działania Powiatu (…) i Lokalnej Grupy Działania (…),
  3. zwiększenie liczby potencjalnych użytkowników świetlicy poprzez promocję działalności na stronie internetowej Stowarzyszenia,
  4. aktywizacja kulturalno-rekreacyjna wielopokoleniowej społeczności z okolic, w tym osób niepełnosprawnych,
  5. szerszy dostęp do wydarzeń kulturalnych i artystycznych dla osób zamieszkałych na terenach wiejskich,
  6. pozytywny wpływ na samoocenę osób niepełnosprawnych zagrożonych zjawiskiem marginalizacji społecznej,
  7. integracja społeczności lokalnej z osobami niepełnosprawnymi.

Wnioskodawca chce zaliczyć koszty podatku VAT realizowanej operacji do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie. Musi jednak wykazać, iż nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Wykonane usługi oraz dokonane zakupy w celu realizacji ww. operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z zapisami powyższego rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją zadania zalicza się podatek od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. C rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego Na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dot. Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006. W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o płatność, składanego przez Stowarzyszenie - interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, Stowarzyszenie jest zobligowane do dostarczenia takiej interpretacji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu „Modernizacja infrastruktury rekreacyjnej na terenie (…)” współfinansowanego w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie promowania obszaru objętego LSR, w tym produktów i usług lokalnych?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Stosownie się do art. 86 ust. 1 ustawy 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur, gdyż nabywane usługi i towary nie są przedmiotem dalszego obrotu i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz gdy podatek naliczony związany jest z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest organizacją posiadającą osobowość prawną. Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie, podpisując umowę o przyznanie pomocy. Operacja dotyczy zadania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie wzmocnienia kapitału społecznego, w tym przez promowanie obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych, zrealizowanego w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” p.n.: „Modernizacja infrastruktury rekreacyjnej na terenie (…)”.


W wyniku realizacji zadania osiągnięty zostanie cel: „Modernizacja niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej poprzez rozbudowę i adaptację wiaty gospodarczej na budynek świetlicy, pełniącej funkcję wypoczynkowo-społeczno-kulturalną”.


Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Wykonane usługi oraz dokonane zakupy w celu realizacji ww. operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego (możliwości odzyskania podatku VAT) z faktur związanych z realizacją ww. projektu.


Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie przesłanek, o których mowa w art. 86 ust. 1 oraz w art. 88 ust. 4 ustawy, warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Wykonane usługi oraz dokonane zakupy w celu realizacji ww. operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego (możliwości odzyskania podatku VAT) z faktur związanych z realizacją projektu „Modernizacja infrastruktury rekreacyjnej na terenie (…)” współfinansowanego w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie promowania obszaru objętego LSR, w tym produktów i usług lokalnych.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj