Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.434.2019.2.AM
z 18 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2019 r. (data wpływu 7 października 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2019 r. (data nadania 6 grudnia 2019 r., data wpływu 11 grudnia 2019 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP2-2.4010.434.2019.1.AM z dnia 26 listopada 2019 r. (data nadania 26 listopada 2019 r., data odbioru 29 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania ograniczenia wynikającego z art. 15e ust. 1 do kosztów usług nabywanych w ramach:

  • Umowy 1 usługi wskazane pod numerem: 1.3 (z zakresu usług rozwoju rynku), 1.4 (z zakresu usług marketingu),
  • Umowy 3 usługi wskazane pod numerem: 3.1 (z zakresu sprzedaży i marketingu),
  • Umowy 6 usługi wskazane pod numerem: 6.4 (z zakresu zarządzania),
  • Umowy 7A, 7B, 7C usługi wskazane pod numerem: 7A.1 (Międzynarodowy budżet marketingowy dla działu pielęgnacji urody), 7B.1 (Międzynarodowy budżet marketingowy dla działu środków piorących i utrzymania czystości), 7C.1 (Międzynarodowy budżet marketingowy dot. substancji klejących),

jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania ograniczenia wynikającego z art. 15e ust. 1 do kosztów usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką kapitałową z siedzibą w Polsce. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, tj. podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów w Polsce oraz jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Spółka jest jednym z podmiotów funkcjonujących w ramach międzynarodowej grupy kapitałowej (…) (dalej: „Grupa”). Grupa zakłada istnienie wyspecjalizowanych podmiotów odpowiedzialnych za poszczególne funkcje w ramach łańcucha produkcji i dostawy towarów. W związku z tym, w Grupie funkcjonują między innymi podmioty odpowiedzialne za produkcję, sprzedaż produktów i usług oraz świadczenie wyspecjalizowanych usług na rzecz innych podmiotów z Grupy. W ramach powyższego, Wnioskodawca działa jako podmiot odpowiedzialny za sprzedaż produktów chemicznych, zakupionych w głównej mierze od podmiotów z Grupy.

Z uwagi na fakt, że Spółka jest podmiotem ukierunkowanym na dystrybucję, nabywa od innych podmiotów, w tym podmiotów powiązanych ze Spółką w rozumieniu przepisów o cenach transferowych, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT – usługi mające na celu wsparcie Spółki w realizacji jej funkcji dystrybucyjnych.

W związku z powyższym, Spółka zawarła następujące umowy z podmiotami z Grupy:

  1. Umowa na wsparcie usługowe z (…) – usługi regionalne (ang. Service support agreement – Regional Service Contract) (dalej: „Umowa 1”), w której usługodawca (dalej: „Usługodawca 1”) zobowiązał się świadczyć na rzecz Spółki usługi z następujących obszarów: usługi techniczne, inżynieryjne, zarządzanie produktem i rozwojem na rynku i marketingu – (dalej: „Usługi z grupy 1”);
  2. Umowa usługowa z (…) (ang. Services agreement) (dalej: „Umowa 2”), w której usługodawca (dalej: „Usługodawca 2”) zobowiązał się świadczyć na rzecz Spółki usługi z następujących obszarów:
    • Obszar 1: Usługi wsparcia klienckiego;
    • Obszar 2: Usługi finansowe – tj. usługi zakupów, księgowości, kontrolingu operacyjnego, raportowania, IDH – utrzymywanie danych dostawców/klientów/banków, indeksowanie faktur;
    • Obszar 3: Planowanie inwentarza tj. ocena planowania zapotrzebowania, planowanie uzupełniania, zarządzanie wyjątkowe;
    • Obszar 4: Zamówienie marketingowe i wsparcie budżetowe;
    • Obszar 5: Planowanie dostaw;
    • Obszar 6: Usługi HR;
    • Obszar 7: Source-to-Pay;
    • Obszar 8: Łańcuch dostaw – (dalej: „Usługi z grupy 2”);
  3. Umowa usługowa z (…) (ang. Services agreement) (dalej: „Umowa 3”), w której usługodawca (dalej: „Usługodawca 3”) zobowiązał się świadczyć na rzecz Spółki usługi z następujących obszarów: sprzedaży, marketingu, rekrutacji pracowników i szkoleniu personelu, finansów, księgowości, usług prawnych, podatkowych, ubezpieczeniowych i zarządzania, korporacyjnego – (dalej: „Usługi z grupy 3”);
  4. Umowa o pośrednictwie z (…) (dalej: „Umowa 4”), w której usługodawca (dalej: „Usługodawca 4”) zobowiązał się do zawierania na płaszczyźnie międzynarodowej umów odnoszących się do prawa sprzedaży towarów opatrzonych marką … w lokalnych sieciach handlowych oraz prawo do ustalenia sposobu obliczenia opłaty za przyznane prawa – (dalej: „Usługi z grupy 4”); Umowa 4 została zawarta z uwagi na lepszą pozycję wyjściową Spółki do negocjacji w stosunku do międzynarodowych przedsiębiorstw handlowych, przez które są sprzedawane towary ….
  5. Umowa usługowa z (…) (dalej: „Umowa 5”), w której usługodawca (dalej: „Usługodawca 5”) zobowiązał do lokalnego wsparcia technicznego – (dalej: „Usługi z grupy 5”);
  6. Umowa z (…) o świadczenie usług (dalej: „Umowa 6”), w której usługodawca (dalej: „Usługodawca 6”) zobowiązał się świadczyć na rzecz Spółki usługi z następujących obszarów: podnajmu powierzchni biurowej i wyposażenia, audytu, szkolenia BHPiOŚ i ISO, oraz szeroko pojętych usług zarządzania – (dalej: „Usługi z grupy 6”);
  7. Umowy serwisowe z (…) dotyczące:
    7.1 Globalny budżet marketingowy („IMB”), dywizja kosmetyki (z ang. B...) (klienci profesjonalni i detaliczni); (dalej: „Umowa 7A”),
    7.2 Międzynarodowy budżet marketingowy („IMB”) dywizja środki piorące i utrzymania czystości (…) (dalej: „Umowa 7B”),
    7.3. Międzynarodowy budżet marketingowy („IMB”), dywizja substancje klejące (…), (dalej: „Umowa 7C”), w której usługodawca (dalej: „Usługodawca 7”) zobowiązał się do świadczenia na rzecz Spółki szerokopojętych usług marketingowych - (dalej: „Usługi z grupy 7”);
  8. Umowa uczestnictwa w programie pracowniczym z (…) (dalej: „Umowa 8”), w której usługodawca (dalej: „Usługodawca 8”) opracował plan pracowniczy, na podstawie którego pracownicy spółki mogą nabywać udziały – (dalej: „Usługi z grupy 8”)

– łącznie zwane: „Umowy”.


W dalszej części wniosku, Usługodawca 1, Usługodawca 2, Usługodawca 3, Usługodawca 4, Usługodawca 5, Usługodawca 6, Usługodawca 7, Usługodawca 8, łącznie są zwani: „Usługodawcy”.


W ramach poszczególnych obszarów Usług z grupy 1 z zakresu Umowy 1 można wymienić następujące rodzaje usług wykonywanych przez Usługodawcę 1 nabywanych przez Wnioskodawcę:


1.1. Z zakresu usług technicznych:

  • Usługi techniczne dla spółek powiązanych i klientów,
  • Przeprowadzanie wewnętrznych i zewnętrznych szkoleń i seminariów technicznych,
  • Rozkład (ang. teardown) produktu na czynniki pierwsze,
  • Techniczne wsparcie wszystkich grup produktów,
  • Techniczne wsparcie rozwoju produktów,
  • Techniczne wsparcie i rozwój wyposażenia,
  • Wprowadzanie nowych poziomów i zakresów produktów,
  • Wsparcie projektów aplikacji/technologii,
  • Zarządzanie zasobami wiedzy,
  • Prezentacja nowych procesów i technologii,
  • Rozwój kluczowych aplikacji i szkolenie z jej zakresu;


1.2. Z zakresu usług zarządzania produktem:

  • Wprowadzanie produktów lub nowych opakowań,
  • Dostosowywanie linii produkcyjnej,
  • Transfer produktu,
  • Wdrażanie nowej linii produkcyjnej;


1.3. Z zakresu usług rozwoju rynku:

  • Badanie rynku,
  • Badanie on-line rynku (ang. e-commerce),
  • Targetowanie rynku i produktu,
  • Rozwój innowacyjnych koncepcji z zakresu marketingu,
  • Wsparcie we wdrożeniu;


1.4. Z zakresu usług marketingu:

  • Marketing bezpośredni w krajach EMEA, tj. kraje leżące na obszarze Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki,
  • Międzynarodowe materiały reklamowe,
  • Internet i intranet,
  • Marketing strategii centralnej,
  • Badanie on-line rynku,
  • Ulotki produktu,
  • Targi międzynarodowe;


Wynagrodzenie za usługi wynikające z Umowy 1 kalkulowane jest w oparciu o poniesione koszty bezpośrednie i pośrednie przez Usługodawcę 1, powiększone o marżę.


W ramach poszczególnych obszarów Usług z grupy 2 z zakresu Umowy 2 można wymienić następujące rodzaje wykonywanych przez Usługodawcę 2 usług, nabywanych przez Wnioskodawcę:


Usługi z obszaru 1:


2.1 Z zakresu usług klienckich/obsługi klienta:

  • Zarządzanie danymi współmiernie z organizacją sprzedaży,
  • Ręczne wprowadzanie zamówień,
  • Zapewnienie wprowadzenia zamówień sprzedaży w wyznaczonym czasie,
  • Fakturowanie,
  • Zarządzanie rabatami,
  • Zarządzanie wnioskami,
  • Uczestnictwo w wewnętrznych projektach dotyczących strefy usług klienckich,
  • Wsparcie wewnętrzne próśb, problemów i projekty efektywnościowe z klientami,
  • Współpraca w zakresie dokumentacji,
  • Eksport dokumentacji;


Usługi z obszaru 2:


2.2. Z zakresu usług obsługi płatności (ang. order to cash):

  • Przetwarzanie należności od podmiotów powiązanych,
  • Księgowanie płatności przychodzących,
  • Dokonywanie poboru i odliczeń,
  • Zarządzanie należnościami;


2.3. Z zakresu usług księgowości:

  • Zamykanie ksiąg,
  • Księgowość z obszaru księgi głównej,
  • Zamykanie księgowych okresów,
  • Środki trwałe;
  • Księgowość z obszaru rachunków bankowych
  • Zarządzanie środkami finansowymi,
  • VAT compliance;


2.4 Z zakresu usług raportowania i kontrolingu operacyjnego:

  • Kalkulacja standardowych kosztów produkcji,
  • Zamykanie czynności w programie SAP,
  • Transfer danych (…) i raportowanie jednostek biznesowych,
  • Zadania operacyjne,
  • Okresowe testy jakości,
  • Przygotowywanie standardowych raportów finansowych;


2.5. Z zakresu (…) (Międzynarodowa harmonizacja danych):

  • utrzymywanie danych dostawców/klientów/banków;


2.6. Utrzymanie danych przedsiębiorstwa („...”):

  • Utrzymanie przedmiotu, hierarchii i tabel księgowości i kontrolingu operacyjnego,
  • Utrzymanie uprawnień do narzędzi kontrolnych,
  • Fakturowanie klientów;


2.7. Usługi związane z wyjazdami służbowymi („..”):

  • Przetwarzanie wniosków dot. podróży służbowych- kontrola treści, księgowość,
  • Realizacja płatności (…),
  • Wsparcie w procesach związanych z korporacyjnymi kartami kredytowymi;


2.8. Z zakresu indeksowania:

  • Indeksowanie faktur w ciągu 24h od daty otrzymania;


2.9 Usługi międzyfirmowe:

  • Zakupy: obsługa faktur przychodzących od wszystkich firm powiązanych, ręcznie i automatycznie,
  • Płatności: obsługa płatności przychodzących od wszystkich firm powiązanych, ręcznie i automatycznie,
  • Księgowość: uzgodnienia i specjalne procesy np. uzgodnienia międzyfirmowe (ICRC), pożyczki, licencje;


Usługi z obszaru 3


2.10. Z zakresu oceny planowania zapotrzebowania:

  • Konsolidacja wymagań rynku i planowanie produkcji zgodnie z minimalnymi ilościami zamówień,
  • Ocena prognozowanych zaległości w fabrykach i producentach kontraktowych ze względu na dostępność materiałów,
  • Ocena przewidywanego nadmiaru/niedomiaru, podejmowanie działań naprawczych,
  • Opracowanie propozycji rozwiązania ograniczeń, minimalizacja ogólnego wpływu na działalność,
  • Zapewnienie odpowiedniej ilości surowców i materiału do opakowań,
  • Monitorowanie kluczowych wskaźników efektywności i planowanie celu,
  • Przegląd i kwestionowanie parametrów zapasów i uzupełnień sugerowanych przez eksperta procesu;


2.11. Z zakresu planowania uzupełniania:

  • Monitorowanie i zarządzanie zapasami w całym regionie: przegląd lokalnej inwentaryzacji, monitorowanie, monitorowanie cyklu przydatności produktów, współpraca z planistami popytu, przyspieszenie wykorzystania przeterminowanych produktów poprzez planistów popytu, odpowiedzialność za część podażową w fazie wprowadzania i wycofywania,
  • Odpowiadanie na prośby od planistów popytu dot. nagłych zamówień/nagłych promocji w odpowiednim czasie,
  • Działanie jako podmiot kontaktowy dla planistów popytu z zakresu wszystkich pytań związanych z dostawą,
  • Monitorowanie kluczowych wskaźników efektywności i celów;


2.12. Z zakresu zarządzania niestandardowymi zdarzeniami:

  • Opracowywanie ofert korygujących w przypadku nagłych sytuacji minimalizując ogólny wpływ na działalność,
  • Monitorowanie zapasów,
  • Monitorowanie wolnego zbytu produktów i ich starzenia się;


Usługi z obszaru 4:


2.13. Marketing zamówień i wsparcie budżetowe:

  • Przetwarzanie zapytań dotyczących zamówień od podmiotów powiązanych (strategiczne jednostki biznesowe i lokalne organizacje krajowe),
  • Księgowanie przyjęcia towarów i usług,
  • statusu narzędzi do budgetowania, które należą do menagerów w B.(…),
  • Zlecanie księgowania,
  • Dostarczanie faktur/kosztorysów, które zostały wcześniej zapisane lub przetworzone,
  • Raportowanie należności za usługi klienckie;


Usługi z obszaru 5:


2.14. Planowanie dostaw:

  • Zapewnienie wystarczającej i terminowej dostawy na potrzeby rynku produktów wytwarzanych w Europie. Celem jest równoważenie poziomu obsługi klienta i poziomu zapasów produktów gotowych, przy jednoczesnym uwzględnieniu wpływu kosztów na stronę produkcji. Podstawą planowania jest prognoza sprzedaży z krajów, dostępna moc produkcyjna w zakładzie produkcyjnym oraz dostępność surowca i materiału do pakowania;
  • Cotygodniowe planowanie linii dla produkcji wewnętrznej i produkcji kontraktowej w Europie na podstawie zapotrzebowania kraju, wydajności linii i dostępności surowców,
  • Cotygodniowy raport poziom usług produkcyjnych,
  • Cotygodniowy raport prognozy potencjalnych braków i zapewnienie uzupełnienia,
  • Cotygodniowy raport prognozy zapasów i zapewnienie osiągnięcia wymaganego poziomu,
  • Comiesięczne raport dostaw i prognoza popytu pod kątem kluczowych wskaźników wydajności („KPI”);


Usługi z obszaru 6:


2.15. Usługi HR – Rekrutacja:

  • Opis stanowiska,
  • Definiowanie strategii pozyskiwania kandydatów,
  • Aktywacja kanałów pozyskiwania,
  • Przegląd (ang. screening),
  • Internetowy assessment, jeśli dotyczy,
  • Zarządzanie kandydatami – utrzymanie narzędzi (MyJob),
  • Zatrudnianie menadżerów i koordynacja rozmów HR,
  • Informacja zwrotna po rozmowie,
  • Zwrot kosztów,
  • Decyzja o zatrudnieniu, utrzymanie zatwierdzenia oferty w systemie i komunikacja z kandydatem;


2.16. Usługi HR – zarządzanie szkoleniami:

  • Planowanie szkoleń (roczne i ad hoc),
  • Przygotowanie pod kątem finansowym,
  • Rejestracja na szkolenie, odwołania i zmiana rezerwacji,
  • Koordynacja szkoleń i logistyka,
  • Podsumowanie szkoleń – sprawdzenie listy uczestników, podsumowanie kosztów, alokacja kosztów wewnętrznych,
  • Szkolenie – ewaluacja,
  • Szkolenie – dokumentacja poszkoleniowa,
  • Sprawozdawczość;


2.17. Usługi HR – zarządzanie z zakresu ekspatów – wsparcie globalne:

  • Przygotowanie oddelegowania (kosztorysy, listy),
  • Koordynacja i organizacja procesu relokacji z zewnętrznymi dostawcami, partnerami biznesowymi ds. zasobów ludzkich i przedstawicielami biznesu,
  • Tworzenie opisu stanowiska,
  • Przedłużenie pobytu,
  • Awans podczas udziału w programie,
  • Finalizacja programu (powrót, lokalizacja),
  • Proces rocznego wsparcia dla ekspatów biorących udział w programie,
  • (…) utrzymanie;


Usługi z obszaru 7:


2.18. Zakupy:

  • Konfigurowanie i prowadzenie eTenders i eAukcji,
  • Wspieranie nabywców i dostawców podczas procesu,
  • Analiza wyników zdarzeń,
  • Tworzenie i aktualizacja rekordu informacji o zakupie;
  • Kategoryzacja wsparcia zaopatrzenia & marketingu,
  • Raportowanie i zarządzanie danymi,
  • Wsparcie narzędzi źródłowych jak zarządzanie umową i dostawcami,
  • Zrównoważone wsparcie jak przygotowanie audytu dostawcy i koordynacja,
  • Zapisy informacji zakupowych i aktualizacja,
  • Zapis danych klienta i aktualizacja,
  • Kontrole jakości przesyłek i fakturowania,
  • Wsparcie przy zakupie systemów i narzędzi wraz z konsultacją,
  • Wstępne obliczenia logistyczne, przesyłanie taryfy i uzgodnienia z zakresu noty kredytowej;


2.19. Płatności:

  • Tworzenie i obsługa zamówień,
  • Utrzymanie dostępu do sprzedawcy,
  • Kontrole jakości,
  • Wsparcie ProWeb (wsparcie użytkownika końcowego i dostawcy, zarządzanie aplikacją),
  • Indeksowanie faktur w ciągu 24 godzin od daty otrzymania,
  • Księgowanie faktur (zamówienia; ręczne i automatyczne faktury),
  • Płynne zarządzanie pracą w zakresie brakujących informacji (w tym odrzucania),
  • Utrzymywanie relacje z dostawcami,
  • Przygotowanie propozycji przelewów i weryfikacja,
  • Utrzymanie GR/IR,
  • Uzgodnienie konta dostawcy,
  • Tworzenie noty debetowej/kredytowej,
  • Upomnienia dostawców;


2.20. Projekty i wsparcie:

  • Wsparcie projektowe,
  • Wsparcie automatyzacji,
  • Różne działania sprawozdawcze, a także raporty KPI,
  • Działania wspierające dla zarządzania umowami („LCM”), pisma przewodnie i zaświadczenia;


Usługi z obszaru 8:


2.21. Łańcuch dostaw („SC”):

  • SC Ceny transferowe (w tym między innymi: utrzymanie danych podstawowych dotyczących cen wewnątrzgrupowych; tworzenie, okresowa aktualizacja i dystrybucja ceny transferowej; raportowanie cen transferowych i rozwój cen transferowych, w tym analiza kosztów towarów),
  • SC Raportowanie (w tym między innymi: analiza różnych kluczowych wskaźników efektywności, przygotowanie raportów dla regionalnych menadżerów logistycznych, prowadzenie raportów i wyodrębnianie danych logistycznych w SAP i różnych narzędziach BI (dane dotyczące dostawy, analizy kosztów, poziomy zapasów itd.), konsolidacja danych i weryfikacja cross-checks, kluczowa grupa użytkowników w SCOUT (narzędzie raportujące) (zapewniające dostęp, szkolenia i wsparcie dla użytkowników SCOUT), utrzymywanie danych dotyczących kar klienta, działania sprawozdawcze; analiza różnych kluczowych wskaźników efektywności, uruchamianie raportów i wyodrębnianie danych planowania z SAP i różnych narzędzi BI (dane planowania, poziomy zapasów itp.),
  • eFolder (w tym między innymi tworzenie i utrzymywanie eFolderów dostarczanych podwykonawcom, tworzenie i aktualizacja zestawienia komponentów („BOM”), udzielanie dostępu do narzędzia eFolder, analiza kosztów utrzymania i wyjaśnienie najbardziej znaczących różnic),
  • DMS (w tym m.in. zatwierdzanie i utrzymywanie dokumentacji - tworzenie iBOM w DMS, uzupełnianie formuł w DMS, obsługa powiadomień DMS, obsługa rachunków – uzyskiwanie dostępu do DMS, tworzenie nowego kodu zakładu/firmy, dodatkowe zapytania, proces COA – sprawdzanie jakości wkładu w SAP, zatwierdzanie dokumentów COA w DMS),
  • Dostawy surowców (w tym między innymi tworzenie i utrzymanie SA/PO, relokacja międzyfirmowa, wirtualny transfer zapasów, obsługa błędów SMI, kontrola statusu surowców/kontrola listy statusów, raportowanie operacyjne),
  • Zarządzanie inwentaryzacją i technologie substancji klejących, z ang. Stocktaking management & adhesive technologies, (weryfikacja poprawności i kompletności dokumentów inwentaryzacyjnych, badanie różnic w zapasach w zewnętrznych magazynach, archiwizacja dokumentów inwentaryzacyjnych i ich utrzymanie, raporty statystyczne dla urzędów, udział fizyczny/kontrola podczas inwentaryzacji u podwykonawców),
  • Produkcja kontraktowa, z ang. Contract Manufacturing, (w tym między innymi księgowanie dokumentów dostawy, odbiór towarów i kwestie towarów dla podwykonawców, tworzenie i aktualizacja eFolderów dla materiałów podwykonawców, obsługa portalu PO i portalu dostawcy, weryfikacja faktury),
  • Tool manufacturing w zakresie produkcji kosmetyków, (…), (w tym m.in. księgowanie/wystawianie dokumentów przyjęcia towarów, monitorowanie i korekta księgowania dostawcy, monitorowanie i księgowanie reklamacji, weryfikacja faktury),
  • Wsparcie ekspozycji, z ang. Display Support (w tym między innymi wsparcie marketingu lokalnego podczas tworzenia ekspozycji – administrator narzędzia promocyjnego, zapobieganie kumulacji ryzyka – obliczanie i zatwierdzanie poziomu ryzyka, wsparcie kierownika opakowania, ocena i zatwierdzanie opisów w bazie danych),
  • Realizacja TMS (w tym m.in. przesyłanie i rozwiązywanie problemów z monitorowaniem dostaw, ręczne rozpoczęcie planowania dostaw, analiza i przegląd wyników planowania),
  • Wsparcie zarządzania projektami (w tym między innymi wsparcie koordynacji projektu, kierowanie pracy projektu, przygotowanie analizy danych w ramach projektów, opracowywanie i wdrażanie nowych raportów, przedstawiciel P&L w międzynarodowym zespole – Mold Team),
  • Analiza prognoz (czyszczenie historii sprzedaży, wykonanie prognozy statystycznej, analizy/usprawnienia przyczyn źródłowych, obliczanie progu zapasów).


W ramach poszczególnych obszarów Usług z grupy 3 w ramach Umowy 3 można wymienić następujące rodzaje wykonywanych przez Usługodawcę 3 usług, nabywanych przez Wnioskodawcę:

3.1. Z zakresu sprzedaży i marketingu:

  • Wsparcie w planowaniu sprzedaży i jej wykonywanie (kanały marketingowe, techniki marketingowe),
  • Organizowanie międzynarodowych konferencji i seminariów sprzedażowych,
  • Informowanie o nowych produktach i ich strefach zastosowania,
  • Wsparcie w zakładaniu nowych działalności,
  • Wsparcie w reklamie produktu,
  • Wsparcie w projektowaniu opakowań;


3.2. Z zakresu usług rekrutacyjnych:

  • Współpraca i administrowanie polityką zatrudnienia (w tym kwestie wynagrodzenia),
  • Wparcie w organizacji personelu (opis stanowisk, analiza struktury, ewaluacje),
  • Organizowanie i/lub koordynacja szkoleń dla pracowników (w tym z zakresu zarządzania),
  • Wsparcie w zakresie przeniesień pracowników,
  • Kontrola struktury zatrudnienia w spółce (raportowanie, budżetowanie, benchmarking),
  • Administracja i rozwój planów emerytalnych;


3.3. Z zakresu usług księgowych:

  • Koordynacja i zarządzanie działem finansowym,
  • Wsparcie w planowaniu finansowym i raportowaniu,
  • Wsparcie w księgowaniu i kontrolingu,
  • Pomoc w transakcjach płatniczych (są to kwestie dot. kontraktów w walucie obcej, wdrażanie i stosowanie systemu zarządzania środkami),
  • Wsparcie w wykonywaniu umów pożyczek krótko i długoterminowych (w tym udzielanie kredytu w ramach grupy),
  • Kierowanie funkcjami z zakresu finansów i kontrolingu …;


3.4. Z zakresu usług prawnych i podatkowych:

  • Wsparcie w przygotowywaniu umów,
  • Wsparcie w negocjacjach dot. kontraktu i dochowywaniu należytej staranności,
  • Wsparcie w sprawach związanych z prawem konkurencji,
  • Usługi z zakresu przeglądu prawnego,
  • Administracja markami należącymi do Wnioskodawcy,
  • Doradztwo w zakresie marek należących do Wnioskodawcy,
  • Wsparcie podatkowe (w tym międzynarodowe prawo podatkowe, restrukturyzacje spółek, nabycia i dezinwestycje),
  • Wsparcie w sprawach klienckich;
  • Centralna administracja europejskiego programu ubezpieczeniowego (ubezpieczenie majątkowe, szkody następcze i odpowiedzialność publiczna),
  • Pomoc w ubezpieczeniach majątkowych, przerwach w działalności gospodarczej i odpowiedzialności cywilnej;


3.5. Z zakresu usług wsparcia zarządzania biznesem:

  • Wsparcie w programach biznesowej strategii,
  • Wsparcie w restrukturyzacji, nabyć i dezinwestycjach,
  • Przeprowadzenie kontroli audytu wewnętrznego,
  • Wsparcie we wdrożeniu i stosowaniu systemów informatycznych i technologicznych.


W ramach poszczególnych obszarów Usług z grupy 4 w ramach Umowy 4 można wymienić następujące rodzaje wykonywanych przez Usługodawcę 4 usług, będących przedmiotem nabycia przez Wnioskodawcę:


4.1. Z zakresu pośrednictwa:

  • Prawo sprzedaży towarów opatrzonych marką … w lokalnych sieciach handlowych.


W ramach poszczególnych obszarów Usług z grupy 5 w ramach Umowy 5 można wymienić następujące rodzaje wykonywanych przez Usługodawcę 5 usług, będących przedmiotem nabycia przez Wnioskodawcę:

5.1. Usługi IT i następujących usług:

  • Infrastruktura korporacyjna,
  • Usługi zarządzania operacyjnego IT,
  • Usługi związane ze sprzętem użytkownika końcowego, takie jak laptop,
  • Działania związane z wsparciem codziennej obsługi użytkowników,
  • Utrzymanie aplikacji,
  • Ocena alternatyw procesowych,
  • Szkolenie, w tym dokumentacja użytkownika,
  • Porządkowanie danych podstawowych i ocena procesu, alternatyw i wsparcia funkcjonalnego,
  • Szkolenie;


5.2. Lokalne wsparcie techniczne:

  • Weryfikacja oświadczenia dot. międzynarodowej nomenklatury składników kosmetycznych,
  • Przygotowanie dokumentacji, niepożądane działania ( serious undesirable effects „SUE”) – raportowanie i zgłoszenie SUE,
  • Doradztwo w przypadku skarg konsumenckich,
  • Wsparcie w zakresie zapytań klientów (wydawanie oświadczeń, certyfikatów, dokumentacji produktów niebezpiecznych),
  • Wsparcie w zakresie zapytań i wniosków organów;


Wynagrodzenie za usługi wynikające z Umowy 5 kalkulowane jest zgodnie z warunkami określonymi w załączniku do Umowy 5.

W ramach poszczególnych obszarów Usług z grupy 6 w ramach Umowy 6 można wymienić następujące rodzaje wykonywanych przez Usługodawcę 6 usług, będących przedmiotem nabycia przez Wnioskodawcę:

6.1. Z zakresu podnajmu powierzchni biurowej i wyposażenia,

6.2. Z zakresu usług związanych z audytem zewnętrznym,

6.3. Z zakresu usług związanych ze szkoleniami BHPiOŚ i ISO,

6.4. Z zakresu zarządzania, w tym:

  • Usługi związane z zarządzaniem jakością w zakresie obszaru biznesowego Kleje (Adhesives Quality Management),
  • Usługi związane ze Zintegrowanym Systemem Zarządzania w zakresie obszaru biznesowego Kleje (Adhesives Integrated Management System),
  • Usługi związane z bezpieczeństwem produktów w zakresie obszaru biznesowego Kleje (Adhesives Product Safety),
  • Gospodarka odpadami wytwarzanymi przez laboratorium AC i Dział ds. rozwoju produktów Usługobiorcy,
  • Usługi związane z zarządzaniem jakością;


W zakresie poszczególnych obszarów Usług z grupy 7 na podstawie umów 7A, 7B, 7C można wymienić następujące rodzaje usług świadczonych przez Usługodawcę 7, będące przedmiotem zakupu przez Wnioskodawcę:

Usługi z umowy 7A:

7A.1. Międzynarodowy budżet marketingowy dla działu pielęgnacji urody:

  • Opracowanie i utrzymanie tożsamości korporacyjnej międzynarodowej firmy oraz materiałów sprzedażowych,
  • Poszukiwanie międzynarodowych trendów, rozwój i utrzymanie obrazu firmy,
  • Pozyskiwanie, zawieranie umów oraz koordynacja / najem fryzjerów na potrzeby imprez międzynarodowych i lokalnych,
  • Opracowywanie i dokumentowanie wewnętrznych i zewnętrznych materiałów szkoleniowych;
  • Tworzenie i koordynacja artykułów międzynarodowych usług,
  • Międzynarodowy PR, rozwój i koordynacja wydarzeń firmowych,
  • Rozwój produktów międzynarodowych, w tym produkty promocyjne, materiały promocyjne,
  • Media cyfrowe: Witryna internetowa i utrzymanie, rozwój mikro-stron, biuletyn elektroniczny, optymalizacja wyszukiwarki (Search Engine Optimization, „SEO”), e-CRM, newsletter internetowy, platformy chmurowe;


Usługi z umowy 7B:


7B.1 Międzynarodowy budżet marketingowy dla działu środków piorących i utrzymania czystości:

  • Rozwój marketingu, utrzymanie, doradztwo i zarządzanie międzynarodowymi markami,
  • Podstawowy rozwój w reklamie online (rozwój umów z agencjami, reklama telewizyjna, wzorce plakatów),
  • Projektowanie i opracowywanie opakowań (manekiny projektowe, rysunki techniczne w zakresie zapewniania ostatecznego kształtu/opakowania i mistrzowskich dzieł sztuki),
  • Opis produktu/planowanie i wdrażanie,
  • Rozwój produktu i przewodników szkoleniowych,
  • Rozwój zewnętrzny za pośrednictwem instytutów lub dostawców,
  • Media cyfrowe: Witryna internetowa i utrzymanie, rozwój mikro-stron, biuletyn elektroniczny, SEO, e-CRM, newsletter internetowy, platformy chmurowe,
  • Działalność z zakresu e-commerce: research dla prowadzenia biznesu online, symulacja sklepu online,
  • Wydarzenia/Pokazy handlowe/dni techniczne: koncepcje, rozwój i wykonanie,
  • Narzędzia w wersji demo, rozwój i wykonanie;


Usługi z umowy 7C:

7C.1. Międzynarodowy budżet marketingowy dot. substancji klejących:

  • Te same usługi, co w ramach umowy 7B i dodatkowo:
  • programy promocyjne sponsorów; pomysły, rozwój i realizacja koncepcji, o programy promocji sprzedaży; pomysły, rozwój i realizacja koncepcji;


W zakresie poszczególnych obszarów Usług z grupy 8 na podstawie Umowy 8 można wymienić następujące rodzaje usług świadczonych przez Usługodawcę 8, będące przedmiotem zakupu przez Wnioskodawcę:


8.1. Udział w programie planów pracowniczych z zakresu nabywania udziałów („ESP”).


Pismem z dnia 6 grudnia 2019 r. (data wpływu 11 grudnia 2019 r.) Wnioskodawca wskazał dane podmiotu zagranicznego, z którymi zawiera transakcje będące przedmiotem zapytania Wnioskodawcy:

  • … z siedzibą w Niemczech, …, numer identyfikacji podatkowej … wydany przez Finanzamt: Dusseldorf-Sud, Niemcy.


Ponadto, Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego o następujące informacje.


W zakresie wskazania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”) i nazwy grupowania dla każdej z nabywanych przez Spółkę usług, mających być przedmiotem interpretacji Spółka zaznacza, że przyporządkowanie klasyfikacji PKWiU do nabywanych usług zostało dokonane zgodnie z najlepszą wiedzą Spółki. Natomiast, Spółka nie przesądza o poprawności takiej klasyfikacji. Jednocześnie, zdaniem Spółki składając wniosek przedstawiła ona w sposób wyczerpujący stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie wypełniając tym samym obowiązek ciążący na niej na podstawie art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900, ze zm., dalej: „Ordynacja”).


W tym miejscu, Spółka pragnie zwrócić uwagę na fakt, że art. 15e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera odniesienia do klasyfikacji statystycznej PKWiU. Zdaniem Wnioskodawcy, gdyby intencją ustawodawcy było posłużenie się przy interpretacji przepisu art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”) w pierwszej kolejności klasyfikacją PKWiU, ustawodawca odniósłby się do niej bezpośrednio w omawianym przepisie, tak jak uczynił to przykładowo w przepisie art. 16a ust. 2 pkt 4 ustawy o CIT. Stąd, zdaniem Spółki nieodwołanie się wprost do PKWiU we wniosku o wydanie interpretacji nie można uznać za brak formalny. Dodatkowo, przedstawienie takiej klasyfikacji nie powinno mieć wymiaru decydującego dla wydania interpretacji.

Powyższe potwierdzają wyroki sądów administracyjnych, m.in.:

  • Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp., 2019-01-31, sygn. I SA/Go 494/18,
  • Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp., 2019-01-16, sygn. I SA/Go 495/18
  • Wyrok WSA w Poznaniu, 2018-12-18; sygn. I SA/Po 763/18,
  • Wyrok WSA w Krakowie, 2018-11-14; sygn. I SA/Kr 1006/18.


Ponadto, Spółka pragnie podkreślić, iż klasyfikacja statystyczna PKWiU odnosi się w swoim charakterze w większej mierze do kwestii podatku od towarów i usług i zastosowania odpowiedniej stawki VAT, aniżeli kwestii związanych z podatkiem dochodowym od osób prawnych. Dlatego też dokładne opisanie i przypisanie usług nabywanych przez Spółkę przy użyciu klasyfikacji statystycznej PKWiU może zawierać nieścisłości. W przypadku niektórych z wymienionych rodzajów usług objętych wnioskiem, cechujących się złożonym charakterem, dokładne przyporządkowanie usługi do jednego symbolu klasyfikacji PKWiU nie jest zdaniem Spółki możliwe.

Dlatego też prymat powinien mieć dokładny opis faktów przedstawionych we wniosku, a nie ich ocena klasyfikacyjna. Niemniej jednak, Spółka dochowała starań, by jak najdokładniej zastosować się do klasyfikacji.

(…)

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy wydatki na nabycie następujących rodzajów usług, tj. w ramach:

  • Umowy i usługi wskazane pod numerem: 1.3,1.4,
  • Umowy 3 usługi wskazane pod numerem: 3.1,
  • Umowy 6 usługi wskazane pod numerem: 6.4,
  • Umowy 7A, 7B, 7C usługi wskazane pod numerem: 7A.1,7B.1, 7C.1,

będą podlegać ograniczeniu wynikającego z art. 15e ustawy o CIT?


Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na nabycie następujących rodzajów usług, tj. w ramach:

  • Umowy 1 usługi wskazane pod numerem: 1,3,1.4,
  • Umowy 3 usługi wskazane pod numerem: 3.1,
  • Umowy 6 usługi wskazane pod numerem: 6.4
  • Umowy 7A, 7B, 7C usługi wskazane pod numerem: 7A.1, 7B.1, 7C.1,

będą podlegać ograniczeniu wynikającego z art. 15e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 865, z późn. zm., dalej jako: ustawa o CIT).


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 15e ust. 1, podatnicy są obowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty:

  1. usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,
  2. wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7,
  3. przeniesienia ryzyka niewypłacalności dłużnika z tytułu pożyczek innych niż udzielonych przez banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, w tym w ramach zobowiązań wynikających z pochodnych instrumentów finansowych oraz świadczeń o podobnym charakterze

poniesione bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych, o których mowa w art. 11, lub podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 9a ust. 6, w części, w jakiej koszty te łącznie w roku podatkowym przekraczają 5% kwoty odpowiadającej nadwyżce sumy przychodów ze wszystkich źródeł przychodów pomniejszonych o przychody z tytułu odsetek nad sumą kosztów uzyskania przychodów pomniejszonych o wartość zaliczonych w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16a-16m, i odsetek.

Z uwagi na fakt, że wprowadzając art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT ustawodawca nie zdefiniował usług objętych ograniczeniem, przy ustalaniu czy dana usługa podlega, czy też nie, przedmiotowemu limitowi, należy co do zasady każdorazowo odwołać się do jej językowego (słownikowego) znaczenia pojęć.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (sjp.pwn.pl):

  • „doradczy” to „służący radą”, „doradzający”. Jednocześnie „doradzać” to „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. W konsekwencji, usługi doradcze obejmują usługi polegające na wyrażaniu opinii w danej sprawie, nie obejmując jednocześnie usług polegających na działaniu, wykonywaniu określonych zadań;
  • „zarządzać” to znaczy „i. «wydać polecenie» 2. zarządzać «sprawować nad czymś zarząd»”, z kolei „kontrola” to „i. «sprawdzanie czegoś, zestawianie stanu faktycznego ze stanem wymaganym» 2. «nadzór nad kimś lub nad czymś», 3. pot. «instytucja lub osoba sprawująca nad czymś nadzór»”. Tym samym, należy uznać, iż czynności zarządzania i kontroli nie obejmują swoim zakresem świadczeń, których elementem jest podejmowanie czynności o charakterze wykonawczym;
  • „reklamować” to znaczy „1. «zachwalać towary lub usługi w taki sposób, by zachęcić do ich kupna lub do skorzystania z nich», 2. «wygłaszać o kimś lub o czymś bardzo pochlebne opinie». Reklamowanie polega zatem na aktywnym zachęcaniu i promowaniu danego produktu poprzez zachwalanie jego walorów, wypowiadanie pochlebnych opinii na jego temat, zachęcaniu winny sposób do zakupu tego produktu;
  • „przetwarzać” to znaczy „1. «przekształcić coś twórczo», 2. «zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd» 3. «opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową»”. Przetwarzanie danych polega zatem na przekształcaniu treści i postaci danych wejściowych.


W związku z licznymi wątpliwościami dotyczącymi przedmiotowego ograniczenia potrącalności kosztów usług i wartości niematerialnych jako podatkowych, działając na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, w dniu 23 kwietnia 2018 r. Ministerstwo Finansów opublikowało wyjaśnienia w tym zakresie składające się z 4 modułów: (i) ograniczenie wysokości kosztów nabycia niektórych rodzajów usług i praw, (ii) kategorie usług objętych art. 15e ust. 1 ustawy o CIT, (iii) kategorie usług nieobjętych zakresem art. 15e ustawy o CIT, (iv) koszty usług i praw bezpośrednio związane z wytworzeniem lub nabyciem przez podatnika towaru lub świadczeniem usługi (dalej: „Wyjaśnienia”).

W ocenie Spółki:

Usługi z punktu 1.3, tj. usługi z zakresu usług rozwoju rynku:

  • Badanie rynku,
  • Badanie on-line rynku (ang. e-commerce),
  • Targetowanie rynku i produktu,
  • Rozwój innowacyjnych koncepcji z zakresu marketingu,
  • Wsparcie we wdrożeniu;


Usługi z punktu 1.4, tj. usługi zakresu marketingu:

  • Marketing bezpośredni w krajach EMEA, tj. kraje leżące na obszarze Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki,
  • Międzynarodowe materiały reklamowe,
  • Internet i intranet,
  • Marketing strategii centralnej,
  • Badanie on-line rynku,
  • Ulotki produktu,
  • Targi międzynarodowe;


Usługi z punktu 3.1, tj. sprzedaży i marketingu:

  • Wsparcie w planowaniu sprzedaży i jej wykonywanie (kanały marketingowe, techniki marketingowe),
  • Organizowanie międzynarodowych konferencji i seminariów sprzedażowych,
  • Informowanie o nowych produktach i ich strefach zastosowania,
  • Wsparcie w zakładaniu nowych działalności,
  • Wsparcie w reklamie produktu,
  • Wsparcie w projektowaniu opakowań;


Usługi z punktu 6.4, tj. zarządzania:

  • Usługi związane z zarządzaniem jakością w zakresie obszaru biznesowego Kleje (A...),
  • Usługi związane ze Zintegrowanym Systemem Zarządzania w zakresie obszaru biznesowego Kleje (A...),
  • Usługi związane z bezpieczeństwem produktów w zakresie obszaru biznesowego Kleje (A...),
  • wytwarzanymi przez laboratorium AC i Dział ds. rozwoju produktów Usługobiorcy,
  • Usługi związane z zarządzaniem jakością;


Usługi z pkt 7A.1, tj. Międzynarodowy budżet marketingowy dla działu pielęgnacji urody:

  • Opracowanie i utrzymanie tożsamości korporacyjnej międzynarodowej firmy oraz materiałów sprzedażowych,
  • Poszukiwanie międzynarodowych trendów, rozwój i utrzymanie obrazu firmy,
  • Pozyskiwanie, zawieranie umów oraz koordynacja/najem fryzjerów na potrzeby imprez międzynarodowych i lokalnych,
  • Opracowywanie i dokumentowanie wewnętrznych i zewnętrznych materiałów szkoleniowych;
  • Tworzenie i koordynacja artykułów międzynarodowych usług,
  • Międzynarodowy PR, rozwój i koordynacja wydarzeń firmowych,
  • Rozwój produktów międzynarodowych, w tym produkty promocyjne, materiały promocyjne,
  • Media cyfrowe: Witryna internetowa i utrzymanie, rozwój mikro-stron, biuletyn elektroniczny, SEO, e-CRM, newsletter internetowy, platformy chmurowe;


Usługi z pkt 7B.1, tj. Międzynarodowy budżet marketingowy dla dywizji środków piorących i środków czystości:

  • Rozwój marketingu, utrzymanie, doradztwo i zarządzanie międzynarodowymi markami,
  • Podstawowy rozwój w reklamie online (rozwój umów z agencjami, reklama telewizyjna, wzorce plakatów),
  • Projektowanie i opracowywanie opakowań (manekiny projektowe, rysunki techniczne w zakresie zapewniania ostatecznego kształtu/opakowania i mistrzowskich dzieł sztuki),
  • Opis produktu/planowanie i wdrażanie,
  • Rozwój produktu i przewodników szkoleniowych,
  • Rozwój zewnętrzny za pośrednictwem instytutów lub dostawców,
  • Media cyfrowe: Witryna internetowa i utrzymanie, rozwój mikro-stron, biuletyn elektroniczny, SEO, e-CRM, newsletter internetowy, platformy chmurowe,
  • Działalność z zakresu e-commerce: research dla prowadzenia biznesu online, symulacja sklepu online,
  • Wydarzenia/Pokazy handlowe/dni techniczne: koncepcje, rozwój i wykonanie,
  • Narzędzia w wersji demo, rozwój i wykonanie;


Usługi od 7C.1, tj. Międzynarodowy budżet marketingowy dla technologii substancji klejących:

  • Programy promocyjne sponsorów; pomysły, rozwój i realizacja koncepcji,
  • Programy promocji sprzedaży; pomysły, rozwój i realizacja koncepcji;

- stanowią usługi literalnie wymienione w art. 15e ust. 1 ust. 1 ustawy o CIT oraz usługi podobne do tych usług i powinny podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z ograniczeniami wynikającymi z tego przepisu.

Wnioskodawca nabywa usługi z zakresu marketingu i zarządzania, których zakres obejmuje tworzenie strategii wewnętrznej sprzedaży, zarządzanie marką i produktem, marketing wewnętrzny oraz ogólne usługi zarządzania. Ponadto, do zakresu tych usług wchodzi badanie rynku i jego rozwój.

Wyżej wymienione usługi są wymienione wprost w art. 15e ustawy o CIT, dlatego w ocenie Wnioskodawcy zakres usług mieści się w dyspozycji art. 15e ustawy o CIT.

Dodatkowo interpretacja z dnia 7 maja 2019 r. (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.27.2019.2.EN) stanowi, że usługi marketingu i reklamy stanowią koszty, o których mowa w art. 15e ust. 1 ustawy o CIT.

Usługi w zakresie ogólnych usług zarządzania, w ocenie Wnioskodawcy, podlegają zakwalifikowaniu jako usługi zarządzania, wymienione w art. 15e ust. 1 ustawy o CIT, w związku z czym są objęte obowiązkiem limitowania.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 stycznia 2019 r. (sygn. 0114-KDIP2-2.4010.554.2018.2.SJ) wskazano, że „zarządzanie” można rozumieć jako „organizowanie działań dla osiągnięcia określonych celów przy zachowaniu zasad skuteczności i sprawności organizacyjnej z uwzględnieniem realnej odpowiedzialności za osiągnięte rezultaty”. Powyższa definicja „zarządzania” zyskała aprobatę w orzecznictwie sądów administracyjnych (tak: wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 czerwca 2015 r., sygn. akt III SA/Wa 491/15, wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 kwietnia 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 875/16 oraz wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 lipca 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 2118/16). Ponadto, jak wskazano w powyższej interpretacji „Trudno przyjąć, że usługi polegające m.in. na zarządzaniu interakcjami pomiędzy klientem a organizacją czy podejmowanie działań mających na celu zwiększenie satysfakcji klientów nie stanowią usług zarządzania ani tym bardziej nie zawierają elementów charakterystycznych dla tych usług”.

Z powyższych względów, zdaniem Wnioskodawcy, usługi w zakresie zarządzania należy uznać za usługi zarządzania i kontroli, wymienione w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z czym są one objęte obowiązkowym limitowaniem wysokości ich kosztów.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ usługi zarządzania, marketingu, reklamy, badania rynku mieszczą się w dyspozycji art. 15e ustawy o CIT, zakresem tego przepisu są objęte usługi: 1.3, 1.4, 3.1, 6.4, 7A.1, 7B.1, 7C.1.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki przedstawione przez Wnioskodawcę argumenty świadczą o tym, że art. 15e ust. 1 ustawy o CIT znajdzie zastosowania do wydatków na nabycie następujących rodzajów usług, tj. w ramach:

  • Umowy 1 usługi wskazane pod numerem: 1.3,1.4,
  • Umowy 3 usługi wskazane pod numerem: 3.1,
  • Umowy 6 usługi wskazane pod numerem: 6.4,
  • Umowy 7 usługi wskazane pod numerem: 7A.1, 7B.1, 7C1.


W świetle powyższego, Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj