Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.709.2019.1.RG
z 2 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2019 r. (data wpływu 8 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dostawy zestawów komputerowych o nazwie „…” na rzecz placówek oświatowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dostawy zestawów komputerowych o nazwie „…” na rzecz placówek oświatowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako podatnik czynny VAT jest dystrybutorem urządzenia edukacyjnego pod nazwą handlową „…”.

„…” jest interaktywnym urządzeniem projekcyjnym, które spełnia jednocześnie funkcje podłogi i stołu interaktywnego. Stanowi pomoc dydaktyczną przeznaczoną do ćwiczeń i zabaw ruchowych wraz z zestawem treści multimedialnych przeznaczonych do pracy z dziećmi i młodzieżą w wieku szkolnym i przedszkolnym, a także do rehabilitacji zarówno dzieci, dorosłych i osób w podeszłym wieku.

Urządzenie „..” składa się z: jednostki centralnej komputera, projektora, czujnika ruchu. Wszystkie te części są zamontowane wewnątrz jednej, bezpiecznej obudowy, ściśle ze sobą współpracując i stanowiąc zestaw komputerowy montowany na stałe w jednym miejscu. „…” posiada w pełni funkcjonalny system operacyjny. Do urządzenia można podłączyć wszelkie urządzenia peryferyjne dedykowane komputerom stacjonarnym, takie jak myszki, klawiatury, pamięci przenośne czy głośniki.

Urządzenie stanowi realną pomoc i uzupełnienie w procesie dydaktycznym i edukacyjnym dla uczniów szkół podstawowych i przedszkoli. Urządzenie „…” wyposażone jest w pakiet gier edukacyjnych przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym podstawowym. Pakiet gier bazujący na podstawie programowej kształcenia w szkołach i przedszkolach pozwala łączyć naukę z zabawą, rozwijając przy tym spostrzegawczość wzrokową, a także koordynację wzrokowo-ruchową oraz słuchowo-ruchową w zakresie motoryki. Gry i zabawy oferowane w pakiecie dopasowane są zarówno do starszych uczniów szkół podstawowych jak i młodszych dzieci przedszkolnych.

Do tej pory Wnioskodawca sprzedaje produkt „…” do placówek oświatowych stosując przy sprzedaży stawkę podstawową VAT 23%.

W wykazie sprzętu komputerowego opodatkowanego stawką podatku VAT w wysokości 0% ujętej w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług pozycja nr 1 zawiera „Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych”. Zestaw komputerowy o nazwie „…” zgodnie z definicjami słownikowymi jest zestawem komputera stacjonarnego.

Należy podkreślić, iż nie istnieje legalna definicja pojęć wskazanych w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług, w tym definicji „zestawu komputerowego stacjonarnego”. Ze względu, że w definicji słownikowej Encyklopedii PWN nie ma definicji stwierdzenia „zestaw komputera stacjonarnego” poniżej definicje poszczególnych słów:

  • Zestaw - zespół elementów spełniających rolę samodzielnego urządzenia:
  • Komputer - urządzenie elektroniczne automatycznie przetwarzające dane zapisane cyfrowo, służące do szybkiego wykonywania obliczeń, przechowywania, porządkowania, wyszukiwania danych oraz sterowania pracą innych urządzeń:
  • Stacjonarny - znajdujący się gdzieś na stałe, niezmieniający miejsca pobytu lub swego położenia.

Wg definicji Wikipedia: Komputer Stacjonarny - rodzaj komputera osobistego, który zwykle jest na stałe umiejscowiony (...). Składa się z co najmniej trzech zasadniczych elementów jednostki centralnej, monitora i klawiatury. Jednostka systemowa (zwana także jednostką centralną lub komputerem) - zasadnicza część zestawu komputerowego zawierająca najważniejsze elementy składowe komputera, zawarte we wspólnej obudowie. W zależności od konstrukcji danego typu komputera, zawiera: zasilacz, płytę główną z procesorem, dyskiem twardym wraz z systemem operacyjnym i pamięcią operacyjną (pamięć RAM) oraz porty do komunikacji z pozostałymi składnikami zestawu komputerowego. W skład jednostki centralnej mogą wchodzić również dalsze składniki jak karty rozszerzeń, itd.

Brak definicji ustawowej stanowi uzasadnienie dla przyjęcia potocznego rozumienia tego pojęcia.

Zatem, przyjmuje się, iż na zestaw komputerowy składa się jednostka centralna komputera, urządzenie wejścia i urządzenie wyjścia. Urządzeniem wejścia, co do zasady, jest np. klawiatura, myszka, kamera itp. Urządzeniem wyjścia jest monitor, poprzez który komputer „komunikuje” się z użytkownikiem. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego (www.sjp.pwn.pl) „stacjonarny” oznacza „znajdujący się gdzieś na stałe, niezmieniający miejsca pobytu lub swego położenia”. Zestaw komputera stacjonarnego jest więc zestawem komputerowym przystosowanym do używania w stałym miejscu, tj. w lokalizacji, w której został zainstalowany, zamontowany, ustawiony, w przeciwieństwie do komputerów przenośnych, które z założenia mogą być używane w każdym miejscu, w którym przebywa ich użytkownik. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki na dostawę sprzętu komputerowego.

Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał, że będzie dokonywał dostaw zestawów komputerowych o nazwie „…” na rzecz placówek oświatowych. W związku z dostawą na rzecz placówek oświatowych zestawów komputerowych o nazwie „…” Wnioskodawca będzie posiadał stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową. Wnioskodawca zamierza przekazywać kopię takiej umowy zawartej z organem nadzorującym placówkę oświatową do właściwego urzędu skarbowego.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy w świetle powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że zestawy komputerowe o nazwie „…” składające się z komputera stacjonarnego, projektora krótkoogniskowego i kamery stanowią towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy. Przedstawiony opis sprawy wskazuje bowiem, że wszystkie te części są zamontowane wewnątrz jednej, bezpiecznej obudowy, ściśle ze sobą współpracując stanowiąc zestaw komputerowy, a do urządzenia można podłączyć wszelkie urządzenia peryferyjne dedykowane komputerom stacjonarnym, takie jak myszki oraz klawiatury, drukarki oraz skanery, czy pamięci przenośne.

Zestaw komputerowy o nazwie „…” jest zestawem komputerowym stacjonarnym, co potwierdzają powyższe definicje:

  • jest zestawem stacjonarnym umiejscowionym na stałe do sufitu,
  • składa się z co najmniej trzech zasadniczych elementów: składa się z jednostki centralnej – tak, klawiatury - tak w postaci pilota, monitora - tak w postaci projektora,
  • do zestawu komputerowego o nazwie „…” można podłączyć wszelkie urządzenia peryferyjne dedykowane komputerom stacjonarnym takie jak myszki, klawiatury, pamięci przenośne,

- podzespoły w zestawie komputerowym o nazwie „…” są zależne od siebie i stanowią zestaw komputerowy.

W związku z tym, należy stwierdzić jednoznacznie, że zestaw komputerowy o nazwie „…” jest zestawem komputerowym stacjonarnym z dodatkowo wbudowanym projektorem (stanowiącym urządzenie wyjściowe) oraz kamerą (stanowiącym dodatkowe urządzenie wejściowe), dodatkowe funkcje nie mogą dyskwalifikować tego urządzenia przy stosowaniu preferencyjnej stawki w wysokości 0% VAT. Skoro ustawodawca przewidział dla zestawów komputerów stacjonarnych przy dostawie dla placówek oświatowych zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0% to zbyt daleko idące i nieracjonalne byłoby zastosowanie dla zestawu komputerowego o nazwie „…” stawki podstawowej tylko dlatego, że urządzenie to zawiera również inne funkcje.

Analogicznie do interpretacji indywidualnej nr 0114-KDIP-3.4012.493.2018.1.JG, Dyrektor Krajowej Izby Skarbowej stwierdził że stosowanie stawki 0% VAT dla drukarek będących jednocześnie urządzeniami wielofunkcyjnymi jest prawidłowe. Czyli wzbogacenie o dodatkowe funkcje urządzenia znajdującego się w wykazie sprzętu komputerowego opodatkowanego stawką podatku VAT w wysokości 0% nie może dyskwalifikować tego urządzenia przy stosowaniu preferencyjnej stawki w wysokości 0% VAT. Wnioskodawca spotkał się również z szeregiem interpretacji indywidualnych potwierdzających, że zastosowanie stawki VAT 0% dla urządzenia o nazwie „…” jest prawidłowe.

Poniżej interpretacje podatkowe indywidualne:

  1. ILPP2/4512-1-439/15-4/JK - Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, 12 sierpnia 2015 r. Podatek od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży podłóg interaktywnych dla placówek oświatowych. (...)
  2. 1061-IPTPP2.4512.467.2016.1.KW - Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, 1 grudnia 2016 r. W zakresie stawki podatku VAT dla dostawy podłóg interaktywnych na rzecz placówek oświatowych. (...)
  3. 1061-IPTPP1.4512.666.2016.1.RG - Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, 16 lutego 2017 r. Ustalenie czy urządzenia sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU w pozycji 26.20.13.0 „Maszyny cyfrowe do automatycznego przetwarzania danych, zawierające w tej samej obudowie co najmniej jednostkę centralną, oraz urządzenia wejścia wyjścia, nawet połączone”, na które składają się: jednostka centralna PC, projektor, obudowa, czujniki ruchu zawierają się w wykazie towarów określonych przez Załącznik nr 8 do ustawy i ich sprzedaż na rzecz placówek oświatowych podlega opodatkowaniu 0% stawką podatku VAT. (...)
  4. 0113-KDIPT1-1.4012.891.2017.2.RG - Interpretacja indywidualna Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 23 marca 2018 r. Uznanie podłóg interaktywnych z wbudowanym komputerem (w tym także pufy i blaty interaktywne) za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8 ustawy oraz zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy podłóg interaktywnych dla placówek oświatowych. (...)
  5. 0113-KDIPT1-1.4012.145.2018.1.MGO - Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 12 kwietnia 2018 r. Uznanie podłogi interaktywnej stanowiącej komputerowy zestaw stacjonarny za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8 ustawy i zastosowania 0% stawki podatku dla dostawy podłogi interaktywnej do placówek oświatowych. (...)
  6. 0113-KDPT1-1.4012.143.2018.2.AK - Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 17 kwietnia 2018 r. Zastosowanie 0% stawki podatku VAT dla dostawy podłóg interaktywnych, puf interaktywnych oraz blatów Interaktywnych dla placówek oświatowych. (...)

Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Jednak zestaw komputerowy o nazwie „…” jest wg definicji zestawem komputerowym stacjonarnym przyporządkowanym w wykazie sprzętu komputerowego opodatkowanego stawką podatku VAT w wysokości 0% do pozycji nr 1 „Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych” ujętej w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług.

„…” stanowi zestaw komputerowy stacjonarny przyporządkowany do pozycji nr 1 „Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych” ujęte w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że w przedmiotowej sprawie wszystkie warunki niezbędne do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego, zostaną spełnione. Zatem przy dostawie zestawów komputerowych o nazwie „…” do placówek oświatowych Wnioskodawcy powinno przysługiwać prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przy dostawie do placówek oświatowych zestawów komputerowych o nazwie „...” stanowiących zestaw komputerowy przyporządkowany do pozycji nr 1 „Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych” ujętej w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług zestaw stacjonarny będzie przysługiwać Wnioskodawcy prawo do stosowania stawki 0% VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, przy dostawie do placówek oświatowych zestawów komputerowych o nazwie „…” będzie przysługiwać mu prawo do stosowania stawki 0% VAT.

W przedmiotowej sprawie wszystkie warunki niezbędne do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego, zostają spełnione. Zatem przy dostawie zestawów komputerowych o nazwie …. do placówek oświatowych Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy. Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać ze prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146aa ust.1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

I tak, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymienione zostały:

  1. jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  2. drukarki,
  3. skanery,
  4. urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  5. urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego – art. 83 ust. 15 ustawy.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako podatnik czynny VAT jest dystrybutorem urządzenia edukacyjnego pod nazwą handlową „…”. „…” jest interaktywnym urządzeniem projekcyjnym, które spełnia jednocześnie funkcje podłogi i stołu interaktywnego. Stanowi pomoc dydaktyczną przeznaczoną do ćwiczeń i zabaw ruchowych wraz z zestawem treści multimedialnych przeznaczonych do pracy z dziećmi i młodzieżą w wieku szkolnym i przedszkolnym, a także do rehabilitacji zarówno dzieci, dorosłych i osób w podeszłym wieku.

Urządzenie „…” składa się z: jednostki centralnej komputera, projektora, czujnika ruchu. Zdaniem Wnioskodawcy - zestaw komputerowy o nazwie „…” jest zestawem komputerowym stacjonarnym z dodatkowo wbudowanym projektorem (stanowiącym urządzenie wyjściowe) oraz kamerą (stanowiącym dodatkowe urządzenie wejściowe),

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy przy dostawie do placówek oświatowych zestawów komputerowych o nazwie „...” będzie przysługiwać Wnioskodawcy prawo do stosowania stawki 0% VAT.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia PKWiU, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie ten, który został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary stanowiące sprzęt komputerowy będą opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%, niezależnie od spełnienia warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy.

W tym miejscu należy podkreślić, że nie istnieje legalna definicja pojęć wskazanych w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług, w tym definicja zestawu komputera stacjonarnego. Brak definicji ustawowej oznacza konieczność posłużenia się przy interpretacji przedmiotowego zagadnienia literalną wykładnią przepisów oraz potocznym rozumieniem tych pojęć.

Zestaw komputera stacjonarnego, o którym mowa w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, to rodzaj komputera osobistego, który składa się z co najmniej trzech zasadniczych elementów: jednostki centralnej (systemowej), monitora i klawiatury, zwykle jest na stałe umiejscowiony ze względu na sposób pracy z tym urządzeniem.

Nie każdy komputer może być uznany za komputer stacjonarny w rozumieniu omawianego tu przepisu. Przyjęcie definicji zestawów komputerów stacjonarnych wykraczającej poza wskazane powyżej rozumienie potoczne, może doprowadzić do rozszerzenia preferencyjnej stawki VAT na szeroki wachlarz urządzeń interaktywnych (np. systemów do gier). Tymczasem z treści załącznika nr 8 ustawy o VAT wynika, że wolą ustawodawcy było objęcie stawką preferencyjną jedynie sprzętu komputerowego mającego charakter podstawowej pomocy dydaktycznej.

W takim rozumieniu w pojęciu zestawu komputerów stacjonarnych nie mieści się urządzenie będące przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, tj. urządzenie edukacyjne, pod nazwą handlową „…”, składające się z jednostki centralnej komputera, projektora i czujnika ruchu, które spełnia jednocześnie funkcje podłogi i stołu interaktywnego.

W konsekwencji, z uwagi na fakt, że urządzeń edukacyjnych pod nazwą handlową „…” (które spełniają jednocześnie funkcje podłogi i stołu interaktywnego) nie można utożsamiać z „zestawami komputerów stacjonarnych”, a także nie zostały wprost wymienione w katalogu urządzeń mieszczących się w załączniku nr 8 do ustawy, do ich dostawy na rzecz placówek oświatowych nie będzie mogła mieć zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, a zatem sprzedaż tych urządzeń edukacyjnych będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.

W związku z powyższym oceniając stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy wskazać, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i stanowisko Wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tutejszy organ nie jest nimi związany.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj