Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.719.2019.2.MH
z 15 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2019 r. (data wpływu 13 listopada 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 grudnia 2019 r. (data wpływu 23 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku w miejscu ich zamieszkania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku w miejscu ich zamieszkania.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 grudnia 2019 r. (data wpływu 23 grudnia 2019 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Spółdzielnia, w zakresie swojej działalności ma m.in. pomoc społeczną bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych, pozostałą działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowaną, pozostałą działalność w zakresie opieki zdrowotnej.

W 2018 roku, w wyniku przeprowadzonego przetargu, zawarła umowę z gminą na świadczenie usług bytowych w mieszkaniach chronionych wspieranych w Centrum Wsparcia.

Definicja mieszkania chronionego zawarta jest w art. 53 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 z późn. zm. Zgodnie z nią mieszkanie chronione jest formą pomocy społecznej przygotowującą pod opieką specjalistów osoby tam przebywające do prowadzenia samodzielnego życia lub wspomagające te osoby w codziennym funkcjonowaniu. Osoby, dla których przeznaczona jest ta pomoc, to osoby pełnoletnie, które ze względu na sytuację życiową, wiek, niepełnosprawność lub chorobę potrzebują wsparcia w funkcjonowaniu w codziennym życiu, ale nie wymagają usług w zakresie świadczonym przez jednostkę całodobowej opieki. W szczególności są to osoby z zaburzeniami psychicznymi, osoby opuszczające pieczę zastępczą w rozumieniu przepisów o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępcz, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, zakład dla nieletnich.

Zgodnie z art. 53 ust. 3 mieszkania chronione podzielone są na dwa rodzaje: mieszkanie chronione treningowe oraz mieszkanie chronione wspierane.

W mieszkaniu chronionym treningowym zapewnia się usługi bytowe oraz naukę, rozwijanie lub utrwalenie samodzielności, sprawności w zakresie samoobsługi, pełnienia ról społecznych, w integracji ze społecznością lokalną, w celu umożliwienia pełnienia samodzielnego życia.

Mieszkanie chronione wspierane przeznaczone jest dla osób niepełnosprawnych, w szczególności osoby niepełnosprawnej fizycznie lub z zaburzeniami psychicznymi, osób w podeszłym wieku lub przewlekle chorych. W mieszkaniu chronionym wspieranym zapewnia się usługi bytowe oraz pomoc w wykonywaniu czynności niezbędnych w życiu codziennym i realizacji kontaktów społecznych, w celu utrzymania lub rozwijania samodzielności osoby na poziomie jej psychofizycznych możliwości.

Minimalne standardy usług świadczonych w mieszkaniach chronionych (tj. określenie zakresu usług bytowych) zawarte jest w rozporządzeniu ministra rodzin, pracy i polityki społecznej z 26 kwietnia 2018 r.

Zgodnie z § 4 rozporządzenia obejmują one wykonywanie czynności niezbędnych w życiu codziennym dotyczących :

  • przemieszczania się,
  • utrzymania higieny osobistej,
  • ubierania się,
  • sprzątania,
  • zakupów i przygotowywania posiłków,
  • załatwiania spraw osobistych,
  • realizacji kontaktów społecznych przez umożliwienie utrzymania więzi rodzinnych oraz uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej.

Wymienione powyżej czynności to minimalne standardy zawarte w rozporządzeniu. W umowie zawartej z gminą dokonano dookreślenia czynności obejmujących usługi bytowe.

Zgodnie z nią wykonawca usług, tj. Spółdzielnia zobowiązana jest zapewnić usługi obejmujące pomoc w:

  • przemieszczaniu się;
  • utrzymaniu higieny osobistej, w tym pielęgnacja i dbanie o higienę osobistą mieszkańca, który nie może robić tego samodzielnie (w tym ubieranie, zmiany bielizny osobistej i pościelowej, pampersowanie oraz toaleta osobista), profilaktyka przeciwodleżynowa ( zmiana pozycji, oklepywanie pleców);
  • podawanie leków zaleconych przez lekarza;
  • sprzątania, w tym utrzymania w czystości pomieszczeń (w tym okien i drzwi) oraz urządzeń sanitarnych, części wspólnych komunikacyjnych, tj. korytarza, stołówki, wspólnej toalety dla niepełnosprawnych;
  • zakupu, w tym: artykułów spożywczych, leków i innych potrzebnych w gospodarstwie domowym rzeczy za pieniądze mieszkańca w zależności od indywidualnych potrzeb;
  • przygotowanie posiłków i w razie potrzeby udzielenie pomocy przy ich spożywaniu;
  • załatwiania spraw osobistych (w tym urzędowych);
  • podtrzymywanie indywidualnych zainteresowań (np. dostarczania prasy, książek, organizowanie spacerów) zgodnie z potrzebami mieszkańca;
  • bezpłatnego użyczenia sprzętu medycznego - wspomagającego samodzielność mieszkańca, zgodnie z indywidualnymi potrzebami niepełnosprawnego mieszkańca typu: kule, wózek inwalidzki, balkonik, rolator, chodzik pionizujący, krzesło prysznicowe, materace odleżynowe;
  • realizacji kontaktów społecznych przez umożliwienie osobie utrzymanie więzi rodzinnych oraz uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej.

Wykonawca zobowiązany jest świadczyć usługi bytowe dla 23 mieszkańców przez siedem dni w tygodniu, w godzinach od 7 do 19, również w święta oraz dni ustawowo wolne od pracy.

Usługi bytowe w mieszkaniu chronionym wspieranym realizowane są na podstawie uzgodnień podpisanych pomiędzy pracownikiem socjalnym, a osobą ubiegającą się o skierowanie do korzystania ze wsparcia w mieszkaniu chronionym. Uzgodnienia dotyczą celu i okresu pobytu, rodzaju i zakresu świadczonego wsparcia, odpłatności osoby korzystającej ze wsparcia, sposobu zgłaszania planowanej nieobecności w mieszkaniu chronionym, zasad i sposobu realizacji wspierania osoby.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Spółdzielnia z siedzibą nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług.

Usługi świadczone przez Spółdzielnię nie stanowią:

  • usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej
  • usług określonych w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
  • usług ściśle związanych z ww. usługami.

Wykonując usługi objęte zakresem pytania Spółdzielnia nie działa jako:

  • regionalny ośrodek pomocy społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, ośrodek pomocy społecznej, rodzinny dom pomocy, ośrodek wsparcia i ośrodek interwencji kryzysowej
  • wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewodę dom pomocy społecznej prowadzony przez podmiot posiadający zezwolenie wojewody, placówka opiekuńczo-wychowawcza lub ośrodek adopcyjno-opiekuńczy , placówka specjalistycznego poradnictwa, inna , niż ww., placówka zapewniająca całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisana do rejestru prowadzonego przez wojewodę; specjalistyczny ośrodek wsparcia dla ofiar w rodzinie.

Spółdzielnia świadczy usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku w miejscu ich zamieszkania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W związku z powyższym w Spółdzielni zrodziło się pytanie, czy usługi świadczone przez Spółdzielnię na podstawie umowy zawartej z urzędem miasta są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, w ocenie Spółdzielni usługi świadczone na podstawie umowy zawartej z gminą są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.

Kwestie zwolnienia od opodatkowania określonych rodzajów usług reguluje art. 43 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 zwolnione od opodatkowania są usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawa towarów i świadczenia usług ściśle związana z tymi usługami wykonywane przez specjalistyczne placówki posiadające odpowiedni status.

Spółdzielnia nie jest żadnym z tych podmiotów, więc nie możne skorzystać z tego zwolnienia, które jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowo - podmiotowym. Spółdzielnia nie spełnia kryterium podmiotowego, w związku z czym nie może skorzystać z tego przepisu. Jednakże kwestię zwolnienia tego typu usług reguluje także art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22 art. 43 ust. 1 oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną. Zwolnienie to jest zwolnieniem o charakterze wyłącznie przedmiotowym. Oznacza to, że na podstawie tego przepisu zwolnione są usługi opiekuńcze bez względu na status podmiotu świadczącego usługi opiekuńcze.

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić pojęcie opieki na osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub w podeszłym wieku. Ustawa o VAT nie zwiera definicji usług opiekuńczych. Zgodnie ze słownikiem PWN opieka definiowana jest jako dbanie o kogoś, o coś, troskliwe zajmowanie się kimś, zaspokajanie czyichś potrzeb. Oznacza to. że usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku to usługi polegające na dbaniu o wymienione osoby.

Usługi opiekuńcze nie są czynnościami jednorodnymi. Składają się z wielu czynności. które w zależności od potrzeb, stanu zdrowia i okoliczności mogą przybierać różną formę.

Najczęściej są to następujące czynności:

  • pomoc przy czynnościach związanych z utrzymaniem higieny,
  • oklepywanie i masaż ciała,
  • pomoc w poruszaniu się,
  • pranie i zmiana ubrań, bielizny osobistej i pościelowej,
  • pomoc przy ubieraniu i rozbieraniu,
  • pomoc przy robieniu zakupów,
  • pomoc przy przygotowaniu i spożywaniu posiłków,
  • towarzyszenie w trakcie wizyt w placówkach użyteczności społecznej (np. fryzjer, urzędy państwowe, kościół),
  • pomoc w załatwieniu spraw urzędowych.

Zawarte w umowie dokładne określenie czynności, które składają się na usługi bytowe, do których świadczenia zobowiązana jest spółdzielnia, odzwierciedlają dokładnie czynności, które uznawane są za czynności opiekuńcze. W związku z powyższym, według spółdzielni, należy uznać, że świadczone usługi bytowe to usługi opieki, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.

Kolejnym warunkiem umożliwiającym skorzystanie ze zwolnienia, jest świadczenie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej, przewlekle chorej czy w podeszłym wieku.

Usługi świadczone przez Spółdzielnię świadczone są w mieszkaniach chronionych wspieranych tworzonych przez gminę w celu realizacji art. 53 ustawy o pomocy społecznej. Mieszkają tam osoby korzystające ze wsparcia na podstawie decyzji o skierowaniu osoby do korzystania ze wsparcia w mieszkaniu chronionym Spółdzielnia świadczy usługi w mieszkaniach chronionych, czyli w miejscu zamieszkaniu osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych i w podeszłym wieku.

Uwzględniając powyższe argumenty oraz opis stanu faktycznego, Spółdzielnia stoi na stanowisku, że świadczone przez nią usługi zwolnione są z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca – Spółdzielnia, w wyniku przeprowadzonego przetargu, zawarła umowę z gminą na świadczenie usług bytowych w mieszkaniach chronionych wspieranych w Centrum Wsparcia Socjalnego. Spółdzielnia świadczy usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku w miejscu ich zamieszkania.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku w miejscu ich zamieszkania są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, ar. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednak zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy rozpatrywać ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

  1. regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,
  2. wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:
    • domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,
    • placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,
  3. placówki specjalistycznego poradnictwa,
  4. inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
  5. specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Natomiast, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy, zwalnia się od podatku usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Jak stanowi art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Wskazać należy, że analizując możliwość zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez dany podmiot usług w zakresie świadczenia usług opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku w miejscu ich zamieszkania – należy w pierwszej kolejności zbadać, czy w sprawie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, ponieważ w przypadku zastosowania zwolnienia w oparciu o ww. przepis brak jest podstaw do dalszego badania spełnienia bądź nie warunków określonych w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy, ponieważ odnosi się on do usług świadczonych przez podmioty inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie posiada statusu podmiotu wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, w związku z tym świadczone przez niego usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, ponieważ nie została spełniona przesłanka podmiotowa określona w tym przepisie, na podstawie której możliwe jest zastosowanie zwolnienia od podatku.

W świetle powołanych powyżej przepisów oraz okoliczności przedstawionych we wniosku należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku w miejscu ich zamieszkania są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj