Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.34.2019.1.IG
z 28 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2019 r. (data wpływu 2 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 2 grudnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „(…)”


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Dofinansowanie projektu nr (…) "(…)" współfinansowanego w ramach: Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego;


Oś Priorytetowa: Cyfrowy region (…);


Działanie: (…)Cyfrowa dostępność informacji sektora publicznego oraz wysoka jakość e-usług publicznych.


Celem projektu jest uruchomienie 15 elektronicznych usług publicznych, które będą świadczone przez Urząd Gminy oraz placówki oświatowe gminy, digitalizacja i bezpłatne udostępnienie mieszkańcom zasobów informacji przestrzennej oraz informatyzacja procedur wewnętrznych w Urzędzie Gminy. Uruchamiane e-usługi charakteryzować się będą wysokim stopniem dojrzałości oraz wysokim potencjałem korzystania. Uruchomienie e-usług będzie połączone z wdrożeniem i modernizacją systemów informatycznych w Urzędzie Gminy, digitalizacją zasobów informacji przestrzennej i modernizacją infrastruktury sieciowo-sprzętowej w zakresie niezbędnym dla zaplanowanych wdrożeń. Projekt zakłada wykorzystanie platformy e-PUAP i uruchomienie dedykowanych rozwiązań front-office dla mieszkańców.


W ramach projektu zostaną:

  1. uruchomione systemy teleinformatyczne: centralna platforma e-usług mieszkańca, system elektronicznego obiegu dokumentów, system zarządzania zasobami informacji przestrzennej, system obsługi rady gminy, system e-usług placówek oświatowych;
  2. pełne załatwienie danej sprawy drogą elektroniczną:
    • prowadzenie spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób fizycznych,
    • prowadzenie spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób prawnych,
    • prowadzenie spraw w zakresie podatku rolnego od osób fizycznych,
    • prowadzenie spraw w zakresie podatku rolnego od osób prawnych,
    • prowadzenie spraw w zakresie podatku leśnego od osób fizycznych,
    • prowadzenie spraw w zakresie podatku leśnego od osób prawnych,
    • prowadzenie spraw w zakresie podatku od środków transportowych,
    • prowadzenie spraw w zakresie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
    • wniosek o wydanie wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
    • prowadzenie spraw w zakresie rekrutacji do przedszkola/szkoły,
    • prowadzenie elektronicznego dziennika ucznia,
  3. udostępnione e-usługi (3) umożliwiające transfer danych w dwóch kierunkach: od usługodawcy do klienta oraz od klienta do usługodawcy:
    • wniosek w sprawie informacji dotyczącej aktywności radnego na sesji rady,
    • wniosek w sprawie jak głosował radny nad uchwałą,
    • wniosek w sprawie informacji dotyczącej przyjęcia uchwały podczas sesji rady.


W ramach projektu nastąpi: 1) zakup: tablicy promocyjnej, usług inżyniera projektu, wyposażenia serwerowni (serwer, UPS, urządzenie NAS), wyposażenia stanowiska kancelaryjnego (skaner), wyposażenie stanowisk pracowniczych (UPS, zestawy komputerowe), licencji centralnej platformy e-usług mieszkańca, licencji elektronicznego obiegu dokumentów, licencji systemu e-usług placówek oświatowych, licencji systemu obsługi rady, licencji systemu zarządzania zasobami informacji przestrzennej, 2) modernizacja strony www, 3) modernizacja systemu dziedzinowego, 4) opracowanie API i zasobu informacji przestrzennej, 5) opracowanie i wdrożenie e-usług, 6) przeprowadzenie digitalizacji zasobów, 7) wdrożenie systemów informatycznych, 8) roboty budowlane, instalacyjne, adaptacyjne.


Wnioskodawca zrealizuje projekt w okresie:

  • data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: (…),
  • data finansowego zakończenia realizacji projektu: (…).

Wnioskodawca zobowiązany jest do zachowania trwałości projektu przez 5 lat.


Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie projektu do kosztów kwalifikowalnych zalicza się podatek od towarów i usług (VAT). Składając wniosek aplikacyjny o dofinansowanie Wnioskodawca zaliczył w całości koszty podatku od towarów i usług (VAT) do kosztów kwalifikowalnych operacji i tym samym otrzymał na nie dofinansowanie.


Rozliczając projekt Wnioskodawca - Gmina zobowiązana jest do przedłożenia indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej możliwości odzyskania podatku VAT zaliczonego do kosztów kwalifikowalnych operacji.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w projekcie będą wystawiane na Gminę. Nabywane podczas realizacji projektu towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina realizując projekt, będzie wykonywała zadania własne nałożone na jednostkę przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a tym samym nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizowanym projektem. Gmina nie będzie mogła więc odzyskać w całości ani w części podatku VAT poniesionego w związku z realizowanym projektem, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w odniesieniu do realizowanego projektu: "(…)" nr (…) Gmina będzie miała możliwość odzyskania podatku VAT w trakcie realizowanego projektu oraz po jego zakończeniu?


Czy podatek VAT, który będzie naliczony na fakturach wystawionych na Gminę w związku z realizacją projektu może zostać odliczony przez Gminę od podatku należnego?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy Gmina w związku z realizowanym projektem nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług (VAT) w całości, ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na zadanie jak i po jego zakończeniu.


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174) i wykonywane w ramach działalności gospodarczej. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust.1 cytowanej ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej np. czynności sprzedaży, zamiany, wynajmu, dzierżawy.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust.1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabyte towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ nabywane podczas realizacji zadania towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, skoro efekty przedmiotowego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Stosownie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym, posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i zwrotu tego podatku przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z przedstawionych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie takich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).


W opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina realizuje projekt „(…)”. Celem projektu jest uruchomienie 15 elektronicznych usług publicznych, które będą świadczone przez Urząd Gminy oraz placówki oświatowe gminy, digitalizacja i bezpłatne udostępnienie mieszkańcom zasobów informacji przestrzennej oraz informatyzacja procedur wewnętrznych w Urzędzie Gminy. Uruchamiane e-usługi charakteryzować się będą wysokim stopniem dojrzałości oraz wysokim potencjałem korzystania. Uruchomienie e-usług będzie połączone z wdrożeniem i modernizacją systemów informatycznych w Urzędzie Gminy, digitalizacją zasobów informacji przestrzennej i modernizacją infrastruktury sieciowo-sprzętowej w zakresie niezbędnym dla zaplanowanych wdrożeń. Projekt zakłada wykorzystanie platformy e-PUAP i uruchomienie dedykowanych rozwiązań front-office dla mieszkańców.


W ramach projektu zostaną: uruchomione systemy teleinformatyczne: centralna platforma e-usług mieszkańca, system elektronicznego obiegu dokumentów, system zarządzania zasobami informacji przestrzennej, system obsługi rady gminy, system e-usług placówek oświatowych; udostępnione e-usługi umożliwiające pełne załatwienie danej sprawy drogą elektroniczną: prowadzenie spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób fizycznych, prowadzenie spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób prawnych, prowadzenie spraw w zakresie podatku rolnego od osób fizycznych, prowadzenie spraw w zakresie podatku rolnego od osób prawnych, prowadzenie spraw w zakresie podatku leśnego od osób fizycznych, prowadzenie spraw w zakresie podatku leśnego od osób prawnych, prowadzenie spraw w zakresie podatku od środków transportowych, prowadzenie spraw w zakresie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wniosek o wydanie wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, prowadzenie spraw w zakresie rekrutacji do przedszkola/szkoły, prowadzenie elektronicznego dziennika ucznia, udostępnione e-usługi umożliwiające transfer danych w dwóch kierunkach: od usługodawcy do klienta oraz od klienta do usługodawcy: wniosek w sprawie informacji dotyczącej aktywności radnego na sesji rady, wniosek w sprawie jak głosował radny nad uchwałą, wniosek w sprawie informacji dotyczącej przyjęcia uchwały podczas sesji rady.


W ramach projektu nastąpi: zakup: tablicy promocyjnej, usług inżyniera projektu, wyposażenia serwerowni: serwer, UPS, urządzenie NAS, wyposażenia stanowiska kancelaryjnego - skaner, wyposażenie stanowisk pracowniczych: UPS, zestawy komputerowe, licencji centralnej platformy e-usług mieszkańca, licencji elektronicznego obiegu dokumentów, licencji systemu e-usług placówek oświatowych, licencji systemu obsługi rady, licencji systemu zarządzania zasobami informacji przestrzennej, modernizacja strony www, modernizacja systemu dziedzinowego, opracowanie API i zasobu informacji przestrzennej, opracowanie i wdrożenie e-usług, przeprowadzenie digitalizacji zasobów, wdrożenie systemów informatycznych, roboty budowalne, instalacyjne, adaptacyjne.


Wnioskodawca zrealizuje projekt w okresie od 2020-03-02 do 2020-11-30.


Wnioskodawca zobowiązany jest do zachowania trwałości projektu przez 5 lat.


Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w projekcie będą wystawiane na Gminę. Nabywane podczas realizacji projektu towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Gmina realizując projekt, będzie wykonywała zadania własne nałożone na jednostkę przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a tym samym nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizowanym projektem. Gmina nie będzie mogła więc odzyskać w całości ani w części podatku VAT poniesionego w związku z realizowanym projektem, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy w odniesieniu do realizowanego projektu Gmina będzie miała możliwość odzyskania podatku VAT w trakcie realizowanego projektu oraz po jego zakończeniu oraz czy podatek VAT, który będzie naliczony na fakturach wystawionych na Gminę w związku z realizacją projektu może zostać odliczony przez Gminę od podatku należnego.

Zgodnie z powołanymi przepisami prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego określonej w art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca, Inwestycja w ramach niniejszego projektu nie będzie wykorzystywana w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.


Zatem, skoro inwestycja w ramach opisanego zadania, nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, to Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia stanu faktycznego.


Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj