Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.35.2019.1.EK
z 29 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2019 r. (data wpływu 2 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 2 grudnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Zakład Sp. z o.o. (Wnioskodawca) w 2020 r. planuje rozpoczęcie realizacji projektu pn. „(…)” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Projekt będzie polegał na budowie ok. 1600 m sieci wodociągowej, ok. 3600 m kanalizacji grawitacyjnej i ok. 5500 m kanalizacji tłoczonej. Projekt będzie realizowany w pasie drogowym drogi powiatowej, na działkach gminnych oraz działkach prywatnych na odcinku trasy (…). W ramach projektu zostanie również wybudowanych 7 nowych przepompowni ścieków oraz 3 przydomowe przepompownie. Nowa sieć wodociągowa zostanie uzbrojona w zasuwy i hydranty. Realizacja projektu pozwoli uporządkować gospodarkę wodno-ściekową na terenie nie objętym aglomeracją. Projekt przyczyni się do zmniejszenia zanieczyszczeń oraz eksfiltracji ścieków do gruntów i wód gruntowych. Przedsięwzięcie będzie miało pozytywny wpływ na środowisko oraz podniesie standard jakości życia mieszkańców Gminy. Głównym celem projektu jest poprawa warunków gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy. Szacowana wartość inwestycji to koszt ok. 4 920 000,00 zł.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury za poniesione koszty w ramach projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę. Poniesione na realizację projektu wydatki będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a naliczony podatek VAT na fakturach za wykonane usług powiększy ich wartość.

Wnioskodawca realizując inwestycję będzie prowadził sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT od towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją, dlatego też Zainteresowany może odzyskać podatek VAT zapłacony z faktur podczas realizacji inwestycji. Zakupy usług w ramach realizacji inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, dlatego we wniosku o dofinansowanie inwestycji, wnioskowana kwota dofinansowania wykazywana będzie kwotach netto.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w odniesieniu do planowanej realizacji inwestycji Wnioskodawca ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie realizacji jak i po jej zakończeniu?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i w związku z realizowaną inwestycją będzie miał możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części zarówno w trakcie jak i po jej zakończeniu.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług poprzez odliczenie podatku naliczonego Wnioskodawca nie ma więc prawa do potraktowania podatku jako kosztu kwalifikowalnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.


Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany w 2020 r. planuje rozpoczęcie realizacji projektu pn. „(…)” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Projekt będzie polegał na budowie ok. 1600 m sieci wodociągowej, ok. 3600 m kanalizacji grawitacyjnej i ok. 5500 m kanalizacji tłoczonej. Projekt będzie realizowany w pasie drogowym drogi powiatowej, na działkach gminnych oraz działkach prywatnych na odcinku trasy (…). W ramach projektu zostanie również wybudowanych 7 nowych przepompowni ścieków oraz 3 przydomowe przepompownie. Nowa sieć wodociągowa zostanie uzbrojona w zasuwy i hydranty. Realizacja projektu pozwoli uporządkować gospodarkę wodno-ściekową na terenie nie objętym aglomeracją. Projekt przyczyni się do zmniejszenia zanieczyszczeń oraz eksfiltracji ścieków do gruntów i wód gruntowych. Przedsięwzięcie będzie miało pozytywny wpływ na środowisko oraz podniesie standard jakości życia mieszkańców Gminy. Głównym celem projektu jest poprawa warunków gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy.

Wnioskodawca wskazał, że poniesione na realizację projektu wydatki będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a naliczony podatek VAT na fakturach za wykonane usług powiększy ich wartość. Faktury za poniesione koszty w ramach projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT w całości lub w części w związku z realizowaną w ramach ww. projektu inwestycją, zarówno w trakcie jej realizacji jak i po jej zakończeniu.


Należy wskazać, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jak już wyżej wskazano, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz podatnik dokonujący odliczenia był czynnym podatnikiem podatku VAT. Spełnienie tych dwóch warunków pozwala podatnikowi na odliczenie podatku VAT naliczonego w całości z faktur, które dotyczą wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowej Inwestycji będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz – jak wskazał Wnioskodawca – efekty przedmiotowej Inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem z uwagi na powołane przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe wskazać należy, że skoro wydatki związane z opisaną inwestycją będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących te wydatki, zarówno w trakcie jej realizacji jak również po jej zakończeniu. Jednocześnie Wnioskodawca będzie miał prawo do zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy. Przy czym prawo to będzie przysługiwać Wnioskodawcy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek z art. 88 ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj