Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.44.2019.2.LS
z 13 lutego 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2019 r. (złożony osobiście 29 listopada 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 stycznia 2020 r. (złożone osobiście 7 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy wystawione przez Wnioskodawcę faktury powinny zawierać adnotację „mechanizm podzielonej płatności” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2019 r. złożono osobiście do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy wystawione przez Wnioskodawcę faktury powinny zawierać adnotację „mechanizm podzielonej płatności”. Wniosek uzupełniono w dniu 7 stycznia 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca – (…) Sp. z o.o. jest importerem elektronarzędzi. Oferta sprzedaży Wnioskodawcy obejmuje m.in. akumulatorowe odkurzacze samochodowe które posiadają wbudowane akumulatory elektryczne, stanowiące element składowy odkurzacza. Ponadto Wnioskodawca posiada w ofercie również m.in. akumulatorowe szlifierki kątowe model (…), które są oferowane również w zestawie z zewnętrznymi (wymiennymi) akumulatorami elektrycznymi. W tym przypadku akumulatory nie są złączone na stałe z produktem.

W przypadku obu towarów, akumulatory elektryczne nie są oferowane do sprzedaży osobno, lecz stanowią element składowy danego towaru (zarówno odkurzacza i szlifierki). Przedmiot sprzedaży obejmuje odkurzacz oraz szlifierki jako całość, bez wyszczególnienia na fakturze na ich poszczególne podzespoły w tym m.in., w postaci akumulatorów elektrycznych.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy – faktura powinna zawierać wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”.

Jak stanowi art. 108 ust. 1b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w przypadku faktur podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

W załączniku nr 15 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w przypadku faktur pod poz. 67 (wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy) znajduje się towar: „Akumulatory elektryczne i ich części” (27.20.2).

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 7 stycznia 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Akumulatorowy odkurzacz samochodowy oraz akumulatorowa szlifierka kątowa nie zostały wyszczególnione w załączniku nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Istotnie natomiast w załączniku nr 15 wyszczególnione zostały akumulatory elektryczne i ich części. Jak wskazywał jednak już Wnioskodawca w swoim wniosku, w przypadku obu towarów, akumulatory elektryczne nie są oferowane przez Wnioskodawcę do sprzedaży osobno, lecz stanowią element składowy danego towaru (zarówno odkurzacza i szlifierki). Przedmiot sprzedaży obejmuje odkurzacz oraz szlifierki jako całość, bez wyszczególnienia na fakturze na ich poszczególne podzespoły w tym m.in. w postaci akumulatorów elektrycznych.

Akumulatorowy odkurzacz samochodowy zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. nosi symbol 27.51.21., natomiast akumulatorowa szlifierka kątowa zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. nosi symbol 28.24.11.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku, gdy kwota należności ogółem stanowi kwotę przekraczającą 15 000,00 zł, obejmującą sprzedaż towaru (akumulatorowego odkurzacza samochodowego), składającego się z towaru wyszczególnionego w załączniku nr 15 do ustawy o VAT w postaci akumulatora elektrycznego, jaki został wbudowany na stałe do sprzedawanego towaru, zachodzi konieczność zawarcia przez Wnioskodawcę na fakturze wyrazów „mechanizm podzielonej płatności” w odniesieniu do tej transakcji na fakturze i przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności?
  2. Czy w przypadku, gdy kwota należności ogółem stanowi kwotę przekraczającą 15 000,00 zł, obejmującą sprzedaż towaru (akumulatorowej szlifierki kątowej), składającego się z towaru wyszczególnionego w załączniku nr 15 do ustawy o VAT w postaci zewnętrznego akumulatora elektrycznego, jaki stanowi element składowy sprzedawanego towaru, lecz nie zamontowanego w nim na stałe, zachodzi konieczność zawarcia przez Wnioskodawcę na fakturze wyrazów „mechanizm podzielonej płatności” w odniesieniu do tej transakcji na fakturze i przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności?

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na oba zadane pytania są negatywne, tj. na fakturze nie zachodzi konieczność zawarcia przez Wnioskodawcę wyrazów „mechanizm podzielonej płatności” w odniesieniu do tej transakcji na fakturze i przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności. W załączniku nr 15 do ustawy o VAT zostały bowiem wyszczególnione towary, jakie stanowią samodzielny element transakcji sprzedaży, podlegających mechanizmowi podzielonej płatności, w sytuacji, w której wartość transakcji przekracza kwotę 15 000,00 zł.

W przypadku, gdy towar w postaci akumulatora elektrycznego, znajdujący się na liście w załączniku nr 15 stanowi jedynie część składową innego towaru, nieznajdującego się na liście załącznika nr 15 i nie jest on sprzedawany w ramach tej transakcji jako osobny produkt (na fakturze nie widnieje jako osobna pozycja sprzedaży), w przypadku transakcji przekraczających kwotę 15 000,00 zł nie zachodzi konieczność zawarcia przez Wnioskodawcę wyrazów „mechanizm podzielonej płatności” w odniesieniu do tej transakcji na fakturze i przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Nie ma zaś doniosłego charakteru rozróżnienie na akumulatory wbudowane do urządzenia oraz akumulatory zewnętrzne sprzedawane razem z produktem, jeżeli stanowią one część składową zarówno akumulatorowego odkurzacza samochodowego jak również akumulatorowych szlifierek kątowych i nie stanowią odrębnego przedmiotu sprzedaży w ramach danej transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy – przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Regulacje dotyczące mechanizmu podzielonej płatności zawarte zostały w ustawie z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustawy (Dz. U. z 2018 r., poz. 62), która wprowadziła z dniem 1 lipca 2018 r. m.in. nowy blok przepisów zawartych w rozdziale 1a w art. 108a-108d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ustawa z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1751) wprowadza z dniem 1 listopada 2019 r. – zmiany do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – w zakresie mechanizmu podzielonej płatności.

Zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy, podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Natomiast w myśl art. 108a ust. 1a ustawy, obowiązującego od dnia 1 listopada 2019 r., przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności (art. 108a ust. 1b ustawy).

W myśl art. 108a ust. 2 ustawy – zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

  1. zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;
  2. zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy – podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Art. 2 pkt 31 ustawy stanowi, że ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Na mocy art. 106g ust. 1 ustawy – faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

Zakres informacji jakie powinna zawierać faktura, wskazany został w art. 106e ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy, w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy – faktura powinna zawierać wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”.

Stosownie do art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r., poz. 1292 z późn. zm.) dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:

  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Załącznik nr 15 do ustawy – stanowiący „Wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy” – zawiera zamkniętą listę towarów i usług, w przypadku których faktura dokumentująca ich dostawę lub świadczenie musi zawierać adnotację „mechanizm podzielonej płatności”.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązek wystawiania faktur z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” będzie istnieć, jeżeli łącznie spełnione będą trzy warunki, tj. faktura:

  1. będzie wystawiana na kwotę należności ogółem (kwotę brutto) przekraczającą 15 000 zł lub jej równowartość (art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców);
  2. będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy,
  3. czynności będą dokonywane na rzecz podatnika.

Jednocześnie w myśl art. 106e ust. 12 i 13 ustawy, w przypadku stwierdzenia, że podatnik wystawił fakturę z naruszeniem ust. 1 pkt 18a, naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku przypadającej na dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy, wykazanej na tej fakturze. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się. Przepisu ust. 12 nie stosuje się, jeżeli zapłata kwoty odpowiadającej kwocie podatku przypadającej na dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy, wykazanej na fakturze, została dokonana z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy w przypadku, gdy kwota należności ogółem stanowi kwotę przekraczającą 15 000,00 zł, obejmującą sprzedaż towaru, tj. akumulatorowego odkurzacza samochodowego, składającego się z towaru wyszczególnionego w załączniku nr 15 do ustawy w postaci akumulatora elektrycznego, który został wbudowany na stałe do sprzedawanego odkurzacza oraz akumulatorowej szlifierki kątowej, składającej się z towaru wyszczególnionego w załączniku nr 15 do ustawy w postaci zewnętrznego akumulatora elektrycznego, który stanowi element składowy sprzedawanej szlifierki, lecz nie zamontowany w niej na stałe, to zachodzi konieczność zawarcia przez Wnioskodawcę na fakturze dokumentującej te dostawy wyrazów „mechanizm podzielonej płatności” oraz czy zachodzi konieczność przyjęcia przez Wnioskodawcę kwoty należności wynikającej z tych faktur z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Odnosząc się do powyższego należy w pierwszej kolejności wskazać, że obowiązek bezwzględnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności wprowadzony przepisami obowiązującymi od dnia 1 listopada 2019 r. dotyczy wyłącznie konkretnych towarów i usług enumeratywnie wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy. Podkreślenia wymaga, że zapis art. 108a ust. 1 pkt 1a ustawy, wprowadza obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przy regulowaniu należności z faktury, w której wartość sprzedaży brutto przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty.

Jak wynika z okoliczności sprawy w ofercie sprzedaży Wnioskodawcy znajdują się akumulatorowe odkurzacze samochodowe, które posiadają wbudowane akumulatory elektryczne, stanowiące element składowy odkurzacza. Ponadto Wnioskodawca posiada w ofercie sprzedaży akumulatorowe szlifierki kątowe, które są oferowane również w zestawie z zewnętrznymi (wymiennymi) akumulatorami elektrycznymi, w tym przypadku akumulatory nie są złączone na stałe z produktem. W przypadku obu towarów, akumulatory elektryczne nie są oferowane do sprzedaży osobno, lecz stanowią element składowy danego towaru (zarówno odkurzacza jak i szlifierki). Akumulatorowy odkurzacz samochodowy zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. posiada symbol 27.51.21., natomiast akumulatorowa szlifierka kątowa zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. posiada symbol 28.24.11.

Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, że wskazane przez Wnioskodawcę towary o symbolach PKWiU 27.51.21 oraz 28.24.11. nie zostały wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, zatem nie będą one objęte obowiązkiem stosowania „mechanizmu podzielonej płatności”.

Podkreślić należy, że w poz. 67 załącznika nr 15 do ustawy znajdują się (PKWiU 27.20.2) „Akumulatory elektryczne i ich części”. Jednakże w analizowanej sprawie – w przypadku sprzedawanych przez Wnioskodawcę akumulatorowych odkurzaczy samochodowych i akumulatorowych szlifierek kątowych akumulatory elektryczne nie są oferowane przez Wnioskodawcę do sprzedaży osobno, lecz stanowią element składowy danego towaru. Przedmiot sprzedaży – jak wskazał Wnioskodawca – obejmuje odkurzacz oraz szlifierkę jako całość, bez wyszczególnienia na fakturze ich poszczególnych podzespołów w tym m.in. akumulatorów elektrycznych.

Podsumowując, w przypadku, gdy kwota należności ogółem stanowi kwotę przekraczającą 15 000,00 zł, z tytułu sprzedaży towaru (akumulatorowego odkurzacza samochodowego lub akumulatorowej szlifierki kątowej), składającego się z towaru wyszczególnionego w załączniku nr 15 do ustawy o VAT w postaci akumulatora elektrycznego nie będzie zachodził obowiązek wynikający z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy, tj. obowiązek umieszczenia na fakturach dokumentujących dostawę tych towarów wyrazów „mechanizm podzielonej płatności”. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku przyjęcia kwoty należności wynikającej z tych faktur z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o informacje wynikające z opisu sprawy, że akumulatorowy odkurzacz samochodowy zgodnie z PKWiU posiada symbol 27.51.21., natomiast akumulatorowa szlifierka kątowa zgodnie z PKWiU posiada symbol 28.24.11 oraz, że w przypadku obu towarów akumulatory elektryczne nie są oferowane przez Wnioskodawcę do sprzedaży osobno, lecz stanowią element składowy danego towaru. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj