Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.284.2019.1.JS
z 18 lutego 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2019 r. (data wpływu 30 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania, czy w sytuacji wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki komandytowej, spółka ta wstąpi w prawa i obowiązki tego przedsiębiorstwa związane z prowadzeniem składu podatkowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania, czy w sytuacji wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki komandytowej, spółka ta wstąpi w prawa i obowiązki tego przedsiębiorstwa związane z prowadzeniem składu podatkowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawcą jest „A.” SPÓŁKA KOMANDYTOWA z siedzibą w (…). Wspólnikami w „A.” SPÓŁKA KOMANDYTOWA są (…) jako komandytariusz oraz (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) jako komplementariusz, którą reprezentuje (…).

Zauważyć należy, że (…) prowadzi nadto działalność gospodarczą pod firmą (…) zarejestrowaną w CEiDG. (…) w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej prowadzi m.in. (…) oraz prowadzi obrót gazem płynnym i konfekcjonowanym gazem płynnym przy wykorzystaniu rozlewni gazu płynnego zlokalizowanej w (…) gmina (…).

W ramach działalności (…) związanej z obrotem gazem płynnym i konfekcjonowanym gazem płynnym prowadzony jest skład podatkowy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym, na prowadzenie którego otrzymano zezwolenie wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego w (…). Zezwolenie to zostało wydane na czas nieoznaczony. Przedsiębiorca jest zarejestrowany pod numerem akcyzowym (…), a miejsce prowadzenia składu podatkowego pod numerem (…). Skład podatkowy prowadzony jest w miejscowości (…) działka nr (…) tj. w tym samym miejscu, w którym prowadzony jest obrót gazem płynnym i konfekcjonowanym gazem płynnym.

Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy według Polskiej Klasyfikacji Działalności („PKD”) jest: 46.71.Z. Sprzedaż hurtowa paliw i produktów pochodnych.

W ramach planowanej restrukturyzacji, na „A.” SPÓŁKĘ KOMANDYTOWĄ ma być przeniesiona część własności Przedsiębiorstwa (…), jako wkład niepieniężny (aport), w ten sposób, że (…) wniesie wkład w postaci zorganizowanej części prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa pod nazwą (…) na pokrycie udziału w „A.” SPÓŁKA KOMANDYTOWA. Zorganizowana część przedsiębiorstwa, która ma być wniesiona aportem do spółki ma obejmować działalność związaną z obrotem gazem płynnym i konfekcjonowanym gazem płynnym przy wykorzystaniu rozlewni gazu płynnego zlokalizowanej w (…) gmina (…) oraz skład podatkowy. W pozostałym zakresie, tj. (…) nadal będzie prowadził jednoosobową działalność gospodarczą.

Do prowadzenia działalności gospodarczej przez (…) wykorzystywane są grunty wraz z zabudową, które stanowią wspólność ustawową małżeńską (…) i jego żony – (…) zamieszkałych w (…). W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (…) jest podatnikiem podatku dochodowego oraz zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zamiarem (…) – wspólnika komandytariusza w „A.” SPÓŁKA KOMANDYTOWA jest przeprowadzenie restrukturyzacji prowadzonej działalności gospodarczej w następujący sposób:

  • wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa (…) w rozumieniu art. 551 K.c., do spółki komandytowej.

Skutkiem przeprowadzonych działań będzie:

  • dalsze prowadzenie przez (…) działalności gospodarczej w zakresie związanym z obrotem gazem płynnym i konfekcjonowanym gazem płynnym przy wykorzystaniu rozlewni gazu płynnego zlokalizowanej w (…) gmina (…) oraz składu podatkowego, ale już wspólnie z innymi osobami, jako wspólnik spółki komandytowej (komandytariusz).

Powyższy opis dotyczy zamierzeń (…), wspólnika (komandytariusza) w „A.” SPÓŁKA KOMANDYTOWA z uwagi, że realizacja tych zamierzeń wpłynie na prawa i obowiązki Wnioskodawcy, tj. „A.” SPÓŁKA KOMANDYTOWA w zakresie podatku akcyzowego.

Wnioskodawca zdecydował się na wystąpienie z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

W wyniku realizacji przedstawionych zamierzeń, Wnioskodawca „A.” SPÓŁKA KOMANDYTOWA stanie się nabywcą zorganizowanej części Przedsiębiorstwa (…), tj. części dotyczącej obrotu gazem płynnym i konfekcjonowanym gazem płynnym przy wykorzystaniu rozlewni gazu płynnego zlokalizowanej w (…) gmina (…) oraz składu podatkowego.

W związku z powyższym opisem, postawiono następujące pytanie:

Czy w przypadku wniesienia do „A.” SPÓŁKA KOMANDYTOWA na pokrycie udziału zorganizowanej części Przedsiębiorstwa (…) prowadzonego pod firmą (…), obejmującego prowadzony skład podatkowy, „A.” SPÓŁKA KOMANDYTOWA zgodnie z art. 93a § 5 Ordynacji podatkowej w zw. z art. 49 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym wstąpi w prawa i obowiązki wynikające z wcześniej udzielonego na rzecz Przedsiębiorstwa (…) zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jako jego następca prawny, a w konsekwencji, czy procedura zawieszenia poboru akcyzy, do której stosowania było uprawnione Przedsiębiorstwo (…) będzie kontynuowana przez „A.” SPÓŁKA KOMANDYTOWA, do której (…) na pokrycie udziału wniesie wkład w postaci zorganizowanej części swojego przedsiębiorstwa, czy też konieczne będzie uzyskanie przez „A.” SPÓŁKA KOMANDYTOWA nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w przypadku wniesienia do spółki komandytowej na pokrycie udziału zorganizowanej części przedsiębiorstwa, obejmującego prowadzony skład podatkowy, spółka komandytowa zgodnie z art. 93a § 5 Ordynacji podatkowej w zw. z art. 49 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wstąpi w prawa i obowiązki wynikające z wcześniej udzielonego na rzecz Przedsiębiorstwa prowadzonego przez (…) zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jako jego następca prawny, a w konsekwencji procedura zawieszenia poboru akcyzy do której stosowania był uprawniony Przedsiębiorca będzie kontynuowana przez spółkę komandytową, do której (…) wniesie zorganizowaną część swojego przedsiębiorstwa.

Zgodnie bowiem z art. 93a § 5 Ordynacji podatkowej spółka niemająca osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa, wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa wniesionego przedsiębiorstwa, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek niemających osobowości prawnej.

W Komentarzu do art. 93a Ordynacji podatkowej pod red. Leonarda Etela Wydawnictwa Lex, 2018, czytamy, że spółka osobowa, do której osoba fizyczna wniosła swoje przedsiębiorstwo, jest jej następcą prawnym w zakresie praw, a za zaległości odpowiada jak osoba trzecia. Analogicznie w Komentarzu do art. 93a Ordynacji podatkowej pod red. Stefana Babiarza Wolters Kluwer Polska, 2017. Stanowisko to znajduje również potwierdzenie w obowiązującym od 1 stycznia 2016 roku art. 112c Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym spółka niemająca osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału swoje przedsiębiorstwo, odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z tą osobą fizyczną za powstałe do dnia wniesienia przedsiębiorstwa zaległości podatkowe związane z wniesionym przedsiębiorstwem.

Przepis art. 93a § 5 Ordynacji podatkowej przewiduje zasadę sukcesji uniwersalnej, która polega na wstąpieniu w wynikające z przepisów prawa podatkowego prawa przysługujące przedsiębiorcy (osobie fizycznej) nowego podmiotu prawa podatkowego (spółki niemającej osobowości prawnej).

Warunkiem tej sukcesji jest:

  1. wniesienie do spółki niemającej osobowości prawnej, przez przedsiębiorcę (osobę fizyczną) wkładu na pokrycie udziału w tej spółce w postaci zorganizowanej części swojego przedsiębiorstwa,
  2. wynikająca z przepisów regulujących opodatkowanie spółek niemających osobowości prawnej możliwość kontynuacji praw przedsiębiorcy przez tę spółkę.

Nie są to wyłączne warunki dojścia do skutku sukcesji praw, o której mowa w art. 93a § 5 Ordynacji podatkowej. Jak stanowi art. 93d Ordynacji podatkowej przepisy art. 93-93c (w tym przytoczony powyżej art. 93a § 5 O.p.) mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego. Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest taką decyzją, co jednoznacznie wynika z jego treści.

W niniejszej sprawie decydujące znaczenie ma treść art. 49 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, który stanowi, że zmiana miejsca prowadzenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Tym samym skoro ustawodawca w art. 49 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym postanowił, iż zmiana podmiotu prowadzącego skład, co do zasady wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem następców prawnych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa to należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie sytuacja taka nie będzie miała miejsca, gdyż Spółka komandytowa będzie następcą prawnym Przedsiębiorstwa prowadzonego przez (…).

Oznacza to, iż w świetle przytoczonych przepisów prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w przypadku wniesienia przez (…) do spółki komandytowej na pokrycie udziału zorganizowanej części przedsiębiorstwa, obejmującego prowadzony skład podatkowy, „A.” SPÓŁKA KOMANDYTOWA zgodnie z art. 93a § 5 Ordynacji podatkowej w zw. z art. 49 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym wstąpi w prawa i obowiązki wynikające z wcześniej udzielonego na rzecz (…) zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jako jego następca prawny, a w konsekwencji procedura zawieszenia poboru akcyzy do której stosowania był uprawniony (…) będzie kontynuowana przez „A.” SPÓŁKA KOMANDYTOWA, do której (…) wniesie zorganizowaną część swojego przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 i 12 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 864 ze zm., zwanej dalej „ustawą o podatku akcyzowym”), przez:

  • skład podatkowy rozumie się miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.
  • procedurę zawieszenia poboru akcyzy rozumie się procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 49 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podmiotu.

W myśl art. 49 ust. 2 ww. ustawy, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego może być wydane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 3 lata, albo na czas nieoznaczony.

Wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego powinien zawierać dane dotyczące podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile podmiot taki numer posiada, numer identyfikacji podatkowej (NIP), adres poczty elektronicznej oraz określenie rodzaju i zakresu działalności, która będzie prowadzona w składzie podatkowym, jak również wskazanie planowanej lokalizacji składu podatkowego, proponowanego zabezpieczenia akcyzowego oraz liczby już prowadzonych przez podmiot składów podatkowych (art. 49 ust. 3 ustawy).

Wniosek o zezwolenie na prowadzenie pierwszego składu podatkowego stanowi również wniosek o nadanie podmiotowi numeru akcyzowego podmiotu prowadzącego skład podatkowy (art. 49 ust. 5 ustawy).

Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, załącza się plan składu podatkowego, dokumenty potwierdzające spełnienie warunków określonych w art. 48 oraz dokumenty określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, które są wymagane do przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia (art. 49 ust. 6 ustawy).

Stosownie do art. 49 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie danych zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 1, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, z zastrzeżeniem ust. 8 i 10.

Powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia należy dokonywać przed dokonaniem tej zmiany, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 49 ust. 8 ustawy).

Powiadomienie, o którym mowa w ust. 8 stanowi jednocześnie wniosek o zmianę zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w zakresie dotyczącym zgłoszonej zmiany (art. 49 ust. 9 ustawy).

Na podstawie art. 49 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, zmiana miejsca prowadzenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem:

  1. następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa;
  2. wykonywania działalności na podstawie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, które posiadał zmarły przedsiębiorca, na zasadach, o których mowa w art. 84a;
  3. wstąpienia jednego z następców prawnych zmarłego przedsiębiorcy w prawa i obowiązki wynikające z zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, na zasadach, o których mowa w art. 84e.

Wskazać również należy, że przepisy normujące podmiotowy i przedmiotowy zakres sukcesji prawnopodatkowej, dotyczącej różnych podmiotów oraz form i sposobów przekształceń, określone zostały w art. 93-93e ustawy Ordynacja podatkowa. Co do zasady, wymienione w tych przepisach podmioty, powstałe w wyniku przekształceń, wstępują we wszelkie, przewidziane w przepisach prawa podatkowego, prawa i obowiązki przedmiotów przekształconych. Poza zakresem powyższych regulacji pozostają prawa i obowiązki niezbywalne, do których między innymi należą kwestie wpisów czy wykreśleń z odpowiednich rejestrów. Kwestie te bowiem ściśle związane są z bytem prawnym danego podmiotu.

Zgodnie z art. 93 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych

-wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej, przepis art. 93 § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej,
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Stosownie do art. 93a § 1 O.p., osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

-wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Z kolei przepis art. 93a § 2 stanowi, że § 1 tego artykułu stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;
  2. (uchylony);
  3. stowarzyszenia utworzonego w wyniku przekształcenia stowarzyszenia zwykłego.

Jak stanowi art. 93a § 5 ustawy, spółka niemająca osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa, wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa wniesionego przedsiębiorstwa, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek niemających osobowości prawnej.

Zgodnie z art. 93d Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej (art. 93e Ordynacji podatkowej).

Zauważyć należy, że z powyższych przepisów wynika, że następstwo podatkowe związane jest przede wszystkim ze zdarzeniami prawnymi określonymi jako: przekształcenie, połączenie, podział osób prawnych. Należy zaznaczyć, że następstwo podatkowe stanowi odstępstwo od reguły powiązania praw i obowiązków podatkowych z bytem prawnym wyłącznie podatnika, jest więc nietypową instytucją w prawie podatkowym. Z tych względów wszelkie tego rodzaju sytuacje, nawet dostatecznie uzasadnione ekonomicznie, muszą mieć wystarczającą podstawę prawną aby można było wobec nich zastosować instytucję sukcesji podatkowej.

Wspomniane przepisy nie obejmują natomiast swym zakresem innych przypadków, w tym wniesienia tytułem aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa do innego podmiotu, tu przez osobę fizyczną do spółki komandytowej. Brak sukcesji podatkowej, skutkuje brakiem podstawy prawnej do wstąpienia przez spółkę komandytową w prawa do ochrony prawnej wynikającej z interpretacji indywidualnych wydanych dla osoby fizycznej wnoszącą aport (wkład niepieniężny) w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do tej spółki komandytowej.

W przedstawionych we wniosku okolicznościach zdarzenia przyszłego, do Wnioskodawcy (spółki komandytowej) wniesiona będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa osoby fizycznej, obejmująca działalność związaną z obrotem gazem płynnym i konfekcjonowanym gazem płynnym, w ramach której prowadzony jest skład podatkowy. Wnioskodawca stanie się zatem nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa osoby fizycznej, tj. części dotyczącej obrotu gazem płynnym i konfekcjonowanym gazem płynnym przy wykorzystaniu rozlewni gazu płynnego oraz składu podatkowego. Po dokonaniu tej czynności, podmiot (osoba fizyczna) wnoszący zorganizowaną część przedsiębiorstwa na pokrycie udziału w spółce będzie w dalszym ciągu prowadził działalność, jako wspólnik (komandytariusz) tej spółki.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w przypadku opisanego wniesienia do spółki komandytowej na pokrycie udziału zorganizowanej części przedsiębiorstwa, obejmującej prowadzony w ramach tego przedsiębiorstwa skład podatkowy, spółka ta (Wnioskodawca) wstąpi w prawa i obowiązki wynikające z wcześniej udzielonego na rzecz tego przedsiębiorstwa zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jako jego następca prawny, a w konsekwencji – czy procedura zawieszenia poboru akcyzy, do której stosowania było uprawnione przedsiębiorstwo będzie kontynuowana przez spółkę komandytową, czy też konieczne będzie uzyskanie przez nią nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera definicji „zorganizowanej części przedsiębiorstwa”. Pojęcie to zostało jednak zdefiniowane na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak, zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że cytowany wyżej przepis art. 93a § 5 Ordynacji podatkowej odnosi się do wniesienia całego przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki nieposiadającej osobowości prawnej, a następnie kontynuowania w tej formie działalności gospodarczej.

Tymczasem w opisie stanu faktycznego jednoznacznie wskazano, że nastąpi wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa (a nie – całego przedsiębiorstwa) osoby fizycznej do spółki komandytowej na pokrycie udziału.

Wobec powyższego, jeżeli do spółki nieposiadającej osobowości prawnej, którą jest spółka komandytowa, osoba fizyczna wniesie wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa, to spółka nieposiadająca osobowości prawnej nie wstąpi w prawa i obowiązki przewidziane w przepisach prawa podatkowego osoby fizycznej, która wniosła wkład niepieniężny.

Wnioskodawca (spółka komandytowa) nie stanie się zatem w tej sytuacji następcą prawnym przedsiębiorstwa, o którym mowa we wniosku w myśl przepisów art. 93a § 5 Ordynacji podatkowej. W związku z powyższym, wniesienie przez osobę fizyczną wkładu niepieniężnego na pokrycie udziału w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej nie będzie oznaczało również wstąpienia przez nią w prawa i obowiązki wynikające z wcześniej udzielonego na rzecz tego przedsiębiorstwa zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, w tym prawa do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy i spowoduje konieczność uzyskania przez Wnioskodawcę nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku, w zakresie zadanego przez Wnioskodawcę pytania i stanowiska przedstawionego w odniesieniu do zadanego pytania. Inne kwestie, nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. W szczególności, niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy Wnioskodawca prawidłowo uznał, że wnoszone przez osobę fizyczną do Spółki komandytowej składniki materialne i niematerialne stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Stwierdzenie to przyjęto jako element okoliczności opisanego zdarzenia przyszłego i nie ono było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Wnioskodawcy w zakresie podatku akcyzowego i stanowi ocenę stanowiska spółki komandytowej w związku z obowiązkiem ubiegania się o nowe zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego oraz brakiem możliwości kontynuowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w sytuacji wniesienia do spółki komandytowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmującej skład podatkowy.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj