Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4014.118.2019.2.MD
z 27 lutego 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 30 grudnia 2019 r. (data wpływu – 31 grudnia 2019 r.), uzupełnionym 4 lutego 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży udziału w nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży udziału w nieruchomości. Wniosek uzupełniono 4 lutego 2020 r.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    • O Sp. z o.o. (Nabywca, Spółka);
  • Zainteresowanych niebędących stroną postępowania:
    • Panią L. B. (Sprzedająca 2),
    • Pana R. B. (Sprzedający 1) (łącznie: Sprzedający, Zbywcy)

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowany będący stroną postępowania – Sp. z o.o. (dalej jako: „Spółka”) jest spółką z siedzibą na terytorium Polski oraz polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągnięcia. Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce.

Obecnie Spółka rozważa nabycie nieruchomości od trzech osób fizycznych, m.in. od Pana R. B. (dalej jako: „Sprzedający 1”) oraz Pani L. B. (dalej jako: „Sprzedająca 2”), będących małżeństwem. Sprzedający 1 jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce, z tytułu świadczenia, m.in. usług wynajmu nieruchomości. Z kolei Sprzedająca 2 nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce na moment złożenia wniosku – korzysta ona ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W 1995 r. Sprzedający 1 wraz ze Sprzedającą 2 (dalej łącznie jako: „Zbywcy”) kupili, w ramach ustawowej wspólności majątkowej małżeńskiej, udziały wynoszące 1/2 części w prawach własności nieruchomości gruntowych, dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgi wieczyste o numerach: (…) (działki ewidencyjne o numerach 1 i 2), (…) (działka ewidencyjna o numerze 3) i (…) (działka ewidencyjna o numerze 4).

W 1997 r. Zbywcy dokupili, w ramach ustawowej wspólności majątkowej, udział wynoszący 1/2 części w prawie własności sąsiedniej nieruchomości gruntowej, dla której prowadzona jest księga wieczysta o numerze (…) (działka ewidencyjna o numerze 5). W dalszej części wniosku działka ewidencyjna o numerze 1, działka ewidencyjna o numerze 2, działka ewidencyjna o numerze 3, działka ewidencyjna o numerze 4 oraz działka ewidencyjna o numerze 5 są zwane łącznie „Nieruchomościami”.

Nieruchomości zostały nabyte na podstawie umów sprzedaży w formie aktów notarialnych. Nabycia nie były potwierdzane fakturami wystawionymi przez sprzedawcę udziałów w Nieruchomościach.

Zbywcy przy zakupie udziałów w Nieruchomościach nie działali w charakterze podatników podatku od towarów i usług.

Wszystkie Nieruchomości stanowiły w chwili ich nabycia i nadal stanowią niezabudowane grunty rolne wykorzystywane rolniczo (jednakże na działkach o numerach 5, 4 oraz 3 znajdował i znajduje się gazociąg wysokiego ciśnienia należący do przedsiębiorstwa przesyłowego). Zbywcy nie prowadzili jednak działalności rolniczej na tych Nieruchomościach ale oddali je w dzierżawę spółdzielni rolnej z przeznaczeniem na cele rolnicze, w zamian za czynsz dzierżawny.

Umowa dzierżawy działki o numerze 5 została zawarta 9 października 1997 r. i obowiązywała od 9 października 1997 r., podczas gdy umowa dzierżawy działek o numerach 1, 2, 3 i 4 została zawarta 18 października 1996 r. i obowiązywała od 18 października 1996 r. W momencie zakupu Nieruchomości Zbywcy nie mieli zamiaru prowadzić działalności rolniczej na zakupionych gruntach, gdyż Nieruchomości zostały nabyte przede wszystkim jako lokata kapitału. Tym samym Nieruchomości nie zostały nabyte w ramach i w celu realizacji działalności gospodarczej Zbywców polegającej na usługach wynajmu nieruchomości. Niemniej, Zbywcy nosili się z zamiarem oddania Nieruchomości w dzierżawę.

Spółka stanie się w wyniku Transakcji z mocy prawa stroną umów dzierżawy Nieruchomości, których stroną jest obecnie Sprzedająca na podstawie art. 694 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, w zw. z art. 678 tejże ustawy.

W powyższy sposób grunty te były i są wykorzystywane do tej pory, tzn. grunty stanowiące działki o numerach 1, 2, 3 i 4 od momentu ich nabycia były i są oddane w dzierżawę na cele rolnicze, a tym samym udziały w tych działkach były i są wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

W odniesieniu z kolei do działki o numerze 5, należy wskazać, że Zbywcy wynajęli – wraz z trzecią współwłaścicielką tej działki – niewielką część tej działki, o powierzchni około 40 m2, podmiotowi trzeciemu na cele posadowienia wolnostojącego nośnika reklamowego. Usługę wynajmu powierzchni pod reklamę Zbywcy opodatkowują podatkiem od towarów i usług. W tym kontekście Spółka oraz Zbywcy (dalej jako: „Zainteresowani”) wskazują jednak, że na dzień dokonania Transakcji działka 5 będzie niezabudowana – umowa najmu powierzchni 40 m2 zostanie bowiem rozwiązana, zaś znajdujący się na niej obecnie wolnostojący nośnik reklamowy zostanie usunięty przez najemcę.

Aktualnie Nieruchomości objęte są miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (dalej jako: „MPZP”) – przyjętym uchwałą Rady Gminy w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z dnia 30 marca 1998 r., zmienionym uchwałą Rady Gminy z dnia 8 grudnia 2008 r. – zgodnie z którym, położone są częściowo na terenie oznaczonym symbolem „1P”, tj. teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów, częściowo na terenie oznaczonym symbolem „1KD-D”, tj. droga publiczna dojazdowa oraz częściowo na terenie oznaczonym symbolem „8Z”, tj. tereny na cele zieleni wraz z drzewami i krzewami.

MPZP przewiduje następujące tożsame przeznaczenie dla wszystkich działek o numerach 1, 2, 3, 4 i 5: w części – tereny przeznaczone na cele zieleni „8Z” wraz z drzewami, krzewami i szpalerami drzew, dodatkowo przez działki przebiega gazociąg wysokiego ciśnienia ze strefą zagrożenia wybuchem – zgodnie z uchwałą Rady Gminy z dnia 30 marca 1998 r., w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w części – tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów (1P) i w części – teren drogi publicznej (1KD-D) – zgodnie z uchwałą Rady Gminy z dnia 8 grudnia 2008 r., w sprawie częściowej zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

MPZP przewiduje możliwość zabudowy dla wszystkich działek o numerach 1, 2, 3, 4 i 5. Równoległe usytuowanie wszystkich działek sprawia, że teren każdej z nich przeznaczony jest niemal w całości pod obiekty produkcyjne, składy i magazyny natomiast w niewielkich częściach – pod drogę publiczną i pod cele zieleni z drzewami, krzewami i szpalerami drzew. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego wyznaczono linie rozgraniczające tereny o różnych przeznaczeniach, które to linie przebiegają przez wszystkie działki o numerach 1, 2, 3, 4 i 5, przeznaczając ich niewielkie powierzchnie pod cele zieleni z drzewami, krzewami i szpalerami drzew oraz pod drogę publiczną, zaś niemal całość powierzchni pod obiekty produkcyjne, składy i magazyny.

Zainteresowani nie posiadają wiedzy, z czyjej inicjatywy nastąpiło uchwalenie MPZP, jednak najprawdopodobniej była to własna inicjatywa Gminy.

W tym miejscu Zainteresowani wskazują, że przez część działek będących przedmiotem wniosku, tj. działek o numerach 5, 4 oraz 3, przebiega gazociąg wysokiego ciśnienia (przez teren oznaczony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem „8Z”). W ocenie Zainteresowanych gazociąg stanowi budowlę w rozumieniu Prawa budowlanego. Gazociąg nie jest jednak własnością Zbywców – stanowi własność przedsiębiorstwa gazowego i był posadowiony już na ww. działkach w chwili ich nabycia przez Zbywców. Zbywcy nigdy nie otrzymali od przedsiębiorstwa gazowego wynagrodzenia za jego posadowienie w jakiejkolwiek formie.

Dla terenu oznaczonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem „8Z” zakazuje się sytuowania obiektów budowlanych z wyjątkiem urządzeń technicznych takich jak stacje transformatorowe, przepompownie ścieków i stacje redukcyjne gazu nie wymagające działek większych niż 650 m2 licząc ze strefą oddziaływania i strefą zagrożenia wybuchem.

Zbywcy zamierzają obecnie sprzedać wszystkie należące do nich udziały w Nieruchomościach na rzecz Spółki (dalej jako: „Transakcja”). Zgodnie z założeniami Zainteresowanych, Transakcja zostanie przeprowadzona po 1 stycznia 2020 r. Po Transakcji Spółka zamierza wykorzystywać udziały Zbywców w Nieruchomościach wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z zawartą przez strony Transakcji 7 października 2019 r. umową przedwstępną, cena ustalona pomiędzy stronami Transakcji, powiększona o należny podatek od towarów i usług, zostanie wpłacona przed zawarciem umowy przyrzeczonej przez Spółkę na rachunek bankowy (depozytowy) kancelarii notarialnej zaangażowanej w Transakcję, przy czym jedynym warunkiem wypłaty ceny (oraz należnego podatku od towarów i usług) na rzecz Zbywców będzie zawarcie przez strony Transakcji umowy przyrzeczonej. Niewykluczone jednak, iż strony Transakcji uzgodnią jeszcze inny sposób zapłaty ceny.

Zainteresowani chcą uzyskać potwierdzenie zasad opodatkowania Transakcji na gruncie podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności cywilnoprawnych. Na marginesie powyższych wyjaśnień, Zainteresowani wskazują również, że z analogicznym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej Spółka wystąpi wraz z Panią G. B., która jest właścicielką pozostałej 1/2 udziałów w prawach własności Nieruchomości, celem potwierdzenia konsekwencji podatkowych zbycia przysługujących jej praw własności udziałów w Nieruchomościach na rzecz Spółki. Tym samym intencją Spółki jest nabycie w ramach planowanych transakcji wszystkich udziałów w prawach własności Nieruchomości.

Zainteresowani dodatkowo wskazują, że Sprzedający 1 uzyskał już interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 grudnia 2019 r., zgodnie z którą sprzedaż udziałów w prawie własności działek o nr 1, 2, 3, 4 oraz 5 będzie opodatkowana według podstawowej, 23% stawki podatku od towarów i usług. W tym zakresie Zainteresowani wyjaśniają również, że Sprzedający 1 wystąpił 19 sierpnia 2019 r. z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej także w imieniu Sprzedającej 2, niemniej w tym zakresie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odmówił wszczęcia postępowania postanowieniem z 6 grudnia 2019 r., wskazując, że złożony przez Sprzedającego 1 wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie odpowiedzi na sformułowane pytania w części odnoszącej się do żony Wnioskodawcy nie dotyczył indywidualnej sprawy Wnioskodawcy. W konsekwencji obecnie Zainteresowani występują wspólnie z wnioskiem wspólnym o wydanie interpretacji indywidualnej, w celu potwierdzenia konsekwencji podatkowych Transakcji.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na mocy art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 5).

Zdaniem Zainteresowanych, Transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na mocy art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi temu podlegają, między innymi, umowy sprzedaży rzeczy, do których zaliczane są również nieruchomości. Niemniej jednak, na mocy art. 2 pkt 4 lit. a) i art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie podlegają czynności cywilnoprawne, w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług (art. 2 pkt 4 lit. a)), lub jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są w szczególności nieruchomości lub ich części (art. 2 pkt 4 lit. b)).

Jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska do pytania nr 1 – zdaniem Zainteresowanych – Transakcja będzie w całości opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdyż sprzedaż przez Zbywców na rzecz Spółki udziałów w prawie własności Nieruchomości, tj. działek o nr 1, 2, 3, 4 oraz 5 nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w art. 43 ust. 1 pkt 9 tejże ustawy, a zatem dostawa udziałów w działkach nr 1, 2, 3, 4 oraz 5, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie opodatkowana według podstawowej, 23% stawki podatku od towarów i usług.

W tej sytuacji, Transakcja nie będzie zatem podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji, przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Zainteresowanych, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Zainteresowanych zajęta na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie – interpretację z 27 lutego 2020 r. znak: 0112-KDIL3.4012.145.2019.2.WB.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 1519, ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy – podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży – stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stawki podatku wynoszą – od umowy sprzedaży:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
  2. innych praw majątkowych – 1%.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo użytkowania wieczystego.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Sprzedający (Zainteresowany niebędący stroną postępowania) i Sprzedająca (Zainteresowana niebędąca stroną postępowania) zamierzają dokonać na rzecz Spółki (Zainteresowanego będącego stroną postępowania) sprzedaży udziału w nieruchomości gruntowej (działkach nr 1-5). Wszystkie działki stanowiły w chwili ich nabycia i nadal stanowią niezabudowane grunty rolne wykorzystywane rolniczo (jednakże na działkach o numerach 5, 4 oraz 3 znajdował i znajduje się gazociąg wysokiego ciśnienia należący do przedsiębiorstwa przesyłowego).

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości (udziału w niej) podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tej czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej z 27 lutego 2020 r. znak: 0112-KDIL3.4012.145.2019.2.WB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził m.in., iż Zbywcy dokonując sprzedaży udziałów w prawie własności Nieruchomości, tj. działek o nr 1, 2, 3, 4 oraz 5 będą działać w charakterze podatników podatku od towarów i usług, a w konsekwencji sprzedaż przez Zbywców udziałów w prawie własności Nieruchomości, będzie dostawą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług niekorzystającą ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Zatem, skoro omawiana we wniosku transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie faktycznie w całości opodatkowana podatkiem od towarów i usług (nie będzie z tego podatku zwolniona), to do opisanej transakcji znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takim przypadku opisana transakcja sprzedaży będzie wyłączona z opodatkowania w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj