Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.724.2019.1.MR
z 28 lutego 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2019 r. (data wpływu 30 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

(…) Zakład Opieki Zdrowotnej (dalej: ZOZ, Wnioskodawca) jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego. Podstawowym celem statutowym jest prowadzenie działalności leczniczej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym podstawowym obszarem udzielania świadczeń zdrowotnych jest Gmina.

Podmiot leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej stomatologii, profilaktyki na podstawie umów z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Ponad 94% przychodów stanowią przychody z tytułu usług w zakresie opieki medycznej. Pozostałe przychody Wnioskodawca osiąga z tytułu odsetek uzyskanych od środków na rachunku bieżącym, z tytułu wynajmu aparatury medycznej, z tytułu wynajmu gabinetów lekarskich, z tytułu opłat za udostępnianie dokumentacji medycznej oraz przychody z tytułu dotacji od jednostki samorządu terytorialnego oraz z tytułu dofinansowania projektów Unii Europejskiej. Pozostałe przychody w ostatnich pięciu latach: 2014 – 6.176,51 zł – 0,44% przychodu ogółem; 2015 – 7.620,42 zł – 0,44% przychodu ogółem; 2016 – 28.713,61 zł – 1,51% przychodu ogółem; 2017 – 68.024,16 zł – 3,11%; 2018 – 124.165,51 zł – 5.23%.

W związku z powyższym, ZOZ nie jest „podatnikiem VAT czynnym” korzystając ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a oraz zwolnienia podatkowego na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów usług.

W dniu 28 marca 2019 r. Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 3 Cyfrowy Region, Działanie 3.2 E-zdrowie, projektu pn.: „(…)”. Całkowita wartość projektu: 532.441,97 zł, wydatki kwalifikowane – 531.449,31 zł, dofinansowanie w wysokości 85% – 451.731,91 zł.

W ramach projektu został zakupiony sprzęt komputerowy, agregat prądotwórczy, klimatyzator, oprogramowanie medyczne oraz szkolenia w zakresie wdrożenia e-usług.

Celem projektu jest podniesienie jakości i efektywności świadczeń medycznych udzielanych w zakresie ochrony zdrowia w ZOZ poprzez wprowadzenie e-usług, tj.: elektronicznej dokumentacji medycznej, e-skierowań, wyników on-line, rejestracji internetowej, powiadomień sms o terminie wizyty.

W związku z tym, że podmiot leczniczy nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT Wnioskodawca uznał w ww. projekcie podatek VAT jako koszt kwalifikowany projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, ZOZ będący samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego, ze względu na świadczenie usług w zakresie opieki medycznej korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy. Wartość sprzedanych usług pozostałych nie przekracza kwoty określonej w art. 113 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie będąc podatnikiem VAT czynnym nie mam możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, a tym samym wydatki w ramach realizacji projektu o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są kosztami kwalifikowanymi w wartości brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że ZOZ udziela świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej stomatologii, profilaktyki na podstawie umów z Narodowym Funduszem Zdrowia. Ponad 94% przychodów stanowią przychody z tytułu usług w zakresie opieki medycznej. Pozostałe przychody Wnioskodawca osiąga z tytułu odsetek uzyskanych od środków na rachunku bieżącym, z tytułu wynajmu aparatury medycznej, z tytułu wynajmu gabinetów lekarskich, z tytułu opłat za udostępnianie dokumentacji medycznej oraz przychody z tytułu dotacji od jednostki samorządu terytorialnego oraz z tytułu dofinansowania projektów Unii Europejskiej. ZOZ nie jest „podatnikiem VAT czynnym” korzystając ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a oraz art. 113 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy. W dniu 28 marca 2019 r. Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 3 Cyfrowy Region, Działanie 3.2 E-zdrowie, projektu pn.: „(…)”. W ramach projektu został zakupiony sprzęt komputerowy, agregat prądotwórczy, klimatyzator, oprogramowanie medyczne oraz szkolenia w zakresie wdrożenia e-usług. Celem projektu jest podniesienie jakości i efektywności świadczeń medycznych udzielanych w zakresie ochrony zdrowia w ZOZ poprzez wprowadzenie e-usług, tj.: elektronicznej dokumentacji medycznej, e-skierowań, wyników on-line, rejestracji internetowej, powiadomień sms o terminie wizyty.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT w zakresie realizacji projektu pn.: „(…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, bo w zakresie prowadzonej działalności korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy oraz art. 113 ust. 1 ustawy. Zatem, nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu pn.: „(…)” nie zachowają związku ze sprzedażą opodatkowaną, a więc warunki do skorzystania z prawa do odliczenia nie zostaną spełnione.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ponadto tut. Organ informuje, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Natomiast w zakresie uznania czy koszty podatku VAT od zakupionego sprzętu komputerowego, agregatu prądotwórczego, klimatyzatora, oprogramowania medycznego oraz szkolenia w zakresie wdrożenia e-usług są wydatkiem kwalifikowanym zostało wydane w dniu 28 lutego 2020 r. postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania nr 0112-KDIL1-2.4012.732.2019.1.MR.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy wskazać, że zakres jakiego ma dotyczyć interpretacja, wyznacza Wnioskodawca w formułowanym we wniosku pytaniu. Z uwagi na powyższe niniejsza interpretacja została wydana na podstawie opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i ściśle w zakresie wyznaczonym pytaniem Wnioskodawcy, tj. braku możliwości odliczenia podatku VAT. Interpretacja nie rozstrzyga w zakresie tych okoliczności faktycznych do których nie odnosi się pytanie Wnioskodawcy. Stąd też interpretacja nie rozstrzyga czy faktycznie Wnioskodawca jest podmiotem zwolnionym na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy oraz czy prowadzona działalność korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a ustawy, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Informacje w powyższym zakresie potraktowano jako element przedstawionego we wniosku opisu sprawy, bez dokonywania oceny jego prawidłowości.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj