Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-636/11/AL
z 26 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-636/11/AL
Data
2011.07.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
jednostka
szkolenie
usługi szkoleniowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy podlegają zwolnieniu od podatku VAT usługi szkoleniowe realizowane jako jednostka objęta systemem oświaty?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011r. (data wpływu 13 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2011r. (data wpływu 1 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług szkoleniowych realizowanych jako jednostka objęta systemem oświaty – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług szkoleniowych realizowanych jako jednostka objęta systemem oświaty.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2011r. (data wpływu 1 lipca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 czerwca 2011r. Nr IBPP1/443-636/11/AL.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dominującym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest edukacja osób dorosłych w formach pozaszkolnych oraz praktyczna nauka zawodu uczniów - pracowników młodocianych, odbywających praktyczną naukę zawodu w ramach przygotowania zawodowego.

Praktyczna nauka zawodu jest organizowana na podstawie umowy o współpracy z przedsiębiorstwem, które jest organem prowadzącym dla Zespołu Szkół. Na podstawie powyższej umowy Wnioskodawca wystawia comiesięcznie fakturę, której kalkulacja jest sporządzona w oparciu o poniesione koszty praktycznej nauki zawodu. Podstawą refundacji poniesionych kosztów jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 244 poz. 1626). Koszty obejmują wynagrodzenia instruktorów praktycznej nauki zawodu, koszty odzieży i obuwia roboczego, środków ochrony indywidualnej, obsługi administacyjno-finansowej oraz ryczałtu za materiały i surowce do szkolenia, używane narzędzia i urządzenia.

Wnioskodawca posiada wpis do ewidencji placówek kształcenia ustawicznego, prowadzony przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta, do dnia 23 marca 2011r. pod numerem xxx, w przedmiocie działalności określonym w statucie placówki.

Obok wymienionych kursów i szkoleń była ujęta praktyczna nauka zawodu.

W związku z dynamicznym rozwojem przedsiębiorstwa i rozszerzeniem oferty organizowanych kursów i szkoleń Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o dokonanie zmiany we wpisie, uwzględniającej zwiększony zakres organizowanych kursów i szkoleń.

Dnia 24 marca 2011r. Wnioskodawca otrzymał zaświadczenie Prezydenta Miasta o dokonaniu zmiany we wpisie do ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych pod nowym numerem yyy.

W § 3 niniejszego zaświadczenia wymieniono przedmiot działalności Placówki:

1. (…),

(…),

28. (…).

W nowym wpisie nie ujęto praktycznej nauki zawodu pracowników młodocianych. Wydział Edukacji Urzędu Miasta w uzasadnieniu swojej decyzji stwierdził, iż kształcenie pracowników młodocianych nie mieści się w kategorii niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego, odmawiając Wnioskodawcy wpisu powyższej usługi w przedmiocie działalności.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 czerwca 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż głównym zleceniodawcą w zakresie wykonywanych kursów/szkoleń jest Spółka X. Usługi szkoleniowe są świadczone na podstawie zawartej umowy „O świadczenie usług szkoleniowych.” Przedmiotem umowy jest między innymi:

- organizowanie - w zakresie wynikającym z aktualnych potrzeb Zleceniodawcy - kursów, szkoleń i egzaminów dla pracowników Zleceniodawcy.

Pozostali zleceniodawcy to przedsiębiorstwa (spółki z o.o., akcyjne, jawne, cywilne, indywidualni przedsiębiorcy) oraz osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Kursy, szkolenia, egzaminy dla tych odbiorców są realizowane na podstawie zgłaszanego na bieżąco zapotrzebowania.

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na podstawie art. 2 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

Na podstawie złożonego wniosku o dokonanie zmiany we wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, wpisano Wnioskodawcę pod numerem yyy jako niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego. We wpisie do ewidencji Szkół i Placówek niepublicznych przedmiotem działalności Spółki jest prowadzenie kursów i szkoleń w zakresie:

1. (…),

(…),

28. (…).

Wszystkie wyżej wymienione szkolenia/kursy są świadczone przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym, nowy wpis do ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych daje uprawnienia Wnioskodawcy do zwolnienia od podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z nowym brzmieniem Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług podlegają usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawca jest placówką kształcenia ustawicznego, wpisaną do ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych pod numerem yyy wydanym przez Prezydenta Miasta. W powyższym wpisie przedmiotem działalności jest:

1. (…),

(…),

28. (…).

Zdaniem Spółki ujęte w powyższym zaświadczeniu kursy i szkolenia będą korzystały ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

A zatem usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a w sytuacji gdy są świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, lub też na podstawie art. art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o VAT w sytuacji gdy:

  • są to usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT i jednocześnie
  • są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz
  • są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub też są to usługi finansowane w całości ze środków publicznych.


Z wniosku wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest edukacja osób dorosłych w formach pozaszkolnych.

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na podstawie art. 2 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

Dla kursów i szkoleń Wnioskodawca posiada wpis do ewidencji placówek kształcenia ustawicznego, prowadzony przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta, do dnia 23 marca 2011r. pod numerem xxx, w przedmiocie działalności określonym w statucie placówki.

W związku z dynamicznym rozwojem przedsiębiorstwa i rozszerzeniem oferty organizowanych kursów i szkoleń Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o dokonanie zmiany we wpisie, uwzględniającej zwiększony zakres organizowanych kursów i szkoleń.

Dnia 24 marca 2011r. Wnioskodawca otrzymał zaświadczenie Prezydenta Miasta o dokonaniu zmiany we wpisie do ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych pod nowym numerem yyy.

W § 3 niniejszego zaświadczenia wymieniono przedmiot działalności Placówki w zakresie:

1. (…),

(…),

28. (…).

Głównym zleceniodawcą w zakresie wykonywanych kursów/szkoleń jest Spółka X. Usługi szkoleniowe są świadczone na podstawie zawartej umowy „O świadczenie usług szkoleniowych”, której przedmiotem jest organizowanie, w zakresie wynikającym z aktualnych potrzeb Zleceniodawcy, kursów, szkoleń i egzaminów dla pracowników Zleceniodawcy.

Pozostali zleceniodawcy to przedsiębiorstwa (spółki z o.o., akcyjne, jawne, cywilne, indywidualni przedsiębiorcy) oraz osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Kursy, szkolenia, egzaminy dla tych odbiorców są realizowane na podstawie zgłaszanego na bieżąco zapotrzebowania.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Na podstawie art. 1 pkt 8 tej ustawy, system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Jak wynika z art. 3 pkt 3 ustawy o systemie oświaty ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o placówce - należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne wymienione w art. 2 pkt 3-5, 7 i 10.

W myśl art. 3 pkt 17 ww. ustawy o systemie oświaty ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

W świetle powyższego, jeżeli wszystkie usługi edukacyjne realizowane w ramach wyszczególnionych we wniosku szkoleń i kursów, świadczone są przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty kształcącą osoby dorosłe, wówczas korzystają one ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj