Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-503/11/BM
z 17 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-503/11/BM
Data
2011.08.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
finansowanie
studia doktoranckie
stypendium doktoranckie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy stypendium otrzymane przez Wnioskodawczynię w ramach projektu pod nazwą „Stypendia dla doktorantów 2008/2009-ZPORR", w części współfinansowanej przez Europejski Fundusz Społeczny Unii Europejskiej jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 201 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendium doktoranckiego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendium doktoranckiego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni jest studentką studiów doktoranckich. W ramach projektu pod nazwą „Stypendia dla doktorantów 2008/2009-ZPORR", realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, II Priorytet -Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.6 - „Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Unii Europejskiej i budżetu państwa, na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawczynię z Województwem jako „instytucją wdrażającą", przyznano Wnioskodawczyni stypendium w wysokości 35.550 zł brutto w celu prowadzenia prac badawczych w ramach studiów doktoranckich. Projekt „Stypendia dla doktorantów 2008/2009-ZPORR" ma na celu wspomaganie grupy najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich i piszących pracę doktorską, której badania lub komercjalizacja przyczyni się do podniesienia poziomu innowacyjności województwa.

Wnioskodawczyni nie uczestniczyła w szerszym projekcie, np. podjętym przez grupę naukowców, uniwersytet czy inną instytucję, ale realizowała opracowany przez siebie program badawczy w ramach pracy doktorskiej odnoszącej się do problematyki technologicznej i konserwatorskiej szkła archeologicznego. W ramach badań wykonywała analizy szkła archeologicznego za pomocą wybranych instrumentalnych metod badawczych, jak mikroskopia skaningowa z analizatorem EDX, absorpcyjna spektroskopia IR, rentgenowska analiza fluorescencyjna i koherentna tomografia optyczna, itp. Przeprowadzała także badania, m.in. testy starzeniowe w ściśle określonych warunkach, nad specjalnie przygotowanymi szkłami sensorowymi, powtarzającymi charakter fizyczny i chemiczny szkła leśnego prostego.

Prace prowadzone przez Wnioskodawczynię służyły bezpośrednio realizacji celu programu.

Województwo jest jednym z dwóch liczących się w kraju ośrodków naukowych w zakresie konserwacji zabytków, dlatego siedzibę tutaj ma wiele firm prowadzących działalność w tym zakresie. Tym samym wszelkie badania naukowe w tym przedmiocie - w tym realizowane przez Wnioskodawczynię – podnoszą innowacyjność województwa jako ośrodka dla działalności w zakresie konserwacji.

Stypendium nie było przyznawane na konkretny, ściśle określony projekt badawczy. Wykonywane przez Wnioskodawczynię badania mają pośrednie i bezpośrednie przełożenie zarówno na Jej rozwój jako naukowca, realizację pracy doktorskiej, jak i na ww. innowacyjność Uniwersytetu jako ośrodka naukowego, ale też innowacyjność ewentualnych metod konserwatorskich wykorzystywanych komercyjnie, a tym samym innowacyjność województwa.

Okres realizacji projektu to rok akademicki 2008/2009.

Zgodnie z § 11 ust. 3 regulaminu rekrutacji, warunków oraz trybu przyznawania i przekazywania stypendium dla najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich z zakresu nauk ścisłych, technicznych i innych dziedzin naukowych przyczyniających się do rozwoju strategicznych obszarów województwa, w ramach projektu „Stypendia dla doktorantów 2008/2009-ZPORR", stypendia przyznawane są w ramach środków finansowych przyznanych na ten cel w budżecie Działania 2.6 Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy ZPORR. Zgodnie z zawartą umową stypendialną Wnioskodawczyni miała otrzymać stypendium w terminie 21 dni roboczych od daty podpisania umowy przez obie strony, przy czym zastrzeżono w umowie, że warunkiem wypłaty stypendium jest dostępność środków na ten cel na rachunku Województwa jako instytucji wdrażającej. Jednocześnie Wnioskodawczyni jako beneficjent stypendium zobowiązała się, że otrzymane stypendium zostanie przez Nią wydatkowane i rozliczone w formie sprawozdania w terminie do dnia 30 listopada 2009 r.

Przyznane Wnioskodawczyni stypendium było finansowane w 75 % ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, zaś w 25 % ze środków Budżetu Państwa.

Kwotę stypendium przyznanego Wnioskodawczyni wypłacono jednorazowo w dniu 4 czerwca 2009 r. na wskazany przez Wnioskodawczynię rachunek bankowy po pomniejszeniu jej o podatek dochodowy w kwocie 6399 złotych


Wobec powyższego zadano następujące pytanie.


Czy stypendium otrzymane przez Wnioskodawczynię w ramach projektu pod nazwą „Stypendia dla doktorantów 2008/2009-ZPORR", w części współfinansowanej przez Europejski Fundusz Społeczny Unii Europejskiej jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ...


Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: - po pierwsze - pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz - po drugie - podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W niniejszej sprawie - w ocenie Wnioskodawczyni - spełnione zostały obie przesłanki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy. Program „Stypendia dla doktorantów 2008/2009-ZPORR" należy do programów ramowych badań Unii Europejskiej, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy. Wnioskodawczyni jest ostatecznym beneficjentem środków przyznawanych w ramach tego programu. Zgodnie z § 11 ust. 3 regulaminu rekrutacji, warunków oraz trybu przyznawania i przekazywania stypendium dla najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich z zakresu nauk ścisłych, technicznych i innych dziedzin naukowych przyczyniających się do rozwoju strategicznych obszarów województwa, w ramach projektu „Stypendia dla doktorantów 2008/2009-ZPORR", stypendia przyznawane są w ramach środków finansowych przyznanych na ten cel w budżecie Działania 2.6 - Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy ZPORR. W związku z tym przedmiotowe stypendium w części w jakiej finansowane było ze środków Unii Europejskiej nie podlega podatkowi dochodowemu od osób fizycznych.

Takie stanowisko zajęły sądy administracyjne w wydawanych orzeczeniach: wyrok z dnia 16 września 2008 r. sygn. akt II FSK 874/07; z dnia 30 października 2008 r. sygn. akt II FSK 1069/07; z dnia 28 stycznia 2009 r. sygn. akt II FSK 1573/07, z dnia 14 stycznia 2009 r. sygn. akt II FSK 1457/07; z dnia 16 kwietnia 2009 r. sygn. akt II FSK 59/08; z dnia 21 września 2010 r. sygn. akt I SA/Bd 496/10.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powyższego przepisu wynika, iż, pod pojęciem przychodu ustawodawca rozumie m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku podatkowym pieniądze. Dlatego też stypendium wypłacone słuchaczom studiów doktoranckich z funduszu pochodzącego ze środków Unii Europejskiej stanowi przychód w rozumieniu powołanego art. 11 ust. 1 ww. ustawy.


Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest studentką studiów doktoranckich. W ramach projektu pod nazwą „Stypendia dla doktorantów 2008/2009-ZPORR", realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, II Priorytet -Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.6 - „Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Unii Europejskiej i budżetu państwa, na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawczynię z Województwem jako „instytucją wdrażającą", przyznano Wnioskodawczyni stypendium w wysokości 35.550 zł brutto w celu prowadzenia prac badawczych w ramach studiów doktoranckich. Projekt „Stypendia dla doktorantów 2008/2009-ZPORR" ma na celu wspomaganie grupy najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich i piszących pracę doktorską, której badania lub komercjalizacja przyczyni się do podniesienia poziomu innowacyjności województwa.

Wnioskodawczyni nie uczestniczyła w szerszym projekcie, np. podjętym przez grupę naukowców, uniwersytet czy inną instytucję, ale realizowała program badawczy opracowany przez siebie w ramach pracy doktorskiej odnoszącej się do problematyki technologicznej i konserwatorskiej szkła archeologicznego. W ramach badań wykonywała analizy szkła archeologicznego za pomocą wybranych instrumentalnych metod badawczych jak mikroskopia skaningowa z analizatorem EDX, absorpcyjna spektroskopia IR, rentgenowska analiza fluorescencyjna i koherentna tomografia optyczna, itp. Przeprowadzała także badania, m.in. testy starzeniowe w ściśle określonych warunkach, nad specjalnie przygotowanymi szkłami sensorowymi, powtarzającymi charakter fizyczny i chemiczny szkła leśnego prostego.

Prace prowadzone przez Wnioskodawczynię służyły bezpośrednio realizacji celu programu.

Województwo jest jednym z dwóch liczących się w kraju ośrodków naukowych w zakresie konserwacji zabytków, dlatego siedzibę tutaj ma wiele firm prowadzących działalność w tym zakresie. Tym samym wszelkie badania naukowe w tym przedmiocie - w tym realizowane przez Wnioskodawczynię – podnoszą innowacyjność województwa jako ośrodka dla działalności w zakresie konserwacji.

Stypendium nie było przyznawane na konkretny, ściśle określony projekt badawczy. Wykonywane przez Wnioskodawczynię badania mają pośrednie i bezpośrednie przełożenie zarówno na Jej rozwój jako naukowca, realizację pracy doktorskiej, jak i na ww. innowacyjność Uniwersytetu jako ośrodka naukowego, ale też innowacyjność ewentualnych metod konserwatorskich wykorzystywanych komercyjnie, a tym samym innowacyjność województwa.

Okres realizacji projektu to rok akademicki 2008/2009.

Zgodnie z § 11 ust. 3 regulaminu rekrutacji, warunków oraz trybu przyznawania i przekazywania stypendium dla najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich z zakresu nauk ścisłych, technicznych i innych dziedzin naukowych przyczyniających się do rozwoju strategicznych obszarów województwa, w ramach projektu „Stypendia dla doktorantów 2008/2009-ZPORR", stypendia przyznawane są w ramach środków finansowych przyznanych na ten cel w budżecie Działania 2.6 Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy ZPORR. Zgodnie z zawartą umową stypendialną Wnioskodawczyni miała otrzymać stypendium w terminie 21 dni roboczych od daty podpisania umowy przez obie strony, przy czym zastrzeżono w umowie, że warunkiem wypłaty stypendium jest dostępność środków na ten cel na rachunku Województwa jako instytucji wdrażającej. Jednocześnie Wnioskodawczyni jako beneficjent stypendium zobowiązała się, że otrzymane stypendium zostanie przez Nią wydatkowane i rozliczone w formie sprawozdania w terminie do dnia 30 listopada 2009 r.

Przyznane Wnioskodawczyni stypendium było finansowane w 75 % ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, zaś w 25 % ze środków Budżetu Państwa.

Kwotę stypendium przyznanego Wnioskodawczyni wypłacono jednorazowo w dniu 4 czerwca 2009 r. na wskazany przez Wnioskodawczynię rachunek bankowy po pomniejszeniu jej o podatek dochodowy w kwocie 6399 złotych

Należy podkreślić, iż spełnienie pierwszej przesłanki, wynikającej z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a), warunkującej zastosowanie zwolnienia z opodatkowania stypendiów otrzymanych przez osoby zaangażowane przy realizacji programu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego uzależnione jest od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata.

W związku z tym wyjaśnienia wymaga, iż wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych Sektorowych Programów Operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju ubiegający się o dofinansowanie z publicznych środków wspólnotowych projektów w ramach programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 (w tym regionalnych programów operacyjnych), składa wniosek do instytucji zarządzającej, instytucji wdrażającej albo zarządu województwa, zgodnie z systemem realizacji określonym w tych programach.

Dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych, stosownie do art. 27 ust. 1 tej ustawy polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.

Zatem dotacja środków unijnych następuje po wykonaniu określonego projektu lub jego etapu, po przedstawieniu dowodów świadczących o poniesionych przez beneficjenta wydatkach. Warunkiem niezbędnym przekazania przez Komisję Europejską refundacji poniesionych wydatków jest weryfikacja i potwierdzenie wniosków o płatność przez poszczególne instytucje zaangażowane w proces przepływu środków.

Zgodnie z wyżej powołanymi przepisami, jednostki realizujące projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych mogą ubiegać się o środki na prefinansowanie. Beneficjent pomocy otrzymuje środki pożyczone z budżetu państwa, a nie pochodzące wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej z budżetu Unii Europejskiej.

Należy wskazać, iż wprawdzie ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) znowelizowano ustawę z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych obowiązującą do dnia 31 grudnia 2009 r. (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 15 poz. 148 ze zm.), zmieniając zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, jednakże przepis przejściowy art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych wyraźnie przewiduje, iż znowelizowane przepisy ustawy o finansach publicznych nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006.

Wobec tego zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju pozostały takie same jak w 2006 r.

Z powyższego wynika więc, iż otrzymane stypendium nie pochodzi wprost z bezzwrotnej pomocy finansowanej bezpośrednio z budżetu Unii Europejskiej, a zatem nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wskazuje treść art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez podatnika. Tylko bowiem świadczenia związane z czynnościami i pracami o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Celem programu, w ramach którego finansowane jest stypendium otrzymane przez Wnioskodawczynię jest tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej oraz integracji z Unia Europejską. Celem ogólnym Działania 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy, wchodzącego w skład tego programu, jest podniesienie potencjału regionów w sferze innowacji, poprzez wzmocnienie współpracy pomiędzy sektorem badawczo-rozwojowym a gospodarką, co prowadzi do podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstw działających na regionalnym i lokalnym rynku. Osiągnięciu celu służy budowanie regionalnych systemów innowacji, które tworzą podstawę wspierania innowacyjności w regionach.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku stwierdzić należy, że co prawda Wnioskodawczyni realizując opracowany przez siebie program badawczy mający przełożenie na podniesienie innowacyjności metod konserwatorskich wykorzystywanych komercyjnie bezpośrednio realizowała cel programu, jednakże wobec niespełnienia przesłanki wynikającej z art. 21 ust. 1 pkt. 46 lit. a) ustawy, stypendium otrzymane przez Wnioskodawczynię nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj