Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.56.2020.2.MN
z 30 kwietnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 stycznia 2020 r. (data wpływu 27 stycznia 2020 r.) uzupełnionym pismem z 26 marca 2020 r. (data wpływu 26 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • możliwości zaprzestania prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej,
  • braku obowiązku wymiany kasy rejestrującej na kasę online

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zaprzestania prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz braku obowiązku wymiany kasy rejestrującej na kasę online. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 26 marca 2020 r. (data wpływu 26 marca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 20 marca 2020 r. znak sprawy: 0111-KDIB3-2.4012.56.2020.1.MN.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 26 marca 2020 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT. W ramach działalności gospodarczej prowadzi sprzedaż usług noclegowych. W roku 2018, w związku z przekroczeniem 20 000 zł obrotu i dokonaniem sprzedaży gotówkowej dla osoby fizycznej Wnioskodawca zobowiązany został do zainstalowania kasy rejestrującej i z obowiązku tego się wywiązał. Do dnia dzisiejszego dokonał dziesięciu sprzedaży gotówkowych dla osób fizycznych, cała pozostała sprzedaż realizowana jest za pośrednictwem B. i wszystkie płatności Wnioskodawca otrzymuje poprzez przelew bankowy. Od dnia 1 lipca 2020 r. Wnioskodawca zobowiązany jest do stosowania kasy fiskalnej online. Biorąc pod uwagę niewielką ilość transakcji gotówkowych i sporadycznym używaniem kasy rejestrującej chcę zrezygnować z tej formy sprzedaży. Wszystkie usługi będzie sprzedawał w obrocie bezgotówkowym tj. wszystkie płatności będą realizowane poprzez przelewy bankowe i dokumentowane fakturami, w tym od osób fizycznych też. Taka forma świadczenia usług z mocy prawa jest czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania z użyciem kasy rejestrującej.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że sprzedaż usług noclegowych będących przedmiotem pytania będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

Za wykonaną usługę Wnioskodawca otrzyma zapłatę w całości za pośrednictwem banku na własny rachunek, w tym również płatności realizowane za pośrednictwem portalu B.

Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej czynności będzie dotyczyła tzn. jednoznacznie będzie można określić, której transakcji dotyczyła dana zapłata.

Opisane we wniosku usługi noclegowe będące przedmiotem pytania Wnioskodawcy w PKWiU oznaczone są symbolem 55.20.19.0 zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. 2017 r. poz. 1676 ze zm.).

Usługi będące przedmiotem wniosku nie są usługami w zakresie noclegów i usług towarzyszących świadczonych przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe w zakresie usług świadczonych przez obozowiska dla dzieci.

Usługi będące przedmiotem wniosku nie są pozostałymi usługami obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi dotyczących wyłącznie usług świadczonych przez obozowiska dla dzieci.

Wnioskodawca nie świadczy pozostałych usług obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi dotyczących wyłącznie usług świadczonych przez obozowiska dla dzieci.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są usługami związanymi z zakwaterowaniem.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są usługami sklasyfikowanymi wg PKWiU 55.90.13.0

Wnioskodawca nie świadczy usług krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałych gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Świadczenie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych usługi noclegowej będącej przedmiotem pytania Wnioskodawcy będzie każdorazowo w całości dokumentowane fakturą.

Wnioskodawca dokonuje na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych sprzedaży towarów lub usług wymienionych w przepisie art. 145b ust. 1 pkt 2 ppkt a ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca może zaprzestać prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wobec objęcia zakresem zwolnienia?
  2. Czy w związku z zaprzestaniem sprzedaży gotówkowej Wnioskodawca zobowiązany jest do zakupu i rejestracji kasy fiskalnej online skoro nie będzie ona w ogóle użytkowana?

Stanowisko Wnioskodawcy,

Wnioskodawca może zaprzestać prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wobec objęcia zakresem zwolnienia. Nie ma potrzeby zakupu i rejestracji kasy fiskalnej online ponieważ nie będzie ona użytkowana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi lub towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej. Tym samym obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej nie wystąpi w przypadku sprzedaży na rzecz innych podmiotów, tj. firm, przedsiębiorstw, organizacji.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części a także wszelkie postacie energii.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z dniem 1 maja 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. poz. 675). Ustawa ta wprowadziła do ustawy o podatku od towarów i usług zmiany w zakresie kas rejestrujących, w tym możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie wrażliwych branżach – obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas online) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Kasy online wyposażone są w nowe funkcjonalności umożliwiające, oprócz zapisu w pamięci fiskalnej i chronionej kasy, również przekazywanie w sposób ciągły, zautomatyzowany i bezpośredni danych rejestrowanych przy ich użyciu z prowadzonej ewidencji oraz danych o zdarzeniach mających znaczenie dla pracy kas do systemu teleinformatycznego Centralnego Repozytorium Kas.

Pojęcie „kasa fiskalna online” zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U 2019, poz. 816), który odwołuje się do treści znowelizowanej ustawy, wskazując, że przez kasę online rozumie się kasę o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.

Ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje terminy i grupy podatników, których obejmie obowiązek posiadania kasy online. Natomiast podatnicy, prowadzący działalność w innych obszarach niż określone w ustawie, nie zostali zobowiązani do wymiany kas rejestrujących na kasy online. W ich przypadku ewidencja sprzedaży może być prowadzona z wykorzystaniem dotychczas stosowanych „tradycyjnych” kas fiskalnych. Zgodnie bowiem z art. 145a, ust. 1, z zastrzeżeniem art. 145b, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które nie umożliwiają połączenia i przesyłania danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określonych w art. 111a ust. 3.

Jak wskazano wyżej, obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2519), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Regulacje w nim zawarte przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia zawierającym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Pod poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.

Ponadto, w § 4 rozporządzenia zawarto katalog dostaw i świadczenia usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienione w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej.

Aby prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej przysługiwało na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej prowadzi sprzedaż usług noclegowych. W roku 2018, w związku z przekroczeniem 20 000 zł obrotu i dokonaniem sprzedaży gotówkowej dla osoby fizycznej Wnioskodawca zobowiązany został do zainstalowania kasy rejestrującej i z obowiązku tego się wywiązał. Do dnia dzisiejszego dokonał dziesięciu sprzedaży gotówkowych dla osób fizycznych, cała pozostała sprzedaż realizowana jest za pośrednictwem B. i wszystkie płatności Wnioskodawca otrzymuje przelewem bankowym. Od dnia 1 lipca 2020 r. Wnioskodawca zobowiązany jest do stosowania kasy fiskalnej online. Biorąc pod uwagę niewielką ilość transakcji gotówkowych i sporadycznym używaniem kasy rejestrującej chce zrezygnować z tej formy sprzedaży. Wszystkie usługi Wnioskodawca będzie sprzedawał w obrocie bezgotówkowym tj. wszystkie płatności będą realizowane poprzez przelewy bankowe i dokumentowane fakturami, w tym od osób fizycznych. Za wykonaną usługę Wnioskodawca otrzyma zapłatę w całości za pośrednictwem banku na własny rachunek, w tym również płatności realizowane za pośrednictwem portalu B. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej czynności zapłata będzie dotyczyła. Opisane we wniosku usługi noclegowe będące przedmiotem pytania Wnioskodawcy w PKWiU oznaczone są symbolem 55.20.19.0 zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. 2017 r. poz. 1676 ze zm.). Wnioskodawca nie świadczy pozostałych usług obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi dotyczących wyłącznie usług świadczonych przez obozowiska dla dzieci. Wnioskodawca nie świadczy usług krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałych gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zaprzestania prowadzenia ewidencji sprzedaży świadczonych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej w związku z przyjmowaniem za nie płatności wyłącznie w formie bezgotówkowej oraz braku obowiązku ewidencjonowania od dnia 1 lipca 2020 r. obrotu z tytułu sprzedaży usług noclegowych przy zastosowaniu kasy online.

W pierwszej kolejności należy odnieść się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej sprzedaży opisanych usług.

Jak jednoznacznie wskazał Wnioskodawca, otrzyma on w całości zapłatę za wykonaną usługę za pośrednictwem banku na swój rachunek bankowy, w tym płatności realizowanej za pośrednictwem portalu B., a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczy.

Usługi noclegowe nie zostały również wymienione w § 4 ww. rozporządzenia.

Tym samym spełnione zostaną wszystkie wcześniej wskazane warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaż usług objętych wnioskiem.

Analiza opisu zdarzenia przyszłego pozwala na stwierdzenie, że w rozpatrywanej sprawie spełnione zostaną warunki konieczne do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 jego załącznika wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności tj. świadczenia usług noclegowych.

W konsekwencji opisana we wniosku sprzedaż usług noclegowych prowadzona przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. Zatem,

w stosunku do sprzedaży usług noclegowych, która będzie dokonywana w sposób opisany we wniosku, Wnioskodawca będzie mógł zaprzestać ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie, jest prawidłowe.

Odnosząc się do obowiązku wymiany dotychczas używanej kasy rejestrującej na kasę online od dnia 1 lipca 2020 r. w związku ze świadczeniem ww. usług noclegowych, należy zauważyć, że obowiązek ten dotyczy tylko ściśle określonych grup podatników.

Co prawda w opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że od dnia 1 lipca 2020 r. zobowiązany jest do stosowania kasy online, jednakże jak wyżej wykazano cała sprzedaż świadczonych usług dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych będzie korzystała ze zwolnienia z ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

Zatem, skoro Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług noclegowych za które zapłata następuje w całości na konto bankowe Wnioskodawcy a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła, to konsekwentnie Wnioskodawca nie będzie miał również obowiązku prowadzenia ewidencji takiej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej online.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zauważa się, że organ podatkowy jest ściśle związany opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz ryzyko związane z jego ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374, z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj